Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVečer v Orpierre
Autor
kalip
Městečko kamenné sevřela horská dlaň
i ty se věkům klaň,
té době vzdálené
Procházíš ulicí, v bocích je štíhlá,
v okně se mihla
stařenka s konvicí
Tajemství ukrývá zašlá modř okenic,
ty nevíš zhola nic
a dne již ubývá
Za městem ovečky už v letní nahotě,
než půjdou na kutě,
pasou se u říčky
Přemýšlíš o štěstí, o kráse, moudrosti,
pryč jsou tvé starosti,
jdeš zpátky k náměstí
Tam věkem bohatí petanque si přinesou
a hrají s noblesou
koule jen rachotí
Nárožní hospodu roztančí kapela
a z věže kostela
odbíjí pohodu.
9 názorů
Katko, z komentářů některých tzv. redaktorů si nic nedělej. Myslím, že tuto báseň znám už z jiného pramene. Když se podíváš, co vše se dostává do výběrů a zlatých výběrů, tak nad tím zůstává rozum stát. Mně se ta báseň líbí svou atmosférou.
Radovan Jiří Voříšek
04. 03. 2021Ahoj kalipe(ko), za rozmlženou atmosféru si můžu sám pozdní noční hodinou, únavou a Svatovavřineckým - pozdní sběr z Velkých Pavlovic. Nyní už ji vnímám nefiltrovaně.
Hezký den,děkuji všem za komentáře i kritiky. Radovane, mrzí mě, že atmosféra města je pro Tebe zamlžena. Já jsem to viděla takhle, když jsem navečer procházela uzounkými uličkami mezi kamennými domy s dřevěnými okenicemi, nic jsem nepřibarvila, nebylo to potřeba. Ostatní mou náladu i postřehy rozluštili, tak snad se zvedl opar i pro Tebe. :-)
No to je krásný. Přeneslo mě to do atmosféry Pagnolových vzpomínek... Krásný. Neotřelý, třeba zrovna ta v bocích štíhlá ulice... a spoustu dalšího. Moc krásný. Tip a.
Radovan Jiří Voříšek
01. 03. 2021Silene ano, mohla by souviset. Problém bude najspíš u mě. Zřejmě potřebuji míň dumání, pátrání, odhalování.
Radovane, čtvrtý verš nese význam "procházíš úzkou ulicí",
o mihnuvší se stařence potom okolní text napovídá, že inkriminovaná konvice by mohla logicky souviset s podvečerní zálivkou květin anebo podáváním večeře. Inu, tajemství.
Mně se to moc líbí! Slova i rytmus. Všechno, co jsi použila, patří podle mě k pohodě. Žena s konvicí mě neruší, protože pro mě je konvice symbolem klidu a pohody. Rýmy mě neruší, protože mám ve zvyky zpívat si v duchu lidové písně - to pro mě také patří k pohodě. Popis atmosféry toho místa se mně líbí.
Radovan Jiří Voříšek
01. 03. 2021Ahoj,
přijde mi, že báseń netvoří kompakt. První sloka začíná popisem asi starodávného městečka v horách. Druhá je o komsi štíhlých boků, neví se kdo. Zřejmě viděna na ulici. Však náhle se objevuje stařenka s konvicí (proč zrovna s konvicí?) ale za oknem. Celé mi to přijde jako opěvující dílo starýc prožitků v nějakém francouzském městečku. V tom případě by to chtělo jej víc prokreslit a obdařit atmosférou. ta místy vykukuje, místy se v nejasnosti ztrácí.