Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seParoles
Autor
Umbratica
Na dlažbě kaváren
se vysrážela rosa
klaxony místo skřivánků
vítají nový den
z pekáren voní čerstvé veky
měsíček umírá na úbytě
Čas doutníků a novin
čas zamyšlených brýlí
čas kouře který ovíjí
chromovanou tyč lustru
a v jedovatých zubech drží
průsvitné jablko moudrosti
Snad čtyřicátá léta v Paříži
Jacques Prévert přechází ulici
s objemnou složkou pod paží
jako nějaký bukinista
jako nějaký úředníček
jako nějaký zúčtovatel
jako skupina Beatles
na známém obalu slavné desky
o pár krásných let později
protože
tehdy se ještě četly básně
a Prévertova sbírka Paroles
vydaná nákladem milion výtisků
plnila knihovny
jako dnes severské detektivky
Vyspal ses - otevřels okno
a z nějaké té avenue
na tebe vytryskla Poezie
a přitiskla tě ke zdi :
vzdej se a napiš co cítíš !
Bylo mi ctí
popový básníku
alespoň na chvilku sdílet
tvůj úchvatný dravý optimismus
22 názorů
To nevim, spis ctu sebestrednost. Protoze zajimavejsi, nez jaka jsi, jiste je to srovnani poezie s matematikou.
Někteří lidé mne tady častovali nadávkami jako " studená beštia " a " velký manipulátor ". Tebe jsem přesvědčila, že jsem emotivní a to mě těší.
Nejak ta tva sebedefinice nekoresponduje s textem. Jestli je poezie matematika, at posoudi matematici. Mne to pripadne jako ultrablbe prirovnani.
Movsare,
mně teror srdce vskutku nehrozí. Píšu výhradně mozkem. Uvnitř jsem studená jako led a snažím se být den ze dne studenější. Poezie - to jsou jen slova, která lze vymyslet a vázané verše - to je jen matematika.
Napus, co citis. Slysim jineho Parizana, M.K.: Ach, ten vecny teror srdce...
Ano, já vím. Jenže tyhle básníky známe my, naše generace. Ale říká třicátníkům nebo čtyřicátníkům něco i takový Ginsberg ? Vědí třeba, že měl blízký vztah k Československu, k Praze a K Olomouci a že tady měl přátele ?
Já mám velkou obavu, že jisté tradice v poezii, které tady fungovaly, dokud byla poezie součástí veřejného prostoru, jsou dnes zapomenuty. Dnes, soudě podle Písmáku znají mladí víc Poea než Ginsbergaa nebo Corsa.
Romane,
když tě mám " na drátě ", mrkni se, prosím tě, taky na básničku Stařec Bukowski.
Uvažovala jsem, o jakých opravdu úspěšných básnících psát. Koho ale znal celý svět ? Préverta určitě, ale jen v jeho době. Pak taky beatniky. O těch jsem hodně uvažovala. Mně se z nich líbil hlavně Gregory Corso. Pak jsem si ale řekla : a kdo tady na Písmáku vlastně zná beatniky, jedině tak R.L. a blackie. Proto jsem zvolila raději Bukowského. Myslíš, že i beatnici by přicházelli v úvahu pro nějaké diskuse ?
blackie,
díky za chválu. Já bych taky chtěla být heavymetalovou básnířkou. O pár heavy textů jsem se už taky pokusila, jen jsem je tady ještě nenabídla.
Kolik poetik ovládáš, tolikrát jsi básníkem.
moc krásně jsi to napsala.....fakt moc krásně.....*/************************** já bych chtěla být heavymetalovoubásnířkou....ale nějak se mi to nedaří......furt ze mě vykukuje kus zasněné ivi....
To nezpívám já
ale květy které jsem spatřilto se nesměju jáale víno které jsem vypilto nepláču jáale láska kterou jsem ztratil
Jacques Prévert
Mým cílem je stát se popovou básnířkou. Poslední popoví básníci byli po Prévertovi beatnici, "beat generation" : Kerouac, Ginsberg, Ferlinghetti, Corso, Snyder. Ty znal v jejich době celý svět, tak jako třeba skupinu Beatles, která chtěla být populárnější než Kristus. Pak ještě byl popovým básníkem Bukowski. Toho taky celkem ještě četlo a bralo hodně lidí, ne už celý svět(rozuměj - tím celým světem míním jen mladou generaci té doby).Ale dnes ? Můžeš mi jmenovat jediného básníka současné doby, kterého zná celý svět ? Mě napadá jen Bob Dylan, jenže to je "jen" textař, zatímco ti předešlí byli básníci.
můj cíl je spleskat pá slov dohromady a říkat tomu se zavřenýma očima - básnička :D
Aru,
Umbratica není žádná významná básnířka. Musíš si klást vyšší cíle.
Tak to je super. Prévert byl opravdu nejúspěšnějším básníkem všech dob. Sbírka Paroles dokonce vyšla ještě vyšším nákladem než milion kusů. A to byl při tom jeho debut. Jeho první sbírka. Vydal ji ve věku 45 let, tak jako ve věku 45 let zplodiil první a jediné dítě.