Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte se4 element of hip-hop
00. 00. 0000
0
0
1289
Autor
shelob
4 Element of Hip-hop
graffiti,MCing,DJing a breakdance
MCing
Hip-hopová kultura spatřila světlo světa již před 30-ti lety a za tuto dobu až po dnešek vedla dlouhý boj o svojí existenci . Jestli hip-hop zažil někdy svůj vrchol tak je to asi teď , kdy je jedním z nejpopulárnějších životních stylů mladé generace . Hip-hop na všech světových oprátkách pohltila komerce . Naše země se naštěstí může těšit tím , že je zde stále na úrovni undergroundu a zdravě se drží při zemi .
Hip-hop znamená kulturu , životní styl , který vznikl před třiceti lety ve spojených Státech díky tamním černým obyvatelům především ve vyhrazených čtvrtích jako byl Harlem , Bronx nebo Brooklyn města NY .
Hip-hop hudebně představuje především rap , o kterém bych tady měla psát . Rytmické mluvené frázování do pravidelných beatů , které samozřejmě i jako ostatní prvky hh dosáhlo značného vývinu od dob jeho počátku . postupně k sobě začal nabalovat i další prvky jako je např. DJing . Černoši v ulicích rapovali do instrumentálních předeher či doher různých vinylových desek , protože takové pasáže byli velice krátké , člověk , kterému později začli říkat DJ desku začal vracet a z toho postupně vznikl skreč . 30 let uteklo a v 90.letech je hip-hop v Americe jeden z nejaktuálnějších stylů . Přibývá interpretů , přibývá stylů , kvality , ale zároveň i těch komerčních „sraček“ , které vznikají jen za účelem finančního výdělku . Kdybych měla jmenovat ry nejlepší musela bych jmenovat celou řadu skupin , či solových umělců , jen pro příklad : Public enemy , Run-D.M.C , a Tribe Called Quest , Gangstarr , 2 pac...Mezi nejčerstvějšími se pohybuje : KRS one , Dilated Peaples , Arsonists (za případné zkomoleniny se moc omlouvám). Samozřejmě je zde také miliony ryze komerčních hyen , pro odstrašující případ nepříklad Puff Daddy , či Master P .
Hip-hop v Evropě už dávno není tabu . Černoši , kteří si stěžují na rasismus ho ale zároveň praktikují vůči bílým . Jasně pochopili , že Hip-hop oslovil širší část lidí a už není jen záležitostí lidí žijících v NewYorských ghettech a LosAngelských gangech . V každé zemi v Evropě existuje silně vyvinutá scéna . Snad „nejlíp“ je na tom v Evropě Německo , kde tamní hip-hopová scéna dosahuje výše Himalájí . Vůbec tato peněžní machinace (ve kterých je německo oproti nám opravdu vepředu) je ostudou , ale je to zřejmě jediné co může špatně informovaný člověk vidět a podle toho si vytvořit podstatně zkreslený názor . Velmi kvalitní scéna je v Anglii a Francii , kde se hip-hop zakořenil (z Evropy) nejdříve . Z postkomunistického bloku je na tom slušně , Polsko , ale Česká republika na tom také není špatně . Čechy pozastavené revolucí , zároveň nikam se netlačící objevili hip-hop asi před deseti lety . Prvními propagátory byli kapeli :Manželé , W.W.W , Pyráti a Peneři strýčka Homeboye (kteří jsou nejlepší dodnes ).
Lesík Hajdovský & Manželé
czech old school
první rapová deska u nás
Jižák cd 1991 (Bonton)
Vznikli v roce 1981 jako studiová formace a název si dalo jednoduše podle toho , že u zrodu stáli dvě manželské dvojice :Hajdovští a Gärtnerovi.základem byli však pouze Alexandr "Lesík" Hajdovský (kytara, synth., Rap) a Mirek Gärtner (Basskytara, Rap) . 1984 a začala vznikat čtvrtá demokazeta Manželů . Byla pořízena v silně provizorních podmínkách Lesíkova bytu na dva magnetofony Tesla B 73 , byla dokončena v roce 1985 . Dostali nabídku na natočení alba , nakonec z toho ovšem sešlo , manžele začli považovat éru „je to vono“ za uzavřenou a začli se věnovat jinému stylu . V roce 1991 oprašují staré texty a Bonton vydává album JIŽÁK , přinášející kompletní materiál "Je to vono". Bohužel těmto studiovým verzím chyběla atmosféra původních "kuchyňských" nahrávek .
DJing
Gramofonismus neboli „turbalism“ což je nejen novodobý výraz pro DJ`ing , ale také výraz vyjadřující o něco víc , než jen míchání dvou desek do sebe . V dnešní době je DJ`ing míchání desek na nějakou fofr párty , pro někoho je to úplně něco nového (ačkoliv desky se do sebe míchají už nějaké to čtvrt století) . Nejsmutnější je představa , že DJ je ten co na párty pustí desku , když dojede řekne do mikrofonu co dohrálo , pustí další ...tak tomu u nás bylo v 60 a 70 letech na diskotékách . DJ`ing v hip-hopu vznikl v hip-hopu byl rozvíjen a hip-hop do něj přináší stále nové a nové techniky . Jeho největšími průkopníky v oblasti DJ`ingu byli : GrandWizard Theodore , Grandmaster Flash, Jazzy Jeff a Cash money . (většině již dnes běžných věcí v míchání určitě hip-hop vděčí samplování). Rozdíl je hlavně v tom , že za slovem DJ`ing se schovává běžné míchání desek , zatímco za slovem „turbalism“ se chovává vlastní produkce . Gramofon složí jako hudební nástroj , ne jen na přehrávání desek . (Vlastně , neznam moc lidí , co poslouchá staré desky na běžném gramci).
„Vždycky jsem gramofon za nástroj považoval . Když si poslechneš pecku „Rock it“ od Herbie Hancocka , tak tam je gramofon silnou částí toho tracku a když tam ty skreče nebudou a poslechneš si to , tak okamžitě uslyšíš , že to tam prostě chybí .“ Rob Swift
„S gramofonem můžeš udělat zvuk violy , bubnu , kytary , basy nebo jakéhokoliv jiného nástroje . To co používáš jsou desky a desky obsahujou všechny tyhle rozličný zvuky . Gramofon se může změnit v jakejkoliv zvuk , na gramofonu můžeš změnit rychlost , můžeš s nim dělat spousty jiních věcí , které dokazujou , že gramofon je hudební nástroj . Tohle se dá slovy těžko popsat , je lepší to vidět a slyšet naživo.“ Rob Swift
V hip-hopu se již dávno začali pořádat soutěže tzv battly . Časem se vyvinula oficiální mezinárodní organizace DMC , která ale v součastnosti zažívá menší úpadek . Později vznikla druhá čistě hip-hopová mezinárodní organizace ITF.
„Nejdůležitější je mít svůj vlastní styl . V hip-hopu obzvlášť je absolutní prioritou bejt originální a tvůrčí . Nejdůležitější bylo vždycky bejt svůj a nekopírovat někoho jinýho . Další velmi důležitou věcí jer , že musíš vědět čeho chceš dosáhnout , kam chceš dojít ...“ Vadim -
X-ecutioners (USA) skupina DJ`s
Breakdance
Breakdance vznikl roku 1970 . Už v roku 1969 použil první breakové prvky světoznámý James Brown. Break Dance dosáhlo svého vrcholu až v letech 1984 až 1994 a stal se z něho nejznámější moderní tanec . Break Dance je vlastně tanec z ulice s prvkami Kapuery . Kung-fu , gymnastiky a akrobacie . Kořeny Break Dance sahají až do daleké Afriky . Breakdance je vlastně spojením neomezeného množství prvků , proto není jednoduché se ho naučit .
