Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte segraffiti jako umeni 21,stol. Uvod a historie
27. 09. 2001
0
0
976
Autor
shelob
Graffiti -umění 21.století
Kdysi dávno , kdesi dosti daleko...pod horou , která nese název hora Věčného ledu , se rozkládá poměrně rozlehlá země , jejíž obyvatelé jsou černí , loví zvěř , živí se kořínky , ale někdy i sami sebou navzájem . A tato hora leží v zemi , která nese jméno Afrika , jejíž obyvatelé jsou černí domorodci...Tito lidé tu žili v klidu a míru , ale jednoho dne přišli divní lidé , kteří vypadali jinak , byli jinak oblečeni , začali s nimi zacházet jako se zvířaty a co bylo nejhorší -byli úplně bílí , měli jinou barvu pleti . Na začátku jich bylo pár , ale časem přicházeli další a další a tyto nevinné lidi začali brát a převážet přes oceán do Nové země , kde byli nuceni pracovat na plantážích s bavlnou ...Tito lidé se časem samozřejmě začali stávat čím dál tím víc vzdělanějšími až to zacházení s těmi podivnými věci bylo pro ně v celku normální . Nakonec nastala doba , kdy se domorodci přastali z Afriky dovážet a bylo zakázáno otroctvý , ale mezi tím uběhla dlouhá doba ... Vzájemná nenávist mezi černými a býlími však stále zůstává a běloši mají oproti černochům četné předsudky a tak narůstá rasismus . „Negři“ drží stále pospolu a ve městech jim byli násilně přisouzeny zvláštní prostory , kde jsou nuceni žít . Žijí tam v ghettech a vládnou tam jejich zákony . Život v ghettu si nikdo nevybral... Právě zde jsou velké problémy s nezaměstnaností a narůstá tady násilí . Přichází dvacáté století a s ním i zbraně , drogy a jiné vymoženosti naší „pokrokové“ společnosti , které jsou hrozbou černého/mu lidu . Černoši se snží okolním vlivům bránit , maji své vůdce ( Malcom X , Martin Luther King a další.) , kteří vymýšlí jak na bělochy vyzrát , ovšem vše je na prd a tak konkrétně v Americe vzniká nová kultura- mladí lidi v ulici se baví . Čas plyne , kultura je čím dál mohutnější , ale je pouze pro černý . Zahrnuje hlavně hudbu s mluveným slovem (Mc`ing) , později přichází tanec (Breakdance) a výtvarné umění (graffiti) .A hle-máme tu hip-hop ve své nejčistší podobě . Později se ještě přidává mixování z vynilových desek (Dj`ing) a v součastnosti se přiřazuje i beatbox . radikální černoši tvrdí , že „hip-hop je poslední hlas černého lidu“ , ale zatímco v Americe se hip hop hezky vyvíjí a čas plyne , začíná se šířit i přes oceán-přímo do Evropy a pohlcuje šiřší spektrum lidu , přestává být jen záležitostí černých .
Hip hop je převážně utvářen názory , jedním z takových je taky názor , že neni žádná komerce ani underground - prostě hip-hop . Přesto ve východní evropě (však kromě Německa) se stále pohybujeme na jakýmsi polií undergroundu a (zaplatpanbuh) vypada to , ze tam jeste chvili zustanem ... V Evropě v souvislosti platí jistá nepsaná pravidla . Člověk tady může dělat téměř cokolli aby se stále pohyboval na území hip-hopové kultury , jenom nesmí brát fety ; jediná povolená droga je tady ganja . Tahle je to v Evropě , ovšem v Americe k hip-hopu fet patří asi od dob velice dávných:drogy,zbraně,gangy... Ale faktem je , že když rapujou rozhodně o fetu nerapujou jako o skvělí věcičce , ale spíše jako o špatnosti ...
