Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

03 Struktura písničky - Průvodce písničkou

09. 01. 2009
1
5
7649
Autor
Zolo

Jako autor tohoto článku se nesnažím poučovat o tom jak psát písničky. Můj záměr je pouze inspirovat ty, kteří začínají nebo neví jak na to a předat něco málo ze svých zkušeností.

Má smysl psát o tom, že písničky mají sloky a refrény? Když se budete chtít stát dobrým střelcem, musíte nejprve dokonale zvládnout rozborku a sborku své zbraně, stejně jako její údržbu a posléze tvrdě trénovat techniku střelby. Zároveň budete potřebovat kvalitní a správně vyváženou zbraň. Stejně tak jsou na tom rybáři či cyklisti a nejinak skladatelé písní. Části jako sloka a refrén patří k základní výbavě dobré písničky a její účinek může umocnit předrefrén i bridge. Zapněte si své oblíbené rádio a bez ohledu na žánr to sami zjistíte. Na country rádiu je ukázkový bridge k slyšení v hitu Johna Denvera „Take me home country roads“, v češtině známém jako „Veď mě dál, cesto má“ .

 

Nejznámější struktura je „sloka/ref/sloka/ref“.  Zvláště vynikne obohacená o šikovné sólíčko po druhém refrénu, který umožní další zopakování refrénu. Jednou z modifikací této struktury je sloka/sloka/ref/sloka/ref/sloka“, zakončená stejnou slokou jakou začala.  

 

O malounko více skladatelských zkušeností vyžaduje písnička, která zahrnuje předrefrén. Ulyšíte ho v písničce Wonderwall od Oasis po druhé sloce. Jeho využití lze přirovnat k odrazovému můstku v gymnastice. Po rozeběhu ve sloce umožní odraz k refrénovému saltu mortale. V písničce najde využití v případě, kdy je potřeba významově propojit sloku a refrén a další sloka by už byla nuda. Stačí ho dva až čtyři řádky a není nutné, aby se v něm text obměňoval. Jedna z možných forem využívajících předrefrén, která se i mně osvědčila, může být například: „sloka/pref/sloka/pref/ref/sloka/pref/ref“.

 

V běžném životě je důležité občas změnit prostředí. Vyjet si do přírody nebo si jít zasportovat, zajít do kina, otevřít knížku, prostě zažít něco uvolňujícího. Takové chvíle pomáhají získat odstup, nabýt nový úhel pohledu, obnovit síly. Nyní si možná říkáte, co má tohle společného se strukturou písničky?

 

Forma „sloka/ref/sloka/ref/bridge/ref“. Bridge zafunguje v písničce jako změna prostředí, kterou jsem před chvílí zmiňoval. Posluchač získá odstup od toho, co již v písničce slyšel a po několika, vetšinou osmi, taktech je připravený si zopakovat refrén ještě několikrát. Správný bridge se odlišuje od zbytku písničky nejen hudebně, ale i textově by měl nabídnout nový, nečekaný úhel pohledu. S úspěchem jej lze dotvořit v případě, kdy se písnička zdá dost krátká nebo se opravdu povedl refrén a chcete ho ještě několikrát zopakovat.

 

Toť pro tuto chvíli vše o nejčastěji používaných strukturách. Ještě o jedné bude řeč v souvislosti s pojednáním o názvu písničky. A závěrem příklady úspěšných písniček využívajících bridge: The Bangles – Manic Monday, No Doubts – Don´t speak, Scorpions – Wind of change, Kirilov / Russo – Why don´t you love me anymore J (mp3 a text).


Copyright © 2009  Saša Kirilov


5 názorů

johanne
21. 01. 2009
Dát tip
Ok, já jen, že na tom není moc co hodnotit "z literárního hlediska" :). Ale napsané je to pěkně, srozumitelně a přitom ne hloupě. To je dobře :).

Zolo
21. 01. 2009
Dát tip
Johanne: rád bych to jednou uveřejnil, a chystám semináře o skládání písniček.

johanne
20. 01. 2009
Dát tip
To připravuješ nějakou publikaci?

neroušek
10. 01. 2009
Dát tip
********************

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru