Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seLidskost zajde na úbytě
Autor
Muamarek
Cemile Çagirga, v Cirze zastřelená
bylo to dítě, sotva třináct let
mohla z ní vyrůst velmi krásná žena
turecké kvéry budou vyprávět
Zmařený život, nelze to vzít zpět
co mohlo pučet, bude práchnivět
zase se zostří na ulicích střet
Kdo půjde hrdě s textem: Já jsem dítě?
Směje se nahlas odpudivý skřet
Lidskost tak nějak zajde na úbytě
Aliho Saada neslyší, jak sténá
rok a půl starý, ještě neznal vět
v plamenech zášti rozpouští se stěna
osadník chce prý všechno přestavět
Některé hroby musí brzy plet
po áčku náhle, krutě náhle zet
přijde a pachuť nechce vymizet
Požáry nejsou cestou k prosperitě
Rozplývá tvář se, už jí mizí ret
Lidskost tak nějak zajde na úbytě
Když je noc velmi, velmi unavená
když Ajlan Kurdí nebude už smět
otevřít oči, bariera zděná
možná se zhroutí ve hře bez rulet
Mořská pláž slzí, muži bez mulet
vydráždí býka, nechce rozumět
pěna se modlí, a pár levných tret
zachytí kdesi namísto ryb sítě
Dětská líc žádá: Prosím nestřílet
Lidskost tak nějak zajde na úbytě
Odešla navždy, bomby zmaří květ
rozloží úsměv, budou zabíjet
třese se země, hnědá, fotka v bytě
exploze zazní, bylo asi pět
lidskost tak nějak zajde na úbytě
49 názorů
Mne vždycky srali salónní intoši. Proto mne Zdenda sere ze všeho nejméně. A pokud pan pacifista Marek píše co píše, potud dobře. Nedej Bůh, aby hledal recepty. Knížecích rad máme plnou prdel a diskuzím o poezii věnujme Salón Práva. Tam nechť zazní ona analýza, proč je tahle nebáseň špatná nebo dobrá. Seru na to. Právo je jen vyrudlé (vybledlé) Právo Rudé. Cui bono. Sobotka tyká Zemanovi.
Pro mne zde sbírá kladné body prostá věc: étos, že jsme všichni stejní. Jen my máme větší štěstí. Narodit se zde a v současnosti.
Jo, Marku, pozdě jsem si všiml, takže až teď ke konkrétní věci. Z analýzy Koránu je zřejmé, že polovinu života Muhammad propagoval něco jako náboženskou genocidu, průser je tedy v jádru této svaté Knihy, nikoliv v interpretaci. Radikální rozdíl oproti ostatnímu monoteismu, Starý Zákon nevyjímaje. A politická praxe Izraele je v současnosti skutečně demokratická, takže judaistický fundamentalismus a sionismus je jen část plurality. Stejně jako mormonský Utah není USA....
Prosecký: Uprchlíci do Libanou proudí: http://svet.charita.cz/kde-pusobime/blizky-vychod/a-stale-prichazeji-syrsti-uprchlici-v-libanonu/
Obávám se, že pro lidi prchající před terorem iS není Saúdská Arábie tím pravým místem: https://cs.wikipedia.org/wiki/Wahh%C3%A1bismus
Stejně, jako jím není Turecko, jež IS považuje za menší hrozbu než Kurdy.
Naopak Švédsko a Norsko uprchlíky přijímají.
nevím,neznám
10. 09. 2015nejsem politik a neumím soudit
ode mě to bylo jen připodobnění
protože já bych nenapsala člověku ani to své hledisko
že se mi to nelíbí
pokud by to nebyl můj přítel
kterého by můj názor zajímal
chtěla jsem tím říct prostě
že takhle střelit z praku by uměl každý
ale nikomu to nic nepřinese
:):):)
Ká sice poeziiuž opd dvaceti let nerozumím, mámale dojem, že Muamarek je dobrý řemeslník. U tohoto tématu ser ale vždycky ptám, jestli je poezie vhodným nástrojem na jeho uchopení. Lépeřečeno tady není.
A sdílím obavy s některými dalšími diskutujícími, že uprchlíci porušují pravidla a my je v tom ejště podporujeme. jestli utíkají před válkou, mohou jít do Libanonu, Saúdské Arábie nebo Kuvajtu. Já vím, že bohaté státy Zálivu uprchlíky neberou. Když se tam ale nahrnou jako k nám, budouje střílet? Viděli jste na facebooku ten přepychový tábor v Saúdské Arábii pro 1,5 milionu lidí pro poutníky do Mekky - klimatizované stany!!!!!
Mimochodem Dánsko a Švédsko prostě zavřely hranice a uprchlíci uvízli ve Flensburgu - píšou mi teď ze Schleswicku.
Bautisto, Koloušku, Safiáne, Ivanko - díky Vám za Vaše komentáře a postřehy a diskusi tady,
krásný den :-))
Marek
nevím,neznám
10. 09. 2015aha
Přiznám se, že jsem zcela neporozuměl. Napsat nelíbí se mi to může každý. Říká to sám za sebe a není v tom žádné hodnocení, jen pocit. U redaktora mi to ale nestačí. A už vůbec ne, když řekne, že je věc špatná.
Co to znamená, že je báseň špatná? Má nevhodný nebo dokonce nepřijatelný obsah? Obhajuje jiný společenský názor, než je ten můj? Má jinou poetiku, než se líbí mně? Je špatně napsaná? Není pravdivá? Není dost krásná nebo dost ošklivá? Je banální? Dekorativní? Formalistní? Záumná? atd atd.A proč by taková nemohla být? O tom bychom mohli mluvit hodiny.
nevím,neznám
09. 09. 2015nejsem žádný kritik ani redaktor ale
je to jako když bych sem vlezla a řekla: mě se to nelíbí
asi tak by mohl přemýšlet Marek o tom
proč se mi to nelíbí
ale to bych mu neřekla
takže by si prostě jen mohl říct
že mám asi blbou náladu
stačí říct : nelíbí se mi to
a jít pryč
dotčená se tím téměř právem smím cítit pouze v případě
že je to aspoň sté dílo se stejným úspěchem
co se týče pozvednutí mé "morálky"
otázkou pak je
ovšem
jestli bych se namísto toho něco psát
neměla zamyslet sama nad sebou
To, že přinejmenším tento redaktor žádná kriterie hodnocení nemá.
Ani se nepokusil...
Já to osobně neberu. Jen jsem byl zvědavý. Nakonec jsem se přece jen něco dozvěděl.
nevím,neznám
09. 09. 2015Safiane. Zřejmě si pan redaktor Zdenda myslí, že je lama. Ta takhle komunikuje. Neberala bych si to osobně. Ani v tvém, ani Markově případě:)
Antoncek, Safián, Ivanka: Díky Vám všem za Vaše komentáře,
krásný den :-)))
Potřebu říci, že je to špatná báseň jsi cítil. Jen jsi zapomně říci proč. Ani já nemám potřebu se s tebou bavit. K čemu by mi to bylo? Ani tu báseň neobhajuji. Tady jde o to, že jako redaktor jsi jen plivnul. Myslím, že není třeba to dál rozvádět.
Báseň není špatná řemeslně, není chyba v ní. Ale k tomu jsem se už vyjadřoval: věřím tomu, že Marek měl potřebu se k tomu vyjádřit a udělal to důstojně. Nestačí to, to není věc salónů, slova jsou slova.
Díky tu všem za diskusi, která se ovšem smrskla většinou na jednu ze slok - posláním básně je spíše určité celkové zamyšlení - nad různými případy a tím, co (ne)chceme vidět...
Mějte se krásně :-)))
Báseň je, samozřejme, krásná!*
Nemohu se však zbavit pocitu, že má tentokrát pravdu spíše Aleš. Děti jsou předmětem nevyšší ochrany v naší kultuře. Rodiny totiž mají jedno, dvě děti... Umíte si představit otce, který si ponechá záchrannou vestu pro sebe a dětem nic? Ale, jiný kraj, jiný mrav. Tomu "jinému mravu" zřejmě budeme čelit častěji - bohužel.
aleš-novák
08. 09. 2015nechme si každý svou pravdu, neshodneme se. howgh.
Ti lidé se jen snaží někam dostat, Aleši - v Maďarsku by je nikdo nepřijal. A proč někdo nechce být v Turecku, je myslím jeho věc i právo... Také bych nechtěl žít tam, kde jsou masakrováni Kurdi...
aleš-novák
08. 09. 2015nikoli. V Turecku žádná válka není. Ani v Maďarsku, odkud zřejmě jel ten kamion. Ti lidé prostě nedodržují pravidla a pak dojde k tragédii. Je to smutné, ale umírají zbytečně.
Viníkem jsou válka, Aleši - a ti, kdo na ni profitují, na ni - a na zoufalství těch, kdo před ní prchají - viz 71 obětí v kamionu...
aleš-novák
08. 09. 2015otec není oběť ale viník. Nenech se zmanipulovat dojemnými příběhy vytrženými z kontextu.
Aleši, má cenu vinit oběti? Zymsleme se spíšenad podmínkami, jakým jsou mnozí lidé vystaveni - a čemu následně čelí. Takových mrtvých dětí může být více.
aleš-novák
08. 09. 2015trochu jiný pohled:
Aljan je typická oběť domácího násilí: otec donutil rodinu, aby ho následovala při emigraci, i když na to fyzicky neměli. Když jejich člun ztroskotal, záchrannou vestu měl jen otec. Dvě děti i s matkou utonuly.
Přitom v Turecku jim žádné nebezpečí nehrozilo...
blacksabbath
08. 09. 2015uf....wau........nemám vice slov...*/***