Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNekupujte byt od realitky
Autor
dichr
Kupujte přímo od developera
ušetříte na provizi –
tenhle předválečný byt
v atraktivní lokalitě
a před rekonstrukcí
má nějaký potenciál!
jaký si to uděláte
takový to máte!
čekala bych všechno
jen ne návrat do dětství
ty dveře od šopy
a přesně takovouhle komoru
měla kdysi moje babička
z retušovaných daugherotypií
dál hledí přísné tváře
jen dopsat epitaf
lustr snad na petrolej
a začouzený strop
dýchají vetešnictvím
zastrčených tmavých uliček
zato těžká dubová postel
s vyřezávanými andělíčky
má nově potažený slamník
právě teď vám to dochází
tehdy se neumíralo v nemocnici
a pohřby byly dlouhé
důkladné a smutné
čekala bych všechno
jen ne návrat do studijních let
na zdrávce můj první exitus
dodnes si pamatuju
poslední slova
podpora pacienta
skončila zbabělým útěkem
teprve venku
se dalo nadechnout
a všude tolik života
dokonce ve spadaném listí
a zápachu benzínu
hluku hlavních tříd a lásek z pasáží
přesně jako tehdy
11 názorů
Kamamuro, díky za kontra. Vážím si toho velice! Snad máloco je tak cenné jako chytrý, přísný, osobitý ba moudrý oponent!
A poezie? Nikoli číst něco, co chci/nechci...nutnost číst to, co potřebuji! Nic míň. A přiznat, že jsem tu byla a slovo boží mě minulo? Ano, chce to jakousi drzost v krvi.
Safián - na to ti odpovědět dokážu - takový autor by dopadl, jako dopadám dnes a denně já. Nejsem a nikdy nebudu žádný Eco, Vonnegut, Lovecraft, Pratchett, Adams (Douglas nebo Scott), Bezruč, Jirásek, Holan, Deml ani Váchal, ani Skácel, o kterém je tu furt řeč (a kterého, přiznám se, znám jen okrajově), jsem jen prostý obraceč prázdné slámy, nicméně čím víc se snažím, čím je dílo propracovanější a hlubší (nebo mi tak připadá), tím je čtenářský úspěch menší a ohlasy zmatenější, nebo rovnou negativní. Ostatně o tom píšu podrobně v proslovu k Ťapšlapovi, který dnes vyjde.
Ale já jsem s tím smířen, začal jsem publikovat s tím, že to tak musí dopadnout, vadí mi to jen proto, že jsem sám k sobě neupřímný, a namlouvám si, že mě cizí názory nezajímají, i když to není zcela pravda.
Diskutovat se musí umět, a stačí se podívat třeba do politiky, poslechnout si diskuse volených představitelů obyvatel, abychom seznali, že většina z nich diskutovat neumí. Osobně jsem se s vypracovaným uměním diskutovat setkal jen u exaktních vědců (matematici, fyzici, chemikové, astronomové - vím, matematika není věda, ale tříbí schopnost abstraktně uvažovat jako nic jiného) , nicméně ne nutně u filozofů, ekonomů, sociologů, antropologů a filologů.
Člověku musí jít o věc víc než o vlastní ego, musí pracovat s cizími argumenty, musí respektovat zákony výrokové logiky, a proto musí uznat porážku, pokud je poražen, a bez lítosti zahodit hypotézu, jakmile byla vyvrácena.
A to je na běžnou populaci příliš náročný požadavek.
Kamamuro, zlatá slova:
Volné verše musí poskytnou víc, víc, mnohem víc, nějaký paralelismus, asociační proudy, básnické figury - kde jsou nějaké pěkné metafory, metonymie, paralely, přirovnání, kde je tanec řemeslně vypracované elokvence na pozadí pečlivě vybraných reálií, kde je prostor, kde čtenář smísí svou trošku s vaší troškou?!
Jak by asi dopadl u čtenářů autor, který by toto všechno splnil? A co kdyby jeho básně byly složeny z několika strofických metonymií nebo byly celé metonyemi atd.? Vyskytl by se alespoň někdo, kdo by jen nechválil nebo neosuzoval, ale diskutoval s porozuměním k věci?
).
Závorka. Zapomněl jsem uzavít závorku v pátém odstavci prvního příspěvku. Házelo by to chyby, takhle to bude v pořádku. Sorry.
Jo, autentičnost. Autentičnost dílu nechybí, to jsem zapomněl pochválit. Abych taky jen nenadával. Stejně už to nevyžehlím...
Nedokázala přečíst celé??? Dyť je to krátký! Dnes mají lidi attention span jako jepice - jejdanánky, stránka textu, mizím - včera jsem se narodila, dnes mám promoci, svatbu i porod, zítra exitus, není čas na čtení.
Takový Eco o svém Foucaultovu kyvadlu napsal, že prvních tři sta, čtyřista stránek bylo jen na roztřídění čtenářů (zrna a ti druzí, znáte to), a jen vyvolení si pak mohou vychutnat parádní závěr.
Třista stran hutných historizujících mudrování, vzpomínek, apokryfů, fabulací a myšlenkových experimentů.
Tohle?
Jednohubka. Dávám tip - na truc těm, co to "nemohou přečíst". Sice mi nic neříká forma (jak psal včera Safián - proč je to rozházené do "komínků", když je to vpodstatě próza, lineární posloupnost obrazů a myšlenek, jednothreadová aplikace pro single-core CPU. Nic proti próze, samozřejmě, ale trochu mi dráždí něco, co si hraje na něco jiného, když to něco jiného není, a hraní samotnému chybí nezbytná hravost, aby se sebeospravedlnilo?
Volné verše musí poskytnou víc, víc, mnohem víc, nějaký paralelismus, asociační proudy, básnické figury - kde jsou nějaké pěkné metafory, metonymie, paralely, přirovnání, kde je tanec řemeslně vypracované elokvence na pozadí pečlivě vybraných reálií, kde je prostor, kde čtenář smísí svou trošku s vaší troškou?!
No nic, jsem ukecaný a náročný, a taky jsem blázen, dávám tip, ale s výhradami. Do příště si ten blinkr opravte, kupte si trojúhelník, a na ty křižovatky se vás zeptám!!!
Ano, jsem moc přísný, omlouvám se, máš to hezké, dichro, i ty más pravdu, Fidzi, proč mařit roky života čtením, když nemáme jistotu, že to, co přečteme bude tím, co jsme přečíst chtěli? Co když nám to třeba neudělá dobře, a my to pak nebudeme moci zapomenout?!
Literatura není bez rizika!
Ano, promiňte, už se loučím, padám, máte to všichni moc hezké, mám vás moc rád, nazdááááár.....
Zeanddrich E.
22. 11. 2020líbí se mi to :) (možná i proto, že já dlouho byl ..také tak ukecanej :) )
tip
Zvrat v závěru je pěkný, ale jinak trochu upovídané s do nekonečna rozváděnými zbytečnými motivy.