Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKorytnačka Bibka
Autor
16
Sedela na hrubom konári brezy, kývala bosými nohami. Sledoval som ju odzadu. Slabý letný vietor sa pohrával s jej dlhými vlasmi čiernymi ako písmená, na ktoré sa práve dívaš. Rukami sa pridržala stromu, bola tichá a krásna. Zurčiaca rieka tiekla pomaly vpred, akoby sa každá kvapôčka vody chcela pozastaviť a zahľadieť sa na nádhernú vílu sediacu na breze. Tiene listov ju hladili po chrbte.
Opatrne som sa k nej priblížil. Rozbolel ma krk, čo som sa v jednom kuse díval do koruny stromu. Dal by som všetko za to, keby som vedel, o čom práve premýšľa.
– Ahoj, Žofka.
Rýchlo sa obzrela za mojím hlasom. V jemnej tváričke sa jej odrážalo prekvapenie, ktoré zaraz vystriedali pokojnejšie črty. Po lícach bielych ako papier sa jej rinuli slzy.
– Ideš na ryby? – opýtala sa ma, rukami si utierala oči.
– Nie. Chodím sem, keď musím na chvíľu vypadnúť z toho šialenstva. Je tu pokoj.
– To je pravda. – Usmiala sa. – Nejdeš sem hore?
– Radšej si sadnem do trávy. Nemám rád výšky. Dúfam, že ťa neruším.
– Nie, nie. V pohode.
Posadil som sa k jej červeným zhodeným topánkam. – Prišla si sem rozjímať? – opýtal som sa.
– Trochu.
Niekedy vám intuícia našepká, o čom môže premýšľať mladé dievča vyhľadávajúce samotu a pokoj. Trúchli za ďalším chlapcom, s ktorým si predstavovala spoločnú budúcnosť, deti, domácnosť. Nedokáže sa zmieriť so slovami, aké jej povedal. „Nehodíme sa k sebe.“ „Prepáč, ale už k tebe necítim to čo kedysi.“ Ďalšie stroskotanie lode plávajúcej v nekonečnom mori lásky.
– A nechceš prísť ku mne? – opýtal som sa zahľadený do koruny brezy. – Tráva je mäkšia.
– Neviem, ako zídem. Spadli mi topánky.
– Mám ti ich vyhodiť?
– Nie, asi skočím.
– Dolámeš sa.
– Zvládnem to.
Bola vysoko asi tri metre. Nesmelo sa pozrela na mäkkú trávu na zemi.
– Najprv naberiem odvahu, – povedala.
– Veľakrát som tu naberal odvahu.
–Chcel si tiež vyliezť na strom, bojko? – Odhalila rad bielych zubov.
– Nie.
– Tak načo si hľadal odvahu?
– Chcel... – Chvíľu som váhal, či sa jej mám zdôveriť, nakoniec som sa osmelil: – Chcel som sa utopiť.
– V Laborci? – čudovala sa. – Tu sa neutopíš. Nízka hladina, – vysvetlila.
Ostal som prekvapený jej vecným tónom, zmohol som sa iba na: – Naozaj?
– Teda... dalo by sa v ňom utopiť. Všetko je možné. Prečo by si sa chcel utopiť? – vyzvedala.
– Vždy sa nájde nejaký dôvod.
– Typický chlap, – odfrkla.
– Čože?
– Vždy, keď si myslíte, že sa už nedá ísť ďalej, riešite to tým najhorším spôsobom. Chľastom alebo smrťou.
V duchu som s ňou súhlasil, ale nechcel som iba tak uznať, že má pravdu.
– Asi sa dosť vyznáš. – Povedal som.
– To si píš. Dievča vás pustí k vode a vy už hútate nad tým, pod aký vlak sa večer šmaríte.
– Zato vy v jednom kuse revete a sťažujete sa!
– Čudoval by si sa, aké divy dokážu urobiť slzy. Upokoja ťa a postavia opäť na nohy.
Krutá pravda. Slané potôčiky, ktorými vyplavíš smútok a bolesť. Nie vždy však pomôžu. Človek potrebuje čas. A taktiež iného človeka. Žofka už získala čas, vyplakala sa a má aj človeka, s ktorým môže filozofovať o večnom spore medzi pohlaviami.
– Ale vy muži neradi plačete, – povedala arogantne. – Hráte sa na hrdinov, čo nepotrebujú nič a nikoho, a pritom si sami ani nedokážete navariť.
– Blbosti.
– Jasné. Keď už nemáš čo povedať, radšej poprieš holú pravdu. Bolo by lepšie, keby si mlčal.
Tak som mlčal.
– Vytrhli ti jazyk?
Sledoval som tenký konárik plávajúci po vodnej hladine.
– Hej! – skríkla.
– Čo je?
– Naštval si sa?
– Nie.
– Tak čo?
– Nič.
– Dobre. Pokojne ma ignoruj!
O chvíľu sa znova rozplakala. Úplne som zabudol, že ju nechal frajer, že má zlomené srdce. Ja imbecil!
– Žofka, – postavil som sa a zaklonil hlavu. – Prepáč.
– To nič, – vzdychla. – Stratila som... svojho miláčika.
– Poď už dole.
– Bojím sa.
– Chytím ťa. – Ubezpečil som ju. – Skoč.
Ostala ticho. Premýšľal som, či sa viac bojí skoku alebo návratu do hnusnej bolestivej reality. „Bojím sa,“ znelo mi v ušiach. Pomaly sa upokojovala. Posunula sa až na kraj konára.
– Ale nedívaj sa mi pod sukňu, – povedala.
– Nebudem. Tak skáč.
Zhlboka sa nadýchla a skočila (mala červené nohavičky). Dopadla na obe nohy. Už-už sa takmer skopŕcla na zem, ale v pravej chvíli som ju zachytil. Konečne som sa na ňu díval zhora a nie zdola. Držal som ju za plecia.
– Vďaka, – zašepkala. – Je mi lepšie.
– Bude to v poriadku. – Objal som ju. Všetkými zmyslami som vnímal tento jedinečný okamih. Cítil som tlkot jej srdca. Vôňu šampónu Žofkiných sviežich vlasov. Jej krehké ruky na mojom chrbte.
– Ďakujem, – vzdychla.
– Neboj sa, určite príde ďalší.
– Ďalší? – Mierne sa odtiahla.
– Ďalší, – pritakal som.
– Čo ďalší? – nechápala.
– Predsa... Prečo si vlastne plakala?
– Zomrela mi korytnačka. Moja Bibka.
– Ou... – vydralo sa zo mňa. – Nebuď... smutná. Určite príde ďalšia.
– Ale Bibku mi nijaká iná nenahradí. – Pritlačila sa ku mne znova.
Zahľadel som sa na plávajúci konárik a intuitívne som sa cítil ako imbecil. Občas sa za dievčenským plačom a smútkom neskrýva chalan, ale korytnačka.