Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seFlagelant
Autor
Musaši
XIII
Psát s nadějí že básník přelstí čas
když nedokázal přelstít svoji dobu ?
Je listopad a květy spálil mráz
a na hřbitově smetá listí z hrobu
kdo nezapomněl kdo je možná sám
kdo minulosti nechal svoji duši
Čas bez modliteb spása nespása...
Jen v citech tonou lidé jednoduší
buď k přítomnosti bezvýhradně lnou
neb v nekonečných vzpomínkách se topí
a dávnou vášeň - divnou - úchylnou
psát pro věčnost dnes nikdo nepochopí
Já směšný " klasik " zvrhle pošetilý
mám oslovovat Věčnost svými díly ?
XIV
Tvář jméno osud a rodinný stav...
Dnes víc sám autor nežli dílo vzruší
Psát ve tmě divné drama bez postav
sám hercem být... Co pod maskou lze tušit ?
A přesto předem mnohý čtenář " ví "
kdo jsem co chci proč tyhle verše píšu
Už předem mám dost květin na rakvi
i lekci slangu : sklapni vyfič vyšum
tu " klasiku " si strč... Kam to víš sám
Mou hlavou ale teče líná řeka
jsem chladný tichý nikdy nejásám
jen po tváři mi vděčná slza stéká
když tu a tam mi snad i zatleskají
Jsem flagelant a dřinou svou se kaji
26 názorů
Být pokleslým dekadentem jako Krchovský je velmi lákavé už proto, že Krchovský svým způsobem dekadent opravdu je a já jsem původně také opravdový dekadent. Ale být klasikem je ještě daleko těžší. Znamená to tančit v ještě mnohem těžších řetězech, než v jakých tančí dekadent a jedním z těch řetězů je i slušnost.
Třeba sám Shakespeare ve skutečnosti vůbec nebyl renesančním sonetářem, nýbrž to byl manýrista jako poleno a celým svým básnickým dílem petrakcovský sonet cílevědomě rozbíjel. Proto také jako básník ve své době nebyl ani populární ani uznávaný. Udržel si ale status experimentujícího klasika a takový status si chci udržet i já.
Musaši, já ti asi moc neporadím, jelikož sonety psát neumím a v literární teorii se nevyznám. Tak ti jen velmi laicky řeknu, že mi tvé verše přijdou někdy až takové beatnické. Úplně vidím a slyším Mirka Kovaříka, jak je "po beatnicku" recituje, rýmy nerýmy. Takže dle mého subjektivního dojmu spíš pseudoklasika :-)
Kritizuješ postmodernu, obhajuješ klasiku, někdy explicitněji, někdy méně explicitně, přiznám se, že se mi víc líbí ten druhý přístup. Třeba v básni o té androgynní kráse, která mi nějak unikla. Zdá se mi hodně dobrá, ano, asi chce vyjádřit něco nadčasového. A proč ne? Proč ne v odpovídající formě, kterou vázaný verš určitě je.
Takže to bude asi o obsahu. Kdybys psala slangovým jazykem o sexu, drogách a smrti jako Krchovský, asi by ses mnohým zavděčila :-) Jednou to takhle zkusil J.F. Julián, jen se podívej, kolik má tipů za báseň Nasráno, a kolik za ostatní své věci. Budiž mu ke cti, ať je jaký je, že u toho nezůstal.
Díky, En.
Počítal jsem s tím, že se mi tahle hra na klasika a hlavně má klasická tvorba začnou brzy zajídat a to se začalo dít právě dnes, kdy jsem pro Písmák opisoval své další básničky, A to jich bylo jenom osm ! Nejraději bych to už teď všechno smazal, ale dal jsem si závazek, že do jara to mazat nebudu. Musím dodržet slovo. Takže prosím o tvou kritiku : jak by měly vypadat sonety, aby byly stravitelné pro více lidí, nejen pro skalní příznivce vázaného verše ?
Phil,
můj domovský web je teď jen a pouze Písmák. Nikde jinde se momentálně nevyskytuji. "Seniorskou tématikou" se právě nyní zabývám v sonetech Harpagon, Zrcadla a masky + Svatá válka. Ty ale nejsou v hlavním seznamu děl, jen na mé stránce.
Přiznám se. Mám ráda nick JC senior. Můj domovský server je Litweb. Ale tam nejde mazat. Je to má nejoblíbenější činnost. On píše sonety. Jsme oba na stejný lodi. Asi tak.
Přiznám se. Mám ráda nick JC senior. Můj domovský server je Litweb. Ale tam nejde mazat. Je to má nejoblíbenější činnost. On píše sonety. Jsme oba na stejný lodi. Asi tak.
lišajko,
nesmíš mě brát moc vážně. Jsem horkokrevný , vznětlivý a jásám velmi, pokud se mi podaří získat víc než 15 tipů. Inu - jako ten pán v mém sonetku Harpagon.
Josephino,
díky za chválu. Moc mě baví, že čteš i "klasika" a že se ti dokonce líbí.
dadi,
v té druhé básničce jsem tak trochu přisprostlý. Ale musím, když píšu o určitém typu místních kritiků. Zatím mě ještě nenašli, což se docela divím.
Phil,
když jsem se rozhodl, že budu celou tuto zimu, kdy mám na Písmák trochu více času než obvykle, psát pouze anglické sonety, myslel jsem si, že to bude jen experiment, kterého si všimne tak maximálně pár milovníků vázaného verše , jako je Safián atp. Příjemně mě překvapuje, že se moje básničky líbí i lidem, kteří píšou výhradně volným veršem, jako jsi třeba ty. Moc mě to těší.
Díky, Nami. Dnes mám na skladě ledacos nového. Největší úspěch zatím mají pohádkové básničky Gerdě. Nejspíš mají úspěch hlavně proto, že je tam hodně sněhu a přecejen se blíží vánoce.
Diano,
děkuji za básničku a moc bych si přál, aby ta tvá básnička byla pravdivá. V praxi ale platí praví opak. Snad v každé době vládla literatuře nějaká móda a to, co zdaného období přetrvalo, byla právě a jenom tahle móda. Drtivá většina básníků sepřizpůsobuje módě své doby, adaptují se na svou současnost, píší tak, jak se momentálně píše, aby si jich všimli páni redaktoři, aby mohli publikovat ve státem placených časopisech, aby vůbec byli vzati na vědomí vládnoucí literární komunitou. Dnes talent = schopnost adaptace. Ale tak to asi bylo v každé době a jen na počátku dvacátého století si ti, kteří bourali normy, vydobyli věhlas už za svého života.
Ach - kéž by to tak bylo ! Možná, že o takovéto absolutní kráse je můj sonetek Androgyn.
Dočasná je každá móda
a její konec trpce chutná -
není jí ale žádná škoda.
Krása je částí absolutna!
Díky,Radovane. Snažím se čtenáře pobavit jak obsahem básní, tak i svými rýmy. Bylo by krásné, kdyby obojí tvořilo vyrovnaný celek.
Radovan Jiří Voříšek
21. 11. 2019parádní rýmy, např. - lnou - úchylnou