Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTřináctiletá Venuše
Autor
Movsar
Třináctiletá Venuše
Třináctiletá Venuše v tramvaji. Jakoby na hladinu Vltavy právě dopadla uťatá varlata boha Urana, zapěnilo to a ona byla na světě. V tom pohledu je úlek i bezradnost a vůbec celá ta děsná událost. A tělo má tak, jak ho Praxitelés sesekal do mramoru. Ostatně, ten zadek bys jí taky sesekal rád.
K hořké reflexi
Už se bijou, zobáky si nabijou, ti ptácí, višňoví loupácí, halasila osoba. Temeleš tekeš tamerlán, okřikl ji neznámý pán. A v kostele na severu Francie zatím dva muži, podobní katům z Kafkova románu, podřezávali kněze. Sešli jsme z cesty za pokrokem. Snad se alespoň objeví nový Bosch, co ten nešťastný sestup ztvární. Nám všem k hořké reflexi.
Koučink
Jsem strýček Bedla, provozuji koučink všeho druhu. Naučím vás správně sedět na balóně, najít pravdu v makaróně, stlát si denně postel, najít boží hostel. A tohle je má kolegyně Lůca, ta vám ukáže, jak se bonbón cucá. Oba máme školení v USA. Vy ještě nemáte svého kouče, svého průvodce životem? Co jste to za lidi, vy ubožácí!
V hudbě broučků slastné sólo
V dálce hluk autostrády, ještě lidé spěchají za svými věcmi. Pod domem ale velká hudba cvrčků, jak bývá o tropických nocích. Někdo pak zaparkuje vůz a po rychlé sklence ji k radosti zalomí v bocích. A skrze otevřené okno vstoupí do hudby drobných broučků její slastné sólo. I takové bývají tropické noci na sídlištích.
Až na plech kontejneru
Je skoro půlnoc a namísto zvonění z kostela někdo u popelnic rozbíjí láhve. Někomu z toho popraskal spánek, jiný jen odkládá knihu a poslouchá. A pak ticho. Najednou a do úplna, jako o vysokých nocích luna. Možná se ten člověk pořezal, z hluboké rány v ruce mu vystřikuje krev, daleko, až na plech kontejneru. Půjdu se mejt, pozhasínám. Co bude dál?
12 názorů
Evženie Brambůrková
28. 07. 2016Každý má v sobě svého Boha. O podobě netřeba se šířit.
Ale ten, který by řekl: Vzpamujte se! , zatím mlčí. A to je smutné. /T
aleš-novák
28. 07. 2016je to tak...
otázka je, jestli změna parametrů (v rorovnání s Římem) bude mít vliv i na rychlost celkového úpadku...
určitě ano, existují různé představy o pokroku. v technické oblasti jsme jistě nastartovali ohromné tempo. jenže k čemu nám bude, když v oblasti sociální jdeme "račím krokem" nazpátek, jak to vystihl bělohradský. a sociální myslím v širokém smyslu, práva, vzdělání, umění, to vše upadá.
jsme v opačném postavení k starému římu, podle jedné z teorií byl úpadek způsoben ohromným rozkolem ve vývoji: zatímco sociální vědění bylo téměř na naší dnešní úrovni (umění jistě i mnohem vyšší, právo nepochybně totožné ad.), technické vědění bylo zaostalé (neměli ani kanalizaci, zatímco dělali nádherné sochy, psali filosofické knihy apod). a my se ubíráme v opačném gardu stejnou cestou, k úpadku. budeme mít kolem sebe kosmické technologie, ale nebudeme umět číst. a duševně nežijeme než v řeči.
aleš-novák
28. 07. 2016jo, to propojení je skvělé...:o)
"sešli jsme z cesty za pokrokem": dobré téma. spíš jde ale o to, že překročením určité hranice, horizontu, se najednou otevřely různé druhy pokroku, je možnost výběru.
A z toho možná pramení ta bezradnost rozhodování, dřív byl aspoň jeden Bůh... dnes to vypadá, že není žádný. Dokonalý reklamní trik od výrobce "pokroku"
return-of-ca-2
28. 07. 2016Ano ... to nejděsivější je, že ... Sešli jsme z cesty za pokrokem ....*
a poslední se propojuje s první. i když nevím, zda honzově pavlínce bylo 13
aleš-novák
28. 07. 2016Nedvědi v noci pronikají až ke kontejnerům...o tempora, o mores...:o)