Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVe stínu
Autor
KateStory
Ve stínu
Pod světlem lampy
někoho vidím
jsme to já
já
sama.
Vypadám jako stín
snad se mi
zdá
a možná
jen je to mlha.
Dívka
dívá se na mě
mýma očima
je tak vážná
a přitom
nesmělá.
Padá slza
smutná a zničená
jen jedna
půlka má
v černém
a nosí smrt.
Lehce se usmívá
snaží se skrýt
pod lampou
však není
stín
jen zář.
Lesknou se tváře
plné slz
s úsměvem
čemu
mám teď věřit.
Je šťastná
nebo smůla
ji provází?
Chci za ní
za dívkou
pod lampou
jako já
se z tohoto
světa
ztrácí.
Přibíhám k lampě
je pozdě
zhasla
jen slza
po tváři mé
rychle kane.
1 názor
Na záčatek by zkusil vysvětlit, jak chápu slovo "poetický", se kterým pak hodlám v komentáři pracovat. Jsou dvě možnosti definice. Buď pozitivní - říct si, co poezie je. Nebo negativní - říct si, co už poezie není. Na webu vnímám jako jednodušší druhou možnost. Protože to, co pro mě (a ještě jednou opakuji pro mě - tedy subjektivně) na webu poetické není, je většinou velmi podobné. Dá se to dobře diagnostikovat. Převážně pak jde o neodstoupení autora od textu. Text nemá dostatečnou uměleckou kvalitu, není dostečně řemeslně a technicky zpracován, aby byl samonosný. Takže ho pak pohromadě drží pouze pocity a vlastní prožitky autorovy. A těžko pak takovou básně kritizovat, protože to pak autor bere jako útok na vlastní osobu. Poetický text je pak pro mě ten, který přestává být tou zoufale privátní pocitovou záležitostí. Má poctivě vyvedený jazyk a čtenář, který takový textem prochází může ten text považovat za svůj vlastní. Dokáže se s ním ztotožnit a najít v něm svůj prostor, protože ten text není plný svého autora. Tohle tedy považuji za poetické. Jestli to bylo dost srozumitelně. Tvůj text pro mě pak podle téhle definice dostatečně poetický není. Poetično, které v tom nacházím odvedeno, tedy to, co by ten text odtrhlo od Tebe, je tam velmi sporé. Jediné co odlišuje Tvou báseń od pocitové deníku je slovo kane na závěr a pak štěpení na velmi krátké verše. To nemusí být v principu špatné, ale v tomto případě je to značně kontraproduktivní. Nečte se to dobře. Nedává to přílišný smysl. Ten text není natolik hutný, aby šel takhle natáhnout. Trhá se. Snad jsem Tě moc neznechuti. Přeju hezký večer.