Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seO skutečném významu slov 14
Autor
Jeff Logos
Profesorka Yvonne Hnědka-Štajfová vyslovuje hypotézu, že se jedná o typický jazykový kondenzát z rodu variujících přechodníků. Přitom dává výraz "space" do kontrapunktu s výrazem "nespace" tedy: "space-nespace" (odvozeno od nedokonavého slovesa) a dvojice slov "spa-nespa" (odvozeno do slovesa dokonavého). Jako příklady této kauzální duality ještě uvádí oblíbené "chtě - nechtě" nebo lokální a hovorový výraz "chca - nechca".
Tvorba těchto jazykových dualit byla vyvolána rozšířením pověsti o Chytré Horákyni, která chodila současně "nahá i oblečená". A jako přímý zdroj tohoto jazykové fenoménu určuje pletařské kroužky mladých frekventantek YWCA, z počátku dvacátého století, které řešily pletařské uzly "hladce-obrace".
Spojení "space snít" Y.Hnědka-Štajfová traktuje v kontextu vyznění celého díla jako: naléhavou potřebu být ve "snovém limbu".
Vzhledem k tomu, že slovo "space" evokuje také možný původ z aglického slova označujícího: prostor, vesmír....a pod (v angličtině vyslovováno "spejs"), tak oddělení anglicismů upozorňuje na možnou korelaci s anglickým idiomem "space cadet", což by se dalo do češtiny volně přeložit jako "zhulenej pavián".
6 názorů
Jeff Logos
09. 06. 2018Velmi zajímavý přístup profesora Fiedlera inspiroval naše oddělení latinských studií, které připomíná, že v latině je i sloveso “spaceo”, které se časuje spaceo, spaces, spacet, spacemus, spacetis a spacent. Rozkazovací způsob od tohoto slovesa je právě space! Pro 2.os. č.j. a spacete pro 2.os. č. mn. Možné překlady jsou: roztahovat se, táhnout, šířiti se, takže slovní spojení “space snít” by mohlo znamenat: táhni už do postele.
aleš-novák
09. 06. 2018podle vídeňského profesora Fiedlera jde o kombinaci češtiny a latiny, nešvar z dob římských vojenských výbojů.
Pace znamená v latině mír, takze s pace snít se dá přeložit jako "odpočívat v pokoji".
Jeff Logos
09. 06. 2018Revírník: Teďka jsi mne odhalil. :-)))
Jeff Logos
09. 06. 2018Děkuji za názor a přeji pěkné dny.