Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seMandolína kapitána Corelliho (Captain Corelli's Mandolin)
Autor
Gagga
Filmová adaptace románu britského spisovatele Louise de Bernières přináší nový pohled na průběh druhé světové války v Řecku. Obsazení hollywoodskými herci i podstatné zkrácení příběhu sice leccos zkresluje a zjednodušuje, ale i tak zůstává pořád ukázkou slušně odvedené filmařské i herecké práce.
Na začátku se samozřejmě musíme seznámit s hlavními hrdiny. Je to především 17-letá Pelagia (Penelope Cruz), dcera vesnického lékaře dr. Iannise (John Hurt) z ostrova Kefallénie. Pelagia má před svatbou s lehkomyslným rybářem Mandrasem (Christian Bale), což se jejímu otci příliš nezamlouvá. „Naštěstí“ zasáhnou okolnosti – vypukne válka a Mandras odchází bojovat na frontu za svobodné Řecko a svou Pelagii. Ta tedy zůstává sama s otcem. Řecko je napadeno Itálií a na Kefallénii přicházejí italské a německé vojenské jednotky. Zároveň se vrací i Mandras, ale jen co se vyléčí ze svých zranění, odchází do hor jako partyzán. Mezitím se italští vojáci ubytovávají v domácnostech hrdých Kefalléňanů, kterým jejich přítomnost není nikterak po chuti. V domě doktora Iannise je ubytován kapitán Antonio Corelli (Nicolas Cage) – zvláštní figurka, která s sebou raději než pušku nosí mandolínu a na jehož osobě je demonstrován pověstný italský šarm i touha po zábavě v každé situaci. Není divu, že Pelagia brzy podlehne a zamiluje se do něj. Má to ale háček – formálně je Corelli stále nepřítel. Přesto se ale Italové snaží na ostrově šířit dobrou náladu, na rozdíl od chladných a nepřátelských Němců. Pak ovšem skončí německo-italské příměří. Corelli musí odložit mandolínu a cvičit svou jednotku ve zbrani proti jejich bývalým německým přátelům na ostrově. Nakonec je nucen spolupracovat i s vůdcem partyzánů Mandrasem. Itálie ale válku s Německem prohraje a Italové musí formálně opustit ostrov – ve skutečnosti je však Němci nemilosrdně postřílí. Corelli přežije, je těžce raněn a léči se v úkrytu v domě dr.Iannise. Teprve až když se uzdraví, může odejít z ostrova. Pelagia je opět sama, neboť Mandras padl. Splní sen svého otce a stane se lékařkou. Po letech postihne ostrov silné zemětřesení, které oba jako zázrakem přežijí. Až poté se na Kefallénii vrací Corelli, a protože válka už dávno skončila, on i Pelagia mohou začít nový život.
Jak bylo řečeno, film se zkrácením vyhnul ožehavým tématům (politika, problém homosexuality v armádě). Příběh sám ale, doplněný skvělou hudbou Stephena Warbecka, dokázal zachytit onu jedinečnou středomořskou atmosféru i hrůzu války, aniž by použil množství dramatických efektů.