Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jak uzemnit brejlouna

09. 11. 2006
1
1
981
Autor
rady1
Byli čtyři. Dva Romové, dva bílí, věkové rozmezí čtrnáct – patnáct.
    „Co je tady?“ zeptal se ten hubenější Rom, kterému začínal pod nosem rašit nevýrazný knírek.
    „Galerie,“ odpověděl mu hlídač. Nacházeli se v prostoru staré obranné bašty ještě z husitských dob, která bývala součástí vnějšího opevnění. Jak město rostlo, hradby ztratily na významu, a nakonec byly pohlceny přívalem modernější výstavby.
    „Chcete se podívat?“ vybídl je. Samozřejmě si uvědomoval, že vypadají nebezpečně, ale přece je nemůže nepustit jenom proto, že jsou černí, ne? Kromě toho sem stejně skoro nikdo nechodil, za dnešní den dokonce pouze jedna jediná návštěvnice, která se ještě znala s autorkou.
    „Kolik je vstup?“ ptal se znovu ten s knírkem.
    „Patnáct korun na jednoho,“ informoval ho a dodal: „Vy jste čtyři, takže to bude dohromady šedesát.“
    „Mám jenom padesát,“ prohlásil kníratý a na důkaz vytáhnul z kapsy ušmudlanou padesátikorunu.
    Hlídač se zamyslel: teď má možnost z toho vycouvat; vždycky si ale zakládal na vlastním otevřeném přístupu k příslušníkům romského etnika. Navíc dva z nich byli bílí; a všichni dohromady malí frackové. Co by mu mohli udělat?
    „Pohoda,“ řekl nakonec a snažil se, aby to vyznělo co nejpřátelštěji. Koneckonců nebyl zas o tolik starší než oni – teprve dvaadvacet. Otevřel šuplík, našel kulatou umělohmotnou krabičku z průhledného plastu, na jejímž dně se válela hrstka drobných, která tu sloužila coby náhražka kasy, a vložil do ní nabízenou bankovku. „Tady máš papír s názvama,“ řekl a podal mu na oplátku list A4 se jmény jednotlivých skulptur, zatavený v PVC.
    Kníratý ho podal tomu druhému Romovi, který měl na hlavě cosi jako nepříliš podařený melír a byl docela při těle. Okamžitě se ho zmocnil.
    „Jak názvy? Co to znamená?“ ptal se a nedůvěřivě si ho prohlížel.
    „U každé sochy máš číslo,“ vysvětloval hlídač. „Najdi si ho na papíře a můžeš se podívat, jak se jmenuje.“
    To je zaujalo. Začali obcházet místnost, prohlížet čísla a srovnávat je s názvy a cenami na papíře.
    Najednou ten větší běloch povídá: „Kde? Já nic nevidím.“ Jako by to byla hlídačova chyba.
    „U všech objektů jsou čísla,“ ujišťoval ho.
    „Ukaž mi je! Já je nevidím. Jak se jmenuje tohle?“ ptal se, ačkoliv bylo evidentní, že lže; čísla byla sice malá, ale jasně viditelná i na dálku.
    Hlídač nevěděl, co má dělat. Celý život byl šikanované dítě, kterému se všichni smáli a dělali naschvály. Začínal se cítit dost nervózně, nejradši by je byl vyhodil, jenže mu nebylo vlastně jasné, jak by se o to měl taktně pokusit; slušné vychování mu bránilo. Proto vstal od stolu, přešel k němu vzal do ruky papír, vyčistil si rukávem mikiny brejle, podíval se na něj a odpověděl: „Spirála.“
    „A tohle?“
    Zase se podíval na papír: „Vodopád.“
    „A tadydlecto?“
    „Stín,“ přečetl. „Máš to na tom papíru,“ snažil se mu vysvětlit, i když mu bylo jasné, že to moc dobře ví.
    „Jenže já to nevidím, chápeš to?!“
    „Mě to připadá velký do– “ snažil se hájit, když v tom se na něj náhle obořil zase ten tlusťoch:
    „Jak se jmenuješ?“
    „Proč tě to zajímá?“ opáčil mu. Vážně neznal jediný důvod, proč by se jim měl představovat.
    „Neser mě už!“ povídá najednou ten menší bílý, který zatím jen tak přecházel a nic neřekl. „Jak se jmenuješ?“
    „Co je ti po tom?“
    „Hele,“ řekl najednou o poznání mírněji. „Já se tě jenom slušně ptám, jak se jmenuješ. To mi to nemůžeš říct?“
    Hlídač zaváhal.Vlastně proč ne? „Petr,“ vypadlo z něj nakonec, ale to už se na něj zase obracel ten větší bílý:
    „Pocem! Jak se jmenuje tohle?“
    Podíval se na papír: „Prolínání. Máš to na ceduli.“
    „Ale já to nevidím! Chápeš to, brejloune?!“ popošel o kousek dál. „Pocem!“
    Přišel blíž k němu.
    Najednou mu těsně před obličejem prudce udeřil pravou pěstí do levé dlaně, až to mlasklo. „Řekni mi, jak se jmenuje tohle, a jestli tam nebude číslo, tak už ti vážně dám ránu!“
    „Spánek,“ odpověděl a prstem ukázal, kde je objektu číslo, naprosto zřetelně viditelné.
    „Petře, pocem!“ oslovil ho tentokrát zase ten s knírkem. „Ty tady jako normálně děláš?“
    „Ne, mám to jen jako brigádu, učím se tu na zkoušku.“
    „Ty ještě chodíš do školy?“
    „Ještě pořád,“ usmál se.
    „A nejsi už na to trochu starej?“
    Pokrčil rameny.
    „To jako chodíš na vysokou?“
    Přikývl.
    „A na co?“
    „Bohemistika,“ odpověděl.
    „Co to je?“
    „Něco jako čeština,“ pokusil se mu vysvětlit.
    Brali všechno do ruky.
    „Hele pocem,“ volal ho ten tlustý. „Kolik stojí tohle?“
    Hlídač mu vzal papír a podíval se: „Osm tisíc.“
    „Hele a už si tady někdo nějakej ten kámen koupil?“
    „To je sklo.“
    „Povídám, neser mě! Už si tady dneska někdo něco koupil?“
    „To já nevím. Předpokládám, že se zájemci domlouvají přímo s autorkou. Já tady jenom hlídám.“
    „Jasně, ale už si tady NĚKDO NĚCO koupil?“
    „Vždyť říkám, že nevím.“
    „A kolik stojí nejdražší?“
    „Šedesát tisíc.“
    „Hele já to pustím,“ prohlásil najednou ten větší bílý, vzal do ruky druhou nejdražší plastiku – vypadala jako malý průhledný most z modrého křišťálu – a zvedl ji vysoko nad hlavu.
    Hlídač toho měl tak akorát dost. Připadalo mu, že slušnosti učinil zadost, a že pokud je teď vyhodí, nemůže ho nikdo nařknout z xenofobie. Přistoupil k němu, vytrhl mu sochu z ruky, položil ji zase na místo a obořil se na něj: „Vypadni!“ Snažil se, aby to znělo dostatečně sebejistě, ačkoliv se tak rozhodně necítil. „Vypadni, ty zmrde!“
    „Říkám ti to potřetí a naposled,“ osopil se na něj ten tlustý. „Neser mě, nebo už vážně dostaneš pěstí!“
    „Vypadněte! Když se tady neumíte chovat, běžte pryč!“
    „Ale Petře, chápeš, že já tomu nerozumím?“ strčil do něj ten větší bílý. „Tak mi to ukaž! Jak se jmenuje tohle?“
    „Máš to na papíru.“
    „Ty, slyšíš mě vůbec? Já tomu nerozumím, tak mi to ukaž!“
    „Řekl jsem: běžte pryč! Tady nemáte co dělat!“
    „Ty mě nemáš co vyhazovat,“ strčil ho zase ten tlustý s melírem. Tentokrát už ven na ochoz. „To je rasizmus,“ pokračoval a strkal hlídače směrem k zábradlí.
    „Hele neblázněte,“ hájil se hlídač, „já vás přece nevyhazuju, protože jste černý, já vás vyhazuju protože děláte bordel a protože se neumíte – “najednou ucítil za zády prázdnotu. Ještě se zoufale pokusil zamávat rukama, ale už bylo pozdě. Padal jen kratičký okamžik.
    Lebka praskla, znělo to jako výstřel z pistole, a rozkvetla na kočičích hlavách pod úpatím věže jako nestvůrná sytě rudá chryzantéma. Krev ještě nějakou dobu stékala po jednotlivých kamenech k vyprahlé sluncem vysušené půdě. Pak se vsákla.


