Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kovové vejce

14. 04. 2009
3
15
280

 

Představ si kovové vejce, které je tak ohromné, že kdyby bylo ještě o kousek větší, stalo by se nepředstavitelným. Stavba, tyčící se před námi do výše měla skutečně oválný, až vejcovitý tvar. Byla lesklá, stříbrná a majestátní, jako ohromný mrakodrap bez jediného okna, jako celoživotní dílo šíleného architekta, jako vesmírná loď.

Stáli jsme tam dlouho.

Dívali jsme se, jak po kovových stěnách stékají poslední paprsky zapadajícího slunce. Jen jsme se dívali. Ticho mezi námi se stalo tichem všudypřítomným.

Napadlo mě, že možná na něco čekáme.

Všude kolem, kam oko dohlédlo, se v šeru rozprostíraly pusté písečné pláně. A před námi stál ten gigantický chrám. Zřejmě jsme čekali, až jeden z nás vejde dovnitř.

 

Dveře se za mnou zaklaply se zaskřípěním, jehož ozvěna byla tím jediným, co naznačovalo, jak obrovského prostoru jsem nyní součástí. Jinak jsem ale neviděla nic. Já mezi stěnami vejce. Hledala jsem potmě tvojí ruku, než mi došlo, že jsi zůstal venku.

Pak jsem se pokusila nahmatat kliku od dveří ven, k tobě.

 

Máchla jsem rukou do prázdna, načež jsem škrtla prsty o studenou stěnu. Zkusila jsem to znovu. Pomalu jsem přejížděla dlaní po hladkém povrchu. Nikde ani náznak, že by zde ještě před malou chvílí byly dveře. Zaryla jsem nehty do kovové zdi ve snaze najít alespoň tenoulinkou škvírku. Musí tady být, přece nejsem blázen, jak bych se sem jinak dostala? Vzpomněla jsem si na jejich vrzající ozvěnu, která už dávno dozněla. S hrůzou mi došlo, že byla posledním zvukem, který jsem slyšela od chvíle, co jsem uvnitř. Co víc-moje vlastní nehty přejíždějící přes kov nevydávaly očekávané nepříjemné zaskřípění, přestože mě konečky prstů začínaly pálit, jak silně jsem se opírala proti zdi!

 

Chtěla jsem začít křičet, možná strachy, možná abych přehlušila to příšerné ticho, ale nešlo to. Prostě to nešlo. Stejně jako se nedala rozkoukat tma kolem.

 

Zoufale jsem si přála slyšet teď tvůj hlas. Snažila jsem se nepřemýšlet, co je skryto v nekonečné temnotě přede mnou a pevně jsem se opírala o ledovou stěnu, jejíž chlad byl tím jediným, co jsem nyní byla schopná rozeznat.

 

Myslela jsem na tebe. Vždyť až uvidíš, že se dlouho nevracím, určitě pro mě přijdeš. Usměješ se na mě tak hezky, jak to umíš jen ty. „Ty se s těmi dveřmi nikdy nenaučíš zacházet“, přesně to řekneš a přesně vím jak. A pak spolu utečeme hodně rychle někam pryč, na nějaké hezké místo, kde není taková zima jako tady.

 

Zima mi opravdu byla. Hrozná zima. Téměř se mi zdálo, že k té zdi snad přimrzám. Ale bála jsem se vzdálit se od ní jen na krok. Bála jsem se, že pak už neucítím vůbec nic, ani ten chlad.

 

Mohlo uběhnout třeba jen deset minut, ale mě připadalo, jako bych byla uvnitř celou věčnost. Nebo alespoň půlku. Kde pořád jsi? Možná si myslíš, že vím, co dělám, že si poradím sama a vrátím se, až uznám za vhodné. Jenže já jsem úplně ztracená! Snad tě to napadlo, snad o mě máš strach. Proč nepřicházíš? Nestalo se něco tobě? Tam venku také číhá nebezpečí. Proč jsme sem vůbec chodili? Ano, musíme pryč. Hned jak pro mě přijdeš. Šel jsi sem přece se mnou, tak beze mě neodejdeš.

 

Šel jsi sem přece se mnou? Napadlo mě, že jsem se vlastně ani nedívala, jestli se mnou jdeš. Ani mi nepřišlo divné, že jsme byli oba celou cestu zticha, měla jsem jen radost, že jsi vedle mě. Ale co když jsi tam nebyl? Co když jsi mě cestou opustil a nechal mě jít samotnou? Co když tam venku nečekáš? Soustředila jsem se na svou dlaň, položenou na stěnu, ale dveře už jsem nehledala.

Jenom jsem si představovala, že jsi tam, na druhé straně a že se tvé dlaně dotýkám přes silnou vrstvu mrazivého kovu.

 

V ruce jsem ucítila slabé teplo. Nebo alespoň o něco menší zimu.

 

„Nikdy se nedozvíš, jak strašně moc tě potřebuju.“, chtěla jsem říct, jenže jsem věděla, že bys má slova neslyšel, i kdybys na mě tam venku čekal.

 

„Ale já to přece vím, a jsem tady.“ Zněl mi najednou v hlavě tvůj hlas. Nestihla jsem začít pochybovat, protože zněl tak krásně. A protože mi bylo najednou teplo a chtělo se mi hrozně moc spát.

 

Já se s tebou nechci rozcházet.


