Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNejoblíbenější
Autor
Glomma
Nejoblíbenější učitel
Když jsem zahlédla poprvé jeho postavu a tvář už tehdy mi něco naznačovalo, že to není jen tak obyčejný učitel. Pro ostatní byl jen dalším člověkem, do jakéhosi vytvořeného seznamu, troufám si odhadovat, že si ho zařadili do skupiny „Pohodář“. Ale já zkrátka cítila kdesi uvnitř sebe, že mu ke slovu učitel, přibude ještě - nejoblíbenější. Nevím, čím si to hned na první dojem vydobyl, snad svým charismatem a čišící živostí.
Po delším čase, kdy v naší třídě odučil desítky hodin, utvrdila jsem se ve svém mínění. Vždy se snaží přitáhnout naše zraky na právě vykládanou látku. Buď přidá nějaký vtípek na odlehčení, nebo použije, nějaké to rčení. Přitom moc dobře ví, kdo se v danou chvíli o látku vůbec nezajímá, nebo naopak se v látce pořádně topí. V té chvíli začne jednat. Na první zkušební příklad vytáhne z lavice většinou nejchytřejší N., která příklad spočítá a snaží se vysvětlit postup. Když vidí, že se ještě pořád někdo kapku topí, vytáhne ho k tabuli, aby se za jeho pomoci žák dostal k správnému výsledku. Nešťastníky, potrápí také u tabule, ale nemyslí to s nimi zle, chce jen, aby si alespoň něco z dané hodiny odnesli.
Když vykládá, často velmi ráda poslouchám, jde totiž vidět, že do toho dává celé své učitelské srdce a nevykládá to jen jako naprogramovaný stroj. Jsem si jistá, že ho tato práce baví.
Z jeho pozitivních vlastností bych vybrala asi jednu z nejvýraznějších a to smysl pro čest. Je zbytečné u něj lhát, jelikož odhalí každou skulinku, která napoví, že není všechno tak, jak má být. Další je asi umění vysvětlit, málokterý učitel pochopí žáka, tak aby mu vysvětlil to, co opravdu chce. Co mě ještě napadá je již zmiňovaná vtipnost, ta mu jistě nechybí. Trefné poznámky dokážou prosvětlit a naladit hodinu na pozitivní vlnu. Jsou jistě i další pozitivní vlastnosti, ale vybrala jsem jen ty hlavní. Negativní vlastnosti také vlastní, to by ani nebyl člověk. Kdo je nemá? Ta nejhlavnější je výbušnost, jeho záchvaty občas tak zaskočí celou třídu, že je naprosté ticho. Někdy, jsou tyto záchvaty nepředvídatelné, o to větší pak připraví šok. Ale já si na ně zvykla, ani se mu vlastně nedivím, náš gympl je někdy pěkným holubníkem. Na výbušnost jasně navazuje náladovost a podrážděnost. To se pak většinou píšou desetiminutovky. Však ani tohle mě nějak nevadí, naše třída je v některých chvílích neovladatelné stádo, které snadno podráždí nejen tohohle učitele ale leckdy celý učitelský sbor.
Ale je tu ještě něco, co mi od ostatních učitelů zní spíš jako kázání, než rady do života. Tenhle učitel ve svém životě určitě cosi zažil. Vyzařují to jeho pronikavé chrpové oči. A proto, když řekne nějaké moudro nebo cosi vypráví, vždy je v tom ukryta síla vlastních zkušeností. Tahle slova, tedy pro mě mnoho znamenají. Věřím, že až se objeví správný okamžik, vybaví se mi z mysli moudra, která zapadnou do dané situace, jako do sebe zapadají dílky puzzle.
Doufám, že do budoucnosti se nezmění a zůstane takovým, jakým je teď, vtipným, chápajícím, čestným a hlavně člověkem, co dokáže předat své zkušenosti dál.
Za všechno mu moc děkuji.