Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePOSTŘEHY DOBY I.
30. 01. 2000
1
0
1160
Autor
Ariel
V dnešním slunném a příjemném odpoledni jsem se rozjel hromadným dopravním prostředkem na okružní jízdu městem. Pohodlně jsem se uvelebil na sedadle u okna a s nepřítomným výrazem, vnitřně zasněn a rozechvěn povětrnostními vlivy, které právě venku probíhaly, jsem přemýšlel v klidu o "nesmrtelnosti chrousta" a volně asocioval na dané téma. Tu mi zvenčí vstoupil do mé mysli děj. Velmi krátký okamžik jsem tupě civěl na obrovský reklamní panel s mnohoznačným plakátem. Takové krátké a mihotavé okamžiky, s naprosto výrazným dějem, které, jsa nepřipraveni, do vás vstupují bez začátku a vystupují bez konce, jsou tím pravým tématem na zamyšlení nad podstatou bytí. Prostě vám něco vstoupí do života a aniž máte možnost alespoň k tomu něco, byť vnitřně sdělit, zase to vystoupí a zanechá vás to svému osudu. Pak půl dne usilovně přemýšlíte, co to vlastně bylo, kde se to proboha vzalo a především proč to trápí jen vás a ne celý svět, který vás v tu danou chvíli obklopuje.
Takže zpět k plakátu. Je na něm velká barevná fotografie děje, pořízeného pravděpodobně v současném Čečensku či někde jinde, kde s výrazem hrdinské smrti v očích střílí pár vojáků ze samopalů proti svým pravděpodobně úhlavním nepřátelům. Je v tom něco nesmírně opravdového a současně zarážejícího, burcujícího a současně neskutečného. Ve spodní části je tučnými písmeny napsáno :
"NEBOJUJ - MILUJ"
Tak něco útočného a současně sdělného jsem neviděl ani nepamatuji. Po celý zbytek jízdy jsem přemýšlel a přemýšlel...
Že by umění, protože plakát i reklama umění jsou, se vydalo v dnešní komerční době na takovou dlouhou a zapomenutou pouť? Že by zpověď posledního žijícího zoufalce? Že by ...
No řeknu vám, pořádně to se mnou zamávalo. Ale pak se vloudila taková drobná pochybnost. V pravé části celého plakátu, který jsem opravdu nepřipravem zaznamenal jen koutkem oka, bylo cosi cizorodého. Proboha co to bylo. Až když jsem se vrátil domů teprve zde jsem procitnul. A to mně donutilo sednout a psát.
V té inkriminované pravé části plakátu, jež je jeho nedělitelnou součástí, je vyobrazen obrovský kondom, zčásti skryt protknutým krvavým srdcem a nápisem
"PEPINO"
Tak to dnes hodně dlouho neusnu.
A co vy na to?
... jen lehkými změnami prostředí donutit Homo-sapiens změnit některé způsoby chování ... jen jemným dotykem štětce - ach jak je to civilizované ve srovnání s nápady takového doktora Guillota...
tak z tohohle je mi teda (taky) blbě. oni nás klidně nechaj kouknout se až na dno svý černý duše, a když my, úplně bezbranní, poznáme celý ten hnus okolo (včetně naší necitelnosti a nevšímavosti), zarazí nám nůž do zad a donutí se bolestivě smát, milovat se a,,,... nemám slov...
Souhlasím se všemi. Opravdu mi mrazy po zádech řádí, když vidim něco nebo čtu o válkách, navíc tak blízkých a současných. Prostě to nechápu a fakt mě to hodně trápí.
A ta reklama?
Cynismus nejopornějšího stupně.
Některý lidi pro výdělek a karieru překračujou hranice pochopení, soucitu, tolerance.. je to hnus, opravdu je. Ono je právě děsně jednoduchý něco tak intenzivního a aktuálního (jako je válka v Čečensku) využít ve svůj prospěch!
Fuj, taková reklama fakt existuje???
No jestli jenom háček... Spíš nechutně velký hák... :o(
je příjemné, když si přečtu povídku a vím, že ne všichni kolem jen koukaj a koukaj, ale take přemýšlí. TIP
COŽE? To je stupidni reklama, to ti povim ... vis, co na srazu vymyslime lepsi a poslem, ju?
Ja na to teda nic.. nesleduju, co se nam snazi podstrcit mocni tohoto sveta jako zivotni styl...
můžem nad tím zaplakat, a nebo se tomu vysmát, podle míry cynismu... jinak souhlasím s Azalinem, což ovšem není v rozporu s tebou (Arieli).
Reklama není umění, to tě jenom opakovaně klame a nabádá, podbízí se a ty podléháš :-)))