Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Chemie

03. 06. 2014
0
17
307
Autor
Fidelis

Jestli to nezvládnu, jsem mrtvý. Srdce mám až v krku. Ruce se mi klepou. Kéž by spolužák ten test ukázal trochu víc. Bingo! Mám sto chutí se rozesmát na celou třídu, ale zachovám chladnou tvář pokerového hráče a vesele opisuji výsledky. Kdo by si pomyslel, že já, člověk, který je chemií zcela nepolíbený (pokud se nepočítá poleptání kyselinou) dostane za jedna. Tedy za jedna bych určitě dostal, kdybych opsal i postup.


O týden později
Už rozdávají testy. Těžko skrývám úsměv. Vesele pokyvuji svým jedničkářským spolužákům a čekám na své veledílo. Ale trvá to nějak dlouho. Pak byl rozdán poslední list papíru a já zůstal sedět bez testu. S lehkým znepokojením se hlásím a ptám se: "Paní učitelko, kde je můj test?" Paní učitelka se jen lišácky usměje a povídá: "Myslíš tenhle?" a zamávala kusem papíru "Nenašla jsem tam postup, jak je to možné?" Tato skutečnost mnou otřásla, ale zachoval jsem si svou důstojnost a povídám: "Na externí papír paní učitelko." Ona se stále jen usmívá, ostatně jako vždy: "A ten, předpokládám, byl ztracen v akci že?" ptá se. Bez přemýšlení jsem odvětil: "Ano prosím, postup byl nenávratně ztracen." Možná se mi to jen zdálo, ale přísahal bych, že se její úsměv ještě rozšířil, až to skoro vypadalo jako reklama na zubní pastu. Alespoň vím, že dneska nemám jít na oběd, protože soudě podle těch černých teček je určitě mák. "No to je mrzuté, ale protože vím, že jsi pilný student, dám ti možnost napsat mi ho ještě jednou, tak se pojď posadit do první lavice," pravila.
S největší nechutí a bezmocí se plazím do určené lavice s vědomím, že tohle nebude pěkné. Ve tvářích spolužáků vidím spoustu věcí, ale nejčastěji je to škodolibost. Mno musím k sobě být upřímný, já bych se nechoval jinak. Když usedám s listem papíru A5 do první lavice u dveří, přistává přede mnou zadání. Vždyť je úplně totožné s tím co jsem psal před týdnem! Zaúpím. Proč jen mám takovou smůlu. Ale teď není čas na pláč, to až doma. Teď se musím pokusit o to, čemu se říká týmová práce.


"Tak a můžeš psát. Těším se, až tohle nedopatření bude za námi. A my se mezitím podíváme na další látku...." Teď! Beru zadání a dávám ho kamarádům do lavice hned za mnou. Oba měli z testu dvojku, tohle by měla být brnkačka. Když jsem se ale otočil zpět, učitelka se zrovna zarazila a říká: "Mohla bych prosím vidět to zadání ještě jednou? Nějak si teď nejsem jistá, jestli jsem ti nedala to chybné." Začnu kolem sebe rozhazovat rukama, až to skoro vypadá, že jsem se zalknul. Zvedám papír, koukám pod židli. Nikde nic. "Paní učitelko, ono zmizelo." Vždycky jsem si myslel, že paní učitelka je v letech a že rychlý pohyb pro ni nebude tak snadný jako snad býval před dvaceti lety. Teď ale přiskočila k mojí lavici s mrštností gazely. Bohužel pro mě gazely, která ale lační po krvi (čert vem, že gazely jsou býložravci, biologie mi taky nejde). "Jaká krysa?!" vykřikla a vrhla se na jednoho jedničkáře ve prostředním oddělení. Já neváhám ani chvíli a okamžitě se dožaduji navrácení zadání od spolužáka, který mezitím začal rudnout, až nakonec získal perfektní odstín přezrálého rajčete. Beru si zadání, otáčím se zpět a zvedám ho nad hlavu jako objev století: "Objevilo se."


Paní učitelka si mě změřila se znechuceným pohledem a beze slova vzala moji lavici a odtáhla ji až k umyvadlu. Já zůstal sedět na židli, nyní bez lavice a překvapeně jsem mrkal. "Sem" řekla jen a ukázala prstem na místo před lavicí. Já jsem se opět sebral a dobelhal jsem se na své nové izolované místo.


Nyní jsem seděl. Před sebou papír, zadání a propiska. Jsem v koncích, nebo ne? Řekl jsem si, že se nevzdám. A tak se třídou začalo ozývat tichounké trhání papíru. Beru propisku a divoce začínám přepisovat zadání na jednu polovinu. Když je to hotovo přichází druhá, těžší část. Pomalými nenápadnými pohyby jsem začal koleny nadzvedávat lavici a přesouvat ji k prostřednímu oddělení. Ze zadních lavic jsem slyšel přidušený smích mého spolusedícího. Později mi řekl, že jsem vypadal jako housenka. Jestli to byla pravda, tak jsem byl pořádně zoufalá housenka.