15 názorů

Amélyje
14. 06. 2009
Dát tip
Rozumím - rozumím, protože myslím, že jsem zažila týž pocit. Hlubší kritka? Já nevím, jeslti zrovna ode mně... já neumím podávat dobré kritiky... ale dobře. Líbí se mi, jak je to zasazené do takové neskutečné krajiny, neskutečných okolností, které ale podáním vyznívají naprosto skutečně. Líbila se mi spousta obratů v textu, spousta slovních spojení, nevybírám radeěji, ani namátkou, právě v kontextu vyznívají dobře. Jediné, co bych možná vytkla, ale sama nevím, jak to udělat líp, přišlo mi, jako by to chvílemi málo drželo pohromadě - co jen s tím? Nápad mi připadá skvělý, ale plyne to tak trochu trhaně. Tím neříkám, že se mi to nelíbí, mě to téměř dojalo. Možná - já jsem hrozně nerada kritická, ale zase je nefér neříct vše - možná ta poslední věta kdyby tam nebyla. Možná ji vzít a rozprostřít ji textem, jako když mažeš chléb máslem, že člověk cítí tu chuť celou dobu, co jí. Já vím, že to tam musí být, ale kdybych věděla jak, zkusila bych to jinak. Těžko říct. Nejsem odborník... :) ale čekala jsem, že to bude dobré a nezklamalo mě to! Je jen zkrátka pro mě škoda té poslední věty. I tak tipuji.)

moc děkuju za Vaše důkladné kritiky :) Chtěla jsem hlavně popsat atmosféru, ten pocit, který mi nedal spát. Metafor je tudíž v povídce mnoho, nechť si v nich každý najde to své :) Pouze poodhalím, že v případě diskutovaného citátu s dveřmi šlo původně skutečně o pouhé "ty jsi ale nešikovná".Jedná se však o odkaz, který nikdo na Písmáku nemůže postřehnout, jelikož dílo je adresované konkretnímu člověku, jež si ho ovšem nikdy nepřečte. A svět uvnitř mých myšlenek mu navždy zůstane skryt. Nikdy mě neuslyší přes studenou kovovou zeď. Nikdy.

jamoyce
28. 04. 2009
Dát tip
Vždyť jo, já to taky vždycky nerozebírám jako tady.. prostě jak je nálada.

jamoyce
28. 04. 2009
Dát tip
To bych taky neškatulkoval.. :). Každý má svůj přístup ke psaní i ke kritice. Mně v podstatí vadí jen to, když si někdo myslí, že má ten správný přístup a nepřipouští nic jinýho (viz StvN). Ale myslím, že ty jdeš hodně po řádcích, slovo za slovem a hned si poznamenáváš, co tě napadne. Takže takový přímý souboj s textem. To je taky přínosný, já zase někdy ke konci povídky zapomenu, co mě zarazilo někde na začátku. Já jdu spíš po celku, z nichž utvářím jednotlivosti, ty spíš po jednotlivostech, z nichž utváříš celek. A je myslím dobře, že to tak je.

jamoyce
28. 04. 2009
Dát tip
Jak to myslíš?

jamoyce
28. 04. 2009
Dát tip
Jo, je dost možný se pletu a že jsem to asi pitval až moc, ale text k tomu přímo vybízí. Já to beru tak, že autor vytvoří text, ale děl je nespočet - dílo je vždy mezi autorem a čtenářem - respektive autor ten svět musí napsat a čtenář ten svět musí uchopit a právě ten svět je dílo. Takže my dva čteme tentýž text, ale jsou to dvě díla - dva světy. Já pojímám kritiku právě jako vyobrazení toho světa, co vidím. Je to snad jediný způsob, jak se vyhnout škatulkování a hodnocení podle tzv. objektivních měřítek. Podle mě objektivní měřítka nejsou, každý text je stejně oprávněný, já se snažím při kritice říct, jak vidím ten svět - tak si může případně další čtenář udělat úplně jiný obrázek, než by měl sám. V tom spočívá obohacení kritiky. Nabízí nový úhel pohledu, nový svět; hlubší kritika pak znamená hlubší ponor do světa textu. Tak to vidím :-). To jen na vysvětlenou, rozhodně nechci poučovat, jen jsem chtěl objasnit svůj přístup a důvod toho pitvání.

jamoyce
28. 04. 2009
Dát tip
Jsem z toho zmatený. Nejvíc asi kvůli té poslední větě - nechci se s tebou rozcházet. V té situaci to vyznívá stejně jako "nechci být v tom kovovém vejci". Tedy vnímám vejce, uzavřenost, chlad, tmu a ticho na jedné straně jako rozchod a poušť, neomezený prostor, teplo, světlo a hlasy na straně druhé jako vztah. Zarážející je věta "Ty se s těmi dveřmi nikdy nenaučíš zacházet". To znamená, že už si něčím podobným (rozchodem) pravděpodobně prošli a pravděpodobně kvůli ní (nerozhodnost, nuda, strach? netuším...). Zároveň i ten nedokonavý tvar "nechci se ROZCHÁZET" nazančuje, že to je už poněkolikáté. Je to ona, kdo nechce, ale kdo to má na svědomí. Takže ústředním motivem povídky asi bude boj se sebou samým a snaha pochopit protichůdné vnitřní pochody a nějak se s nimi vyrovnat... takhle tvůj text je čten mýma očima. Je možné, žes to zamýšlela jinak, ale takové jsou efekty každé trochu záhadnější literatury. Tip.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru