Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Komentář ke Snu o růžích

26. 09. 2012
7
7
643
Autor
Kauboj89

http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=416132

Hranice mezi snem a bděním je často nejasná. Existuje však řada pomůcek, jak se dobrat pravdy o tom, zda sníme, či bdíme. Sám dávám přednost těm, které se opírají o tělo, protože to si nosíme pořád s sebou. Zvykl jsem si na měření tepu. V jednom snu jsem si totiž tep nenahmatal, a tak jsem usoudil, že jsem mrtvý. Přirozeně mne to překvapilo. Avšak takováto překvapení ve snu obvykle následují v poměrně rychlém sledu další momenty: 1) tohle nemůže být pravda, 2) ale děje se to, 3) tedy sním. Uvědomění si, že se nacházíme ve snu, většinou vyvolá směs nadšení a strachu (možná právě z toho nadšení), což se u mě nejednou projevilo jakýmsi drobným výbuchem atomové bomby v hlavě, probuzením, a okamžitým opětovným usnutím, ovšem do snu, který jsem si sice zpětně pamatoval, ale nevěděl jsem o tom, že ho sním. Tento případ „probuzení“ nás však příliš zajímat nemusí.

Zajímavější je, když člověk vědomé snění tak říkajíc ustojí. Tím se dostáváme k jádru věci – „člověk“ není postavou ve svém snu, ale je svým snem, všemi jeho postavami a ději. Jak to vím? Při vědomém snění lze totiž téměř celý sen přeprogramovat. Je to však záležitost složitá a člověk se tak mimochodem dozví, jak malou moc nad „sebou“ vlastně má.

Sen o růžích byl druhem snu, který se nestal. Nestal se prostě proto, že by jej žádný člověk sám snít nevydržel. Je to mýtus – a mýty, jak známo, sní celé společnosti pěkně dohromady a současně. Na tomto místě je dobré táhnout dále analogii snu a mýtu. Jako určitý druh snů má tendenci stávat se nočními můrami, tak také některé (všechny) mýty jsou náchylné k takovémuto zmůrovatění. Čeho jsou mýty schopné dosáhnout v myslích „zdravých“ lidí, to zná čtenář dobře z historie.

Dobrá zpráva je, že s mýty lze pracovat. Na rozdíl od snů, které jsou obecně (až na pár exhibicionistických výstřelků) záležitostí jednoho člověka – a jsou tím pádem předvídatelné, u mýtů, jež spolumyslí více lidí, toto není pravdou. Každá manipulace mýtem, vyvolaná jednotlivcem, může mít naprosto opačný účinek, než zamýšlel. Možná proto byla ve všech civilizovaných společnostech manipulace s mýty tvrdě trestána. Zbývá tedy jiná možnost – probudit se z mýtu. V tomto bodě se mýty od snu odlišují: mýtus je jednodušší ovládat než se z něj probudit – u snu je tomu, jak jsme viděli, naopak.

K probuzení z mýtu dochází, když ho člověk nějakým způsobem „neustojí“. Děje se to tehdy, pokud nastane něco nemožného – něco jakoby z jiného mýtu. Mýty jsou totiž, zdá se, vetkány do myslí lidí tak, že se nelze probudit z mýtu jinak, než že začneme snít mýtus jiný. Mohlo by se však stát, že nějaký mýtus by v sobě měl od začátku tendenci k probuzení. Takový mýtus by svým průběhem de facto popíral sám sebe. Zdá se mi, že je nutné, aby se to dělo nevědomě, protože lidé s mýty manipulují vědomě – a přesto jim nepřestávají věřit.

Sen o růžích jsem psal jako svého druhu mandalu. Mandala je, řečeno populárně, symetrický obrazec, který při správném čtení odhaluje svou podstatu. Mýty a sny se svou strukturou mandalám v lečcems podobají – často „nejde o děj“, tj. v jakém přesně pořadí se prvky a děje objevují, ale o to, v jakém jsou tyto prvky vztahu. V této „mandale“ jsou odkazy na buddhismus, taoismus, křesťanství (dejme tomu všechny monoteismy), gnosticismus, mezopotamské náboženství... Dětinský jazyk a přechodníky jsem zamýšlel jako formální opozici obsahu (život/novost/příroda : smrt/starobylost/kultura) – „roztomilost“ je příznakem mláďat – a smrt mláďat (či roztomilého) je tou nejhroznější a tím pádem nejposvátnější věcí, kterou můžeme ve světě běžně potkat. Druhou takovou „nepřekročitelnou hranicí“ je rozdíl přírody a kultury. Smrt je čistě přírodní věc – stejně jako zrození. Ale řízenou smrtí lze smrt „zkulturnit“, tj. dát jí nějaký řád. Lovec se sám rozhodl, když si přikládal zbraň k hlavě. Znovu připomínám, že postavy ve snu jsou vlastně jen odrazy mysli toho, kdo sní.

A tak jsem do této „mandaly“ vložil všelijaké opozice a sémantické skoky, které se běžně ve snu a v mýtu vyskytují. V podstatě jsem si skrze Sen o růžích zkusil, jak by mohl vypadat takový probouzející se mýtusek.


7 názorů

Kauboj89
29. 09. 2012
Dát tip
Já nemůžu vědět, jaké máš zkušenosti se sněním. Kolik si jich pamatuješ, jak podrobně, jestli jsi někdy zažil lucidní snění, jakou máš interpretační intuici... Z Tvých reakcí soudím, že Ti sny nic moc neříkají, resp. že se v nich asi moc nechceš rýpat. Ale už to by mohlo (ač nemuselo) mnohé napovídat. "Obyčejné" sny, které si člověk pamatuje, avšak nejsou lucidní (tj. člověk je neovládá a neví o tom, že sní), se vyznačují tím, že člověk prostě neví, že sní. Právě tak, jako nyní Ti přijde absurdní ptát se "sním právě v tento okamžik?" - protože to prostě cítíš a poznáš, že bdíš... Přesně tím způsobem je to irelevantní otázka pro snícího, který přijímá snovou realitu prostě tak, jak se mu ukazuje.

StvN
29. 09. 2012
Dát tip
Co ti neni jasneho na tom, kdyz snis?

Kauboj89
29. 09. 2012
Dát tip
Hranice mezi snem a bděním je někdy naprosto jasná. Není jasná tehdy, když člověk sní.

StvN
29. 09. 2012
Dát tip
Jo a tohle je dobra haluz. Hranice mezi snem a bdenim je naprosto jasna, akorat nekteri lidi jsou slepi. To ale neni problem snu, ale tech lidi.

Kauboj89
27. 09. 2012
Dát tip
Jo, kamarád(i) mi chtěl(i) udělat radost... Já bych si vybral přezdívky v podstatě z opačného politického spektra, akorát na tom Pacifistickém Melounovi bychom se shodli :)

Líbítip.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru