Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSmrt krásných chodců
Autor
ThomasVonAlder
Blízko rohů ulic
a cukráren bez tvarohu,
je vždycky rozbitý semafor.
Od vánočních svic z oken
je probleskován viník
automobilové hádky.
Spolu se perou bakelit a hliník
a všechny slitiny hlíny,
společně s krví člověka,
jehož vratký krok
obvinil město z vraždy.
4 názory
souhlasím s kritikou výrazu "je probleskován", jinak ale tipuju celek i detaily.
Míťa: myslím že ani tvaroh, ani slitiny hlíny nejsou samoúčelné... mám za to, že tvaroh je mimo jiné "zvukově" důležitý a slitiny podle mě navazují na předchozí hliník a bakelit, jakoby další v řadě materiálů... nebo ne, Thomasi? :-)
Já osobně si tipnu, text na mě působil zřejmě tak jak měl (asi jsem jeho modelový čtenář), jednoslivá spojení a motivy mi přijdou překvapující a celkově hodnotím text z čistě subjektivního čtenářského hlediska jsko přínosný. Vadí mi tam ovšem to pasivum JE PROBLESKOVÁN, tady se totiž ocitáme z hlediska češtiny ny vratké půdě - probleskovat znamená pronikat svými záblesky odněkud někam; a pasivum by zřejmě tedy znamenalo - někdo působí, že chodec probleskuje (tzn. svými záblesky proniká odněkud někam) - myslím, že vhodnější sloveso by tu zřejmě bylo JE OZAŘOVÁN. Na první čtení mi taky vadila ta AUTOMOBILOVÁ HÁDKA, sice jsem na ni nakonec byl ochoten přistoupit, ale i tak mi to přijde jako překonstruované spojení. Celkově ale dávám tip - pozitiva jasně převýšila negativa.
Míťa Karamazov
30. 12. 2012Celistvost by dle mého názoru problémem nebyla, i když není jasná hned při prvním čtení, díky poslednímu verši dokonce báseň má nějaký přesah, dokonce poměrně úderný a zajímavý. Spíš mi vadí trochu křečovitá, podbízivá a hlavně zbytečná snaha o originální obrazy (cukrárny bez tvarohu, všechny slitiny hlíny). Je to spíš próza přeložená do poesie, než poesie jako taková...
DavidPetrik
30. 12. 2012Z textu vykukuje osobity styl. Ale jako celek text neobstoji: namety a obrazy skakaji jeden na druhy. Prvni sloka nejucelenejsi: zkratkou predstavi prislib urcite atmosfery, noveho nahlizeni. Ovsem pasivni a krkolomny obrat "je probleskovan vinik" z druhe sloky tento prislib bori. Rozumim snaze nove popsat kazdodenni: dopravni situaci o vanocich na jedne krizovatce. Snaha je podryta prilisnou doslovnosti. Ale znovu - vnimam v textu zajimavou osobitost. Jen neni celistva. At se Vam dari.