Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

19 Jak (ne)odradit příležitost

14. 05. 2009
3
4
2413
Autor
Zolo

Jako autor tohoto článku se nesnažím poučovat o tom jak psát písničky. Můj záměr je pouze inspirovat ty, kteří začínají nebo neví jak na to a předat něco málo ze svých zkušeností.

Když mě v současnosti kapela nebo interpret požádají o písničku, dávám si moc velký pozor a udělám všechno pro to, aby ji nahráli a nic za to nechci. Ne vždy tomu tak bylo. Velkou šanci jsem zmařil, když mě před několika lety oslovila skupina Naturál. Zadání bylo – písnička, hudba a text zároveň, bez náznaku aranže. Když jsem měl hotovou hudbu, tak jsem jim poslal demo k posouzení a začal pracovat na textu. Mezitím mou melodii nechali otextovat někým jiným, aniž se mě zeptali, jestli můžou. Ohradil jsem se a napsal docela nepěkný mail. Možná jsem byl v právu, ale kapela o mě i tak ztratila zájem. Měl jsem se držet zadání a nemuselo k tomu vůbec dojít. Moje chyba.

 

Nepište maily, když jste naštvaní a frustrovaní, raději se jděte projít nebo mi napište, rád vám poradím.

 

Jindy mě o písničku požádala na Vysočině poměrně známá kapela Spadla klec. V té době jsem dostal nešťastný nápad písničky prodávat, tak jsem jim poslal ceník. Už se neozvali. Ztratili o mě zájem. Na další příležitost jsem čekal dost dlouho, abych si mohl rvát vlasy a dostatečně se poučit! Alespoň v mém případě je to navíc tak, že významná příležitost přichází přibližně jednou za dva roky.

 

Přijde – li za mnou interpret nebo kapela nyní, říkám: „Chcete písničku? Rád vám ji poskytnu a nic za to nechci. Předělejte si ji a upravte slova podle sebe nebo si vyberte jinou.“

 

Na jaře 2008 mě mailem oslovil Zbyněk Drda, vítěz Superstar 2007. Začal dávat dohromady materiál na své druhé album. Sešli jsme se u něj doma a pouštěl jsem mu svou tvorbu, anglickou a českou. Poprosil mne, jestli bych mu nějaké písničky nahrál na flešku. V dobré víře jsem mu zkopíroval nejenom dema, ale i neotextované písničky a nápady. Domnívám se, že pokud se probíral vším, co jsem mu poskytnul, tak nejspíš ztratil zájem.

 

Je lepší nabídnout interpretovi či vydavateli jednu až tři písničky a poprosit, jestli by v případě, že si nevybere, dal vědět, abyste mu mohli nabídnout jinou, na které právě pracujete.

 

I zdánlivě bezvýznamná nabídka ke spolupráci může vyústit v možný úspěch, i kdyby to byl jen demosnímek, jehož rozpočet se obejde bez jediné vámi investované koruny. Navíc je velký předpoklad, že někomu mohou být doporučeny vaše služby. Mít se na pozoru před sebou samým, se rozhodně vyplatí. Dokud vaše písničky nehrají rádia, je rozumné vzít jakoukoliv nabídku ke spolupráci bez nároku na honorář. A v případě i toho nejtvrdšího odmítnutí si nechat otevřenou cestu. Přežít ponížení patří do základního vybavení osobnosti úspěšného skladatele písní.

 

Copyright © 2009  Saša Kirilov


4 názory

Jsem debil. Ono už to ve sbírce je :)

Tenhle sereriál začínám číst odzadu, ale už teď můžu říct, že stojí za to. Inu, člověk se učí chybama - a blbec těma vlastníma :) Chtělo by to sesumírovat do sbírky, já bych to pak rovnou oVýběroval.

Marlav
06. 07. 2009
Dát tip
*

*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru