Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seV předvečer
Autor
elína m.
V předvečer
Sníh v záři luceren na černý chodník padá
a stopy opilců v něm rozežírá sůl.
Sníh padá na hřívy, na drožkářova záda,
bič jako udice spí, aniž by se hnul.
Mdlý skřípot obručí mrak hustých vloček tlumí,
ten povoz přízračný se zjeví, zmizí zas.
Pán - kožich, cylindr - jen rozkazovat umí
a kočí shrbený ví - s pány není špás.
Svět, jehož křehký řád se pomaličku hroutí...
Tam v Kremlu báťuška a též mág Rasputin
a v dálce teče krev a car se nevykroutí
ze smyčky Osudu a hvězda, jejíž stín
se mění v pentagram a páchne hlínou hrobů
nad věže vychází - nad chudobu a zlobu.
9 názorů
Tej,
ta básnička už je asi rok stará. Čekala jsem dlouho, kdy nastane vhodná situace, abych ji zveřejnila a zdá se, že jsem ten okamžik vystihla docela dobře. Teď to vypadá, že ta básnička byla napsaná specielně kvůli dnešku.
Radovan Jiří Voříšek
20. 01. 2021Moc se mi tam líbí jamby, je poznat, že sis s tím musela hezky pohrát a nebo ti to jde samo díky talentu. Říkám si, jestli by nebylo lepší to rozparcelovat na sloky, ale nevím. Má to tempo takové, že čtenář chce číst díl. Má to sdělení, drží pohromadě, děj se stupňuje a je uzavřen až zlověstným obrazem blízké budoucnosti.
On je sice Kreml v Moskvě a 'báťuška' ho v podstatě nepoužíval, ale to je jen malá piha na kráse, tak dobře schovaná ve výstřihu, že ji vidí jen ti, komu je dovoleno. Atmosféru to vystihuje úchvatně.
Zaměnil bych Kreml za Zimní palác nebo Petěrhoff, asi Zimní palác.
Něco jako ... Jdou Zimním palácem báťuška, Rasputin...
Velký tip *
Tohle jsem napsal už kdysi dávno (začátek roku 2012):
Revoluce
rudý komisař
s básnickou sebejistotou vybírá rozinky z koláče
světa, který leží roztříštěn o své vlastní okovy
s grácií močícího opilce
přišli ke kormidlům a vydali rozkazy
Má to takový ruský a trochu starobylý nádech. Možná právě ten mě svádí chápat tento sonet jako "ohlasový". Ale je dokonalý a krásný.
Nechápu vztah mezi sonetem a prologem. Na úlohu, kterou mu prolog podsouvá, je příliš krásný.