Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seHerci
Autor
Musaši
Herci
Marina IV
Obruče do noci rachotí na štěrku
od štace ke štaci vlečou se vozy
Hercům dnes vlčí sbor zazpívá večerku
pod širou oblohou neusnou mnozí
Podkovy naposled zazvoní v kamení
než koně zatočí do mokré trávy
Zpod plachet seskočí poutníci znavení
hladoví žízniví zatím však zdraví
Herci jak cikáni ztracení ve stepi ...
Netančí nevěští nekradou husy
Pod hvězdnou oblohou zaplanou otepi
bez houslí bez kytar v tichu co dusí
Stíny se sesednou okolo plamenů
bez šminek bez křiku meče a dýky
do ohně zírají rameno k ramenu ...
Bez masky bez role je herec nikým
Jiskry jak světlušky zavíří v povětří
zasyčí uhasnou v studené rose
Zdvižené čenichy nad stébly zavětří
prostor je jinými jiskrami poset
Rudý kruh ... temný kruh - věneček z jiskřiček
zvolna se stahuje oprátka lasa
Hlas plný úzkosti ... zařehtal koníček
který v tmách zrosenou travičku spásal
Plameny ... červené postavy bez tváří
semknuté v magickém ochranném kole
Kterému kruhu se zvítězit podaří ?
Obět´ ? Či hrdina ? - Jediné role !
52 názorů
Štírko ,
ve skutečnosti je člověk většinou donucen k nové roli okolnostmi , tak jako já jsem ted´ donucen okolnostmi jen k roli komentátora a kritika . Ale - nevadí , je dobré vyzkoušet si v životě i tady na Písmáku více rolí .
Děkuji za tip .
Ano, být jen hercem naučených rolí... to se vymstí... Člověk opravdu, ač není herec, může životem přecházet z role do role, dle životních situací... Neměl by být bezbarvý a jen jeden z davu.... Slovo dav - to mě ostatně vždy děsilo... Dá se mu vnuknout myšlenka, dá se postrčit... a pak "nikdo za nic nemůže"... všichni dělají jen to, co jim bylo podstrčeno....
Tvá báseň je jednak velmi dobře napsaná, a pak : dá se o ní přemýšlet... Díky.
a2a2a ,
jsem rád , že se k mým básním vracíš a děkuji za chválu . V příštích týdnech už nebudu nic nového publikovat a tak jsem zvědavý , jestli se aspoň někteří moji bývalí příznivci vrátí k mým starým básničkám .
Četl jsem znovu a už přijal bez výhrad, čte se to jako klasická balada, a ještě drobnost, naskočila mi asociace s filmem "Cikáni jdou do nebe".
Ale já jsem si vždycky vážil svých čtenářů a taky jsem nikdy nenapsal , že už nikdy nebudu na Písmáku publikovat . Počkáme a uvidíme...
Moc ti děkuji za podporu .
Rozhodně by ale bylo lepší, kdyby se tady objevil autor kvalitnější než já, který by tvořil protiváhu k redakci a k okruhu lidí kolem redakce.
Musaši, autor lepší ako Ty.... a čo to budeme vážiť na váhach?
Poznámočka: Premýšľam, či je tá kritika kvalitná a konštruktívna, ktorá odoženie prispievateľov, alebo zablokuje ich tvorivosť?
Druhá poznámočka: Prečo sa neriadiš (aj) tými hodnoteniami, ktoré Tvoje dielo - dokonca mimoriadne - oceňujú? Prečítala som si ich hooodne.
A drž sa!
Evo ,
budu tady v příštích týdnech už jenom jako čtenář a občasný komentátor.Rád bych se stal jakousi protivávou kritiček jako dark matters nebo ysslandia .
Nikdo z nás neví , jaká tady bude situace za měsíc nebo za půl roku . Pokud by se situace změnila , pak bych zase začal publikovat . Rozhodně by ale bylo lepší , kdyby se tady objevil autor kvalitnější než já , který by tvořil protiváhu k redakci a k okruhu lidí kolem redakce . Takového opozičníka bych pak podporoval .
Musaši, prečo si uzavrel svoj kruh (a nebudeš tu v dohľadnej dobe nič publikovať)?
