Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePróza je póza s R
16. 02. 2012
3
77
3274
Vážení přátelé,
chtěl bych se Vás zeptat na Váš názor, jaký literární útvary jsou hodnotnější?
Prozaické nebo poetizijní?
Já sám si myslím, že próza je jen cesta pro ty, kteří neumějí napsat kloudnou báseň, vždyť příběh od A do B stvoří i žák páté třídy základní školy. Co vy na to?
77 názorů
Whitesnake
03. 03. 2012Sociálně angažovaná poezie
23. 02. 2012Myslivec Luboš, 73Kg, 174cm,mušství 17cm
23. 02. 2012Sociálně angažovaná poezie
23. 02. 2012
> ...příběh od A do B stvoří i žák páté třídy základní školy...
... a ten, který jej stvořit nedokáže
naseká řádky na kratší kousky
poskládá je pod sebe
a nezasažen zmínkou o interpunkci
ani ostatních gramatických zvyklostech
je prohlásí za umění
Takovou odpověď jsi čekal, provokatére? :-))
Sociálně angažovaná poezie
21. 02. 2012
Čtení prózy dokáže přivodit stařeckou demenci již v sedmnácti letech. Proběhla série experimentů, která to ověřila.
Sociálně angažovaná poezie
19. 02. 2012
uá děckáá :D Sociálně angažovaná a Básník v pruhovaném jsou přesně, ale přesně hrdinové jako vystřižení z nějaké tučné Dostojevského prózy :D anebo minimálně z mých absurdních dialogů z dětských her... :)
oukej, po hrubym pročtení vidím, že ta diskuse je asi pokus o vtip (nebo je autor větší vocas, než dokážu uvěřit :) )
tahle diskuse má bejt vtip? autor uráží prózu, tak mi nedělá výčitky urážet autora: jsi debil.. (kritika je hlubší, protože jsi debil evidentně do hloubky svý duše, zlato)
Big_George:
Myslím, že zhuštěnější poezii si už nelze představit......
A čo "Neviditeľná báseň" od Artura I. Czapkowského?
Pokud je v naší literatuře něco hodnotného, tak jsou to texty Karla Valdaufa.
ilustrující případ je Joyce, nebo Musil.. moderní próza tohoto ražení příběh zná jen jako materiál nikoli jako faktum, informaci.
Poezie 19 století a starší byla také veskryze příběhová od A do Z, teprve ve 20. století se stejně s prózou pustila na cestu experimentu.
většinou je výboj opačný autor nejprv (v mládí) píše poezii a pak přejde na prózu.. Byla by chyba redukovat prózu, beletrii či román jen na příběh, jednak může být příběh jen záminkou (tělem, materií) rozehrání hlubší, vyšší formy, a pak část moderní románové formy už klasický příběh lineárního vyprávění opustil na začátku 20. století. Nedokážu si představit jaká báseň by se mnohovrstevnatostí mohla kdy vyrovnat s tak komplikovaným a labyrintickým útvarem jako je proustovo hledání ztraceného času.. ale marním čas zbytečnou diskusí zjevně :-)
ano..a dokonce je to téma prvotní, základní - vždyť na čem se učit psát kritiky, nežli na jednoduchostech? rozebírat jednoduchá slova..pak i větu - na tom se pozná, kdo je jaký kritik..znalec..umělec!
to by mohlo být zajímavé - jen je škoda, že zdejší a vysoce fundovaní kritici by nad něčím takovým jen ohrnuli nos a pysky (kéž by jim to tak už zůstalo!)
tak pokud máš základku, jsem zvědavej na ten tvůj prozaickej útvar, kterej tu uveřejníš.. sem zvědavej na úroveň, jakou bude mít.. směle do toho
od a do b možná jo. ale vymyslet dobrý příběh a dobře to napsat? či dokonce nějakou těžkou psychedely šílenost o 300 stranách založenou na metaforách a podobenství?
Myslím, že poměřuješ nepoměřitelné. Co je lepší, jablko nebo vlašský ořech? Navíc pracnost ještě neznamená kvalitu. Géniové Bach nebo Mozart ze sebe hudbu přímo „chrlili“, ale říká to něco o její hodnotě?
Neuměle povyprávět nějakou příhodu ještě neznamená napsat dobrou povídku, zrovna tak sestavit pár myšlenek tak, aby se na koncích rýmovaly (případně nerýmovaly, a pak jim říkat „volné verše“), ještě nedělá dobrou báseň. Objektivně vzato by se dalo snad jedině časově poměřit přepsání už hotové básně nebo prózy, tam bude próza vyžadovat víc času. To je tak asi jediný rozdíl, který v tom vidím.
Kamil Sikora
17. 02. 2012Sociálně angažovaná poezie
17. 02. 2012Sociálně angažovaná poezie
17. 02. 2012Sociálně angažovaná poezie
17. 02. 2012Sociálně angažovaná poezie
17. 02. 2012
Knihy Dostojevského jsou zrůdně objemné. Máme je v knihovně, tak vím, o čem mluvím. Nevím jak Vám, ale mně osobně by trvalo celé roky, než bych jedinou z takových knih dokázal přečíst.
Sociálně angažovaná poezie
17. 02. 2012Sociálně angažovaná poezie
17. 02. 2012Sociálně angažovaná poezie
17. 02. 2012
Protestuji! Jedině próza v básni. Dílo má začít jako báseň, posléze přejde v prózu a nakonec se opět umoudří a uzavře prostřednictvím několika málo veršů. Takto napsanou knihu bych nejspíš dokázal i rozečíst.
Sociálně angažovaná poezie
16. 02. 2012
Škoda, že už starého dobrého Fridricha sežvýkly boží mlýny, rozuměli byste si... rozumně-li? Sbohem (a šáteček...)
Sociálně angažovaná poezie
16. 02. 2012pavlikovaruzenka
16. 02. 2012
Jak irelevantní,... Chceš tím naznačit, že není rozdíl mezi Ecem a Stefanie Meyerovou? Pokud ano, neúčastní se dál této debaty...
Navíc bych rozlišoval povídku a román - nic proti Paollinimu, nebo jak se jmenuje, ale 15 letý kluk nemůže napsat (dobrý) román a nikdo mě nepřesvědčí o opaku...
Sociálně angažovaná poezie
16. 02. 2012
Ano - psaní prózy je banální, pokud mluvíme o řemesle, ale zkus si napsat něco tak strukturovanéno a zároveň obsažného, jako je například Stepní vlk... Nemluvíme tu přeci o Wieveghovi a Pavlovské, ale o kvalitní literatuře...
Sociálně angažovaná poezie
16. 02. 2012pavlikovaruzenka
16. 02. 2012
Nesouhlasím, primárně je předci poesie bezprostřední umělecký útvar schopný reagovat na aktuální skutečnosti okamžitě, ale propracovaná próza přináší komplexnější, barvitější obraz. Vše souvisí už s povahou zobrazení v poesii a próze. Poesie je výběrová a soustředí se na detaily, předkládá esenciální vjemy, zatímco próza vytváří komplexní obrazy, svébytné a prokreslené postavy. Jedno ani druhé nelze nahradit. Jedná se vpodstatě o dvě samostatná bitevní pole...
Hynajsi, Hagrid má zase tiky?
hygryde, neposílej mi avisa, když zjevně vůbec netušíš, o čem mluvím - je to jasné?
Spojujes hodnotu s tim, jak tezke je neco napsat? Potom je pro prozaika hodnotnejsi poesie a pro basnika proza. A vzhledem k tomu, ze treba na pismaku je vice basniku, tak je hodnotnejsi proza.
Hynajsi, hele, takže:
"lalalalalalalalalalalalalalalalala"
je hodnotnější než
"lalalalalala"
?
čím více písmen, tím hodnotnější dílo
jirásek vs haiku - a výsledek je jasný
p.s. ještě vykrádáš jiné autory?
Já jsem o tom nedávno napsal báseň. Próza není umění. Je to jenom způsob jak napsat báseň tak, aby byla dlouhá a bezobsažná. Myslím si, že tomu rozumím velmi dobře.