Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seUčitelům (učitelsky) k svátku
Autor
Movsar
Noční přepad
Jsou to romantici - trénují noční přepad. To není jako v létě na zahradě schroustat kedluben. Smrdí to střelným prachem a újmou, hodně nábojů padne na buben. Za pár dnů už budou v Mali, v džungli, po pás v řece s krokodýly, a jen co padne soumrak, číhat za sapany, čekat na konvoj s nepřáteli. A sotva se objeví - ohohohoho.... rozkřičí se jeden, druhý, seš mrtvej, počítej do deseti! A pak, nečekaně a zákeřně zezad, hlas mámy, že domů a večeře. Tak ahoj a zas až zítra.
Učitelům (učitelsky) k svátku
Patrně jste se narodili ve správné zemi. Jeho klidný výraz, knihu na prsou, dlouhý vous a solideo zná celý svět. Ale počkat. Nebyly to zdejší poměry, co ho donutilo usadit se a zemřít daleko odsud?
Ve veřejném prostoru, jehož je škola takovou předsíní, vedou se zápasy o fakta; dnes více než kdy jindy. A vedle faktů, někdy komicky tahaných až z morku kostí, žijí "fikta" (tak to nazval filosof Bělohradský), mytologické konstrukce osob a událostí, jejichž stopy známe jen zkreslené časem, anebo si je prostě chceme pamatovat jinak.
Učitel se často ocitá v těžké pozici: musí se rozhodnout, kdy je namístě hájit fikta, proti faktům příliš banálním nebo surovým, a kdy je fikta, začasto kýčovitá a grandiozní, třeba relativizovat střízlivými fakty. A pak má učitel ještě spoustu jiných těžkých úkolů, jako hlídat děti o přestávce, odrážet stále bláznivější rodiče a ustát roli objektu prvních milostných snů..
Tak ať to vše dobře zvládnete.
Neděle
Ona upeče koláč s rebarborou, po obědě, který ale doveze cyklista na zádech, ho tím koláčem zkrmí a on s chutí nedospělých savců pustí se na její prsa. Bude za to něco chtít: Jenom miminko, zašeptá višňovými rty lankom labsolu ruž.
Po čtyřech letech, to je tak akorát, shodly se kamarádky, v přítmí místnosti bez oken, pod plastikou státního znaku, se zbytečným advokátem po ruce, vyslechne si vážné pochybnosti o jeho schopnostech jako otce, zato pevnou důvěru v jeho nadstandardní příjmy. Zašimrá ho chuť rebarbory na patře, zhořknou višně labsolu...
4 názory
blacksabbath
30. 03. 2021Super....ráda jsem četla.... A pak, nečekaně a zákeřně zezad, hlas mámy, že domů a večeře...:-)))).............*/***********
Já Lucie píšu...
29. 03. 2021Připojuji se k annnie :) Všechny super! Ráda jsem si početla.
Zdar učitelům!
Tvoje věci se mi údaj čím dál tím lepší. Dnes všechny tři opravdu výborný. Tip a.