Jak jsem již řekl, nepřesvědčuj mě; není důvod, aby ti záleželo na mém názoru. Přesvědč sám sebe, že nemám pravdu. Pokud se sebou dokážeš mluvit, budeš k sobě upřímný a získáš skutečnou jistotu, že se já mýlím, pak bude vše v pořádku a zřejmě nebudeš ani mít potřebu na mě reagovat.
Definice, stejně jako jakýkoliv jazykový pojem, jak jsi to správně popsal, je nástroj. V matematice skutečně existují definice jako prostředek té její vědecké složky (říci, že matematika je věda, je neúplné a svým způsobem degradující), a slouží ke zjednodušení komunikace lidí mezi sebou. Žádný pojem, žádná definice však nikdy nesmí skrýt pravou podstatu věci. I v matematice můžu tutéž věc vyjádřit různými způsoby; mohu to udělat třeba proto, že to neumím podle nějaké konvence, ale také proto, že se mi to jinak víc líbí, nebo je to pak pochopitelnější pro studenty, jimž o tom vykládám. Pochopení matematiky vlastně spočívá ve zjištění, co je takřka stejné a v jakých drobnostech se to liší. Matematik lpí jen na tom, co má skutečný význam, nikdy tě nebude nutit, abys třeba kreslil osu ,,x" vodorovně a ,,y" svisle, protože na výsledku se nic nezmění. A když uděláš chybu, tak se ji dobrý matematik stejně vynasnaží objevit a dát ti nějaké body za postup, i když sis to nakreslil ,,tak pitomě".
Řekl to Shakespeare, nebo někdo jiný? ,,Být růže tisíckrát jinak zvána, voněla by stejně?"
Pojmosloví je opravdu jako jazyk. Pokud budeš mluvit s Němcem a ani jeden z vás nebude jazyk toho druhého ovládat dokonale, také se pokusíš pochopit, co myslel, i když se vyjádřil v češtině dosti neobratně.
Uzavřu to příkladem. Jak se tak bavím s lidmi z různých oborů vědomě i podvědomě snaže se nahlédnout do co nejvíce jeskyní, samozřejmě narážím na bariéry v chápání slov. Pokud se chci dohadovat o tom, zda je Bůh, nebo nějaký větší počet duchovních sil, budu to činit, pakliže však vím, že se bavím s Křesťanem, jenž o mé filosofii nic neví, a chci mluvit o nějaké konkrétnější otázce, nemám problém v mezích své znalosti Křesťanství přejít na jeho pojmy. Zážitek, jejž chci vyprávět, se mi stal při komunikaci s mojí známou, Marií, učitelkou M a F na našem gymplu, absolventkou dvou VŠ (MFF a bohoslovecké), prostě takovou poměrně šílenou paní, a silnou Křesťankou:
Ona použila pojem ,,svědomí"; já svědomí chápu dosti odlišně od Křesťanů, a tak jsem použil pojem ,,přirozenost", s nímž zase měla problém Marie. Tak jsme se, nějaký čas na to byl, hádali o svědomí a přirozenosti, až jsme zjistili, že oba, každý tím svým pojmem, myslíme totéž. O měsíc - dva později jsme se dostali k podobnému tématu. Já jsem byl připraven říci ,,svědomí", ale Marie mě předběhla a řekla ,,přirozenost". Potvrdila mi tím můj názor, že kvalitní filosof a vůbec diskutér, musí být schopen přejít na terminologii toho druhého, rozhodně musí hledat pravý význam toho, co chtěl říct, a nechytat se konkrétních slovíček. Samozřejmě v tom, zda sám použije pojem druhé strany, hraje významnou roli, do jaké míry kvůli tomu musí ustoupit ze své argumentace a zda spíš chce zabránit diskusi na téma, jemuž se zrovna věnovat nechtěl a třeba na něj nemá čas, nebo probírat pojmy své a druhé strany. Hlavní vždycky má být to pochopení.
Tím nechci obhajovat svou neznalost literárních pojmů, ale prostě mluvíš s literárním laikem a jako znalec bys na to možná měl vzít ohled.
Nemas pravdu ondro. Poucka neni berlicka. Je to pojem, nebo take definice. Podobne jako v matematice. Vis prece co to je definice a k cemu slouzi, ne? Stejne tak i slova sama o sobe slouzi k tomu, aby se lide mezi sebou dorozumeli. Akorat pochopit, ze stul je stul a jak vypada je jednoduche a zvladne to kazdy, zatimco pochopit vyznam metafor nebo jinych slov uz tak jednoduche neni. To ale neznamena, ze si ta slova muzes vykladat po svem. Teda muzes. Ale pak dojde presne k tomu, k cemu doslo mezi nami. Nerozumime si. A to prave proto, ze ty si nejake pojmy vykladas tak, jak se ti to hodi. Stejne jako kdyz v matematice nebudes respektovat platnost definic, tak se nedomluvis s jinymi matematiky.
Ten docent si před 60 lety taky myslel, že matematika a poezie nemají nic společnýho. Možná se jenom ty chceš upínat k někým ustaveným pojmům a poučkám, které však slouží jen jako berličky - snadno tě udrží v pocitu, že stojíš, ale nebudeš stát úplně a brzy toho už ani nebudeš schopen. Myslím, že teď se situace mezi námi trochu poobrátila, a proto je nejvyšší čas tuto diskusi, když původně byla o kritice mého díla, ukončit. Přeber si to sám se sebou, protože jestliže máš nekoho přesvědčit, nejsem to já, ale pouze ty sám.
Kdyz ani docent nevi, co to je metafora, tak to nemuzeme chtit ani po studentech. Matematika je exaktni veda. Literatura je umeni. Ja uz ti dal nebudu nic vysvetlovat, je to marny. Nez placnes neco, cim si nejsi jisty, tak si to vyhledej. Jsi diletant. To si taky vyhledej.
Tak zase někdy třeba u nějakého novějšího díla.
Zdravím
Ondřej
StvN: Všechno souvisí se vším a neuznávat to, bude člověk jen v té jedné jeskyni a nikdy se z ní nepodívá. Vysvětlením svých pojmů jsem chtěl jen vysvětlit, jak jsem to prve myslel. Ještě k tomuto připojím, myslím, že krásný, příklad z minulého týdne:
V úterý k nám na povinně volitelný matematický předmět Lineární programování vyučovaný skvělou matematičkou RNDr. Olgou Vraštilovou přišel na pozvání dvou studentů Doc. Ing. Rudolf Pohl, CSc., profesí dopravní technik, ale zároveň velký filosof, jehož přednášky, jež jsem absolvoval v minulých letech, byly velmi zajímavé, prošpikované četnými odbočkami do filosofie; snažil se i přimět studenty naší školy, aby chodili na přednášky z filosofie. Tento pán nevstoupil do místnosti sám, nýbrž s básnířkou Jaroslavou Jáněovou.
Nebudu mluvit o všem, co nám během své návštěvy řekl, ale zastavím se jen u jednoho: Hned zprvu se obrátil na Vraštilovou, dě:
,,Víte, kdo je tahleta?"
My jsme nevěděli.
,,To je vnučka slavnýho prvorepublikovýho básníka Taufera," prozradil nám.
Později během své v podobném duchu laděné promluvy, kdy nám paní Jáněová rozdala svou básnickou sbírku pravil toto:
,,Víte, co má matematika společného s poezií? Kdyby se mě někdo takhle zeptal před těmi šedesáti lety, kdy jsem tu seděl, tak bych se mu vysmál. Matematika a poezie? Takový nesmysl!"
,,Všchno," řekl jsem já.
,,Jo, pokračoval pan docent, hlavně metaforu! A když přijdete tady k tý (básnířce), koho myslíte, že má v knihovně? Taufera! Taufera! A to je dědeček tady tý (Vraštilový)!"
Tak jak to všechno je?
Tady uz jsi od literatury odbocil hodne daleko. Nemuzes srovnavat matematiku s literaturou. To nejde. A pojmy jako forma nebo abstrakce jsou v literature dane a nejde si je vykladat po svem nebo pouzivat definice z jinych oboru. To nefunguje.
Mno, dohromady jsem rekl, co jsem rict chtel. Ted je to na tobe. Preju hodne zdaru.
Já si velmi vážím každého, kdo na rovinu píše svoje názory; žádné pokrytectví člověka nemůže nikam posunout a podle mě nemá naprosto žádný smysl. A různých názorů na kdeco jsem už slyšel tolik, že mě jen tak něco nerozhází, ale přesto často v diskusi s někým narazím na názor nepředpokládaný, který mě může nejlépe obohatit.
Pokud je pravda, že nepatříš zrovna do skupiny potenciálních milovníků mojí tvorby, je pro mě tvá reakce o to hodnotnější ne proto, že bych se ti chtěl zalíbit, ale proto, že většina takových lidí mé dílo ani nepřečte, a tak je ani nehodnotí.
Máš pravdu, že mé psaní lze srovnat s psaním pro nějakou sektu - skupinu lidí, kteří mají rádi něco podobného jako já a třeba i podobně uvažují. Na tom však podle mě není nic špatného, pokud si nemyslím, že má díla jsou naprosto světoborná. Tedy, myslet si toto není dobré ani pro toho, u nějž by to bylo oprávněné, protože tím jen ustrne na své úrovni, jež bude navíc vlivem entropie stále klesat.
Na druhou stranu není vyloučeno, že se v sektě startrekistů objeví někdo, kdo se naučí pořádně psát a jeho epizody Star Treku pak budou mít vysokou hodnotu i pro člověka, jenž do jeho sekty vůbec nepatří.
Ještě podotknu, že počet lidí, kterým se kterékoliv mé dílo líbí neznám a ani jej neřeším, protože: Jako skoro nic, ani toto není polární, míra, jak se to komu líbilo může být značně rozdílná a jak se to pak má sčítat? Zejména v mém blízkém okolí, byť jsou v něm podle mě lidé většinou hodně upřímní, je velmi obtížné určit, jak se co komu skutečně líbilo, nebo ne, takže se při analýze reakcí snažím maximálně využít své psychologické schopnosti. Ovšem, když si někdo můj příběh, navíc dosti dlouhý, je ochoten přečíst několikrát, myslím, že se mu musel dost líbit a musel v něm pozorovat nějaké myšlenky, jež úplně nepochopil.
Pokud jde o myšlenky; to je to hlavní, co oceňuji na každém příběhu a v každém příběhu se nějaké najdou; jaká je jejich kvalita, to musí každý čtenář (i já, protože dokončením se dílo stává samostatným jsoucnem, nad nímž již autor nemá žádnou moc a tento se tak stává pouhým čtenářem) posoudit sám. Pokud je příběh jako takový opravdu kvalitní (ve smyslu realističnosti), nachází se v něm nespočet nepůvodních myšlenek, jež jsou možná i důležitější než ty, které do něj autor chtěl dostat.
Nemyslím si, že bys měl zavřené oči. Viděl bych to asi tak, že každý jsme v jiné platónské jeskyni jeskynního města, jímž je svět, a každý z jiné strany koukáme - řečeno slovy systémových věd - na společné rozhraní, ale ani jeden z nás nemá nad tím společným prostorem úplný nadhled; oči nás obou jsou tedy přivřené a každému z nás zůstává skryto něco jiného.
K mému a tvému pojmosloví bych chtěl poznamenat, že jsem nikdy nestudoval dějiny filosofie (běžně vydávané za filosofii jako takovou), jen dva roky jsem je měl na gymplu, a nikdy mě moc nelákaly, což znamená, že nepoužívám argumenty znalce filosofů minulých. Formou obvykle míním vše, co je formální (nikoliv slohový útvar), jakožto protiklad obsahu, smyslu, a abstrakcí to, co není konkrétní, nikoliv ve smyslu konkrétního a abstraktního umění. Abstraktní myšlení v mnou použitém smyslu, s nímž se můžeš setkat u matematiků, je to, čemu má naučit slovní úloha (když se matika učí dobře, čemuž tak v současné době často úplně není):
Zápis - zde si člověk uvědomí, co má.
Sestavení rovnice = abstraktizace - zde řešitel převede problém do zcela obecné (v tomto smyslu = abstraktní) úrovně.
Vlastní řešení - řešení je provedeno na abstraktní úrovni - x je x a y je y, nikoliv počet jabloní a hrušní.
Slovní odpověď - trénuje zpětnou konkretizaci - vrátíme se k zápisu a za neznámé dosadíme vypočtené hodnoty.
Podstatou naučení se abstraktního uvažování, které je i ve středoškolské matematice skoro nezbytné (proto s ní má tolik lidí problémy), je uvažovat o x jako o x a o y jako o y a nepředstavovat si je nijak prakticky (konkrétně) - být schopen uvažovat s tím, co znám a neznám a nedosazovat si imaginární hodnoty, jakoby berličky. Nezbytnost abstraktní představivosti, která existuje, i když mi v tom možná nebudeš úplně věřit, je tím, co nejvíc spojuje matematiku a dopravu. Dopravák bez abstraktní představivosti je jako architekt bez prostorové představivosti; těžko může být něco víc než poučkář.
Zpět k talentu, což bylo to nejdůležitější, co jsem chtěl včera říct.
Talent existuje na všechno a samozřejmě ani on není bipolární (mám ho × nemám ho); asi každý má aspoň na něco celkem velký talent a na něco naopak skoro žádný (je ,,totální poleno" a třeba si spíš usekne několik prstů, než by rozštípl špalík). Je přirozené (jinak bych to považoval za nějakou poruchu), že věc, na niž má člověk talent, ho i baví; trochu se to i vzájemně ovlivňuje. Takový člověk onu věc podvědomě i vědomě pozoruje a je ji schopen i bez znalostí od zkušenějších poměrně dobře zanalyzovat. Naopak, když člověk na něco talent nemá zrovna velký, danou věc může používat a nikdy si o ní nic nevyvodí, nezapamatuje.
V dopravě s tím mám dost zkušeností. Ano, pokud bude někdo talentovaný hodně jezdit, může z něj po pár letech bez učitele být někdo jako já, kdybych žádného učitele neměl (já jsem taky původně samouk a svého učitele jsem poznal asi v 11 letech, coby dopraváka pak asi o další 4 roky později). Na druhou stranu, pokud dotyčný talent nemá, nebo ho má jen někde kolem průměru (takže jistý potenciál, že bude třeba dobrým zastupitelem starajícím se o dopravu), většinou neví ani základní věci - třeba číslo linky, kterou jezdí každý den do práce (myslím, pokud v oblasti nemají zkrácená čísla přímo na autobusech a on si musí pamatovat to ,,strašně dlouhé" šestimístné). S nejedním takovým jsem se setkal i na FD, kde jsme měli pro celý obor předmět se semestrálkou na organizaci dopravy a některým spolustudentům jsem s ní radil.
Člověk s malým talentem se dané činnosti může také naučit, samozřejmě, ale chce to velmi mnoho práce a nikdy nebude tak dobrý, jako někdo, kdo má talent i odborné znalosti a zkušenost. Přišlo by mi docela nespravedlivé, když mi připadá, že mám komplexní talent na dopravu (něco jako když je někdo nadaný na sloh, tvorbu příběhu i všechno ostatní, co je potřeba k opravdu dobrému psaní), abych měl zrovnatakový talent i na něco jiného; ani jsem o nikom až takovém neslyšel. Podle mě to, co neumíme, nás má vést k tomu co umíme a vezmi si to taky takhle:
Kdybych uměl dokonale psát, začal bych vydávat knihy a třeba se mohl psaním i živit, dost možná bych vůbec nešel na FD, nebo bych ji opustil, protože by mi něco tak zbytečně náročného nestálo za to absolvovat. Přitom, ač mi přímo v mém oboru skoro nic nedala, myslím, že je pro to, co v budoucnu budu dělat, FD důležitá, a proto bylo potřeba, abych na ni šel a doufám, že i absolvoval. Prostě by mé psaní mohlo odsunout obor, pro který tady jsem, a sice dopravu. Možná je to až tak, že mě baví psát příběhy proto, abych se vypsal a v budoucnu to třeba zužitkoval k rozšíření znalostí o dopravě.
Podněty k tomu, abych se v psaní zlepšil, mě samozřejmě zajímají. Můj hlavní obor to sice není a ani na něj teď nemám zrovna příliš času, ale každé zlepšení má smysl. Jenom bych byl značně skeptický v tom, že by ona změna mohla být rychlá a výrazná; spíše bude muset spočívat v drobnostech, jež časem přijmu za své. Na to, abych se přiblížil mistrovství, bych mohl mít, vůbec o tom nepochybuji, ale bylo by k tomu zapotřebí velkého úsilí na úkor dopravy a cítím, že to by bylo špatně; prostě si musím vybrat, neboť obojí mít nemohu. Ale to neznamená, že bych se psaní neměl věnovat vůbec a chci-li se mu trochu věnovat, nikdy není od věci, dělat ho nejlépe, jak umím a svou úroveň se snažit někam posouvat.
Dobře, o tom, jaký rozsah může nějaký obsah mít, nemá smysl dumat. Proust popsal jeden krátký okamžik těsně před probuzením na třiceti stranách. Nutno dodat, že se čtenář nenudí. Já osobně když píši, tak zhuštěně, ale to, jak píši, neříká nic o tom, co rád čtu. Ale máš pravdu, mohl bys to napsat i třikrát delší a obsahově by to bylo stejné.
Nevím, komu všemu jsi dával svoje texty číst, ale vždycky existují dva typy lidí. Tvoji a cizí - ve smyslu určitého nadšení, vkusu a tak dále. Já nemám rád odkazování na to, kolika lidem se to líbilo, protože to mohli být lidé z tvé "sekty", když to tak řeknu, a tam se samozřejmě nehodnotí, jak je to napsáno, ale že je to napsáno v určitém duchu, většinou v duchu myšlenky té "sekty", nebo skupiny, nebo klubu, to je jedno. Jsou fanoušci Star Treku, kteří nedělají nic jiného, než že píšou epizody ze světa Star Treku a je jim jedno, jak strašně to je napsáno, hlavně když to je Star Trek. Prostě tohle není argument. Třem lidem se to líbilo, mně se to nelíbí a můžeš se podívat tady na Písmáku na statistiku, kdo všechno si tohle dílo otevřel a nic ti nenapsal. Ty všechny lidi jsi nezaujal ani natolik, aby k tomu něco napsali. Takže tři lidi sem, tři lidi tam. Záleží na tobě, kterého názoru si vážíš a to se odvíjí od toho, jaká je tvoje stupnice v hodnocení lidí. To já nevím. Ale k tomu bych se obracel. Neříkám, že je můj názor lepší, ale byl bych taky nerad, pokud bys ho nebral vážně jenom proto, že ti přijde, že "nepíšeš pro mě".
Myšlenky. Tady jsem chtěl napsat, aby sis dával pozor na jednu věc. Neříkej lidem, co v textu je, co jsi tam jakože dal, protože se ti to nemuselo podařit. Je ošemetné říkat, že jsou v textu myšlenky, jako by to bylo něco jako zlatý šupiny a čtenář má za úkol je najít a když je najde všechny, tak ho čeká odměna. Vždycky když mi nějaký autor řekne, že si nejvíc považuje svých myšlenek, tak se zděsím a říkám si, jak může být někdo tak zaslepený. To je asi jako když ti nějaký slizák řekne, že si o sobě myslí, že hezký a že mu to už tři lidi potvrdili. To fakt nic neznamená. Tím to nechci snižovat. Říkám jen obecně. Text má mnoho vrstev, někoho osloví nějaká myšlenka, někoho styl, někoho něco jiného, to ty, jako autor nemůžeš ovlivnit. Pořád je lepší nechat to otevřené a počkat, co řekne čtenář. Až se jednou bude do čítanky psát, že jsi byl jako autor nejvíce ceněn pro své myšlenky, pak to jistě bude odrážet pohled čtenářů. A to je důležité. Ne to, co si myslíš ty, že jsi do díla dal, ale to, co v něm čtenář našel. Měj na paměti, že jedna věc je záměr, a druhá věc je skutečnost. Jedna věc je chtít něco napsat a druhá věc je, jestli se to skutečně podařilo. to platí vždycky. Nemůžeš stát nad čtenářem a nutit ho, aby našel něco, co tam není a když to nenajde, tak to zakončit slovy - no jo, tys to nepochopil. To je omluva pro tebe jako pro autora, která tě má utvrdit v určitém přesvědčení. Vždycky je pro autora nejtěžší poznat, komu může věřit.
Chtěl bych podotknout, že k tomu, abych si mohl tvoje dílo přečíst a napsat, co si o něm myslím, nemusí být splněna ta podmínka, aby to bylo dílo pro mě. To je vesměs jedno. To já totiž nehodnotím, nebo se tomu snažím co nejvíc vyhýbat. Vzhledem k tomu, že jsem odrostl na sci-fi a na Ikarii, tak pro mě lupidus activ není nic neznámého. Ale jak říkám, pokud se bavíme o slohu, tak je jedno, jestli píšeš sci-fi, detektivku nebo červenou knihovnu.
Trochu mě mateš tím, v jakém smyslu používáš slovo abstraktní. Ty nepíšeš abstraktně, já jsem nic abstraktního nezaznamenal. Naopak je všechno poměrně jasné, přímočaré, racionální a konkrétní. Pro mě je abstraktní například surrealismus a takový André Breton, ale tvoje psaní je celkem normální vyprávění. U toho filmu se myslím také mýlíš a znalci by tě snadno vyvedli z omylu. Já jsem si vzpomněl například na Fontánu, ale i třeba takové Odcházení je poměrně hodně abstraktní, nebo využívá prvky abstrakce.
Ne jen já si chci pod postavami představit něco konkrétnějšího. To je celkem normální u všech čtenářů. Čtenář musí postavy nějak odlišit a jméno je málo. Navíc pokud jde o lidi, tak je třeba jít do hloubky. Tím, že o postavě nic neřekneš, tím nedocílíš toho, že bude abstraktní, ale toho, že bude plochá a neživá. Abstraktní by to bylo, pokud bys napsal například: "Martin vstoupil do místnosti nebo jeskyně v níž stáli tři nebo čtyři postavy, které byly stejně oblečné až na nějaké předměty u pasu. Dvě nebo tři postavy spolu tiše hovořily. Martin se do hovoru nevměšoval. Čekal, co se bude dít, jestli třeba někdo osloví jej nebo přijde ještě někdo další. Nikdo však nepřišel." To je abstraktní. Není abstraktní, když napíšeš, že v jeskyni byl Martin, Jáchym, Pavel a Gustav a u pasu měli meč. To je přece konrétní jak víno. Takže nevím, čemu říkáš abstraktní a abstraktní představivost, ale uvědom si, že umělci mají abstrakci v krvi. Co si myslíš, že jsou metafory? To jsou dveře abstrakce, přitom ty vůbec žádné metafory nepoužíváš. Já mám dojem, že si představuješ, že píšeš nějak a tak moc jsi zabředl sám do sebe, že už neumíš vystoupit ze sebe ven a podívat se na to všechno z nadhledu. Tím ti nechci kazit náladu, ale když už jsi se rozhodl, že se odhalíš na Písmáku, tak ti píši na rovinu, co vidím. Už jsem tu zažil mnoho autorů a ty nejsi výjimkou v tom typu postoje, který ke svému psaní zaujímáš. Přesně si vzpomínám na jednu dívku, která mě přesvědčovala, že nemusí nic číst, aby mohla psát, dokonce tvrdila, že číst nechce, aby nebyla její mysl pošpiněna cizími myšlenkami, že tím jako bude nesmírně originální, také tvrdila, že její dílo je především takové a makové, přitom vůbec takové ani makové nebylo, jenže to ona nemohla vědět, protože nic jiného nikdy nečetla. To je vždycky na první pohled vidět určitá zaslepenost. Tak se nezlob, že ti to říkám takhle na rovinu. Buď ti to otevře oči nebo se rozhodneš mít je dál zavřené. To je ostatně jedno. Třeba si naopak myslíš, že já je mám zavřené a potřeboval bych je otevřít.
Ježděním hromadnou dopravou se možná lidi nenaučí ji organizovat, ale určitě ty lidi ví co jo a co ne a možná kdybys je k tomu posadil, tak by ses divil. Na druhou stranu totiž dopravu nemůže řídit někdo, kdo ji pořádně nezažil. To pak dopadá totiž jako naši ministři, kteří řídí ministerstva něčeho, čemu nerozumí, nikdy to nedělali a ani je to vlastně nezajímá. I když se ne každý naučí všechno dokonale jako mistr, není to tak, že řekneš - na to nemám talent, tak na to seru, to bych se stejně nenaučil. Teda udělat to můžeš, ale je to podle mě ta horší varianta.
A k mámě buď shovývavý.
Tak přeci jen rychlou reakci stihnu:
Jak jsem již řekl, tu a tam něco čtu, i když psaní mi prostě dává víc. Jenomže když má člověk na něco talent, tak si toho přirozeně všímá, je schopen se vlastním pozorováním i vcelku obstojně naučit, jak to dělat; pokud talent nemá, je tomu naopak. Když čtu knihu, ať chci, nebo ne, odnesu si hlavně ten příběh a myšlenky, které mě zaujmou. Ve všech oborech je to stejné. Ty máš určitě talent na psaní, a tak se do toho možná nedokážeš pořádně vžít, podobně jako pro mě je těžké vžít se do někoho, kdo nemá talent na dopravu, a tak nevidí to, co já; je to o umění něčeho dalšího - učitelství. Já prostě ke zlepšení potřebuji, aby mi někdo něco někdy třeba jako naprostému debilovi obecně vysvětlil, protože ze čtení si to nevezmu stejně jako někdo si může jezdit každý den hromadnou dopravou krajem a organizovat se ji z toho nikdy nenaučí.
Než budu reagovat na tvůj poslední příspěvek, protože se chystám k odchodu: Má poslední reakce byla napsána ještě před přečtením tvého příspěvku z 15:53.
StvN, něco takového jsem čekal. Jsem rád, že jsi napsal, že ve slohu došlo k pozitivnímu vývoji. Nebudu tvrdit, že by rozhovor byl mou silnou stránkou, naopak jen používám jen v omezené míře a v tomto případě určitě nebudu tvrdit, že šlo o záměr, stejnějak nebylo záměrem napsat obsah dvou vět na celou stránku; na druhou stranu zde si myslím, že to tak není a prakticky každý mi to i potvrdil, nebo i sám svými slovy řekl; spíše mi přišlo, že lepidus activ by mohl být třikrát delší se stejným obsahem. Tento rozpor mezi tebou a mnou, nebo někým z těch, kdo si byli ochotni lepidus activ přečíst i dvakrát, aby vlastně všechno pochopili (tohle mi řekli tři na sobě nezávislí lidé), bude v tom, že v něm není to, co bys ty hledal; prostě - myšlenky by byly, ale nezajímají tě, takže tě čtení nudí => nemáš podobné myšlení jako já, a tak moje tvorba asi nebude úplně pro tebe.
Použil jsi slovo ,,konkrétní", a to je hodně důležité. Já píšu abstraktně, je to možnost, kterou dává jen psaná tvorba a podle mě by ji dnes knihy měly dávat především, protože máme i film, který je naopak konkrétní a abstraktního pojetí je sice také trošku schopen, ale velmi obtížně. Rozdíl mezi námi je třeba v tom, že zatímco ty si pod postavami chceš představit konkrétní lidi, já nic takového nedělám. Ano, mám při psaní konkrétnější představu než čtenář; to je nutné, aby příběh seděl, ale není konkrétnější nijak výrazně. Když řeknu Jáchym, myslím Jáchym; nic víc, nic míň, ať si ho kdokoliv představí, jak chce; povahu už mi vůbec nepřipadá vhodné popisovat už proto, že příběh je v této fázi stále popisován hlavně z pohledu Martina, který o ostatních neví víc, než bylo řečeno, ta vyplyne časem a třeba by o ní čtenář řekl něco úplně jiného, než já.
Tu představu podoby bych fakt doporučoval spíše abstraktnější, protože třeba v kapitole Pravdy soudu, pod níž diskutujeme, jsem se v tebou již odkazovaném 3. odstavci zcela vědomě dopustil toho, že jsem začal na mé zvyklosti vcelku konkrétně popisovat nějakého muže stoupajícího domem (cílem bylo, aby čtenář snad tušil, ale hned nepoznal, o koho jde) a pak jsem prozradil, že to je Bernard Stránský, kterého již známe nějakou dobu.
Myslím, že ty máš rád, když text konkrétně vykresluje stav věcí. Já mám dobrou abstraktní představivost a mám naopak rád abstrakci, a proto píšu takto. Pokud je zvykem psát hlavně konkrétně, je to asi důvodem, proč abstraktně pojatých příběhů moc není, což vyvolává můj již dříve zmíněný pocit, že není moc příběhů opravdu pro mě.
Tohle neznamená, že bych si rád nepřečetl třeba toho Čapka. Strašně rád mám třeba Erbenovu Kytici, kterou fakt nemá cenu převádět do filmu, protože se přečte rychle a člověk všechno vidí, jako by u toho právě byl. Tihle oba autoři mají svá díla navíc dostatečně hluboká, takže i tu ,,abstraktní potravu" u nich najdu.
Přesto však asi podvědomě pociťuji deficit něčeho, co potřebuji a asi to není úplně normální. Ať si to však normální je, či nikoliv, jsou lidi, kteří si mě rádi přečtou a o nich všech vím, že jejich abstraktní představivot je na poměrně solidní úrovni; kolik procent takových lidí je ve společnosti, nevím.
Každopádně mi tato naše diskuse v tuto chvíli přinesla konkrétní odpověď na otázku, proč mě asi nikdy nebude číst moje máma. Vem si třeba to, že nedávno jsem jí nemohl vysvětlit, k čemu jsou dobrá komplexní čísla, když si jimi nespočítá třeba plochu okna :-) . A to má technickou VŠ.
A ted k zpatky k tvoji reakci.
Ja se ti nesnazim ukazat cestu. Ja se ti spise snazim poradit, jak chodit, abys mohl nejakou cestou vubec jit. Kdyz pouziju primer. Ty to mozna tak nevnimas, ale psani je, pokud chceme jit do detailu a pustit se do pojmu jako je forma, slozita vec. Takze kdyz se chceme bavit hloubeji, tak je dobre znat trochu teorie a nejake pojmy. Takze ja ti neukazuji cestu a jestli to pro tebe tak vypada, tak vez, ze to je jenom takova pesinka a rozhodne to nebude znamenat to, ze by ses odklonil od te sve vysnene cesty. To nejsou dve cesty, ktere jdou proti sobe. Nemusis mit strach. Hlavne na nicem nelpet.
Ja jsem nerekl, ze forma by mela byt zakladem a ackoliv sloh a forma spolu souvisi, nejde to smesovat do jednoho hrnce. Sloh je zpusob, jakym pises. Urcite si ze skoly pamatujes, ze se ve slohu zadavalo tema a pak forma. Souvisi to spolu, ale neni to zavisle. Forma dila je napriklad uvaha, popis nebo povidka. Forma je samozrejme taky roman nebo esej atd. Ty pises neco jako novelu a zatim to je v poradku. Takze formu ted nebudeme resit. Resime sloh a sloh je zpusob, jakym pises, takze kdyz se vratime do skoly do hodin slohu, tak tricet zaku jedne tridy pise stejne tema, stejnou formou a to, v cem se jejich psani lisi, to je sloh. Je fakt, ze si muzes trvat na svem, ja bych jenom rekl, ze podle me v tom mas problem. Protoze ctenar se k obsahu dostane az tehdy, kdyz si precte to, co napises a to cteni samo o sobe je dulezite. Kdyz budes ctenare nudit, tak muzes mit seblepsi obsah, ale nikdo se to nejspis nedozvi. Na okraj dodam, ze ja osobne se domnivam, ze uroven psani odrazi uroven lidskou, takze neverim na to, ze kdyz ma nekdo problemy se slohem, ze to je ve skutecnosti genialni fabulator. To jde ruku v ruce. Navic obsaova stranka je snad jeste narocnejsi, protoze remeslo, to s trochou cviku zvladne kazdy, ale mit o cem psat, mit ten obsah, to chce mnohem vic, to nejde natrenovat, i kdyz Jack London natrenoval i tohle. Chci rict, ze bych byt tebou nespolehal na obsah. Ale jinak ok, tady se to resi casto, co je dulezitejsi, jestli obsah nebo styl. Podle me dokud jsi nezazil neco, co my ne, tak ten obsah bude proste obycejnej. Kdyz clovek jenom sedi doma a vymysli si pribehy, tak co si tak muze vymyslet? Jenom nejaky odvar toho, co nekde uz videl v televizi. Pak je lepsi na obsah nesazet.
Dobre, kdyz te psani bavi, tak proc se v tom nechtit zlepsit? Hele, pro kazdeho existuje nekde nejaka kniha nebo autor, ktery o zaujme. Neexistuje clovek, ktery by nemohl cist. To si pamatuj. Samozrejme kdyz pominu poruchy pozornosti atd.
Takze poitivni rozdil v tom novejsim dile jsem zanamenal. Jak uz jsem ti psal. Sloh neni tezky a obsah rozhodne neni zhusteny. Mne to prijde naopak velice roztahane a plne zbytecne vaty. Aspon podle meho vkusu. To je jasne.
Jeste dodam jednu vec k tomu cteni. Kdyz nebudes cist, tak nebudes mit srovnani a nebudes vedet, na cem jsi. Budes jako severni korea, ktera se snazi vypustit prvni druici, zatimco my jich mame uz kdo vi kolik.
Ondro, tohle je naprosto zbytecny rozhovor.
Sloh toho dila je lepsi, mene krkolomny, takze fajn. Nejvetsi problem ted je opravdu ve stylu a v obsahu. Ve stylu ten, ze neumis vtahnout do deje, a v obsahu viz ten prazdny rozovor. To je presne tvuj problem. Pises pises a najedou zjistis, ze jsi napsal dve strany, ale vlastne jsi skoro nic nerekl nebo jsi rekl tolik, co by slo rici nekolika vetami. Dobre, urcite reknes, ze to je zamer. Ja to chapu. Me to ale nebavi cist. Nenabidl jsi nic, co by me chytlo. Ani postavy nejsou nijak zvlast zajimave. Navic hned od zacatku uvedes nekolik kamaradu, v jednu chvili, a to je problem, protoze pak splyvaji. Ty mozna za jejich jmeny vidis konkretni lidi, ja ale ne. Ja je vidim poprve a pro me jsou stejni, a to ja vnimam jako problem.
Nebudu ted psat vic. Jen zopakuji, co jsem rekl. Capek.
Byly asi tři hodiny, stmívalo se nějaký čas po sedmé. Podnebí zde bylo o něco teplejší než v Čechách; roční doba by mohla odpovídat tak konci srpna.
,,Tak abychom vyrazili," navrhnul Martin. ,,Touhle pěšinkou?!" řekl Gustav.
„Kudy jinudy?" opáčil Martin.
,,Nevím," řekl Pavel.
,,Je tu cesta, tak po ní asi máme jít. Máte lepší návrh?" pokračoval ve svém Martin.
,,Třeba je to past," řekl Gustav.
,,Nesmysl," zapojil se Jáchym, „určitě jsme mohli přistát kdekoliv a my se dostaneme na místo,
kde uprostřed ničeho začíná... Něco jako cesta."
,,Tak vyrážíme, ne?" uzavíral Pavel; všichni nějak souhlasili.
Dík, rád si to přečtu, až budu mít někdy trochu čas (že by o prázdninách?).
Driv, nez dam dohromady odpoved, doporucim precteni sesti prochazek literarnimi lesy od umberta eca. Trocha teorie nikdy neuskodi.
http://eldar.cz/myf/txt/eco_-_sest_prochazek_literarnimy_lesy.html
Tak, teď se pokusím nevytvořit námitku zcela mimo. Ono důvodem toho, proč jsem nereagoval na jádro toho, co jsi psal, bylo hlavně to, že nemám co dodat, protože s tebou souhlasím. Mou otázkou je pouze to, zda cesta, kterou mi ukazuješ, je pro mě správná, protože vlastně vede úplně na jinou stranu, než ta, po níž jdu v současnosti.
Nesouhlasil bych, že forma (jejíž součástí je podle mě i sloh, to je jedno), by měla být základem. Rozhodně jím není pro mě; nikdy jsem neuměl moc dobře psát a to, jak píšu, je jen dílem toho, že už jsem přeci jen něco napsal; na druhou stranu jsem ale měl příběh a spoustu myšlenek, které jsem chtěl dát dohromady a v těch odbočkách, dlouhých souvětích a podobně se prostě vyžívám. Proto je pro mě obsah základem a - přiznávám, že neumně - se ho snažím zabalit do té formy.
Pokud jde o mé čtenářstvo a důvod proč vlastně píšu, což je otázka, kterou si člověk, když začne mít nedostatek času a vyškrtávat své záliby, jednou za čas klade, ten je čistě sobecký, a sice, že mě to baví. Dává mi to v podstatě totéž, jako když jiný člověk čte; jde o objevování příběhu a žití tímto příběhem; navíc mi přijde, že tvorby vyloženě pro mě není až zrovna mnoho. Takže si píšu hlavně pro sebe. Zároveň je však velice příjemné, když to, co napíšu (nebo jakkoliv jinak vytvořím) obohatí někoho jiného. Nechci však formovat svůj styl podle imaginárního čtenáře, rozhodně ne, pokud by to měl být čtenář většinový. Zajímá mě ten, komu se líbí to, co mně; a samozřejmě mi stále musí odpustit jistou technickou nedokonalost.
No, abychom to uzavřeli, nač čekat:
LEPIDUS ACTIV.
Tohle jsem dokončil někdy před rokem a půl; sloh je zde velmi těžký, obsah velice zhuštěný, ale jedná se o jediný zatím dokončený příběh po Pravdě soudu. Netvrdím, že to, co píšu teď je stejného ražení, ale směřuji někam na tuto stranu. Když lepidus activ srovnáš s Pravdou soudu, nebo se zde již zveřejněnými Případy (ty byly první můj dokončený příběh), doufám, že shledáš pozitivní rozdíl.
Ondro, zatím jsem se vyjadřoval pouze ke slohu. K formě jsem se nevyjadřoval a k obsahu také ne. Psal jsem, že by sis měl dávat pozor na to, abys psal to, co je pro příběh důležité a věci, které důležité nejsou, omezil. Tys na to namítl, že u všech skvělých autorů také nenacházíš vždy jen informace důležité pro příběh a já s tebou souhlasím. Jen říkám, že ty nejsi skvělý autor, takže tenhle argument nemůžeš u sebe použít. Netvrdím, že píšeš o ničem, to jsem neřekl a nemyslím si to. Tvrdím, že si nemůžeš dovolit moc velké odbočky ve svém psaním, protože nepíšeš tak dobře, abys udržel čtenářovu pozornost.
Že neposloucháš usuzuji z toho, že neposloucháš. Přece poznáš, když se s někým bavíš, něco mu řekneš, a on nereaguje na to, co se mu snažíš říct, ale pořád si takzvaně mele svou. Tomu člověku pak řekneš, že tě neposlouchá. Když se on zeptá, proč si to myslíš, tak tím jen dokazuje, že skutečně neposlouchal. Ty mě neposloucháš, a proto ti musím všechno dlouze vysvětlovat a stejně si myslím, že na to zase něco namítneš.
Ano, vždycky budeš dostávat kopici různých názorů a záleží vždycky jenom na tobě, jak s nimi naložíš, které budeš poslouchat a které odmítat. S tím ti nepomůžu. Slyšet různé názory má tu výhodu, že dostaneš hodně informací, ale má to také tu nevýhodu, že kolikrát nevíš, co je vlastně pravda.
Jak jsem napsal na začátku, zatím se bavíme jenom o slohu. Sloh je základ. Když nezvládneš bezchybný sloh, tak těžko můžeš hovořit o stylu. Takže je trochu mimo mísu bavit se o tvé cílové skupině. Za prvé já nemusím být tvá cílová skupina na to, abych ti mohl poradit, za druhé ty mi připomínáš někoho, kdo včera dostal kytaru, naučil se tři akordy a už se vidí jako rocková hvězda. Chci říct, že tě čeká hodně cvičení a až zvládneš techniku, to znamená sloh, pak teprve můžeme začít hodnotit styl, formu, obsah a další věci. Psaní, to není jen ten pohyb rukou, je to činnost jako každá jiná, to znamená, že vyžaduje jak trénink, tak i určité schopnosti. Není to o nic lehčí než malovat nebo skládat hudbu.
Když jsem ti doporučil Čapka, tak ne pro to, aby ses s ním srovnával, ale proto, aby ses podíval, jak vypadá správně poskládaná věta, protože Čapek píše velice přirozeně a lehce a čtenář okamžitě ty situace vidí jako živé. U tebe to tak není. Tvoje psaní je těžkopádné, zmatečné, nemáš v tom systém a čtenář bohužel nevidí skoro nic. Třeba ten třetí odstavec, kde trochu popisuješ toho muže. To je souvětí, které nemá žádný řád, všechno splácané dohromady a ve výsledku je čtenář akorát vyčerpaný tím, že si tu větu musí číst několikrát dokola, aby aspoň trochu pochopil její strukturu. Tak proto jsem ti doporučil Čapka. Aby ses kouknul, jak to má správně plynout. Nedoporučoval jsem ti ho proto, abys od něj opisoval nebo psal jako on, to ne.
Z filozofického hlediska máš pravdu. Těžko říct, co je dobré a co ne a jednou se stejně všechny napsané věci rozpadnou v prach. Nicméně technicky vzato se to říct dá. Sloh má určitá pravidla a tam není tak těžké říct, co je dobré a co ne, a to je to, co se ti tu snažím vysvětlit. Například omezit zájmena, nepsat zbytečně dlouhá souvětí a pokud nějaké souvětí stavíš, tak v něm nemotat iks věcí dohromady. A tak dále. Pravidel je hodně a člověk se učí čtením, psaním a posloucháním názorů čtenářů.
Nikdo neříká, že by ses měl hnát za čtenáři, ale k čemu je autor, kterého nikdo nečte? Já neříkám, že bys měl mít tisíce čtenářů, stačilo by třeba pět. Ale upřímných čtenářů.
Na okraj bych poznamenal jednu věc. Existují vesměs dva stavy. Buď víš, že psát neumíš a máš chuť se učit. Nebo jsi o sobě přesvědčený, že psát umíš a že už jenom tak ladíš detaily.
Proč tvrdíš, že píšu o ničem, když jsi se dosud vyjadřoval jen k formě a nikoliv k obsahu? A z čeho usuzuješ, že neposlouchám? Na druhou stranu dostávám i jiné názory. Psát věcně a stručně opravdu nebudu, protože to jde vlastně úplně proti stylu, kterým píšu teď a který mám rád jako autor i jako čtenář; stejnětak jako ti (ať jich je kolik chce), kdo mě čtou. Z toho, co jsi napsal, na mě nepůsobíš jako někdo, komu by se tento styl líbil, tedy řekněme jako člen mojí cílové skupiny, ale to nemění nic na tom, že mě zajímá tvůj názor, protože mě může na něco upozornit.
Osobně se snažím vyvarovat toho, abych se s někým srovnával. To ty jsi mi doporučoval jako příklad Čapka, tak jsem zkusil podobný styl diskuse. Těžko říct, co je dobré a co ne; věci nejsou takový, jaký se zdaj. A proto zůstávám u toho, že chci psát tak, aby se mi to co nejvíc líbilo a pokud možno oslovilo i další lidi. Ale hnát se za počtem čtenářů? To mi nepřijde zrovna jako správná cesta.
Až budeš tak dobrej jako Beckett, Bernhard nebo Kafka, tak si můžeš dvolit psát o ničem. Na svoje vlastní psaní ale nemůžeš používat měřítka jiných autorů. To, co funguje u jednoho, nemusí fungovat u druhého. Teď se ti snažím říct, co děláš blbě a co můžeš zlepšit. Co se dotýká psaní. A co se dotýká tvojí reakce, tak děláš blbě to, že neposloucháš, co ti druhý říká a snažíš se z toho vyhádat. Takhle jsi přišel o jednoho ze dvou čtenářů, které jsi teď chvíli měl. Asi je to pro tebe úspěch....
Jasně, určitým způsobem máš pravdu a vím, že mnoho lidí to takhle vnímá (teď nemluvím o skoro a pod., ale o něčem, co později nemá zřejmý význam), ale já si zase nemyslím, že by se mělo psát jen o tom, co se pak dále využije; vždyť v životě také nedostáváme jen ,,potřebné" informace, ale musíme si je vyfiltrovat. Takže i proto mám takovýto styl a nemyslím si, že u všech skvělých autorů bych v příbězích nacházel jen informace důležité pro celek. Když se vrátím k té matematice; někteří lidé s oblibou zadávají příklady i se zbytečnými informacemi, které řešitel vůbec k ničemu nepotřebuje; jsou tam, jak se říká, pro matení nepřítele a podle mě je to dobře, protože člověk se pak nad úlohou musí víc zamyslet.
Tak to můžeme ukončit. Přišlo mi to jako pěkná diskuse. Ještě jednou dík za názor.
Nemluvil jsem o matice, ale o tom, jak to chape ctenar. Kdyz napises, ze jsi oslovil skoro vsechny lidi, tak to nese nulovou informaci. Muze to byt jeden clovek ze dvou nebo taky osmdesat ze sta. Z pohledu ctenare je dulezite textu rozumet v celem rozsahu, to znamena ze kdyz nekde na zacatku vypustis nejakou informaci, tak si ctenar bude myslet, ze je k necemu dulezita - z pohledu pribehu myslim. To je vsechno, co se ti snazim vysvetlit. Neber to prosim jako prilezitost k dohadum. Snazim se ti pomoct. Bud chces, pak premyslej nad tim, co ti rikam. Nebo nechces a pak to rekni na rovinu at tu neztracime cas. Diky.
Já nevím, ale vždycky jdu spíš po obsahu a obávám se, že se nejsem z technicky kvalitně napsané literatury schopen naučit, jak dobře psát. Ačkoliv jsem nikdy moc nečetl, a to se asi nezmění, nějakého toho Čapka či Jiráska čtu rád a že bych si z nich moc po technické stránce vzal... Snad se časem dokážu trochu vypsat.
Nevím, jaký máš vztah k matematice, ale mezi ,,skoro nekonečno" a ,,nekonečno" je velmi zásadní rozdíl. Třeba taková kružnice s poloměrem skoro nekonečno rozhodně není přímkou (jenom skoro), ale má-li skutečně poloměr nekonečno, je to opravdu přímka. V nekonečnu se dějí takové věci, jako, že se protnou rovnoběžky, což se ve skoronekonečnu nikdy nestane; nekonečno má každý číselný obor jenom jedno (není nekonečně velké, nebo malé číslo - šev na všechny strany se vždycky dostanu k tomu samému bodu) a cokoliv dělené 0 je právě toto jediné nekonečno (proto v R nelze dělit nulou; nekonečno totiž není reálné číslo).
Cteni je zaklad. Mozna kdybys byl vyjimecny talent, coz nejsi, tak bys mol psat jen tak, ale cteni neuskodi a kolikrat clovek neco odkouka.
Rozdil mezi skoro vsechny a vsechny je technicky asi takovy, jako nekonecno a skoro nekonecno. Dulezite je, ze ctenari to nic nerekne. Kdyz ne vsechny, tak kolik chybi? Vzdycky mysli na to, jakou informaci ctenari davas a jestli to je ta informace, kterou ctenar potrebuje. Jinak samozrejme tohle je detail. Nema smysl ho resit. Dulezity je celek.
Rad se podivam na tvoje nove dilo, jestli delas pokroky.
Dík za kritiku. Docela se těším, co budeš říkat, až sem dám lepidus activ, jenž je naopak podle mě hodně nahuštěný. Sám nemůžu říct, jestli bych třeba uvedený úryvek dnes napsal stejně, nebo ne; samozřejmě třeba ,,skoro všechny" a ,,všechny" je sakra rozdíl, ale něco by se z textu určitě dalo vyškrtnout. Je to asi hlavně věc stylu a i můj styl se vyvíjí.
Čapka bych si taky rád četl, bohužel času na čtení se mi teď nedostává, ale zároveň si nejsem jistý, jestli patřím mezi ty, kteří se čtením mohou naučit psát.
Diky za avizo. Ve vsem, co muamarek napsal, souhlasim. Plus pridam par dalsich postrehu, zejmena ke stylu. Technicky receno to mas predimenzovane a v popisu pouzivas redundantni vyrazy. Takze skrtat. Napriklad.
V dalších dnech se Tomáš snažil najít někoho, kdo by (snad) jeho matku (mohl) nemít rád; podařilo se mu (už) objevit (skoro) všechny lidi, s nimiž se Daniela (měla) v posledním roce setkat - než se s někým bude setkávat osobně, měl by (už) mít (nějaké) tušení o jeho možné vině, neboť by nebylo dobré se prozradit; nikdo mu ale podezřelý nepřišel - je pravda, že neměl (zase tak moc) informací, ale nic z toho mála na nikoho neukazovalo.
Do zavorek jsem dal zbytecna slova. Ted neni dulezite jit do detailu. Podstatne je, ze hodne slov pouzis jako vypln, ale ta slova nedavaji textu zadny dalsi vyznam. Nejlepe je to videt na spojeni zase tak moc. Tim se text zbytecne rozmelnuje a vypada to tak, ze autor vlastne ani nevi. Potom prislovce uz. Dale zajemno nejaky, to pouzivas i v dalsim textu casto. To slovo nic nerika. Je tedy zbytecne. Samozrejme se to neda brat na stoprocent, ale ve tvem slohu je vyplnkovych slov tak velke mnozstvi, ze to bije do oci. Celkove to vypada, ze mas malou slovni zasobu.
Kdyz se nedostanes pres tohle, tak se tezko hodnoti ostatni aspekty textu. Bohuzel ten sloh tady hraje velikou roli a je na pomerne spatne urovni. Doporucil bych osvedceny lek - Capka. Nejspis proto mas malo ctenaru.
Zrovna se chystám vložit 12. kapitolu.
Tak já ji tam zařadil k vůli tomu mordu - jinak vnímám, že si to jde svou vlastní cestou... Jsem zvědav na pokračování a vyústění,
Marek
Díky za názor. Já sám si někdy říkám, že moje příběhy by možná bylo nejlepší přeložit nebo zfilmovat ;-) . Avšak myslím, že se můj styl aspoň trochu zlepšuje, přinejmenším se o to snažím. Nicméně archaické tvary mám v oblibě a k češtině patří.
Docela bych se zdráhal označovat Pravdu soudu za detektivku, ale je pravda, že ji tak většina lidí bere.
Díky za názor. Já sám si někdy říkám, že moje příběhy by možná bylo nejlepší přeložit nebo zfilmovat ;-) . Avšak myslím, že se můj styl aspoň trochu zlepšuje, přinejmenším se o to snažím. Nicméně archaické tvary mám v oblibě a k češtině patří.
Docela bych se zdráhal označovat Pravdu soudu za detektivku, ale je pravda, že ji tak většina lidí bere.
Stývne, oslovuji Tě jako člověka, co umí povídky psát - myslíš, že bys tomuto autorovi něco poradil? Díky,
Marek
To je divné, že Ti nikdo nedal zatím zpětnou vazbu. Zkusím tedy já.
Je cítit, že máš v hlavě příběh, který chceš vyprávět. Ale, přijde mi, že děj, který by mohl plynout a zurčit, šněruješ přílič upjatým a neživotným popisem, např.: "Již měsíc pátrači prověřovali novou cestu, jež se ukázala jako správnější - dala jim..."
Nepoužíval bych přechodníky a archaismy.
Přijde mi, že máš od příběhu odstup, že do něj nedáváš atmosféru, prožitky, jen tak nezúčastněně ho konstatuješ.
Text detektivky by neměl působit školometským dojmem. Měl by pulsovat, nepřešlapovat, měl by být dynamickým.
Důležité je, že máš příběh - ještě ho zkus trochu oživit a vyhrát si s ním...
Marek