Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seModlitba k Andělu
15. 02. 2009
2
4
888
Autor
OREL
Nad pouští bezednou jak orel sám
kouzelnou studnu vyhledám
V hladině smaragdové chci se skrýt
a z očí přenádherných pít
Já všechny květy na světě bych natrhal
kytici s perutěmi uvázal
V altánu neskutečných hvězd se posadil
k andělu skutečnému takto pomodlil:
"Jste křišťálový anděl stmívání
křehčí než střípky jantarových svítání
Vzdálenou krásu Luny máte
závidím výškám jichž se dotýkáte"
kouzelnou studnu vyhledám
V hladině smaragdové chci se skrýt
a z očí přenádherných pít
Já všechny květy na světě bych natrhal
kytici s perutěmi uvázal
V altánu neskutečných hvězd se posadil
k andělu skutečnému takto pomodlil:
"Jste křišťálový anděl stmívání
křehčí než střípky jantarových svítání
Vzdálenou krásu Luny máte
závidím výškám jichž se dotýkáte"
4 názory
BLUE-from-the-NIGHT
11. 03. 2009hana kupčíková
16. 02. 2009
Ahoj. :)
Chtěl bych Tě se vší úctou upozornit na pár nedostatků.
Za prvé jsou-li verše vázané, neznamená to jen, že musí mít rýmy. Zásadní a důležitou roli hraje rytmus, který tu opravdu vůbec nechytáš. Pro lepší orientaci stačí spočítat slabiky v řádku.
Pro vysvětlení vezmu první sloku
První řádek - 10 slabik
Druhý řádek - 8 slabik
Třetí řádek - 10 slabik
Čtvrtý řádek - 8 slabik
čili zdánlivě v pořádku, ale rytmus v tom přesto není, protože si zde zvolil sdružený rým (aabb) čili rytmicky by měl sedět první řádek s druhým a třetí s čtvrtým.
V druhé a třetí sloce sedí poslední dva verše, nicméně jako celek to působí hodně rozházeně.
Další věcí je interpunkce, jejíž absence tu nedává sebemenší smysl. Vynecháním čárek tu způsobíš jediné - celý text bude jen rychlým přívalem slov, což opět ovlivňuje celý rytmus, který se odsazováním slov a čárkami dá ovládat.
Čárka je mnohdy v podstatě funkčním předělem dvou řádků, jenž ti dává trochu času na uvědomění si předešlých slov. To tu postrádám.
Co se týče rýmů - nejsou nikterak složité, což básni nijak zvlášť neubližuje, na druhou stranu jí to ale ani nijak nepomáhá. Hlavně slovesa v rýmu by se měla střídat s jiným slovním druhem - aby to neznělo fádně.
Rým založený na koncovce slovesa ->
Máte, dáte, dotýkáte, bouráte, škemráte...
Natrhal, uvázal, pral, bral, přerval... atd. atd.
Zrovna tak rým stmívání x svítání nezní nejlépe.
Pak jsou tu obsahové nedostatky. Jen subjektivní dojmy!
Co znamená bezedná poušť? Z orlí perspektivy by nás mohla zajímat asi jedině rozloha pouště, těžko její dno.
Pak nechápu spojení altán neskutečných hvězd - snad vysvětlíš.
Neobratný je kontrast neskutečných hvězd s (hned vzápětí) skutečným andělem.
Hned na to kontrast stmívání se slovem svítání. Ikdyž ve spojení hrají větší roli střípky, postavit za sebe do dvou řádků východ a západ slunce je dost vysokorychlostní. Přestože čas v básni nehraje žádnou roli, téhle myšlence jsem se budou čtenáři jen těžce bránit.
K tomu všemu z poslední sloky vůbec necítím avizovanou modlitbu. Vždyť jako úlohu hraje v modlitbě závist?
Ale líbí se mi, že závidíš výškám doteky anděla. Závidím s Tebou, přestože nevěřím v anděly.
Piš dál! S pozdravem Jasmín