Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sesiréna
Autor
simonceli
kosenie lúky
v bzukote sirén
kvety nechávam
22 názorů
Bzukot sirén, tedy bzučení hmyzu je sice metafora, ale je to jakýsi výklad situce v tom smyslu že já vnímám bzukot hmyzu jako houkání sirén. A to je velmi "haikařské" pojetí metafory. Toto haiku se mi velmi líbí a dávám za ně tip i proto, že já kosím trávník stejně. Nechávám v něm třeba ostrůvky kopretin pro motýly, i když ti nebzučí. Tip.
V textu je zajímavá provázanost zrakového a sluchového vnímání, to je v tomto kratičkém útvaru úspěšně využité zřídkakdy.
Pro většinu škol haiku je ale důležitá pravdivost tvrzení (makoto). V těchto školách pak platí, že v haiku by mělo být obsaženo jen to, co lze zachytit pomocí smyslů. Potom, rozhodneš-li prožitý moment zachytit jako haiku, nevidíš sirény, vidíš včely (anebo slyšíš, jak hučí sirény). Co se týče pravdivosti, tvrzení, je pro mne také těžko uvěřitelné (už to zde v předchozích komentářích někdo zmínil), že s kosou posekáš jen trávu a květy zůstanou stát.
Je to první haiku, které od Tebe čtu, co lze pochválit: text je časově zařazený. Dílko je přirozeně rozdělené na dvě části a předěl mezi nimi vytváří příběh, ne vždy se tohle v pokusech o haiku povede.
Jsem zvědavá, jestli přijdou další.
Mandragoro veľmi sa mi páčia tvoje obrazy, ďakujem za tvoj čas tu strávený
Helen Zaurak
13. 04. 2020Zajímavé, i se mi líbily komentáře tu, evokovaly u mě zájem zastavit se déle a pokusit se vyvolat v mysli nejenom pouhý obraz ze slov textu, ale pocítit i atmosféru popisovaného děje... a myslím, že se mi povedlo, děkuji :-)
Radovan Jiří Voříšek
12. 04. 2020co bych obdivoval nejvíc, kdyby šlo o literaturu faktu, jak ten, který seče, dokáže vynechat květy
podle mého o haiku jde
Po prečítaní tvojho komentáru, nabrala báseň aj pre mňa iný rozmer, takže ďakujem. Sirény sú u mňa práve tie včely a ich bzukot vo mne evokuje "neberte nám kvety", no tvoja myšlienka sa mi rovnako páči a každopádne som len rada, že aj 3 riadky dokážu osloviť, sama som častokrát oslovená touto silou haiku...z mojej strany to bol len akýsi pokus:))
blacksabbath
12. 04. 2020bezva........*/***