Hip-hop odjakživa hovoří o věcech života , o každodenních problémech , o věcech s kterými se setkáváme denně . Prač s těmi lidmi co rapujou o tom co nezažili , ani zažít nemohli . Např. za živel , který podkopává naší scénu by mohl být považován Chaozz..Snad jejich posledním „nejlepším“ tahem byli Svišti na golfovym hřišti!:(
Z5 k násilí , ve čtvrtích , které jsem zdezmiňovala se člověk bojí večer vylézt na ulici a i malé dítě tady má vlastní bouchačku ... a tak neni divo , že hip-hop v znikl právě zde a v této době. V Americe se s problémem rasismu oficiálně začlo něco dělat až po druhé světové válce .
Graffiti pravděpodobně vzniklo v New Yorku v 70-tých letech ve čtvrtích jako jsou Harlem,Bronx a Brooklin . Jsou to čtvrti s nejvyšším počtem kriminality a brutality na světě . Morální úpadek je tu velký a smrt na ulici je zde téměř na denním pořádku . Ten problém tu je a americká vláda se ho snží přehlížet a na lidi , kteří zde denně na ulici umírají doslova kašle . Zde všechno začalo a právě tady najdeme skupinu lidí , která žije v grhettu...
Oghettu už sem se zmiňovala v předešlích odstavcích , lidé kteří zde žijí si jednoho krásného ať slunečného , nebo chladného dne (to ja přesně nevim) začali své okolí zkrášlovat barvami na stěnách . Stalo se tradicí , že když v ghettu někdo zemře udělá se na jeho památku jeden pís . To se jmenuje in memmorian a je toho tam dost , protože celkem běžně se stane ,že se vrátíte večer „domů“ a naleznete mrtvou manželku a děti...
Začal to jeden 17-ti letý kluk s taxíkem , který přijel do New Yorku a začal svou značku TAKI 183 házet na metra , zdi a podchody . Mohl to být taky poštovní kurýr co přijel do New Yorku a měl doručit balíček . Začal bombit v každém metru a autobusu v celém NY, které nacštívil (aka „All City“).Začal psát své jméno (Vic) a jeho kurýrní číslo (156) bylo v každém dopravním prostředku po celém New Yorku .
-fáze2 -takových lidí začalo přibývat : Cae2 , Tracy 168 , Sly II , Chain 3 , Lee 163d , Julio 204 , Frank 207 and Joe 136 mnoho nezvyklého , brzy NYC tagy také originální různorodé styly piece .
Takovýchto lidí postupem času začínalo přicházet čím dál tím víc a graffiti a kultura vůbec se začala rozrůstat tou nejlepší rychlostí . Mladí lidi si začali zkrášlovat své prostředí , malovali na šedé zdi mrakodrapů a lidé co chodili okolo se sami sebe ptali , kdo to tam spravil ?Writeři začali dávat najevo své myšlenky a pocity . Možná chtěli poukázat na zlý sociální systém v jejich státě , nebo chtěli jen zkrášlit svoje okolí , nebo prostě jen chtělio dát najevo , že žijí v tomto státě a chtěli se touto anonymní cestou zviditelnit .
Forma graffiti se od 70-tých let , kdy se v Americe zrodilo hodně změnila a z téměř primitivních piece v té době se některé piece v dnešní době stávají skvělími burnery a dají se brát jako jedna z nejnovějších forem moderního umění .
Graffiti se po pádě železné opony dostalo do východní části Německa odkud se graffiti dostalo k nám a vývoj východoevropské scény začal pěkně rychlým tempem . Mladí umělci inspirovaní oldschoolovým uměním New Yorku přidávali do svých kreseb nové a nové prvky,čímž vnikl nový prvek zavný newschool východoevropských graffiti .
Malovánní ssebou přináší radost z něčeho , ze začátku nepoznaného ... Později se to stane zoůsobem života , který writera pohltí a musí ho žít . Když to chce dělat musí do toho dát celé svoje já a vzdát se růžové budoucnosti a peněz , kterých už nikdy nebude dost . Graffiti je jen pocit , jinej pocit , nez cokolli jiného , který nejde pochopit . Je to něco...něco co můžou pochopit jenom lidi , kteří mají svojí duši otevřenou a ne birokratici , kteří myslí jenom na to , kde nakradou další prachy . Takovým lidem neni souzeno to pochopit .
