Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Dětská prostituce aneb další romské specifikum ?

15. 09. 2006
0
0
2355
Autor
Tonko

Dětská prostituce  aneb další romské specifikum ?

 

 

V mediích se mihla zpráva o dětské prostituci v severních a západních Čechách. Celou kauzu odstartovala německá agentura, která se o toto téma zajímá. Její výsledky byly zneváženy a popřeny s tím, že se nejedná o dětskou prostituci v Čechách ale na Slovensku.

 

Pak ale nachytali policisté uchylného chlápka, jak si to rozdává se 14 - letou Cigánkou u garáží v Chebu. Co je snad ještě horší, že jí prodávala o dva roky starší dívka. Kde jsou rodiče? Je to záležitost čistě romská nebo je to celospolečenský jev?

 

Na první otázku nedokážu odpovědět, ale umím si představit , kde by měli být jejich rodiče – v base a to na pěkně dlouho. Znám případ, kdy byla obžalovaná matka za zanedbání péče, když její dítě ušlapal býk v její chvilkové nepozornosti. Proto jsem pro potrestání rodičů dívek, za absolutní nepozornost a nezájem na zdravém vývoji svých dětí.

 

Teď bych se na chvilku rád věnoval druhé otázce. Z těchto nechutných zpráv z medií jsem měl pocit, že se jedná o romský problém. Prostě, že prostituce je záležitost Romů. Ale co mi strašně vadilo, bylo to, že se nikdo nezajímal o to, co přivedlo dívky k prostituci a jestli to náhodou není jen jediný případ dětské prostituce, který vyplaval na povrch.

Problém dětské prostituce je celosvětovým problémem a díky ghettům a stále se zvětšujícím počtem vyloučených lokalit a počtem lidí žijících na okraji chudoby se s tímto problémem budeme častěji setkávat i my. Nejde zde o romskou populaci ale o populaci žijící na okraji společnosti. Je zde na místě otázka : „ Co vede rodiče, aby prodávali vlastní děti?“ Je to chudoba nebo je to opouštění tradic, jak se můžeme dočíst z prohlášení některých romských představitelů?

Podle mě je to chudoba , která zapříčinila, že v prostituci vlastních dětí nevidí rodiče nic špatného. Dětská prostituce pro lidi žijící v permanentní chudobě a v sociálním vyloučení je logickým zdrojem příjmů. Znám spousty případů, kdy vlastní rodiče posílají své děti na trasu,  kdy vlastní matka pase své dcery. Znám taky spoustu lidí, kteří jezdí na slovenské osady „kupovat“ mladé holky, aby šlapali zde v Čechách. Nejde přitom jen o Romy, jak by někoho mohlo napadnout, jde o lidi žijící v pasti kultury chudoby.

Do této kultury patří lichvář stejně jako pasák. Tam kde je lichva bude i prostituce, ve valné většině dětská, protože jde o logické vyústění finančních problémů. Nechci tímto obhajovat prostituci ale nechci opomenout to, co vede lidi k těmto excesům.

 

Dále mě pak zarazilo na této kauze, že terénní sociální pracovnice, byly překvapeny a že se o této prostituci dozvěděly až z médií. To ať vypráví někomu jinému. Od toho to jsou terénní pracovnice, aby chodily do terénu sociálního vyloučení, aby navštěvovaly lidi žijící v podmínkách kultury chudoby. Kdyby svou práci dělaly dobře určitě by na tento problém narazily dříve něž média. Jejich výmluva, že o ničem nevěděly by byla důvodem k jejich propuštění. Kdo jiný než ony, by měly mít přehled o tom, co se děje v sociálním vyloučení, kdo jiný než ony, by měly znát situaci lidí žijící v tamějších poměrech, kdo by měl znát lépe než ony strategie těchto lidí.

 

Jak jsem již napsal, nenazýval bych tento problém romským nebo jiným etnickým adjektivem. Nazval bych to problémem sociálním a jako takový bych ho řešil. Dětská prostituce je problémem celospolečenským, společnosti, která má své ghetta a lidí v nich žijící. Je zde nutná osvěta a prevence sociálního vyloučení. Není možné dále rozšiřovat lokality, kde žijí lidé v kultuře chudoby a tím zvyšovat počty mladých dívek na trasách. Jestli si někdo myslí, že pasák s jeho mercedesem nepatří do kultury chudoby stejně tak lichvář s jeho vilou, tak je na stejným omylu jako ten, který si myslí, že jemu se nikdy nemůže stát, aby se ocitl v situaci lidí na okraji společnosti. Společnost přijala fakt, že drogy se týkají nás všech a nezáleží zde na etnicitě. To samé si musíme uvědomit i se sociálním vyloučením/kulturou chudoby. Může tam skončit každý z nás a nezáleží na etnicitě – i když větší pravděpodobnost mají Romové, že tam skončí a to díky „barevnému“ vidění světa. Kdy budeme konečně barvoslepí a nebudeme lhostejní k druhým?

 


StvN
15. 09. 2006
Dát tip
Zase. Je to smutný, ale neřekl bych, že celospolečenský. Možná to navíc není problém sociální, nýbrž tržní - poptávka/nabídka. Je otázka jestli jít zachránit děti nebo spíš pozavírat uchyly. Koukám, že jsi učiněnej svatej pán. Ve vší úctě. Říká se, že by se mělo o problémech mluvit. Jenže mi přijde, že se hodně mluví, ale málo jedná. Takže přeju hodně zdaru v šíření dobra.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru