Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seOdchod
05. 05. 2006
0
0
1599
Autor
Nečech
okupace skončila
nepřítel se stahuje
a zanechává zpustošenou
krajinu, zem naších předků
jenž si vážili hodnoty
psaného slova
a génií tvořivých
ubohá to generace
neměli psací stroje
internet, ani kino
jen příběhy vyprávěné
a poezií
nepřítel se stahuje
a zanechává zpustošenou
krajinu, zem naších předků
jenž si vážili hodnoty
psaného slova
a génií tvořivých
ubohá to generace
neměli psací stroje
internet, ani kino
jen příběhy vyprávěné
a poezií
Chybou je domnívat se, že vycházím ze slova "génius". Vycházím z počeštěného řeckého slova "génie" (podobné běžnějšímu "xénie"), které skloňuji podle vzoru "růže". Génie jsou duchové, kteří inspirují lidské génie. (Čti Geotheho, který toto slovo používá v "moderní" němčině!)
Já ti zase děkuji za odpovědné uznání a opravení chyby. Je dobře, když si v životě stojíš za svým. To však ještě neznamená, že pravda je na tvé straně. Podle jakého jiného vzoru chceš skloňovat slovo "génius," než podle vzoru PÁN? Odtud genitiv pl. géniové (=géniů). Ty však skloňuješ neexistující slovo ženského rodu k tomu ještě neživotné podle vzoru "nůše" stejně jako se skloňují například etymologicky blízké "genitálie." Patrně jsi se nechal poplést heroicky ruským Jevgénij (Evžen) či ruským ekvivalentem "génij."
děkuji, to "z" mi opravdu uniklo!
za gen 2. osoby pl slova génie (=génií) si naopak stojím...
Když předkové vážili hodnotu psaného slova, nejenom skloňovat uměli, ale i gramatiku zvládali. A to nepochybně lépe - proto oprav: "zpustošenou" místo "spustošenou".)
Nepřítel zpustošil krajinu, my zase jazyk. :>
Možná by bylo lepší: Vážili si ...géniŮ tvořivých
Neuměli také lépe skloňovat? .)