„je to vlastně hrozná šifra a takovej tajemnej svět jmen , kterýmu nemůže rozumět nikdo jinej , než kdo do toho vstoupí .“ WLADIMÍR 518 pro bbarák
Graffiti není jen záležitostí několika vyděděnců společnosti . Hip-hop se snaží uzavírat sám do sebe ,což je to špatný . Čím víc lidí bude dělat graffiti , tím bude silnější . Graffiti je naopak otevřený veřejnosti , writers dávají umění všem a nikoho se neptají jestli se jim to líbí ... Je to galerie životů na ulici -tam venku . Společnost se je snaží vytěsnat ze svých životů , ale to se jim nemůže nikdy podařit .
„Po těch letech mám spíš tendenci, ať chci nebo ne, dávat...dávat čistotu tvaru...zdarma pro lidi, kterých lituji..“ PASTA oner
Kdysi dávno , kdesi dosti daleko...pod horou , která nese název hora Věčného ledu , se rozkládá poměrně rozlehlá země , jejíž obyvatelé jsou černí , loví zvěř , živí se kořínky , ale někdy i sami sebou navzájem . A tato hora leží v zemi , která nese jméno Afrika , jejíž obyvatelé jsou černí domorodci...Tito lidé tu žili v klidu a míru , ale jednoho dne přišli divní lidé , kteří vypadali jinak , byli jinak oblečeni , začali s nimi zacházet jako se zvířaty a co bylo nejhorší -byli úplně bílí , měli jinou barvu pleti . Na začátku jich bylo pár , ale časem přicházeli další a další a tyto nevinné lidi začali brát a převážet přes oceán do Nové země , kde byli nuceni pracovat na plantážích s bavlnou ...Tito lidé se časem samozřejmě začali stávat čím dál tím víc vzdělanějšími až to zacházení s těmi podivnými věci bylo pro ně v celku normální . Nakonec nastala doba , kdy se domorodci přastali z Afriky dovážet a bylo zakázáno otroctvý , ale mezi tím uběhla dlouhá doba ... Vzájemná nenávist mezi černými a býlími však stále zůstává a běloši mají oproti černochům četné předsudky a tak narůstá rasismus . „Negři“ drží stále pospolu a ve městech jim byli násilně přisouzeny zvláštní prostory , kde jsou nuceni žít . Žijí tam v ghettech a vládnou tam jejich zákony . Život v ghettu si nikdo nevybral... Právě zde jsou velké problémy s nezaměstnaností a narůstá tady násilí . Přichází dvacáté století a s ním i zbraně , drogy a jiné vymoženosti naší „pokrokové“ společnosti , které jsou hrozbou černého/mu lidu . Černoši se snží okolním vlivům bránit , maji své vůdce ( Malcom X , Martin Luther King a další.) , kteří vymýšlí jak na bělochy vyzrát , ovšem vše je na prd a tak konkrétně v Americe vzniká nová kultura- mladí lidi v ulici se baví . Čas plyne , kultura je čím dál mohutnější , ale je pouze pro černý . Zahrnuje hlavně hudbu s mluveným slovem (Mc`ing) , později přichází tanec (Breakdance) a výtvarné umění (graffiti) .A hle-máme tu hip-hop ve své nejčistší podobě . Později se ještě přidává mixování z vynilových desek (Dj`ing) a v součastnosti se přiřazuje i beatbox . radikální černoši tvrdí , že „hip-hop je poslední hlas černého lidu“ , ale zatímco v Americe se hip hop hezky vyvíjí a čas plyne , začíná se šířit i přes oceán-přímo do Evropy a pohlcuje šiřší spektrum lidu , přestává být jen záležitostí černých .
