Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZnačkařka
12. 10. 2008
11
28
2451
Autor
Houmeles
malá Cikánka
kreslí růžovou křídou
šipky směr masna
28 názorů
Zvrhlíku, teď se musíš smát. TEĎ! Co pak - to už je s křížkem po funuse :-)
katugiro, už Ti asi líp rozumím. Díky.
No právě! Tvoje haiku je nezaměnitelné, záleží v něm na tom, co říká. Slova mají svá místa a svůj vztah. Značkařka tohle nemá. Jen oznamuje, že se něco děje - žádný kontrast, pozastavení, význam.
katugiro, díky za připomenutí mého dílka :-). Já tam ale mám prostitutku a plyšového méďu. V tom je ukryt jak kontrast, tak přesah. S plyšáky si hrají děti, prostitutka už jejich nedotčenost drsným světem nejspíš postrádá. A přece má u sebe schovaného - jako talismánka - toho méďu. Tvá učitelka a lední medvěd (spolu)neříkají nic.
Houmeles: Kdo se směje naposled ten se směje nejvíc. :)
Já si umím počkat. Ona se pravda vždy stejně nakonec ukáže.
malá holčička
kreslí bílou křídou
kuřátka v zástupu
x
učitelce se
kývá na kabelce
lední medvěd
Rozdíl je v tom, jestli změníš význam toho haiku. Jestli v něm vůbec je něco jako ob-sah a pře-sah.
Dobrá, ale změnit všechna? Kdybys řekl konkrétně: zbytečná je cikánka. Může tam být Vietnamka třeba. Ale takhle bys mohl soudit jakékoliv haiku, vždy můžeš použít jiné slovo, květinu nahradit květinou.
Paulart, neříkám odhodit, ale zaměnit. Pro haiku jsou slova důležitá, proč bych je odhazoval? A důležitá by mělo také znamenat pečlivě vybraná. Jedinečná.
Tipy mu klidně dávej, když se mi něco líbí, taky dávám. Vnímání haiku máme každý trochu jinde.
katugiro: všechna slova? Když odhodíš všechna slova, je zase ticho. Takhle přece můžeš odepsat všechna haiku.
Houmelesovi dávám tipy. Prostě to umí.
Mně se nelíbí, když jsou v haiku všechna slova zaměnitelná, když pro něj nemají význam. Tady je úplně nepodstatné, jestli je to cikánka, jestli má růžovou křídu, jestli kreslí šipky a jestli tyto vedou k masně. Mohla to klidně být jakákoliv jiná holčička, která kreslí bílou čáru vedoucí k mekdonaldu. Rozumíš mi?
Čím více píšu haiku, tím víc se musím smát u tvých poznámek, Zvrhlíku. Ne, neopovrhuju tebou, máš úžasné znalosti, ale stále více cítím ten kontrast kontrastů, ne v haiku, ale třeba mezi mým dílkem, tedy - jak ho vnímám, a tvými suchopárnými úvahami. Opravdu, neber to, že se ti vysmívám. Nemyslím ironicky, když tvrdím, že jsi z nás všech nejobeznámenější s haiku formou. Prostě se jen chechtám, když tě čtu. Jsem asi blázen. A možná zamilovaný. Právě proto...
jorel: "On the other hand, it might be necessary to bind things gently together and not use a cut (haiku with one image or a single object, ichibutsu jitate 一物仕立て), but here you have to be careful not to make it sound like just a prosa sentence."
zdroj: http://haikutopics.blogspot.com/2006/06/kireji.html
Zkrátka buď je v haiku kireji, pak se haiku skládá ze dvou vět elipsovaných do krajnosti nebo tam "cut" není, ale přesto to nemůže znít jako věta prozaická. Jaký by pak byl rozdíl mezi prozaickou větou a haiku? Jak bys je pak od sebe rozeznal, když by tu nebyl žádný strukturální rozdíl?
Ano, ta růžová je tam jaksi navíc, ale tady dokresluje tu hýřivou kýčovitost onoho národa.
katugiro, no to já nevím, já se jí neptal. Stál jsem uvnitř a najednou vidím malou holčičku, jak v podřepu kreslí po chodníku šipky, které vedou do té masny. No není to situace k zaznamenání? :-)
Zvrhlíku, byla spíš do žluta, ale ta barva mi nějak splynula s masem.