Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seBýti filozofem
Autor
Mikimys
BÝTI FILOZOFEM
Jistě mi dáte za pravdu, že filozofie je věda hodná intelektuálů. Filozofa si představujeme jako sečtělého postaršího pána v obleku, s brýlemi na nose a se svazky tlustých moudrých knih v podpaží. Tento muž sedá rád v koutku s doutníčkem a kafíčkem, na terasách kaváren a s jemu podobnými podivuje se nad krásami denního shonu (za což jím spěchající lidé opovrhují) a ptá se po nepopsatelném (za což ho všichni mají za bláznivého staříka)- Tak nějak asi žijí filozofové v našich antifilozofických představách.
Nejen tito pánové, ale i my můžeme být filozofy; troufám si dokonce tvrdit, že každý z nás, ty i já, jsme filozofy byli. Ale to bych předbíhala. Kdo to vlastně je doopravdy filozof (pomineme-li jeho zevnějšek, zvyky a reputaci)? Je to člověk, který se umí divit a ptát se po smyslu věcí kolem něj. Vše, co vidí a slyší je něco fascinujícího, něco, co ho nenechává v klidu, a tak to filozofovi nedá a ptá se sám sebe, odkud se to vzalo, proč to tu je apod.
Že ti takový filozof připomíná dítě? Ale jistě. Malé děti jsou nejlepší filozůfkové a filozofindy - byli jsme jimi i my. I ty i já. Kolikrát maminky obrací oči sloup, když jejich ratolest v přeplněném autobuse vyzvídá, jakto, že to jede? Proč jedeme pomaleji než to modré auto? Mami a proč je dneska tak ošklivě? Mami, kde se bere déšť? Asi nikdy, od toho jsou to maminky, aby se na své milé dítko usmály a ukojily jeho zvědavost. Zoufale tedy hledají odpovědi; oddechnou si, až když vystoupí z autobusu. Pro jistotu koupí své dceři či synovi zmrzlinu,
aby se ujistily, že budou zticha. Ale oni ne: Proč je tak studená? atd.... Ale vždyť to je právě ono!!! To jsou ale filozofové. Postupně se ale jejich smysl pro divení a tázání se ztrácí a pak úplně přestanou mít chuť něco se dozvědět. Převezmou odpověď, která je dostatečná pro většinu lidí: Prostě to tak je.Milí páni rodičové, neodbývejte tedy své děti touto větou a nekupujte jim příliš mnoho zmrzlin, snažte se spíše ukojit zvědavost svých potomků. Jak si myslíte, že jste se dozvěděli vy, proč musíte ráno vstávat a večer spát, proč je měsíc kulatý a je vidět jenom v noci, kde bydlí prezident, proč má slon chobot a vy ne, proč je země kulatá atd. ………