Hip hop je převážně utvářen názory , jedním z takových je taky názor , že neni žádná komerce ani underground - prostě hip-hop . Přesto ve východní evropě (však kromě Německa) se stále pohybujeme na jakýmsi polií undergroundu a (zaplatpanbuh) vypada to , ze tam jeste chvili zustanem ... V Evropě v souvislosti platí jistá nepsaná pravidla . Člověk tady může dělat téměř cokolli aby se stále pohyboval na území hip-hopové kultury , jenom nesmí brát fety ; jediná povolená droga je tady ganja . Tahle je to v Evropě , ovšem v Americe k hip-hopu fet patří asi od dob velice dávných:drogy,zbraně,gangy... Ale faktem je , že když rapujou rozhodně o fetu nerapujou jako o skvělí věcičce , ale spíše jako o špatnosti ...
Hip-hop odjakživa hovoří o věcech života , o každodenních problémech , o věcech s kterými se setkáváme denně . Prač s těmi lidmi co rapujou o tom co nezažili , ani zažít nemohli . Např. za živel , který podkopává naší scénu by mohl být považován Chaozz..Snad jejich posledním „nejlepším“ tahem byli Svišti na golfovym hřišti!:(
Z5 k násilí , ve čtvrtích , které jsem zdezmiňovala se člověk bojí večer vylézt na ulici a i malé dítě tady má vlastní bouchačku ... a tak neni divo , že hip-hop v znikl právě zde a v této době. V Americe se s problémem rasismu oficiálně začlo něco dělat až po druhé světové válce .
Graffiti pravděpodobně vzniklo v New Yorku v 70-tých letech ve čtvrtích jako jsou Harlem,Bronx a Brooklin . Jsou to čtvrti s nejvyšším počtem kriminality a brutality na světě . Morální úpadek je tu velký a smrt na ulici je zde téměř na denním pořádku . Ten problém tu je a americká vláda se ho snží přehlížet a na lidi , kteří zde denně na ulici umírají doslova kašle . Zde všechno začalo a právě tady najdeme skupinu lidí , která žije v grhettu...
Oghettu už sem se zmiňovala v předešlích odstavcích , lidé kteří zde žijí si jednoho krásného ať slunečného , nebo chladného dne (to ja přesně nevim) začali své okolí zkrášlovat barvami na stěnách . Stalo se tradicí , že když v ghettu někdo zemře udělá se na jeho památku jeden pís . To se jmenuje in memmorian a je toho tam dost , protože celkem běžně se stane ,že se vrátíte večer „domů“ a naleznete mrtvou manželku a děti...
Začal to jeden 17-ti letý kluk s taxíkem , který přijel do New Yorku a začal svou značku TAKI 183 házet na metra , zdi a podchody . Mohl to být taky poštovní kurýr co přijel do New Yorku a měl doručit balíček . Začal bombit v každém metru a autobusu v celém NY, které nacštívil (aka „All City“).Začal psát své jméno (Vic) a jeho kurýrní číslo (156) bylo v každém dopravním prostředku po celém New Yorku .
-fáze2 -takových lidí začalo přibývat : Cae2 , Tracy 168 , Sly II , Chain 3 , Lee 163d , Julio 204 , Frank 207 and Joe 136 mnoho nezvyklého , brzy NYC tagy také originální různorodé styly piece .
Takovýchto lidí postupem času začínalo přicházet čím dál tím víc a graffiti a kultura vůbec se začala rozrůstat tou nejlepší rychlostí . Mladí lidi si začali zkrášlovat své prostředí , malovali na šedé zdi mrakodrapů a lidé co chodili okolo se sami sebe ptali , kdo to tam spravil ?Writeři začali dávat najevo své myšlenky a pocity . Možná chtěli poukázat na zlý sociální systém v jejich státě , nebo chtěli jen zkrášlit svoje okolí , nebo prostě jen chtělio dát najevo , že žijí v tomto státě a chtěli se touto anonymní cestou zviditelnit .
Forma graffiti se od 70-tých let , kdy se v Americe zrodilo hodně změnila a z téměř primitivních piece v té době se některé piece v dnešní době stávají skvělími burnery a dají se brát jako jedna z nejnovějších forem moderního umění .
Graffiti se po pádě železné opony dostalo do východní části Německa odkud se graffiti dostalo k nám a vývoj východoevropské scény začal pěkně rychlým tempem . Mladí umělci inspirovaní oldschoolovým uměním New Yorku přidávali do svých kreseb nové a nové prvky,čímž vnikl nový prvek zavný newschool východoevropských graffiti .
Malovánní ssebou přináší radost z něčeho , ze začátku nepoznaného ... Později se to stane zoůsobem života , který writera pohltí a musí ho žít . Když to chce dělat musí do toho dát celé svoje já a vzdát se růžové budoucnosti a peněz , kterých už nikdy nebude dost . Graffiti je jen pocit , jinej pocit , nez cokolli jiného , který nejde pochopit . Je to něco...něco co můžou pochopit jenom lidi , kteří mají svojí duši otevřenou a ne birokratici , kteří myslí jenom na to , kde nakradou další prachy . Takovým lidem neni souzeno to pochopit .
„je to vlastně hrozná šifra a takovej tajemnej svět jmen , kterýmu nemůže rozumět nikdo jinej , než kdo do toho vstoupí .“ WLADIMÍR 518 pro bbarák
Graffiti není jen záležitostí několika vyděděnců společnosti . Hip-hop se snaží uzavírat sám do sebe ,což je to špatný . Čím víc lidí bude dělat graffiti , tím bude silnější . Graffiti je naopak otevřený veřejnosti , writers dávají umění všem a nikoho se neptají jestli se jim to líbí ... Je to galerie životů na ulici -tam venku . Společnost se je snaží vytěsnat ze svých životů , ale to se jim nemůže nikdy podařit .
„Po těch letech mám spíš tendenci, ať chci nebo ne, dávat...dávat čistotu tvaru...zdarma pro lidi, kterých lituji..“ PASTA oner
WOPI: kolik? málo kdo tuší, že Praha má z těch stovek jmen, že asi 10 lidí, který jsou obecně považováni za elitu, která se dá srovnávat s Evropou a kteří se tomu poctivě věnují... i když... to se říkalo tak před rokem, dneska je situace trochu jiná.. takže bych to viděl na míň. jinak si můžeš dáchnout, co se týče graffiti a Prahy, jde to všechno dolů, lidi spíš přestávají malovat (i když... zas nevím, kolik přibylo čmáralů..., každopádně po úbytku hodně jmen přibyla snad jedna nebo dvě dobré crews)
jinak jsem to nečetl, tyhle informace plus minus znám...
Ó, jak často jsou lidé vhazováni do pytle, do kterýho se jim
ani za mák nechce.
A přece se točí. Přece tam patří. Patříme.
Ne, shelob, tady živnou půdu asi nenajdeš.
Ale díky za informace.
des_te_meer
28. 09. 2001Bezejmenny
28. 09. 2001des_te_meer
28. 09. 2001Bezejmenny
28. 09. 2001A sehnat si rozpadávající se opuštěnou fabriku není dneska na venkově problém. Jen to tam není tak vidět jako na hlavní třídě. ;o/
Je to sice zajímavě podaná historie neuvěřitelně sobeckého a nekulturního vandalství, ale to je tak všechno.
Nemam rád nekulturní sobce a vandaly. Dnes jsem šel kolem posprejované středověké památky - člověk, který tohle dělá, by si měl osobně odpracovat uvedení do původního stabu, aby viděl, co to obnáší.
des_te_meer
27. 09. 2001
může bejt... ale vidim, co vidim... jezdim kolem 500m dlouhé betonové stěny na kraji města, té si nikdo ani nevšimne, ale historické domy v centru jsou postříkané pořád
tak kolik je kterých?