Samozrejme máš na to právo, ale je to (pre mňa) škoda.
Mňa zaujímajú zase nielen myšlienky, ale aj ich nositelia. Takže škoda.
Já ti za tvou informaci každopádně děkuji . Když ji nebudu využívat nyní , třeba ji budu využívat za rok nebo za deset let . Okolnosti mé hry určuje Osud a ten je nevyzpytatelný .
Silene ,
já jsem již uzavřel svůj kruh a v dohledné době nic dalšího publikovat nebudu . Budu jen sledovat dění tady na Písmáku jako čtenář a příležitostný komentátor . Zajímají mne spíše hybné myšlenky , ideologie a ideje než samotní nositelé myšlenek a propagátoři ideologie .
Musaši, nemám potřebu tě kontrolovat, jen jsem zareagovala, neb na mne působilo, žes to nevěděl - a možná by ti ona informace přišla z praktických příčin či ryzího zájmu vhod. Jde o regulérní nástroje Písmákových funkcí. Jsou zkrátka k dispozici.
A "čtenáři" jsou pochopitelně ona zobrazení. Z toho nikdo nepozná, kdo četl, kdo jen rozklikl, kdo se vrátil k dílu samotnému, kdo pod dílo k diskusi, kdo si zrefreshoval stránku prohlížeče atp. Kdokoli by z nějakých příčin (libovolných) chtěl, musel či potřeboval, přijde nepřihlášen - a neviděn.
Autorce Alegně jsem už poděkoval , jak se můžeš přesvědčit . Jinak ale nic dalšího rozklikávat nebudu . Zíkal jsem totiž křídla a napříště se budu snažit vidět všechno z nadhledu . Čím méně podrobností tím líp .
Keine Ursache.I ty ostatní seznamy si můžeš prohlédnout, a to i u jiných (cizích) děl, tedy s výjimkou posledních sta neanonymních zobrazení, to by mělo být patrné pouze autoru díla.
Spíš že snad lépe rozumíš, udělení mlčenlivého tipu není nutně potřebou "nepřiznání se". :)
Autorka Alegna by tě nemusela zklamat :). Hezká počtení i tvorbu!
Tak ti moc děkuji za rozluštění záhady . Hned se jdu podívat , kdo je Alegna , která mi rozhodující tip dala . Alenka to nebyla . O tom bych musel něco vědět .
Ted´ když vím , že se tipy dají rozkliknou , nebudu už žádné anonymní tipy dávat . Ale já jsem skoro žádné nedával . Ke všem svým tipům jsem se přiznal .
Musaši, vždyť si přece můžeš své obdržené tipy rozkliknout... My se setkali nad dílem už dříve, vrátila jsem se zmínit o tom puškinství, neboť mi to připadlo nedořčené, nic víc, nic míň.
A co si mám myslet ? Když jsem odcházel v sobotu od počítače bylo těch tipů 14 a jediný koment , který v neděli přibyl , byl ten tvůj .
Takže patnáctý tip , který posunul tyhle klíčovou mysteriózní báseň mezi mé doporučené , byl anonymní hrou nevyzpytatelného osudu...
Silene ,
moc děkuji za típek . Patnáctka je tady jakousi visačkou kvality , takže mě každá patnáctka potěší .
Evo ,
ano , mám takovou víru a možná kolem sebe výběrově vidím skutečnosti, které tuhle víru potvrzují . Možná je součástí mé karmy mít takovýto náhled na svět . Sdílím tutu víru s obrovským množstvím lidí , kterých je nejméně miliarda . Ale respektuji , že jiní lidé zase vyznávají jinou víru , protože jejich karmou je vyznávat jinou víru . Svět by měl být pestrý . Zlo začíná tam , kde dominuje nějaká totalita a kde jedni násilně vnucují svou víru druhým .
Musaši, :) domnievam sa, že samozrejmé to nie je. Ty máš takú vieru. Mne by sa to tak celkom páčilo, bolo by to spravodlivé a pekné, ale istotu, že je to tak alebo onak, tak tú nemám.
Samozřejmě , že to spolu souvisí . Než jsem začal báseň psát , měl jsem v duchu jasné zadání : báseň musí mít sedm slok , musí být napsaná ve čtyřstopém daktylu jako modelová báseň M.C. a musí obsahově říkat to a to . Nějaká umělecká kvalita té básně pro měbyla v tomto případě naprosto vedlejší a překvapilo mě , že dostala čtrnáct tipů . Myslel jsem , že dostane tak čtyři pět , protože jí nikdo nebude rozumět.
Evo ,
samozřejmě , že člověk je především odsouzený hrát takovou karmickou roli , jakou si zasloužil . To , jak se choval v minulých životech předurčuje , jakou roli je nucen hrát v tom svém aktuálním , právě žitém životě . Karmická role souvisí s karmickým úkolem . Karmický úkol každého člověka se dá zjistit tak , že se vypočítá jeho taoistický astrotyp a ten se pak převede na jeden z hexagramů knihy I Ťing . Výklad tohoto hexagramu nám může vysvětlit naši karmickou roli .
Musaši, možná pochopí, možná ne. Možná bude báseň za pár let z tohoto hlediska nečitelná (jak ukazuje staletá zkušenost s tímto způsobem básnění). Ale mluvíme každý o něčem jiném. Já o rozvláčnosti, ty o jinotajích. To ale spolu přece nesouvisí.
Zdravím, Musaši, báseň je krásna...epická, zaujímavý príbeh - ale vysvitá, že nie je to jednoducho len príbeh, slovami namaľovaný dej s otvoreným koncom. Vysvetlenie si nám podal Ty. Ja by som to z básne neprečítala, ale áno, dá sa táto báseň čítať aj takto.
So záujmom som prečítala komentáre a upútalo ma, aký obsah či presah si Ty dával do veršov svojej básne.
"všichni jsme herci a rozhodně ve skutečnosti nejsme tím , za co se vydáváme tady ve veřejném prostoru"
Zaujímavé, podľa Tvojho poňatia človek je súhrnom rolí? A každá situácia si vyžaduje inú? Chcel by si nájsť každej situácii vždy priliehavú rolu. Kto je ten, kto skladá tie role do svojho života? Ten "vyberač rolí" hrá opäť rolu vyberača a skladača vhodných rolí?
Kto vlastne je človek?
Radovane ,
jsem moc rád , že u tebe ta básnička vyvolala takovou vzpomínku .Já znám jen mad´arskou pustu , protože mě k mad´arsku pojí jisté příbuzenské svazky .
Leraku ,
je to divné , že tady tolik tuhle básničku spojuje s A. S . Puškinem . Myslím , že je tomu tak proto , že je v ní zmínka o cikánech a Puškin napsal poemu " Cikáni " , na kterou si možná někteří vzpomněli . To dílo je ale psáno v próze , je to ukázka romantické beletrie a jeho námětem je láska a svoboda . Vztah mezi láskou a svobodou . Námětem mé drobnůstky je spíš otázka , jaké role jsme schopni hrát tvářří v tvář smrtelnému nebezpečí , když už nejsme na jevišti , kde jde jen o potlesk a o nějaký ten žvanec , ale když se ocitneme tváří v tvář fatální agresi a jde nám o přežití .
Safiáne ,
nejde jen o těch sedm slok . Obsah téhle básničky je zašifrován v jinotajích a symbolech a já jsem do ní musel " uskladnit " jistá sdělení , která možná pár lidí pochopí až po uplynutí určité doby .
Yane ,
všichni jsme herci a rozhodně ve skutečnosti nejsme tím , za co se vydáváme tady ve veřejném prostoru . Někdo hraje jen roli , která mu byla souzena , protože nemá na víc , ale jiný se pokouší hrát takové role , které si hra vyžaduje . Ted´ jde o to , jestli se občas aspoň někdo naučí v životě hrát takové role , jaké si hra vyžaduje . Já si myslím , že k takové pestrosti rolí se dopracuje jen hrstka jedinců . Jestli bych k nim já třeba mohl patřit , to zatím nevím . Písmák má tu výhodu , že si tady můžeme různé role vyzkoušet v praxi .
Norsko ,
utekl jsem sem před jedním zuřivým literárním kritikem , abych po čase zjistil , že on je tu také přítomen .Naším duelům asi nejde zabránit . Vypadá to , že je to karma a před karmou neutečeš ani se před ní nikam neschováš .
Radovan Jiří Voříšek
14. 02. 2019Já, dítko matky z Vysočiny, jsem si myslel, že miluji jen les, koce, skály a potoky.
Před lety jsem se dostal na pár týdnů na východ Ukrajiny na step a k Azovskému moři. Do té doby byla moje představa tohoto typu krajiny, nudná.
Ale stalo se mi, na poloostrově Fedotova kosa u napajedla, kde pily laně a osli, že se cosi ve mě objevilo. Asi se probudily geny předků já se do té stepi zamiloval, jako do Vysočiny.
Tuhle tu vzpomínku ve mě báseň vyvolala.
Očima zavadím o písmeno a slova už se rozběhnou a "hovoří... " Pro čtenáře je to komfortní záležitost. Hm, Puškin. Něco na tom bude.
Poctivě vystavěné, dobře odsýpá.Ale možná ten vytčený cíl, těch 7 strof, tě vedl k určité rozváčnosti. Rýmy jsou většinou akční, podporují pohyb básně. Jen snad zakončení "jiskřiček" z tohoto pohybu vybočuje (v první chvíli jsem dokonce myslel, že vybočuje z metra) a navozuje dojem, že rozvláčnost pramení v rýmech. Potěšil mě tříslabičný rým "plamenu / ramenu".
Je to báseň starého střihu, která připomíná jeho klady Nostalgie po jeho kvalitách zasáhla, jak jsem zaznamenal přd několika roky i některé kritiky.
Vnímal jsem to jako herce obklíčené vlky + otázku hraní, rolí, masek, stínů, kruhu, cesty. Přemýšlel jsem tedy, zda ten příběh má více vrstev, než jen tu první. Ještě se k tomu vrátím.
Ahoj Y.
Kdybych psal jenom , jak umím , nebyl by v tom žádný pokrok . Zkusím psát , jak ( zatím ) neumím .
Norsko ,
že nalákám tebe na klasický verš , no to by mě ani ve snu nenapadlo . Možná už opravdu píšu skoro jako A.S.Puškin , jak mi právě napsal knihomol . ... Budu si muset dát pozor , abych třeba náhodou nezpychl .
Díky Diano ,
ale vlků pořád přibývá . Nejsou už jen u nás na Moravě ( v Beskydech jsou už nejmíň padesát let ) , ale i v Čechách . Myslím , že přespávání pod širákem bude časem stále dobrodružnější .
Silná atmosféra starých časů a nebezpečí, ale ne bez důstojnosti. Délka mi vyhovuje, potřebuji se zaposlouchat, ponořit - a to chvíli trvá. Chválím formu. A koníček to krásně domaloval..*****
Yane ,
tahle básnička se trochu podobá tvým sonetům . Taky rozhodně není snadná k pochopení .
Knihomole ,
moc děkuji za chválu , ale s Puškinem bych sám sebe nikdy nesrovnával.
Forma je částečně převzata od Mariny Cvetajevové, z jedné její básně o Cikánech . Ona však používá sdružený rým a pouze dvanáctislabičný čtyřstopý daktyl .Její báseň se ale rozpadá postupně v jakýsi volný verš , zatímco já jsem se pokoušel udržet klasickou formu.
a2 ,
díky za kritiku .
Tato báseň musela mít sedm slok přesně tak jako musela mít sedm slok báseň " Já - Marina " , nebo jako musela mít sedm slok báseň " Křídla ".
Karpatský knihomoľ
14. 02. 2019Prečítal som si s potešením a s pocitom že námetom to má skôr bližšie k Puškinovi ako k Marine (C.).
Má to v sobě nostalgickou romantiku, obsah i otázky, to vše je dobré a bylo by ještě lepší, kdyby ses nebála výrazného zestručnění, poněvadž trochu zběhlého čtenáře musí rušit některé verše, dopsané jen za cenu rýmů a to je škoda, protože text má ambici promlouvat.