V současné době je u nás zhruba dvanáct crews se slušným statusem a dalších asi dvěstě lidí co se o breakdance pokouší . Navíc se u nás již pravidelně koná pár slušných battlů , jako například Street life (Brno) , Batle CZ (Plzeň) , The Floormaster (Praha) , East side Battle (Praha) -ten se dvakrát konal v Praze , tenhle rok se bude konat v Polsku a příští rok pod nadvládou Terrorist?posse se zase vrátí do Čech , do Prahy .
V současné době se úroveň breaku v naší malé zemičče stále lepší a rodí se stále víc a víc nových b-boyů (a b-girls)
graffiti,MCing,DJing a breakdance
MCing
Hip-hopová kultura spatřila světlo světa již před 30-ti lety a za tuto dobu až po dnešek vedla dlouhý boj o svojí existenci . Jestli hip-hop zažil někdy svůj vrchol tak je to asi teď , kdy je jedním z nejpopulárnějších životních stylů mladé generace . Hip-hop na všech světových oprátkách pohltila komerce . Naše země se naštěstí může těšit tím , že je zde stále na úrovni undergroundu a zdravě se drží při zemi .
Hip-hop znamená kulturu , životní styl , který vznikl před třiceti lety ve spojených Státech díky tamním černým obyvatelům především ve vyhrazených čtvrtích jako byl Harlem , Bronx nebo Brooklyn města NY .
Hip-hop hudebně představuje především rap , o kterém bych tady měla psát . Rytmické mluvené frázování do pravidelných beatů , které samozřejmě i jako ostatní prvky hh dosáhlo značného vývinu od dob jeho počátku . postupně k sobě začal nabalovat i další prvky jako je např. DJing . Černoši v ulicích rapovali do instrumentálních předeher či doher různých vinylových desek , protože takové pasáže byli velice krátké , člověk , kterému později začli říkat DJ desku začal vracet a z toho postupně vznikl skreč . 30 let uteklo a v 90.letech je hip-hop v Americe jeden z nejaktuálnějších stylů . Přibývá interpretů , přibývá stylů , kvality , ale zároveň i těch komerčních „sraček“ , které vznikají jen za účelem finančního výdělku . Kdybych měla jmenovat ry nejlepší musela bych jmenovat celou řadu skupin , či solových umělců , jen pro příklad : Public enemy , Run-D.M.C , a Tribe Called Quest , Gangstarr , 2 pac...Mezi nejčerstvějšími se pohybuje : KRS one , Dilated Peaples , Arsonists (za případné zkomoleniny se moc omlouvám). Samozřejmě je zde také miliony ryze komerčních hyen , pro odstrašující případ nepříklad Puff Daddy , či Master P .
Hip-hop v Evropě už dávno není tabu . Černoši , kteří si stěžují na rasismus ho ale zároveň praktikují vůči bílým . Jasně pochopili , že Hip-hop oslovil širší část lidí a už není jen záležitostí lidí žijících v NewYorských ghettech a LosAngelských gangech . V každé zemi v Evropě existuje silně vyvinutá scéna . Snad „nejlíp“ je na tom v Evropě Německo , kde tamní hip-hopová scéna dosahuje výše Himalájí . Vůbec tato peněžní machinace (ve kterých je německo oproti nám opravdu vepředu) je ostudou , ale je to zřejmě jediné co může špatně informovaný člověk vidět a podle toho si vytvořit podstatně zkreslený názor . Velmi kvalitní scéna je v Anglii a Francii , kde se hip-hop zakořenil (z Evropy) nejdříve . Z postkomunistického bloku je na tom slušně , Polsko , ale Česká republika na tom také není špatně . Čechy pozastavené revolucí , zároveň nikam se netlačící objevili hip-hop asi před deseti lety . Prvními propagátory byli kapeli :Manželé , W.W.W , Pyráti a Peneři strýčka Homeboye (kteří jsou nejlepší dodnes ).
Lesík Hajdovský & Manželé
czech old school
první rapová deska u nás
Jižák cd 1991 (Bonton)
Vznikli v roce 1981 jako studiová formace a název si dalo jednoduše podle toho , že u zrodu stáli dvě manželské dvojice :Hajdovští a Gärtnerovi.základem byli však pouze Alexandr "Lesík" Hajdovský (kytara, synth., Rap) a Mirek Gärtner (Basskytara, Rap) . 1984 a začala vznikat čtvrtá demokazeta Manželů . Byla pořízena v silně provizorních podmínkách Lesíkova bytu na dva magnetofony Tesla B 73 , byla dokončena v roce 1985 . Dostali nabídku na natočení alba , nakonec z toho ovšem sešlo , manžele začli považovat éru „je to vono“ za uzavřenou a začli se věnovat jinému stylu . V roce 1991 oprašují staré texty a Bonton vydává album JIŽÁK , přinášející kompletní materiál "Je to vono". Bohužel těmto studiovým verzím chyběla atmosféra původních "kuchyňských" nahrávek .
DJing
Gramofonismus neboli „turbalism“ což je nejen novodobý výraz pro DJ`ing , ale také výraz vyjadřující o něco víc , než jen míchání dvou desek do sebe . V dnešní době je DJ`ing míchání desek na nějakou fofr párty , pro někoho je to úplně něco nového (ačkoliv desky se do sebe míchají už nějaké to čtvrt století) . Nejsmutnější je představa , že DJ je ten co na párty pustí desku , když dojede řekne do mikrofonu co dohrálo , pustí další ...tak tomu u nás bylo v 60 a 70 letech na diskotékách . DJ`ing v hip-hopu vznikl v hip-hopu byl rozvíjen a hip-hop do něj přináší stále nové a nové techniky . Jeho největšími průkopníky v oblasti DJ`ingu byli : GrandWizard Theodore , Grandmaster Flash, Jazzy Jeff a Cash money . (většině již dnes běžných věcí v míchání určitě hip-hop vděčí samplování). Rozdíl je hlavně v tom , že za slovem DJ`ing se schovává běžné míchání desek , zatímco za slovem „turbalism“ se chovává vlastní produkce . Gramofon složí jako hudební nástroj , ne jen na přehrávání desek . (Vlastně , neznam moc lidí , co poslouchá staré desky na běžném gramci).
„Vždycky jsem gramofon za nástroj považoval . Když si poslechneš pecku „Rock it“ od Herbie Hancocka , tak tam je gramofon silnou částí toho tracku a když tam ty skreče nebudou a poslechneš si to , tak okamžitě uslyšíš , že to tam prostě chybí .“ Rob Swift
„S gramofonem můžeš udělat zvuk violy , bubnu , kytary , basy nebo jakéhokoliv jiného nástroje . To co používáš jsou desky a desky obsahujou všechny tyhle rozličný zvuky . Gramofon se může změnit v jakejkoliv zvuk , na gramofonu můžeš změnit rychlost , můžeš s nim dělat spousty jiních věcí , které dokazujou , že gramofon je hudební nástroj . Tohle se dá slovy těžko popsat , je lepší to vidět a slyšet naživo.“ Rob Swift
V hip-hopu se již dávno začali pořádat soutěže tzv battly . Časem se vyvinula oficiální mezinárodní organizace DMC , která ale v součastnosti zažívá menší úpadek . Později vznikla druhá čistě hip-hopová mezinárodní organizace ITF.
„Nejdůležitější je mít svůj vlastní styl . V hip-hopu obzvlášť je absolutní prioritou bejt originální a tvůrčí . Nejdůležitější bylo vždycky bejt svůj a nekopírovat někoho jinýho . Další velmi důležitou věcí jer , že musíš vědět čeho chceš dosáhnout , kam chceš dojít ...“ Vadim -
X-ecutioners (USA) skupina DJ`s
Breakdance
Breakdance vznikl roku 1970 . Už v roku 1969 použil první breakové prvky světoznámý James Brown. Break Dance dosáhlo svého vrcholu až v letech 1984 až 1994 a stal se z něho nejznámější moderní tanec . Break Dance je vlastně tanec z ulice s prvkami Kapuery . Kung-fu , gymnastiky a akrobacie . Kořeny Break Dance sahají až do daleké Afriky . Breakdance je vlastně spojením neomezeného množství prvků , proto není jednoduché se ho naučit .
V současné době je u nás zhruba dvanáct crews se slušným statusem a dalších asi dvěstě lidí co se o breakdance pokouší . Navíc se u nás již pravidelně koná pár slušných battlů , jako například Street life (Brno) , Batle CZ (Plzeň) , The Floormaster (Praha) , East side Battle (Praha) -ten se dvakrát konal v Praze , tenhle rok se bude konat v Polsku a příští rok pod nadvládou Terrorist?posse se zase vrátí do Čech , do Prahy .
V současné době se úroveň breaku v naší malé zemičče stále lepší a rodí se stále víc a víc nových b-boyů (a b-girls)
Jemný: to co popisuješ to je masovost, ale jádro je poněkud jiné - to jsou lidi, kteří tím žijou, kteří se snaží něco vytvořit. čímžto neříkám, že nebleju z rapových hvězd na MTV...
shelob: Já vím co jsi chtěla říct, jen jsem to přivedl k absurdnímu konci, protože se mi HIP-HOP nelíbí, ale akceptuju ho jako hudební styl (hnutí)
Hudbě musím rozumět, každému slovu, melodii, zvratům .. to abych pochopil co mi chce autor říct, je to stejné jako u básní, ale krásnější :o) Nejde jen o slova ... (u Hip-Hopu asi ano) ale o dojem .... z Hip-Hopu moc pozitivní dojem nemám - buď si hrajou na drsňáky, nebo naopak nadávaj na násilí, nebo do videa napráskaj všech 30 krásnejch ženskejch co Amerika má a natřásaj tam celou dobu zadky......
Z Hip-Hopu uznávám snad jen MC Solara a Stakka boo, a tu známou slovenskou partičku, jejíž jméno já neznám :o)
vím že je určitě víc dobrejch, ale bohužel v mediích má přednost asi jen ten ukřičenej Eminem..... a právě tyhle "hvězdičky" pojem hip-hop kazí...
PetrViP: Já vím co myslíš.....je naprd jak to media kurfíí....
Hmmm a co ?
Tvoje osvěta se povedla...
Uznávám - Hip-Hop je hudba, životní styl ... ale hlavně JEN IMAGE ..
Mladej člověk to má dneska totiž těžký, je plno různých druhů IMAGE (technaři, raveři a roštěnky, repři a hiphobky, diskofilové a teenky, čundrmani a kalamity... - jen si vybrat...a jeho přirozená touha někam patřit ho nutí se rozhodnout....
Od tohoto "zařazení" se pak odvíjí celej jeho život - kamarádi, holka, hudba, móda apod
Takže ..... hmmmm a co ???
Vezmu si prkýnko, sprej do ruky na hlavu kapucu a budete mě mít rádi ????
kritika k 4 element of hip-hop:blbost... premyslej,o tom to vubec neni a to jsem chtela tou praci rict...
what´s a go?
ja myslela... kdovijakytonebude
a ono to fakt neni...
skoda
fnuk
Nejen ohromné mezery v základech češtiny, ale ani kalendář autor ještě nezvládl... 31.9. bývá málokdy...
1) no... s tím androšem a naší zemí...
2) já nevím odkud jsi ty, ale pro mě byl vrchol v Praze 98 - 99
3) není KRS ONE trochu staršího ražení, než popisuješ?
4) a co graffiti - na tos zapomněla;-))
5) jo, čuměl jsem, že se teď brejkeři scházek ve vestibulu metra Můstek... jsou to docela mladý typy...
6) jo, Vadim se mě líbil:o))) slyšela jsi toho novýho Krushe?