Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seCo po jméně... nicméně jaké jméno?
Autor
Kristova_noha
Pluot. Divné jméno pro celkem chutné ovoce. Narazila jsme na něj v krámu, kam chodím pro svačinu. Včera.
A od té doby přemýšlím o českém názvu pro něj, protože slovo pluot se mi prostě nelíbí.
Pluot je kříženec švestky a meruňky., slovo pluot vzniklo v anglickém jazyce ze slov plu(me) a (apric)ot.
Analogický postup nejde v češtině uplatnit z prostého důvodu - vezmeme.li první slabiku ze švest (ky) a poslední dvě písmena z (meruň)ky,
dostaneme opět švest - ky.
Takže, zkusila jsem různé kombinace, zkusila jsem i nahradit švestky blůmami a zdse je výseldek:
1) švesty
2) švestuňky
3) švestkuňky
4) blůky
5) blůňky
a při prohození pořadí slov:
6) meky
7) merky
8) mertky
9) merutky
10) mermy
a jistě vás napasdnou další...
Otázka do diskuse:
Jaký český náízev pro pluoty by se líbil vám? (Můj soukromý favorit je 3, ale já jsem jen noha :-)
17 názorů
Ježkovy voči
11. 08. 2016Šveruňky. A konec debaty.
...hmm..třeba městky, nebo šveruňky... a vůbec...možná by se to dalo pojmenovat podle místa výskytu, nebo podle vzhledu, majitele největšího sadu, nebo něčeho úplně jiného...nejsme odkázáni na tvoření nových slov jen ze švestek a meruněk, páč nová slova vznikají různě...
...každopádně nevznikají většinou tak, že je někdo napíše na Písmák, púokud je nedokáže rozšířit do terénu...
Kristova_noha
06. 08. 2016Aleši, dobře děláš! Jinak všem moc děkuji za příspěvky a okoidúcímu za rozšíření obzorů slivuľa je krásné slovo, hezky zní - to mě potěšilo, díky :-)
Admine, nechytej mě za překlep, víš jak se nohou blbě píše? ;-)
Mě napadly "šveruňky" (1. slabika z 1. slova, 2. slabika z 2. slova 3 slabika společná).
aleš-novák
06. 08. 2016samozřejmě jsem "šveňky" nechal nejdřív přihlásit jako průmyslový vzor, než to dám sem...:o)
Citera_Mor
06. 08. 2016Ano, my totiž s Kristovou_nohou pracujeme v komisi na patentovém úřadě a ve skutečnosti se tímto přiživujeme na vás všech, co sem píšete své návrhy.
aleš-novák
06. 08. 2016přihlašuji do soutěže "šveňky" - složení slova se částečně přibližuje tomu, jak vznikl anglický název...
Ty máš nějakou možnost ten název pak někam nechat zapsat a rozšířit...jako třeba podnikatelský záměr s tím ovocem...nebo proč nad tím vůbec přemýšlet?
nevím,neznám
06. 08. 2016okoloidúci
05. 08. 2016... ak sa počíta aj hlas zo Slovenska, prihováram sa za švestuňka - v tomto slove "cítim" oba druhy ovocia a slovo mi znie prirodzene :)
analogicky v slovenčine by mohlo byť slivuľa (slivka - marhuľa) :)
okoloidúci
05. 08. 2016Mohlo by se to jmenovat plumošvestka, zkráceně plumoška. Zkrácená verze by byla bez potíží přenositelná i do jiných slovanských jazyků.