Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seObdobí vzdoru I
Autor
Zajíc Březňák
(1)
s pleistocénní rozkoší nad sžíravými ohni nezřízené nirvány
nad mamutími kly, nad prsy Věstonické venuše
slastně a obscénně vřískáme
pod praporem ještěrčího krále oddáváme se
dlouhému procesí paleolitických ctností a neřestí
my, děti Otce milionů, splývavého hada z věčnosti
který ponejprv nám ukázal plody poznání, odcizující ovoce pohlaví
který nás přivedl do pražského Babylónu
a udělil nám Desatero přikázání a těla mezopotámských pramatek
který ponejprv zasel vzdor do našich oidipských srdcí
za prvního období starozákonního hněvu
kdy povstal bratr proti bratru
aby zabil stín v podobě Otce
aby zavraždil beránka v rouše vlčím
(2)
je září, škola volá!
má milá je Sofie, učí mě u Smíchovského nádraží umění milovat
dva miliony cestujících čekají na poslední vlak
na soupravu o myriádách vagonů, jež nikdy nikde nemá cíl
leč na Olšanských hřbitovech
>>>
podél silnic táhnou se jabloňové aleje do mýtických dálek
jako zraky vyhnaného králevice, mladého cikána
bledý měsíc počítá skvrny na rdícím se slunci
jedlík brambor uchopuje zemi a drolí ji
svými paprsky epileptického kazatele Vincenta
na písek, jíl a shnilou bramborovou nať
na shnilé jabloňové listí
země uchopená jak drobná ňadra rukou touhy, štětcem
andělskýma očima romantického a bájného básníka s bažením v srdci
táhne se v hnědavých lánech daleko přes pevný bod
přes závratě, jak cesta poutníkovi přes hlavu
otcovské paže v otcovské té straně
všechna jablka jak ňadra cikánek na podzim
kdy ponejprv sen o budoucí pouti ze rtů princezny vymámil
básník odcizený lidem, zemi i sobě
a Mácha napsal:
„odešel v širý svět mladý cikán“
nese si těch sto dvacet kiláků z Prahy
v batohu na zádech láhev rumu, bez deky uléhá v travnaté lože
a ve snu své mladosti bezděky kráčí dál
>>>
do hloubky chce křičet bolest srdce svého a žal
do hloubky, kde slova jsou strmá jako hřích
bolest chce, jež otevírá rány prvního nebytí
jeho němými ústy křičí vzdor nevyjádřené lásky
vzdor lásky, jež je sama v sobě uzavřena
a hyne a nezazní
mladý cikán, spojenec hlubin a tmy
>>>
o půlnoci v Čepřovicích u kapličky míjím policejní auto:
„ten Vávra v Předslavicích na návsi je váš otec?“
ano, ano, bolí to, ale bez prdele
by nebyl rokenrol!
(3)
piju dobrý ročník
a přece – chtěl bych se chvět
být skálou, chodit po vodách, rouhat se, zapřít Otce
a vystavět mu svým vínem a chlebem
chrám
avšak má krev jsou slova v papírovém těle
v řečišti neúčinných řečí
na plytkém povrchu literárního zoufalství
romantických jedniček a nul
sentimentální bouře a vzdoru, předbřeznových kaprů
a biedermeierských štik, českých květů
a vlasteneckých včel
>>>
má milá je princezna
dálkavé zraky její k horám modrosnubným nechají se touhou nést
k horám, kde druhdy bývala její vlast, kde domov můj a pec má
kde léhal jsem v teple sednice
leč nenavrátí se úsměv nikdy více na ubledlé tváře –
modrotemné oči její dál utápět se budou v nedostupné dálce:
má milá je poslední rodu svého, babylónská pramatka
jež prodává se na trzích širého světa
na palouku neskončené touhy
v nymfických bolestech
u silnice
>>>
tak ukaž, náčelníku, že to ještě umíš
chytej se rajských jablíček
jak Rimbaudovy záchranné plachetnice
jak protialkoholní záchytné stanice
podívej, chlape, ta holka u silnice je homérská kost!
trhá svá jablka na prodej
přichází s rohem pohanské hojnosti
zvěstuje radostnou zprávu, že jsi ještě šamanem věstonických mánií
že bolest neustane
že jsi doma tam za onou v obzoru benzínkou
(a možná taky v Předslavicích na návsi)
>>>
podívej, ta dívka je cikánská princezna
holka modrooká
kdo ji nemá, ten těžký je
a ona si visí jak otazník na konci věty
inkoustové řeky, jež otiskla svou tvář do papírového klína
do klína, jenž každého přijme, jen když chce
plavat jako ryba v rybníce
kdo ji nezná, ten těžký je
ona je zašlapaná luna, zašlý v lukách máj
jsou lásky bez konce, jsou lásky zklamané
jen ta má – pouhý sen!
(4)
opouštějí mě krásná zdání, jež oblažovala ducha v okovech kavkazských
za noci, kdy lapaly po vzduchu leklé oči ryb
za noci dlouhé patnáct let, kdy jsi umíral neznatelně
v srdci mém vtělen v lidskou opici
a přesto chci být jako ty, Otče
nespoutaný čurák!
a zatím mě drží na uzavřeném oddělení
přikurtovali mě k posteli a naládovali svinstvem uzavírajícím dveře poznání
svinstvem, po kterém by se ani tobě nepostavil
(„táto, táto oni mě tu zabijou!“)
avšak u brány postávají dva doktoři v bílých pláštích
a vzájemně si kouří své dlouhé klacky
avšak já chci srdci avarského nájezdníka obětovat nádoby
plné hněvu dvanácti apoštolských opic
ač matky naše táhnou pluh, za kterým kráčíš
a jímž vyrýváš pověst bohéma do neplodných podzolů
nedostupné blízkosti
chci
kráčet za perem jako oráč-básník a vrýt do skály epitaf:
„ZDE LEŽÍ PATETICKÝ KOKOT“
(5)
uteču!
jako náčelník
na cestě budeme chlastat
s variací na romantické téma tuláka a cikána
a baroko přejde na Olšanských hřbitovech v zapomenutý hřích
ale budoucí život můj
je velkého poutníka a návštěvníka hrobů pouhý stín
prodloužený víkend, koupená láska – nic!
někdejší hluboký poklid časů pominulých
kdy nad prsy Věstonické venuše vyhaslé nirvány kouř
se ztrácel
ach, nikdy se nenavrátí – mladý cikán
4 názory
Zajíc Březňák
29. 08. 2019Děkuji za návštěvu, R. L.
Zajíc Březňák
11. 05. 2018Děkuji za přečtení a posouzení textu, který je pro mě osobně dost zásadní. Chápu, že co je podstatné pro autora, nemusí být důležité pro čtenáře. Přesto se musím přiznat, že jsem byl dosavadní odezvou na tento text poněkud zklamaný, o to více děkuji za tvůj komentář.
Text určitě je konstruovaný a možná i vykonstruovaně košatý, vychází však z autentických a bolestných faktů. Což není obhajoba jeho formy, jen konstatování, že možná tato fakta byla až příliš literárně zaobalena. Viz i konstatování v třetí části.
Ještě jednou díky!
Viviana Mori
11. 05. 2018Nálož. První půlka básně mne pomalu rozdrtila, jsi skvělý básník. leč na mne je tam příliš mnoho slov, působí to na mne vyšponponovaně až příliš vykonstruovaně košatě. V druhé půlce už jsem si lebedila mnohem více, jsou tam krásné pasáže, které bych si klidně vystřihla jako samostatnou báseň. Za mě je nejlepší číslo tři. To bylo moje gusto. I přes to všechno, smekám, jsi básník s velkým B a mnoho lidí, co se tváří velkolepě a myslí si, že jim patří svět, neumí to, co ty.