13. 9. 2006  ČESKÉ BUDĚJOVICE   

1 názor

rady1
13. 11. 2006
Dát tip
Teda! Díky moc za diskusi. Nečekal jsem, že zrovna první povídka, kterou sem po roce pověsím, vyvolá takovou polemiku. Mrzí mě, že se vám nelíbí ta smrt na konci, protože jsem ji měl od začátku v úmyslu. Možná jsem napsal začátek až neproporciálně dlouhý. Rozhodně jsem nechtěl nějak očernit romské etnikum, z toho důvodu je moje banda smíšená. Šlo mi o realistický popis čehosi jako šikany. Zdroje jevu jsem nepojmenoval rovněž schválně a to ze dvou důvodů: 1) Mělo jít o krátkou povídku, ne sociologický rozbor. 2) Jednota místa a času přidává textu na účinku a věrohodnosti.

a2a2a
10. 11. 2006
Dát tip
A právě o to jde, posuzovat to co máme. Povídka, báseň, obraz není jen forma, je především sdělení. Sdělení čtenářům, divákům. A nelze je stavět do role stážistů, dokonce to ani není záměrem autorů, jak doufám.

StvN
10. 11. 2006
Dát tip
Barva kůže s chováním nesouvisí. Když se pokreslím propiskou, budu maximálně naštvaný. Avšak národnost s chováním souvisí úzce. Nejde o to někoho očerňovat nebo se někoho zastávat, ale pouze se na to umět podívat chladně a s nadhledem. Navíc tohle dílo je zkrátka povídka, kterou musíme brát takovou, jak nám ji autor předložil. Nevíš, jestli je autor muž nebo žena a jestli to třeba není Rom. Posuzovat můžeme pouze to, co máme a ne to, co bychom chtěli mít. Respect.

a2a2a
10. 11. 2006
Dát tip
Stvn, zaujatý nejsem. A je naprosto zřetelné, že barva kůže nesouvisí s chováním. A neříkám, jak má kdo psát, pouze říkám, kde si myslím, že by také mohlo být těžiště příběhu.

StvN
10. 11. 2006
Dát tip
Ta smrt se mi taky nelíbí (viz Narvah). Jinak jsem spokojen. a2a2a - jsi zaujatý. Nemůžeš dílo odsoudit jen proto, že není napsáno podle tvého gusta. Nadto si myslím, že autor chtěl upozornit právě na to, že hajzli mohou být jak bílí tak černí a že vstřícnost je sice ctnostná, avšak vstřícnost bez obezřetnosti je zhoubná. Fakt tě skoro nepoznávám. Nebylo tvým stylem říkat lidem, jak mají psát.

Narvah
10. 11. 2006
Dát tip
Napsané je to docela dobře. Přímá řeč solidní, provokace graduje a je dobře popsána. Konec je docela neuvěřitelný - jednoduchý způsob, jak to zakončit, který však postrádá jakýkoliv přesah.

a2a2a
10. 11. 2006
Dát tip
Jednoznačně musím odsoudit jako laciný a povrchní a nechci říct přímo rasismus, navzdory všem tvým zlým zkušenostem. Předně, když si odmyslím zbytečnou zápletku se smrtí, která textu už nijak neprospěla, pak je to spíše o klackovitosti, nevychovanosti než o bílých a černých. To tam nemá vůbec žádné opodstatnění. Přitom, samotná zápletka by se dala zpracovat i jinak, a mohla by pojmenovat nejen onu klackovitost, ale také jeho příčinu, o čemž k smůle textu zde není ani zmínka. Píšu takto tvrdě zde snad zcela či téměř výjimečně, a nerad bych se tě dotkl, poněvadž jsi mohl něco podobného skutečně zažít, ale měli bychom přece jen zodpovědněji pojmenovávat nejen vnější jevy, ale i jejich zdroje.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru