Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSetkání noci
Autor
slepec
I.
Klapot v doupatech kostí,
ve tmě, listy paměti tíhnou k
jedné zemi. Prsty v lebkách
potažených bubnem kůže,
duhovka zní, oka mžik
za vrhlý stín.
II.
Obličej promluvy zapírá jazyk.
Rukopis z jižního kraje
tvaruje slova na hladině
s proudy. Odhozené údy
jitřního těla v uzlech paměti
krvácí proti Tvému oku.
III.
Jsi-li zjasněná předloha
mživého tvaru vzpomínky,
ozvěna nezvěstných kroků,
rozevřené víčko ztraceného obzoru.
Hledí do jasu Tvé bílé,
ze suché země, přítomný,
v duhovkách kapek, slepec.
Objetím pijí z nitra světla
staré zpěvy. Skrze pustou
dálavu padá kámen podoby.
IV.
Tělo poseté otvory,
rozhvízdané větrem.
Záblesky řeči v návštěvách třasu,
příliš rychlé, zřící Tvou bradu
v přeživném svěráku.
Tlama vědomí spájí
osudné oči slepého.
V.
Pod záplatami smyslů
odvrácená tvář. Navrací
mě zdrátované hlavě.
Vzdálenost zůstává.
Vichr a pes se plazí
lízat mi krev z ran.
Přidraplý sluncem, jen
letmo spatřím mramor
v duté krajině úst.
VI.
Ruce snu tkaním naleznou
čelist v líc rozestřenou,
do spádu žil. Chtěly drásat kůži,
která je pláštěm kůže, maso
vypálit masem. Zevnitř místo nich
kvílí proudy stok, oko mimo
oko, z pochvy kůstky vytržené.
VII.
Pahýl ruky tažený z ohně,
úlek dítěte vytesaný do žuly.
Zážeh stromu v mrtvém kmeni.
Křemeny dřené slabikou Ty,
sklo mezi rty zamžené.
7 názorů
když odpovídáš na komentář, dole v avízek jsou naše jména, ty začerni a odešli - jinak nedostaneme avízo a byla by to věčná škoda... líbí se mi jak "hájíš" báseň ... přepisem z útvarů ještě méně sdělným :)
taky si ráda hraju se slovy - jeho významy když je pospojuju - nemusí vzniknout příběh (i když - když vznikne je to plus), ale musí ve čtenáři něco probudit... dokonce se mi stává, že přesně vím, jaké asociace ve čtenáři pravděpodobně probudím... je to v nás a když chceme porozumět..
proto se mi to tvé psaní četlo "mile"
Děkuji vám oběma za komentáře i za vyznačené verše. Mým záměrem nebylo dělat si z vás srandu (ale pokud jsem vás pobavil, pak jsem rád).
Poznámce k podmínce (“je-li”) ve třetím čísle rozumím. Ukončení věty tečkou (a nikoli oddělení čárkou jako věty vedlejší) jsem tady chápal jako výzvu ke čtení té věty v nadřazeném kontextu (jako má vedlejší věta význam v rámci souvětí), tj. v rámci básně nebo i toho cyklu.
Je mi zřejmé, že tyto básně jsou obtížně srozumitelné. Zkusím je trochu hájit. Vznikaly několikerým přepisem z útvarů ještě méně sdělných (osamělé slabiky a hlásky, útržky vět, nejasné a prolínané obrazy ap.), a to nikoli za účelem úplného projasnění, ale spíš jako pokus tyto výchozí zápisy podrobit syntaktickým pravidlům. Z hlediska jednoznačnosti sdělení zůstávám na půl cesty, usiluji o vykreslení obrazu a postižení určitého kontinua (následnosti), které bylo určující i při psaní těch původních zápisů (jsou to čtyři roky nazpět).
Tomu má odpovídat i onen “mýtus řeči” v podtitulu, ve smyslu ochromení nebo vykloubení řeči v situaci, které náležité užití řeči neodpovídá, ale která je ve svém vyjádření k řeči přesto odkázána. Mýtus řeči jsem zde chápal jako tvrzení “řeč může postihnout nevyslovitelné”.
Onou situací mám na mysli “setkání” ve smyslu dočasného spojení s druhou osobou, ale také “setkání” ve smyslu tkaní něčeho jednotlivého a neuspořádaného v určitý tvar.
Možnost selhání řeči, které se zde snažím popsat, lze samozřejmě chápat jako selhání mluvčího, ať už kvůli nesmyslnému nároku vůči řeči nebo kvůli špatnému zacházení s ní.
chvílemi si říkám, že si z nás autor dělá srandu, ale čte se mi to tak nějak mile, i když je v tom samé těžké slovo - dření,přidraplý,zamžený,svěrák, rozhvízdané,vrhlý atd...
co se mi moc líbí?
~~Přidraplý sluncem, jenletmo spatřím mramorv duté krajině úst.