Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Smysl života

10. 01. 2006
2
0
1110
Autor
nelinenka

...napsáno tak trochu v poklusu, ne pro mě,ale pro mého přítele,který tu úvahu prostě potřeboval...A tady vidíte příklad nebohé úrovně básníkova díla,když se snaží rychle odbočit ze svého tématu.

„Pouze život , který žijeme pro ostatní stojí za to.“

Albert Einstein

 

Lidé se již od pradávna zabývali smyslem své existence. Pro všechna zemská dění se snažili nalézt důvod či věrohodné vysvětlení. Někdy je to ovšem velmi obtížné.Proto se často uchylovali k jednodušším tvrzením, jakými bylo například přesvědčení, že lidský osud je dán a člověk se na jeho vývoji nepodílí.To však zákonitě vedlo k bezduchému životu a tvrdému se smíření se smrtí. Později se lidé, stejně tak jako je tomu v mnohých případech i dnes, začali uchylovat k nekonečnému soupeření s časem, ve kterém se snažili získat maximum ze škály prožitků, které tento svět nabízí. Otázkou však zůstává, dá-li se takový život označit jako smysluplný?

Vše se odvíjí především od hierarchie hodnot jednotlivců, které jsou však mnohdy velmi odlišné. Řiďme se tedy všeobecným kodexem chování, který vychází zejména ze zákonů, které by se v mnohých ohledech daly označit za přenesený výklad křesťanského desatera. V nich se hovoří o mezilidské úctě, pochopení, toleranci a vzájemné pomoci. Neměly by právě tyto činy tvořit lidský plnohodnotný život?

Dalším zajímavým aspektem se stala nesmrtelnost. Již staří Egypťané se se smrtí těžko smiřovali, proto také věnovali patřičnou pozornost posmrtnému životu. Jiní významní panovníci zase stavěli grandiózní paláce či nekonečně dlouhé zdi, ve kterých se snažili uchovat slávu jejich jména na věky. Ovšem i zdi se jednou zboří a paláce ztratí svůj věhlasný lesk. Je tedy namístě položit si otázku, čím se člověk zapíše do historie lidského bytí, kdy bude moci prohlásit, že jeho život stál opravdu za to?

Jak už kdysi prohlásil Komenský, za nás by měly hovořit především naše činy. A to je i odpovědí na tak často zmiňovanou otázku smyslu lidské existence.Ovšem nutno dodat, že činy námi páchané, by měly být prospěšné především pro naše okolí, nikoli pro nás samotné, neboť takovéto chování již hraničí s nízkou sobeckostí.

Vykonáme-li dobro pro své okolí, prospíváme tím také sami sobě. Nejedná se pouze o pocit z právě uskutečněného dobrodiní, ale i o naplnění svého vlastního poslání. Ať už je to sebemenší maličkost, může mnohým lidem naprosto změnit život. A když pak jednou nadejde den, kdy se lidský život zastaví, pak si člověk s klidným srdcem může říct, že svůj život, žil, a ne pouze přežil, jak je tomu u spousty ostatních lidí.

Proto naprosto souhlasím s tvrzením Alberta Einsteina, který řekl že: „ Pouze život, který žijeme pro ostatní, stojí za to:“


Tomaszlosin
18. 01. 2006
Dát tip
Bla bla - sem naprosto čekal, že mi to řekneš, naprosto... Nemám chuť tě přesvědčovat o opaku, je mi celkem fuk, co si myslíš... Ale mohl sis vymyslet něco chytřejšího...

Narvah
13. 01. 2006
Dát tip
t: ale ty opravdu bohužel nemáš žádné argumenty, jen velkou hubu a virtuální odvahu..

Narvah
12. 01. 2006
Dát tip
tom: co si vlastně řekl? nic. jen ses svým "suma sumárum" a "howgh" situovat kamsi, kde nepatříš.. napsal jsem poloblábol, u tebe jde však již jen o blábolení. celkově si svou kritikou nepřinesl nic nového, jen si zopakoval to, co již bylo řečeno. směšné..

Narvah
12. 01. 2006
Dát tip
radža: o bezcennosti jsem nehovořil. nejde o stylistické chyby. což nedokážeš oddělit styl od obsahu? co je to správnou myšlenkou v tomto díle? že je prosociální?

Narvah
12. 01. 2006
Dát tip
nelinenka: to je tvůj problém, že hledáš něco pozitivního. já se nesnažím být za každou cenu pozitivní. ani nechci, aby měl někdo, jako ty, chuť mě potěšit. proč si myslíš, že o to stojím? což si myslíš, že mi tvůj názor připadá nějak zásadní? to bys nejprve musela působit jako někdo a ne jako nikdo. to, že jsi mou kritiku vzala jako osobní útok, je pouze tvůj problém. nechápu, že nejsi schopna své dílo obhajovat sama pod svým dílem a necháš to na takových podprůměrných zástupcích typu "radža", kteří ostatně, jak jsem si všiml, vehementně hájí většinu tvých děl..

Tomaszlosin
12. 01. 2006
Dát tip
K tomu lze dodat jen jedno: si idiot, idiot a ještě jednou idiot... Jistě mi vytkneš, že ti nadávám, místo abych argumentoval, ale s tebou nemá cenu argumentovat, protoze si myslis, zes sezral vsechnu moudrost světa... Škoda argumentů, zbytečná námaha... Idiot je nemůže pochopit, nota bene když nechce... Mene tekel!!!!!!!!!!

Radža
11. 01. 2006
Dát tip
Tak jest...pravda, Wolker to pojal trochu jinak. Můj názor je, že by se dílo nemělo kvůli pár stylistickým chybkám považovat za bezcenné(jako to vysvítalo z tvé první kritiky) pokud je v něm vyjádřená správná myšlenka. Jestli nesouhlasíš už s tou, pak opravdu není co dodat...

Tomaszlosin
11. 01. 2006
Dát tip
Suma sumárum: dílo rozhodně není bezcenné, ale není taky nadcenné! Sem tam bla bla, ale říct: "Co věta, blábol." Ukazuje blbost Narvahovu... Přestože nelinenka je autorka, co by si TIP jistě zasloužila již tím, jaká je, tak TIP nedávám - bohužel/bohudík se zde hodnotí díla, nikoliv autoři... Neviděl bych problém v tom,že básník vybočuje ze svého tématu, nýbrž v tom: na objednávku se psát asi nemá, byť pro přítele... Howgh!!

Narvah
10. 01. 2006
Dát tip
ad prolog: psát o smyslu života v poklusu, je trochu podivné a dávat úvahu, o smyslu tvého života někomu jinému je ještě podivnější.. Začínáš až končíš altruisticky as mezitím tak bezduše plácáš s podivnými příměry např.: - jednoduché tvrzení, že lidský osud je dán (to přece vůbec není jednoduché, ale vztahuje se k tomu, že je zastřešen něčím vyšším) a že se na jeho vývoji nepodílí (podílí se už tím, že je) - uchylovali se k tvrzením, jakými bylo například přesvědčení (nejdřív snad byli o něčem přesvědčeni a pak teprve tvrdili, ani slova uchylovat tam není vhodné) - proč by výše zmíněné mělo vést k bezduchému životu a tvrdému smíření se se smrtí? prostě je to jen plácání. co věta, to poloblábol: např.: Vše se odvíjí především od hierarchie hodnot jednotlivců, které jsou však mnohdy velmi odlišné (co vše?) kde se v desateru hovoří o toleranci a pochopení? nesmrtelnost se stala aspektem čeho? Vykonáme-li dobro pro své okolí, prospíváme tím také sami sobě. (o kterém dobru mluvíš?) atd....

Radža
10. 01. 2006
Dát tip
Narvah: Souhlasím s tím, že psát o smyslu života by se mělo spíš v klidu, beze spěchu, ale jinak myslím, že jsi asi prolog nedočetl do konce, protože bys jinak věděl, že tohle je dílko trochu tendenční, jeho úkolem není podat historii vývoje chápání smyslu lidské existence, ale pokud možno nastínit, co by jím mělo být a nasměrovat čtenáře v tomto smyslu – takže bych v tom viděl výchovnou funkci (viď, neli ;-))) Z tohoto pohledu některé faktické chybičky nejsou podstatné(souhlasím s některými tvými námitkami, ale zdaleka ne se všemi – např. slovo uchylovali se bych klidně použil). Jsem toho názoru, že blábol naopak je, že by se názory na smysl života neměly nikomu sdělovat – to by ses potom mohl na celou výchovu vykašlat!!! S názorem autorky bych se v podstatě ztotožnil, možná to opravdu chtělo trošku víc rozvést a uvést konkrétní příklad, ale to hlavní jádro tam je, co bude kdo chápat pod pojmem dobro je otázka a možná námět na další úvahu. Dávám tip – a to zejména ze dvou důvodů: a) nelineka patří mezi mezi autory, kterým ten tip vždycky dám, a to nejenom kvůli tomu jednomu konkrétnímu dílu, ale za práci kterou tu odvádí dlouhodobě, za jejich názory,... b) každému jen prospěje, když si tuto úvahu přečte a pokud alespoň jeden z nich díky ní změní své chování k lepšímu, bude mít toto dílo smysl a opodstatnění a snad k tomu svým tipem přispěji i já...

Narvah
10. 01. 2006
Dát tip
jenže tady to není o tom, být prosociální nebo altruistický, ale o literaturu. to si tu hodně lidí plete (včetně tebe). ty se zde stylizuješ do role vychovatele? tohle dílo má někoho vychovávat? tak to potěš.. co se týče slovat uchylovat: viz: uchylovali k jednodušším tvrzením, začali uchylovat k nekonečnému soupeření s časem proč by se lidé uchylovali k jednoduším tvrzením? prostě si něco mysleli a když už to verbalizovali, nebylo to uchýlení se k něčemu. stejně tak se neuchylovali soupeřit s časem. to slovo je v obou případech nevhodně zvolené..

Narvah
10. 01. 2006
Dát tip
co se týče tvé interpretace prologu: že tohle je dílko trochu tendenční, jeho úkolem není podat historii vývoje chápání smyslu lidské existence, ale pokud možno nastínit, co by jím mělo být a nasměrovat čtenáře v tomto smyslu – takže bych v tom viděl výchovnou funkci (viď, neli ;-))) (A tady vidíte příklad nebohé úrovně básníkova díla,když se snaží rychle odbočit ze svého tématu. ) podle mne v něm pouze autor s nadsázkou tvrdí, že je básník (který kdo ví proč píše úvahu) a že jeho dílo bude neucelené. tvá interpretace je více než podivná..

Presbyter
10. 01. 2006
Dát tip
Vesměs souhlas s Narvahem, ale potěšitelné je, že si vůbec někdo otázku po smyslu života klade. Že hledání odpovědi není jednoduchá věc, dokazuje právě jistá frázovitost této "úvahy".

Radža
10. 01. 2006
Dát tip
Neměl jsem na mysli poslední větu prologu, ale část "...ne pro mě,ale pro mého přítele,který tu úvahu prostě potřeboval..." Teď se dívám, že jsi to podle své první kritky četl, myslel jsem, že jsi skončil u toho poklusu, ale za vším ostatním, co jsem napsal, si stojím. K tomu uchylovali se: ...pravda, je to tam dvakrát po sobě, jednou bych to nahradil, ale jinak si myslím, že jsi úplně mimo K mému chápání prologu: Rozhodně je lepší nějaká interpretace, než se spokojit s tvrzením, že je to podivné. Navíc nevysvětluji přímo prolog, ale spíš naznačuji, že tě měl přivést k pochopení, co bylo hlavním účelem díla...ale to bych se už opakoval. Nešlo tedy o pokus záchrany morálky světa, či jak sis můj výklad přebral, ale právě jen o toho jednoho člověka. Já jsem navíc vyjádřil naději, že ta úvaha poslouží ještě někomu dalšímu – toť vše. A že tady jde o literaturu? Doufám, že jsi narážel jen na zpracování – tady by se jistě dalo leccos vytknout. Copak literatura nebyla nikdy prosociální nebo tendenční? Vzpomeň na Wolkera...myslíš si, že by proto nepatřil na písmáka?

Narvah
10. 01. 2006
Dát tip
myslím, že si nepochopil mé kritiky a reagovat na tebe by již k ničemu smysluplnému nevedlo. už to, že mě nabádáš, abych si vzpomněl na wolkera a že ho dáváš do kontextu s kritikou pod tímto dílem je poněkud schizofrenní..

Narvah
10. 01. 2006
Dát tip
...aneb odtud tvůj vítr vane?: Ke sbírce je připojena apollinairovská poéma Svatý Kopeček, polytematická báseň - "pásmo", v jehož asociativním proudu je již patrná tendence přetvořit svět revolučně sociálním způsobem. Proto druhá a poslední Wolkerova sbírka Těžká hodina (1922) je otevřenou proklamací odpovědnosti ke světu, nesmířením se s ním a hlásáním nadosobního údělu básníka coby pěvce proletářské revoluce. Žít již znamená přemoci vlastní srdce a použít je k boji. Nejcharakterističtějším básnickým útvarem tu jsou balady, soustředěné na mravní problémy svých proletářských hrdinů...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru