Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZáznam
Autor
Musaši
Zamžené okno
Kukačka odlétla do teplých krajin
a k tikotu hodin
zpívají druhý hlas
polena v krbu
Vloček je ve vzduchu víc
než jisker a sazí
sníh se jen na chvilku přilepí ke sklu
pak začne bezvládně
klouzat dolů když taje
Žádný prst nekreslí
do rosy z výdechů
vysmáté sluníčko nad domečky
a křídla vran jsou skutečná
ne dvojobloučky v páře
- Den co den u stolu
sólo pro jehlu a nit´
které zas přišijí
minulost k tichu
Kroky
Zvedá se vítr
a stromům tam venku
začalo vrzat v prastarých kloubech
nebo to skřípou dřevěné schody
co vedou z podkroví do předsíně ?
Za krokem krok
a dětský dech
stále a stále hlasitější
a když potom rázně
otevřu dveře
vidím jen blednoucí siluetu
opřenou nehnutě o zábradlí
A buky se smějí
až se ve větru popadají
větvemi za sivá
vrásčitá břicha
Záznam
Vítr se splašil - nevycházet !
Severák vytřásá z jehličí sosen
syčivý smích
co občas uštkne
ozvěnou halasu
jakési letní gardenpárty
Přivanul na palouk do závějí
plastové stoly a židle
z šustotu doubravy
udělal šumot šampaňského
...Večer kdy všechno se smí
Houpací paluba slavnostní lodi
na které spolu koketují
tanec a smích
Repráky z borůvčí
vyhnaly srnky a lišky
basové kytary shodily z větví
fragmenty hnízd
...Večer kdy všechno se smí
pak ale místo vln moře
noc - temná studna
ten hluboký tunel
kterým se padá
padá a padá
až na suché dno
...Do přízračného ticha
začali zpívat opatrně
nevyspalí ptáci
a lodě v přístavu
zvedají kotvy a odplouvají
aby se jedna z nich nevrátila
Severák pitvorně
vytřásá z dřevěných strun
fistulí kvílený refrén :
What will we do with a drunken sailor
early in the morning ?
22 názorů
Dodolo ,
když měl "Kouřový sloup" celkem úspěch a já jsem slíbil , že to bude nějak pokračovat dál , musel jsem si zbytek toho krátkého cyklu dovymyslet a odpovědět sám sobě , proč se tlačí les blíž a blíž k domečku mé hrdinky . - Tohle téma - jakýsi bojovný návrat lesa do civilizace je v současné české poezii velmi frekventované. Nejde jen o známou sbírku Jitky N. Srbové Les . Tohle téma jsem našel i u dalších autorů . Oni ale ten " návrat lasa " myslí jako návrat iracionality , jako návrat přírody v nás , které jsou už pouta rozumu těsná a začíná nás víc a víc ovládat . Můj " Les " je ale něco jiného . Je to chaos v naší individuální duši , který nejme schopni sami zvládnout . - A z okultního hlediska znamená motiv ztraceného dítěte ztracenou budoucnost .
Magdalene ,
kukačka (hototogisu) je moje oblíbené téma i co se haiku týče a určitě se k ní ještě ve svých básničkách vrátím .
Qíčalko ,
já už ti dnes věřím , že ty sama soutěživá možná ani nejsi . Jenže samotný Písmák je do značné míry koncipovaný jako silně hierarchická soutěžní literární platforma . A také doba je soutěživá .Samotný kapitalismus je přece soutěž . Někteří lidé to vše nemusejí díky své povaze brát na vědomí . Třeba si jen rádi čtou a povídají a tak to má být.Jiní lidé ale své hierarchické vnímání vlastní osoby nezapřou a tím nemyslím jen sebe , ale též mnohé a mnohé další . Všichni jsme si rovni , ale někteří jsou si rovnější . - Ty ani nikdo jiný mi nemůžeš "potvrdit" , že jsem "lepší básník" , protože čísílka říkají něco jiného . Ale i tržní hodnota toho kterého autora je velmi relativní a kdyby se vyměnila redakce (ta se pouze doplnila a pak došlo k jakémusi jejímu rozštěpení) ,změnila by se i úspěšnost autorů . Vše je to provázaný celek . Stačilo by , jak o tom píšeš ty , jen vyjmout jednu kostku ze základny pyramidy a stavba by se asi zřítila . Já ale takovéto destruktivní ambice nemám . Naopak přeju Písmáku , aby co nejdéle zůstal takový , jaký je .
Já se budu na Písmák připojovat jen z knihoven , protože je to nejbezpečnější způsob . Mám totiž bohaté zkušenosti s hackery a to i s těmi z Písmáku .
Do roku 2019 ti přeju hodně nové inspirace a hodně pěkných básniček i příjemné chvíle v kruhu nejbližších přátel , zdaví a pohodu .
Alojsi díky ,
jen nevím , jestli se hlubší tipy nedávají těm , kteří jsou na dně .
Tohle se mi hodně líbí, jen bych možná rozdělila do třech samostatných básní. Každá má své smutné kouzlo, druhá až hororová, nejvíc zapůsobil "žádný prst, který nenakreslí..." a samozřejmě tušený opilý námořník
Povídání o kukačce mně pobavilo a obohatilo, nicméně, i verše se mi líbí:-)
qíčalko ,
někde jsi mě koncem jara nebo začátkem léta vyzvala , abychom si před vánocemi spolu sedli a vyhodnotili jsme , kdo byl tuhle sezonu " lepší " a čí dílka vyvolala větší ohlas a diskusi . Fyzicky ti tvou prosbu splnit nemohu , protože jsem pouze internetový nick , ale prostřednictvím slov se o to pokusím .
Myslím , že jsme oba hráli svou vlastní hru a ve skutečnosti nikomu z nás nešlo o to , abychom spolu soutěžili . Ty na to prostě nemáš povahu a já jsem se zase učil hrát bezkonfliktovou hru a být spíše nindžou než samurajem , protože , když jsem se tady dostal s některými drsnějšími týpky do křížku , vedlo ty vždy jen k bezobsažným vulgárním osobním útokům a o takový " boj " jsem já nestál nikdy , jen jsem se dřív příliž nechával vstřebat do konfliktů , které jsem občas i sám vyvolal . Už pár měsíců se mi daří z konfliktů se vyvlékat ihned , když se k nim schyluje , jako nindža tajně navštěvuji několik hradů a poslouchám za oknem , o čem se páni radí . Jsem stále " na cestě " , tak co si mohu přát víc ?
Jsem rád , že tady jsi a že se spolu můžeme občas pobavit a nemyslím si , že by nějaké soutěžení mezi námi mohlo mít nějaký smysl . Ty budeš vždycky insider , já budu vždycky outsider a tak to zůstane .
Přeju hezké vánoce a mezi svátky si spolu ještě můžeme vyměnit pár slov .
Leraku ,
díky za típek . Pokud by i tento " druhý díl " měl patřičný ohlas , navázal by na ně možná i třetí .
Knihomole ,
díky a ještě jedna poznámka ke kukačce. - Ta se v japonských haiku vyskytuje velice často ( hototogisu) a symbolizuje záhrobí . Vlastně i naše kukačka je spojená se záhrobím , když " počítá léta " , která nám ještě zbývají . I v mé první básničce je kukačka spojená se záhrobím , protože už komusi nemá co počítat .
Karpatský knihomoľ
20. 12. 2018Pekné verše a zaujímavé aj tvoje poznámky o kukučke a krahulcovi.
Ty můžeš být horrorová postava jen v tom smyslu , že hraješ v příbězích někoho , kdo se moc bojí , nikdy ale toho , kdo straší . A když se bojíš ráda , tak je asi všechno v pořádku .
Svým způsobem to opravdu kouzelný pták je . Navíc je velmi plachá a málokomu se ji podaří zblízka uvidět . Já jsem ji viděl jen jednou , ačkoli je za naším domem v létě slyšet pořád .
Marcela.K.
20. 12. 2018Teda ta kukačka je ale prefíkaná! :-)
srozumení , Marcelo ,
děkuji za upozornění na chybu (hned opravím) a jsem rád , že se vám ten slíbený malý cyklus líbí .
Pár poznámek ke kukačce :
Je to samozřejmě tažný pták a poutá se k němu jistá lidová legenda nebo představa : prostý lid věřil , že kukačka je pták kouzelný , že na zimu nikam neodlétá , nýbrž se promění v krahujce . Tato naivní představa má své opodstatnění . V jistých krajích , kde se přes léto vyskytují kukačky se přes léto nevyskytují krahujci , ale v zimě se tam objeví , protože to jsou migrující ptáci ze severu . Ti najaře odletí a objeví se zase kukačky.
Kukačka je "záměrně" vybarvená stejně jako krahujec . Potřebuje totiž vystrašit ptáčky sedící na hnízdě , aby do toho hnízda mohla přidat své vajíčko . Ona si ovšem musí předem rozmyslet , do kterého hnízda vajíčko přidá , aby vytvořila na skořápce kresbu , která odpovídá kresbě na vajíčkách budoucích adoptivních rodičů . Kdyby to neudělala , hostitelé by její vajíčko z hnízda vyhodili . Je totiž nezajímá ani velikost ani počet , jen ona charakteristická kresba na skořápce .
Marcela.K.
20. 12. 2018Tak to jsem netušila, že kukačka je tažný pták :-) ale je fakt, že v zimě ji člověk kukat neslyší.
Máš to pěkné...takové pohupující se ve větvích ;-)