Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePodivné svátky
Autor
Báseň_roku
8 názorů
Davam hlas, ac ten zaver bych radeji posunula do jinych sfer... ale vse jinak vystihuje realitu
hlas
Abych rekla - ruzni kritikove, pouzivajici slovo klise... a kritizujici rym takovy ci makovy... casto melou ze svych velmi tenkych zasob hledisek posuzovani... kupodivu se citi na koni... a nevi, ze si jen rypli... nic tim nerekli... jen se snazili “ jit s hlavnim proudem”... (nemusi se to vubec ale tykat teto situace a osob v ni vystupujicich).
Jen, ze klise je casto nejvic pritomno ve “vyhledavani klise”... Ono staci necist a hledat —- a jasat z nalezeni. Asi bychom meli soudit celek... pokud se k tomu tedy citime opravneni...
Báseň_roku
21. 12. 2020Díky za rozvinutou diskusi s ukázkou, může být, Delfíne, přínosná i jiným, kdo píší vázaným veršem...
- https://www.icestina.cz/rym-2/ : Rým je zvuková shoda jedné nebo více slabik na konci veršů, viz i ukázky v tom odkazu.
- To ovšem dost popírá definice gramatického rýmu, která by snad za něj označila i dvojici potkáš-nedáš, i když z hlediska libozvučnosti i tohle zní dost divně. Mimochodem, i ukázky rýmů v tom odkazu jsou všechny vlastně gramatické a podobné užívali i naši velcí básníci. Třeba Vrchlický ve sbírce Moderní básníci francouzští: Ó ženy, co lze o vás říci? Vy tajemnou tu máte moc nás vrhnout usmívavou lící buď v závrať neb v zoufalství noc... I takový mistr používá změněného slovosledu, aby to vyznělo nevšedně a umožnilo i jiný způsob přednesu než pouhé odemletí text! Podobně mi vyznívá i označování některých výrazů jako klišé, byť poeticky vyjadřují nejlépe, co chtěl autor říci. Podle toho by bylo klišé i prosté "Mám tě rád!", protože před námi totéž říkali miliony lidí...
Radovan Jiří Voříšek
18. 12. 2020trošku mně vadí verše:
- kampak se vytratil jim smích? (dal bych - kampak se jim ...)