Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Archivní poezie k šálku nedělní kávy II.

08. 04. 2007
0
7
834

Tak jako v minulém díle byla dnešní báseň publikována v knize hostů na internetové stránce MC Putny, a to dnes 9.12.2005. Text prošel mírnou korekcí, leč její význam a forma závažného, existencionálního sdělení zůstala nepozměnená.

dobro se zlomí v dobré zlo
když pukají ledy anticharitativních cvoků
i malin na bruslích ze zkázy
přitom se stoickým klidem pochůzkář zvrací
a padá na levou nohu-ubožák s plynem pod ústy
nikdy by nevěřil při dožínkách proroků
ani v oranžovou snovou linii
pouze by se trápil stálým podbytím
jako chudák, co ničeho nedosáhl.

7 názorů

Mne mrzí, že jsi namísto v pokračování naší polemiky použila tak hysterickou ukřičenou formu, s výrazy typu do prkýnka a podobně. Takto já nehodlám reagovat, neboť nevím, proč bych měl zopakovat totéž, co jsem napsal a pak si ještě přečíst jakousi dotčenou reakci čtenářky, co se domnívá, že jsem jí krátkou explikací mé tvorby urazil či co. Takže ještě připomínám - asi nejsi v pojetí poezie naladěná stejně jako já a ani ji nejsi schopná přijmout, i když se snažíš jí číst pečlivě a několikrát. Moje poezie není doslovná, jde mi to vyvolávat rozporné pocity, protože stejně komplikovaně ji též dělám. Zkrátka mi nejde o doslovnost a přímočarou šeď, ale o mnohovrstevnatost v různém nasvícení. Jaká cizí slova? Konkretizuj kde. jak víš, že je používám ve špatných souvislostech? To bych měl vědět především já, jenž jsem se jimi kdysi oháněl. Ty myslíš, že jsem cizími slovy chtěl dělat dojem? nikoliv, byla to má vnitřní potřeba hledat určitý způsob vyjádření, mělo to pro mne svůj smysl, jak to působilo na ostatní mi bylo zcela lhostejné. Už jsme se z toho dostal. Krom toho, invektivum je rodu středního. A provádí se. Nevím, z jakých pravidel čerpáš. Já se v psaném slově řídím hlavně sám sebou.

Baziliška
17. 04. 2007
Dát tip
aha, mám to pochopit tak, že jsem debil a nejsem schopna docenit hloubku tvé tvorby? a to jsem se snažila být shovívavá...tvoji věc jsem četla několikrát a pečlivě, snažila jsem se v ní najít to dobré...zjevně si tu práci zatím nikdo jiný nedal, jestli ostatním odpovídáš stejně srandovně povýšeně, tak se jim ani nedivím... asi tě to překvapí, ale četla jsem od tebe víc věcí...proto jsem si tě taky dala do oblíbených...ale nějak mě to nadšení po tvých reakcích přechází... doprkýnka dubovýho, kritika je věc složitá a já to nepopírám, dovolila bych si polemizovat s tvým názorem, že kritika poezie je složitější než kritika prózy...tím se dostáváme k otázce toho, jak hodnotit kvalitu díla a co je vlastně umění...pokud znáš přesnou odpověď, nenechávej si ji pro sebe...ušetříš tím spoustu času a přemýšlení mnoha jiným, kteří si nad tím lámou hlavy už po staletí... že ho ostatní nechápou a nejsou toho schopni si myslí skoro každý autor na Písmáku, když jej kritik naštve, v tom opravdu nejsi nijak výjimečný...i proto je slabošské argumentovat komplikovaností díla...tím jenom "zjemněle" říkáš, že tví čtenáři jsou kreténi...nebuď srab a řekni mi to přímo: jsi blbá a nerozumíš mi...proč to balíš do eufemismů, když v podstatě říkáš to samé? a když už používáš slovo "invektiva", tak pro tvoji informaci, je rodu ženského a a "neprovádí se" mimochodem, proč vlastně kolem sebe házíš cizí slova, když je neumíš skloňovat a často neznáš kontext, v němž se používají? chceš aby tvůj slovní projev dělal na ostatní dojem? dělá, ale asi ne takový, jaký bys rád... a taky tu skoro každý tvrdí, že to co píše JE poezie...ty s tím souhlasíš, když přece poezie je jen jedna? opravdu všichni na Písmáku píší poezii? tvoje věc není špatná, ale k dokonalosti má hodně daleko...pokud si toho nejsi vědom, já to asi nezměním:)...a ani o to neusiluju:)) neboj, jsem klidná:)) číst si mě nemusíš, nedělám si reklamu:)

Tvá slova maximálně toleruji, v žádném případě nežádám, abys mne hodnotila jen pochvalně, pouze připomínám, že věc hodnocení poezie je odst komplikovaná, a to třeba ve srovnání s kritikou prózy, má poezie (ano, je to poezie, ta je totiž jen jedna, protiklad je profesionální odbornictví, jak říká J. Švankmajer a tomu se setsakramentsky vyhýbám) si žádá nerotdoxní, neklasický přístup. Chce se to více do níponořit, snažit se naladit na její notu apod. Že ji někdo nedokáže přijmout chápu, není to snadné čtení, není učesané a vykalkulované, proto vždy trvá o něco déle než si k ní nepřipravený čtenář dokáže nalézt určitý vztah. Zkus si přečíst jiné mé texty, leckteré jsou úplně jinak strukturované než tento. Nevyčítám ti, že píšeš rýmované věci a kvůli tomu mne napadáš. Napsal jsem větu začínající "ještě že", proto buď klidná, neprovádím laciná invektiva, tvé texty si rád přečtu, až bude čas.

Baziliška
15. 04. 2007
Dát tip
díky za avi;-)...příště by bodlo:) výhrady a pochvaly samozřejmě můžu formulovat určitěji...tím ovšem bude moje kritika osobnější, bude se zabývat v podstatě jen tím, jak tvoje dílko působí na mě...ale já se nepovažuju za kritika s patentem na rozum a znalce absolutní pravdy, proto se snažím dívat se s jistým nadhledem... kdybych ti zkritizovala jednotlivosti, předhodil bys mi, že se jedná pouze o můj pohled (což nepřekvapí a já to nepopírám)...nevím, co vlastně od kritiky chceš, nadšené přikyvování?? za poezii to nepovažuju nezávisle na absenci rytmiky...ta mi vadí proto, že si poezii užívám i skrz rytmus a melodii slov, ušima...o "klasickém rytmu" nebylo ani slovo, "klasických rytmů" je spousta...myslela jsem rytmus přirozeně plynoucí tak, aby se dala báseň číst i nahlas... kdyby ses byl podíval na moje věci, mohl sis odpustit tu pasáž s rýmy...když už kritizuješ člověka, zjisti si o něm napřed něco, abys neplakal na nesprávném hrobě... nebojuju ani proti tobě ani proti tvému dílku...a i proto nepoužívám žádné zbraně, ani pojmové, ani pocitové...neberu kritiku jako pěstní souboj...kdyby mi tvá věc za kritiku nestála, nezastavím se u ní...asi to bylo ode mě naivní, ale doufala jsem, že se třeba zamyslíš a ne jen naštětíš... "přímý dojem" je nelogické spojení, tíhnout můžeš k něčemu a ne někam, moderna pochopitelně nemohla existovat už ve středověku, což mj. vyplývá z názvu, zákonitosti nemohou být samy o sobě dogmatické ani tradicionalistické... v prologu mi vadí slovní spojení, které jsem vypíchla, vrať se zpět k mé první kritice... svět je komplikovaný, o tom nepolemizuju:) piš, jak chceš, předělávat tě opravdu nehodlám:)) nejsem "posel svého nitra zasaženého krutostí reality"...jsem člověk, který píše slova a chce něco sdělit určitou formou, to mi bohatě stačí:))

Já jsem si sice před nedávnem řekl, že do diskuzí pod mými texty vstupovat nehodlám, protože je věcí čtenářů, co si o textech myslejí a mé poznámky je nemusejí vůbec zajímat, tentokrát ale činím výjimku. Sám mám trošku rozporný pocit z tvé kritiky - výhrady i pochvaly si formulovala tak neurčitě, že ani nevím, co si o ní mám myslet. Jaké dílo, taková kritika, alespoň z určitého úhlu pohledu. Ale já bych poznamenal, že ono každé pravé umělecké dílo by nikdy nemělo vzbuzovat jednoznačný přímý dojem, protože neurčitost a nejednoznačnost umožňuje více nahlédnout do podstaty toho chaosu, který kolem nás vládne. Sdělení je tím pravdivější a svou neuchopitelností dráždivější. TO je správně, co dráždí, nás více obohatí než co nás hladí. Tak je to se vším. Nesouhlasím s tím, že by toto dílo bylo nedotažené. Co je to dotaženost? Co je to nedotaženost? Čím to měříš ve světě poezie? Je to jen zlomek pocitu, žádnou větší kritickou hodnotu výhrady z tzv. nedotaženosti nemají. A tvá věta, že text poezií rozhodně není, neboť nemá klasický rytmus? Tomu se musím smát, takové konzervativní názory moc dobře znám, tíhnou hluboko kdesi ve středověku, kdy ještě neexistovalo cosi jako literární moderna a poezie neohraničená tradicionalistickými a dogmatickými zákonitostmi. Ještě že mi nevyčítáš "nepoetičnost"´, jelikož se verše nerýmují. To bych se o to víc pobavil. Nyní tě jen nenuceně poposouvám k tomu, aby sis více promyslela a definovala pojmy, které používáš jako zbraně proti mé básni. Co se týče prologu, pak musím dodat, že jde jen o to, abych podal jisté informace. Ostatní záleží již jen na čtenářově interpretaci. Ale pokud se ža příliš vzdaluje od ducha textu, musím jej upozornit na to, aby příliš nebral věci dané dané tak, jak jsou. Svět je komplikovaný. Můj básnicý styl je komplikovaný. Nemohu jinak, jsem posel svého nitra, zasaženého krutostí reality. Ty ne?

Baziliška
14. 04. 2007
Dát tip
"dobro se zlomí v dobré zlo" je skvělej postřeh! ještě pár dobrých momentů...vyznění myslím chápu, přes jistý zjednodušení i dost souhlasím, poezie to teda není...zkus si to říct nahlas, rytmika tahá za uši, je-li jaká...název to významově hází jinam, není jen popisným přívěskem, nálepkou...oceňuju:) prolog to schazuje, vyznívá pateticky..."závažné existencionální sdělení"...buď čtenář rozumí a nepotřebuje tedy prolog nebo nerozumí a pak to na něj dojem neudělá... mám z toho takový rozporuplný dojem, není to zbytečný dílko, ale nedotažený...

Honzyk
08. 04. 2007
Dát tip
verim, ze bude (zrejme) tat basen jednou slavna a preju ji to...ja ji ale teda moc nerozumim...sorrrrrrrry)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru