Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Moje duševní uhry

29. 05. 2010
1
13
1593

Psala mi kdosi, že dílo je sebestředné-to jistě je, ale spíš bych ho nazval sebezpytným.

Filosofická fakulta

 

 

     Bylo po zářijovém dešti, ulice připomínala fotku přetřenou mokrou houbou. Domy, chodníky i keře sálaly intezivními barvami a když jsem se nadechnul, vrhnul se mi do plic svěží vzduch, jako když nabíráte džber vody ze studny a nakloníte se přes kamenné roubení.

     Ulicemi kráčeli chodci a ze střech kadili holubi.

     Poznal jsem to, na botě jsem totiž ucítil dopad čehosi vlhkého, co se rozprsklo - můj první kopeček citrónovočokoládové zmrzliny toho léta.

     Pozoroval jsem odlétajícího holuba na nebi a na tváři jsem pocítil pohasínající horkost pozdního letního slunce, které toužilo dokázat svoji sílu podobným způsobem, jako když prudkým zatnutím pánve vymáčknete do mísy poslední čůránky pod proudem.

     Dostal jsem dopis a v něm to stálo černé na bílém.

     Dostal jsem dopis a v něm to stálo černé bílém, že jsem byl přijat, že budu studentem vysoké školy, že budu studentem Filosofické fakulty v Brně a že se mám za týden dostavit na zápis, potom za měsíc na imatrikulaci a za další měsíc dvacátého září že mám přijít rovnou do školy na zahajovací týden. A první den zahajovacího týdne byl právě ten den, kdy mě pokadil holub.

     Zase jsem nestíhal. Rozběhl jsem se na autobus, vzal jsem to zkratkou-škvírou mezi panelákama, po schodech nahoru a pak sprint na zastávku. V té chvíli už přijížděl červený autobus na zastávku, a tak jsem nabral rychlost, z profilu musel můj běh vypadat, jako bych běžel přímo do čela protijedoucího autobusu, jako bychom se měli srazit, postava s rozkmitanýma rukama a nohama a hranatá masa autobusu, možná by to vypadalo tak, že nakročenou nohou bych došlapával na čelní sklo, hroužil bych se do něj jako do margarínu, řidič by otáčel hlavou a zamračeně mě pozoroval pokaděnou špičku boty, a pak bych proskočil uličkou mezi sedadly, cestujícím by jen trhly hlavy, až bych naknec vyletěl zadkem autobusu. Ale nakonec jsem to stihl a nastoupil normálně dveřmi, které mě jen trochu přiskříply.

     Když jsem stál v autobuse a rozdýchával se, ucítil jsem, jak mi na patách pulzuje krev puchýři, každý na vnitřní straně. Rostly mi tam už delší dobu a když jsem někam šel, bolelo mě každé došlápnutí, jako by v zemi byly zapíchány hřebíky. Ostatní cestující na mě civěli, prohlíželi si mě od hlavy k patě. Odvrátil jsem zrak z okna a pozoroval ujíždějící krajinu.

     Vystoupil jsem na Úvoze. Sešel jsem ze zastávky dolů a na rohu jsem zahmul doleva na Grohovu, rušný Úvoz plný aut a chodců jsem nechal za zády. Přede mnou se rozprostřela ulice, ve které nikdy nebyl.

     Rytmus Grohové byl o poznání klidnější, ne tak roztěkaný. Jako by ke mně Grohova promlouvala, není kam spěchat, Jarku, zklidni se. Zvolnil jsem krok a začal sledovat ulici, viděl jsem několik málo chodců, kteří ještě ze setrvačnosti kráčeli dlouhými kroky a předbíhali mě, viděl jsem pak, co běžně lidé nevidí, protože jsem pozvedl zrak nad úroveň očí, viděl jsem ulici v celku. Vypadala, jako když si svrchu prohlížíte papírovou zmenšeninu ulice, jako když si představíte nerudovskou Malou stranu, a zdola, zespodu, kde stojí postavičky, tak, jak jsem tam stál já, je vidět urpstřed uličky vyplázlou asfaltku, kterou z obou stran obtékají chodníčky a ty jsou lemované stromky, které sestřihem svých korun připomínají obrovská zelená lízátka.

     Vydal jsem se toutou papírovou ulicí lemovanou obřími lízátky směrem k Filosofické fakultě.

     Když jsem došel na první křižovatku, spatřil jsem na protější straně ulice nemocnici, chráněnou oprýskanou kamennou zídkou.

     V té chvíli jsem si vzpomněl, že bych měl zajít za doktorkou, abych něco udělal se svou uhrovitou tváří. Tehdy jsem klidně mohl být vyfotografován jako předloha do houbařských příruček pod heslo Mochomůrka červená. Stačilo, aby se mě někdo na něco zeptal, a moje tvář - nezávisle na mém protestu – v mžiku zrudla, takže z uhrů byly vidět pouze bílé hlavičky, a jak se mi do hlavy a do tváří nahrnula krev, zřetelně jsem cítil, jak ty uhry tlačí a chtějí se probít na povrch. Jsem si jist, že i tohle postižení přispělo k mé introvertnosti. Vůbec jsem býval přesmíru ustrašený. Hlavní příčinou mé plachosti ale nejspíš nebyly jen uhry. Byl jsem i vnitřně nemocný, nosil jsem cosi uvnitř sebe a ono to tlačilo podobně jako ty uhry na tváři. Dnes už sice vím, že každý má něco jako své vnitřní uhry, ale myslím, že mě to vždycky tlačilo nějak víc a to mě nutilo přijít tomu na kloub, vymáčknout své vnitřní uhry, a pak jimi potřísnit svět a lidi, aby taky viděli. Mně totiž nešlo jen o to, abych se vyléčil z toho, co mě vnitřně tlačilo, potřeboval jsem to taky někomu předat, aby to poznání nevyznělo nahlucho, aby nevyznělo tak, jako když na vás na ulici štěkne pes a vy do něj stejně kopnete a on zaletí někam daleko. Anebo jsem možná už tehdy intuitivně cítil, že tíhu svých bolestí ze sebe můžu částečně sejmout tím, že ji prostě vyslovím, jak jsem to později dozvěděl z Jangova učení. Tak taky kvůli tomu jsem se přihlásil na Filosofickou fakultu, protože tam se nechodí studovat, tam se léčí duše.

     Když jsem takhle dlouho uvažoval, zastavil jsem se uprostřed chodníku, doslova jsem se zarazil na místě, civěl jsem nepřítomně na zídku a na nemocnici za ní a musel jsem vypadat jako trčící velemochomůrka vyrostlá z chodníku. Probral jsem se z tranzu a rozhlédl se kolem dokola. Zjistil jsem, že stojím přímo před nějakou kavárnou.

     Kavárna byla vytvořená ve stylu zvětšeniny křeččí krabice a z vnější strany byla celá odshora až dolů prosklená, před ní na chodníku na koberci stály kovové stolky a židle jen tak, bez zahrádky, neodělené od zbytku ulice žádným plůtkem. Byl jsem jejím uspořádáním nadšený. Pár lidí, kteří - asi půl metru přede mnou - seděli u stolečků, mě nejspíš už nějakou chvíli pozorovalo. Byli strnulí. Jejich ruce, ohnuté v loktech, držely kouřící šálky kávy těsně před tvářemi, tváře s pozvedlými obočími byly nehnuté a oči, které se dívaly na mě, se také nehýbaly. Snažil jsme se nedát na sobě znát nervozitu, takže jsem určitě vypadal velmi nervózně. Pomalu jsem se otočil, všechno stálo, jen oči hostů opisovaly dráhu mého pohybu. Otočil jsem se od kavárny a snažil se co nejdřív zmizet z dosahu dotěrných pohledů, které jsem v zádech cítil tak živě, jako když vám někdo vloží ostří nože mezi lopatky.

     Pohledů kavárenských se mi dlouho nedařilo zbavit. Po chvíli, která se zdála věčností, jsem se dostal na konec zídky, která mě dělila od nemocnice. Viděl jsem teď roh nemocniční budovy počůrané sluncem a trochu se mi ulevilo, že už jsem z dosahu těch zraků. Nebylo to poprvé, co jsem měl pocit, že mě pronásleduje cizí pohled. Často jsem se domníval, že mě na ulici sledují oči kolemjdoucích, a tak jsem se pořád bál, jestli na mém zevnějšku není něco špatně, třeba že za sebou táhnu rolku záchoďáku nebo mám rozepnutého punta nebo mi něco visí z nosu nebo chodím divně a kolemjdoucí lidé se tomu všemu diví a pohrdají mnou za to. Zároveň jsem si připadal jako skleněná figurka, všichni lidé jako by do mě viděli, moje myšlenky nebyl ukryty v mé hlavě, ale poletovaly okolo mě a každý viděl, co si myslím. Bál jsem se, aby mě kvůli nějakým nepatřičným myšlenkám lidé neodsuzovali, takže jsem se často pozoroval ve výlohách obchodů, zaprvé, jestli nejsem průhledný, jestli opravdu jsem, a zadruhé, jestli jsem patřičně.

     Procházel jsem zrovna kolem několika výloh a pocítil jsem nutkání, podívat se do jedné z nich, zkontrolovat se. Napřed jsem se porozhlédl ulicí a parkem, jestli mě nikdo nevidí. Na protější straně ulice se rozkládal park. Pár lidí venčilo psy, z dětského hřiště zakřičelo dítě, zarachotil řetěz houpačky a vzduchem prolétl zelený list platanu. Každý si všímal svého a tak jsem pomalu přistoupil co nejblíž k výloze nějakého smíšeného zboží, dostal jsem se tak blízko, že mě od skleněné tabule dělilo jen pár centimetrů. Matné rysy mé tváře jako by vystupovaly z temnoty. Viděl jsem jen ji a tak jsem musel od výlohy kousek poodstoupit a pořád jsem viděl jen svou tvář, krk ani vlasy vidět nebyly. Ve tváři mi blikal bílý uhr, dal jsem palec a ukazováček do zobáčku a rychlým pohybem uhr vyklovl. Viděl jsem, jak vyskočil na výlohu a udělal tam pár bílých teček. V tom se mi v zrcadle výlohy zjevilo cosi zvláštního. Polekal jsem se. Byl jsem celý nahý, jen bílé spodky na mě zářily. Co se to proboha stalo? Já hlupák, zapoměl jsem si v nervozitě obléct oblek, který jsem si večer přichystal na opěradlo židličky. Teď už mi bylo jasné, proč na mě všichni tak zírali. Museli si v té kavárně myslet, že jsem utekl odnaproti z nemocnice z oddělení psychiatrie, přelezl zídku a teď na ni civěl a nevěděl, jak zpátky. Bláznivý chlapeček v trenýrkách, ve tváři rudý s bílými tečkami, chlapeček-mochomůrka. V tu chvíli jsme se podíval dolů na své nohy a znovu jsem spatřil cosi divného, byl jsem oblečený. To už se mi zdálo, že si se mnou zahrává můj vlastní mozek. Podíval jsem se do výlohy-nahý, podíval jsem se na sebe-oblečený. Dlaněmi jsem se osahal od hrudi dolů. Oblečen. Porozhlédl jsem se kolem, zda se na mě někdo nedívá, ale ulice byla jako vymetená, jen z parku doléhaly hlasy a šumot stromů. V tom mi to došlo, já jsem oblečen, ale moje tvář je napíchnuta na nahou figurínu za vitrínou. Celé mě to vyčerpalo, ale vydal jsem se dál na cestu.

     Chůze mě uklidnila. Přišel jsem až na další křižovatku, kde jsem věděl, že mám zahnout doleva. Tím směrem bylo vidět množství mladých lidí. Někteří postávali sami a dělali, že něco dělají na telefonu, jiní jen tak okopávali rovnou zem. Místy postávaly i lidé ve skupinkách a ti mě děsili nejvíc, protože kolem těch procházet, to byla vždycky převaha pohledů a to mi bylo nepříjemné.

     Vydal jsem se do toho hemžení. Sklopil jsem oči k zemi. A v tu chvíli jsem si uvědomil, v jak žalostném stavu jsou mé boty. Celé sešmajdané, místy z nich trčely nitky, někde dokonce dírkou lezla ponožka. Zastyděl jsem se. Věděl jsem, že jejich rozedranost je způsobená hlavně tím, jak s nimi zacházím. Neustále něco nestíhám, takže v jednom kuse spěchám a ve spěchu si nevšímám, jestli šlápnu do kaluže nebo se otřu o ostrý kámen. Nechtěl jsem se na to dívat, tak jsem raději pozvedl oči zase vzhůru.

     Kupodivu si mě nikdo nevšímal, což mě těšilo. Prošel jsem hlučícím davem až k vrátnici a pak přes dvorek do budovy, kde se měla konat úvodní hodina.

     Ta hodina, první seminář tehdy byl něčím neobyčejný, a mnoho dalších seminářů na fildě byly něčím neobyčejné. Tak jako tehdy poprvé, tak i často až dodneška si v seminářích nepřipadám jako ve škole. Zdá se mi, jako bychom se spíš všichni žáci a přednášející nacházeli na jakémsi odlehlém tichém místě, jako bychom se všichni sesedli do půlkruhu před přednášejícím a v tu chvíli, kdy se všichni začnou plně soustředit, začne mezi námi proudit jakási síla, jako bychom si hlavy navzájem propletli bílým provazem a byli propojení tím, že myslíme na to stejné, je to jako seance skřítků a veleskřítka na pařezu, jako uvádění svatojánských mušek do umění zářit v noci, sedět na seminářích na fildě je jako léčebná kůra, při níž se vytahuje hnis z duševních uhrů.

     A všichni tam mají rozedrané boty.


13 názorů

martinez
30. 05. 2010
Dát tip
dybys při shánění těch houslí narazil na Dobrý den socho, dej vědět - to bych moc ráda sehnala a nebo aspoň přečetla znovu :o) jinak housle možu zapůjčit.. případně

martinez
30. 05. 2010
Dát tip
ano, Čápa taky pamatuju - a vedle kolejí sme měli Zlatou hrušku (myslím tam je furt) - tam sme chodili v bačkorách :o)

Ale renovuje se Čáp, prý to bývala legenda. Teď udělali k Čápovi zahrádku přímo naproti v parku, vypadá to slibně.

martinez
30. 05. 2010
Dát tip
Akádu už nepoznáš... bývala na rohu přímo u Fildy... už není

Akádu neznám, rád poznám. Ta cesta po Grohove je pro mě vždycky zvláštní, z úplného hluku a randálu a prachu vstoupí člověk do ulice, která je uzavřená sama do sebe, je tam pár kaváren a hospod, večerka, květinářství, park a za rohem škola, všechno v symfonii klidu. DObře utajené housle si budu muset přečíst:)

martinez
30. 05. 2010
Dát tip
zrovna před pár dny sem poněkolikáté dočetla Dobře utajené housle.. něčím mi je ta tvoje povídka připomněla... pár místy nebo celkovou náladou asi bych se tolik nenimrala s těma uhrama (přesto - nebo proto že to z dob dospívání důvěrně znám, to muchomůrkovství) myslím s těma vnějšíma nejvíc se mi líbí ta část kerá popisuje cestu z Úvozu k nemocnici a pak úplný konec a hezky sem si u toho zavzpomínala na svoji každodenní cestu z kolejí na Tvrdého do školy a krátké pobyty v ní, prokládané návštěvou Akády... :o)

Já myslím, že dílo se dá brát i jako neprožitá část života, z tohoto úhlu pohledu je cokoliv deníčkem. A kdybych chtěl být víc formální, tak kde by se měly udělat hranice mezi deníkem a povídkou? Kdyby to byl čistě zápis událostí, bude to zpráva, historický dokument. Když někdo píše deník, vždycky ho píše pro sebe (a může samozřejmě počítat s budoucím publikem), aby se jím nějak bavil, takže už v tu chvíli se z toho stává ne zápis, ale nositel estetické funkce, nějaké dílo.

avox
30. 05. 2010
Dát tip
tvůj způsob sebereflexe? "zkousnu" docela snadno, jen přemýšlím, zda je to opravdu povídka nebo jen vypadlá stránka z deníčku? :-))

Vlastně jsem se trochu podivil, proč jsi to nenapsala do kritik, možná by to byl zajímavý impuls pro diskusi. Název jsem změnil, protože myslím, že míří víc na meritum díla. K té filosofii vnitřních uhrů. Jsem si dobře vědom, že svoje události vnímá každý člověk relativně stejně, ale na druhou stranu má spoustu lidí cit otupený, třeba lidé, kteří rezignovali, lidé, kteří raději nevidí a neslyší, lidé, kteří sebereflexi prostě nenašli; vždyť už to, že nemůžeš zkousnout můj způsob sebereflexe, znamená, že si myslíš, že je příliš silný, příliš sebestředný (a navíc, pokud někdo tvoří, a ty tvoříš, vždycky se musí domnívat, že má lidem co říct, co nevěděli, na co přišel on, a tím si myslí, že je jedinečný, a zároven se nad ostatní trochu povyšuje). Nechci se povyšovat nad ostatní lidi, kteří některé události nevnímají podle mě tak intenzivně jako já, právě naopak, chtěl bych jen upozornit na to, jak se věci dají vnímat, jaká je moje alternativa vnímání světa a člověka. Proto musím ostatní svými zkušenostmi potřísnit, protože přesně jak jsi řekla, nikdo nechce být dobrovolně potřísněn, protože to moje vymáčknutí uhrů je vlastně násilné sdělení, chtěl bych, aby lidé prožili bolest, chtěl bych je šokovat tím, co je možné, a zvedli potom hlavu od knížky a řekli si, páni, teď bych měl tomu pisálkovi nakopat do zadku. Myslím, že lidi si jinak než skrze bolest neuvědomí štěstí, a myslím, že prožít tragiku v díle je osvobozující od téhož prožitku v reálném světě (něco na způsob katarze).

Vlastně jsem se trochu podivil, proč jsi to nenapsala do kritik, možná by to byl zajímavý impuls pro diskusi. Název jsem změnil, protože myslím, že míří víc na meritum díla. K té filosofii vnitřních uhrů. Jsem si dobře vědom, že svoje události vnímá každý člověk relativně stejně, ale na druhou stranu má spoustu lidí cit otupený, třeba lidé, kteří rezignovali, lidé, kteří raději nevidí a neslyší, lidé, kteří sebereflexi prostě nenašli; vždyť už to, že nemůžeš zkousnout můj způsob sebereflexe, znamená, že si myslíš, že je příliš silný, příliš sebestředný (a navíc, pokud někdo tvoří, a ty tvoříš, vždycky se musí domnívat, že má lidem co říct, co nevěděli, na co přišel on, a tím si myslí, že je jedinečný, a zároven se nad ostatní trochu povyšuje). Nechci se povyšovat nad ostatní lidi, kteří některé události nevnímají podle mě tak intenzivně jako já, právě naopak, chtěl bych jen upozornit na to, jak se věci dají vnímat, jaká je moje alternativa vnímání světa a člověka. Proto musím ostatní svými zkušenostmi potřísnit, protože přesně jak jsi řekla, nikdo nechce být dobrovolně potřísněn, protože to moje vymáčknutí uhrů je vlastně násilné sdělení, chtěl bych, aby lidé prožili bolest, chtěl bych je šokovat tím, co je možné, a zvedli potom hlavu od knížky a řekli si, páni, teď bych měl tomu pisálkovi nakopat do zadku. Myslím, že lidi si jinak než skrze bolest neuvědomí štěstí, a myslím, že prožít tragiku v díle je osvobozující od téhož prožitku v reálném světě (něco na způsob katarze).

avox
30. 05. 2010
Dát tip
Máš pravdu, ať píše autor o čemkoli, vždy píše trochu o sobě... I sdělení o vlastních "vnitřních uhrech" může zaujmout čtenáře, protože si řekne - to znám, to mám nebo měl jsem taky... a celé dílo přijme s pochopením pro hledání nesmělého, vlastním zráním poněkud zaskočeného človíčka, případně i jako volání po pochopení. Až na pasáž, kterou jsem zkopírovala do kritiky. Jak by tě měli chápat lidé, kteří podle tebe zas až tak silný tlak jako ty nepociťují? A slovo "potřísnit" nutně odradí... kdo by chtěl být dobrovolně potřísněn, ať už čímkoli? Nota bene člověkem, který je přesvědčen, že všechno vnímá víc a silněji než jiní? Proto jsem napsala, že to svoje KAŽDÝ vnímá nejsilněji, (takže bych v tom zas až takovou výjimečnost nespatřovala) a nazvala dílo sebestředným BTW co jsem ti napsala do zpráv, klidně mohu napsat veřejně, abys nemusel doplňovat prolog a měnit název :-)) jen mám ve zvyku na chyby upozorňovat neveřejně, abych se "pokřikováním" na veřejném prostoru autora zbytečně nedotkla.

děkuju za upozornění na chyby, našel jsem i pár, co ti unikly. Dílo je sebestředné, jednak si myslím, že každé dílo je svým způsobem sebestředné, protože vychází od autora, z jeho zkušeností, z jeho života a autor si tím vždycky řeší osobní záležitosti, ať už chce pobavit, ranit, šokovat nebo prostě jen být slyšen. Akorát tady jsem se soustředil hlavně na vnitřní vnímání a tak trochu jsem doufal, že to, co prožívá osoba, znají i ostatní lidé, byť v jiné či slabší podobě. Raději bych ho nazýval sebezpytným, ale abych exponoval zaměření díla, změnil jsem název. S tím vyspíváním to máš těžký, dokud člověk nerozpárá sám sebe a nepodívá se do sebe jak do panenky, nikdy nebude vědět, co je vlastně zač, takže aby vyspěl, jednoduše musí brát po nějakou dobu sebe jako hlavní předmět zájmu. Ale samozřejmě uznávám, že pozorování ostaních a empatie jsou zásadní pro vyspění. Ale tady už zase narážíme na to, co je to vyspění obecně? někdo se ostatním rozdá a někde v pralese učí indiány číst Bibli a oni ho pak sní, někdo zase jde tak do sebe, že žije odloučeně od všech jako ve věží. Říct jednoduše, že ideál je někde uprostřed by bylo příliš snadné. Tady jsem chtěl napsat jen něco málo o vnitřních běsech a tak podobně:) Děkuju za kritiku

avox
30. 05. 2010
Dát tip
zahmul ... Zvolinil jsem... zvětšeniny křeččího krabice .... postávaly i lidé ... jako bysme si ... býlým provazem ... Je fajn, že se ti tam líbí, ale potřísnil jsi to dílko množstvím chyb, nevím jestli jsem našla všechny, ale nechtěl bys opravit alespoň ty, co jsem našla? "každý má něco jako své vnitřní uhry, ale myslím, že mě to vždycky tlačilo nějak víc a to mě nutilo přijít tomu na kloub, vymáčknout své vnitřní uhry, a pak jimi potřísnit svět a lidi, aby taky viděli. Mně totiž nešlo jen o to, abych se vyléčil z toho, co mě vnitřně tlačilo, potřeboval jsem to taky někomu předat, aby to poznání nevyznělo nahlucho..." hodně sebestředné dílo... "vlastní" člověk obvykle vnímá víc než "cizí", ale nedospěje, dokud nepochopí, že ostatní to mají podobně a zůstane zahleděn jen do sebe...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru