Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seStárnutí cizího lesa
Autor
DavidPetrik
pařezu krve mé
by ses nedořezal
vzpomínka kde pomíjí
tam šlahoun dřív vybíhal
svěží
a teď sněží
zdobí padlý kmen
sněhulákova hlava
volá mě jedním z jmen
ozvěnou která neustává
a do prázdnoty letí
bez závazků
odcházejí tvoje děti
10 názorů
ACatGotMyTongue
06. 05. 2013konec opravdu povedený, za to tip ;)
Evženie Brambůrková
16. 12. 2012Zajímavé představy*
No, upřímně ti moc nevim.
Moc mě to nechytlo a i po několikerém přečtení jsem měl dojem mdlý, nevýrazný, s pachutí rozvodu a dřevorubectví.(?)
Nezvyklý způsob psaní s velkými mezerami na mě nepůsobí žádným novým efektem, jen mate. Svého času jsem zkoušel publikovat na písmáku básně v kapitálkách, mělo to podobný efekt, ačkoliv jsem si myslel, že tím nakrásně něco vyjádřím (protože na papír často píšu kapitálkama a vypadá to dobře).
Kdybychom báseň scukli, vypadala by takto:
pařezu krve mé
by ses nedořezal
vzpomínka kde pomíjí
tam šlahoun dřív vybíhal
svěží
a teď sněží
zdobí padlý kmen
sněhulákova hlava
volá mě jedním z jmen
ozvěnou která neustává
a do prázdnoty letí
bez závazků
odcházejí tvoje děti
...což není prakticky žádný rozdíl, jen v pohodlnosti čtení. Rovněž jsem nepochopil to Sko na konci. Je pravda, že občas má smysl do prologu vrznout vše a nebo větší část, aby se narušil stereotyp, ale tady to písmeno ten stereotyp už smazává i tam, kde by měl být nechán na pokoji. Prostě už moc kapric, nemá to žádný rozpoznatelný důvod ani krásu.
Těžký a komplikovaný mi taky přijde používání druhé osoby, která mezi dvěma případy na začátku a na konci nestaví žádný most, žádnou spojitost, nic. Nevím, ke komu v básni mluvíš, nedovedu si to představit. Rovněž poslední dvojverší není samo za sebe jasně vyložitelné a ve své enigmatičnosti kolem sebe nemá žádný jiný verš, s jehož pomocí by bylo možno ho rozklíčovat.
Ještě s tou sněhulákovou hlavou, která se tam najednou zjeví, poté, co nám nebylo řečeno nic víc, že nasněžilo (kdo ji tam dal? autor? oslovovaný? někdo další? a proč? puzzle o 2000 dílcích a já jich mám 50) a začne volat s nepřestávající ozvěnou, TO JE DOCELA PSYCHO.
Báseň ke mně nemuví, cosi blekotá. Cosi funguje, třeba spojitost mezi krví a mízou, tudíž autorem a stromem, kmenem a pařezem, odumřelým šlahounem a sněhem, vlastně ten začátek je docela dobrý, až od té sněhulákovy hlavy to začíná být divné a neochotné vyslovit se. A pak ty děti, které právě jsou ty závazky, takže odcházejí děti samy bez sebe, proč tam jsou najednou děti? eh