Teď když jsem byl tak akorát na dosah prostředního oddělení a učitelka si ničeho kupodivu nevšimla, předávám zadání klukům v přední lavici. Ti ale asi nechtějí mít nic společného s mým utrpením, ale alespoň ho posílají do přední lavice u okna. Přímo před katedru. Tam sedí konečně kompetentní spolužáci a tak se pouštějí do problematiky.Vždy když dopočítají příklad, posílají mi ho přes prostřední oddělení. Jde to jako po másle. Sice musím hodně zmenšit písmo, protože půlka papíru A5 je opravdu málo, ale daří se.

Čas ale rychle dochází. Poslední příklad. Očima sleduji, jak spolužák mačká výsledek do kuličky a posílá ho jako tolikrát předtím do prostředního oddělení. My to dokážeme! Skoro už slyším zpívat anděly a bít zvony na oslavu mé úžasnosti. Komplic z prostředního oddělení mi podává tu spásnou kuličku. Už se jí skoro dotýkám, když najednou onen spolužák spadne ze židle. Už jsem ze židle viděl spadnout hodně lidí. Vždy to bylo k popukání, ale teď se mi chtělo brečet.

Rána, která se ozvala po jeho dopadu je tak hlasitá, až skoro vidím, jak učitelka nadskočila leknutím. Říkal jsem si, proč neexistuje něco jako: „padá spolužák, něco si přej.“ Teď bych si totiž přál být neviditelný. Vidím, jak se blýskl úsměv paní učitelky: "Já jsem to věděla!" a už konfiskuje papír i zadání. Ještě mi připomíná, že tento výkon patřičně ohodnotí. Já se vracím do lavice, kde mě můj spolusedící poplácá po zádech a říká: "Alespoň máš pěknou historku." Já se jen pousměju a říkám mu: "No jo, ale kvůli tomuhle jsem si nestihl připravit ten tahák na zemák." Jsem nepoučitelný. 


17 názorů

StvN
12. 06. 2014
Dát tip

Fidelis. To je presne ten duvod, proc jsem ve svem puvodnim komentari nesel do hloubky. 

Nadsazku jsem nepochopil jednoduse proto, ze se ti to nepovedlo napsat. Proste se v tom uz nebabrej. U takoveho textu to nema smysl. Pis dal a uvidime. 


Fidelis
11. 06. 2014
Dát tip

Nejedná se o "chlubení se". Samo o sobě to měla být nadsázka, kterou jste bohužel nepochopili, což mě mrzí. Nevím, kde zejména ty StvN, vidíš náznak toho, že to takto funguje dodnes. Už dávno jsem pochopil, že bez určité dávky snahy ze mě nikdy nic nebude, a proto si vyprošuji takové soudy o mé osobě, ač určitě nejsem světec.

Děkuji vám tedy pánové za kritiku, povzbuzení, motivaci. Jdu se vzdělávat, aby má díla mohla být příště o tom, jak jsem získal nějakou tu pěknou známku poctivě ;)


StvN
11. 06. 2014
Dát tip

Tangensi, nebudu číst všechno co tu píšeš, protože se mýlíš.

Nicméně k tomu nadhledu.

Ten text je tak špatný, že nemá smysl vůbec zabíhat do detailů. Na druhou stranu pro schopného autora není problém text vyladit. Takže proto jsem to nerozebíral. Je to naprosto podružné.

Co není podružné je přístup autora k životu, k událostem, je to jeho způsob vnímání a interpretace situací, je to jeho způsob vyprávění. Tohle je mnohem důležitější, protože to je základ k tomu, aby člověk mohl psát. Techniku se eventuelně naučí později. Ale dokud se bude chlubit tím, že podvádí, tak by měl zapracovat jinde než na slohu.

Tímto pro mě diskuse s tebou končí.


StvN
11. 06. 2014
Dát tip

Ja zasnu, jak ty me mas precteneho :)


StvN
10. 06. 2014
Dát tip

Zajimava implikace, tangensi. Co to jeste rozsirit a rici, ze tedy vsechny skutky vsech lidi jsou v poradku? Neotraslo by to tvym svetem, v nemz jsou v poradku jen nektere vybrane skutky nekterych vybranych jedincu?


Fidelis
09. 06. 2014
Dát tip

Díky, že si dáváte tolik práce s kritikou, kterou si rozhodně beru k srdci a pokusím se o nápravu v mých dalších pokusech. Obzvláště se pokusím tu jehlu zchladit Tangensi ;)


StvN
09. 06. 2014
Dát tip

Soustred se radsi na hodnoceni textu nez na hodnoceni lidi, tangensi. Muj komentar je v poradku a podava autorovi dostatek informaci k tomu, aby mohl zpusob sveho psani prehodnotit. 


StvN
08. 06. 2014
Dát tip

Chybí tomu nadhled.


DT
03. 06. 2014
Dát tip

Ahoj. 

Místy mi ten text připadá, jako stoupání po schodech. Podle mě je to kostrbaté vyprávění o tom, jak "ochcat" učitelku. Častěji než je zdrávo jsem tam zahlédl sloveso být. Hádám, že je to tvoje první, nebo jedno z prvních napsaných.Netvrdím, že text je špatný. Zablýsknou se tam i dobré pasáže. Věřím, že časem  a psaním dojde ke změně. Držím palce. :) 


Odstavce by neškodily...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru