Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVelká noc
Autor
Radovan Jiří Voříšek
To je ta noc
jediné svíce
ve kterou už nikdo nevěří
Osamělý plamínek zažehnul
všechna světla vesmíru
A tma utonula
v jasu pravého krále
14 názorů
Radovan Jiří Voříšek
11. 04. 2021nóó, to není vůbec špatnej postřeh
Když to čtu, mám pocit, že první sloka je pointou. Přeházel jsem Ti to (to aby řeč nestála) jinak plně respektuji Tvé autorství.
Osamělý plamínek zažehnul
všechna světla vesmíru
a tma utonula
v jasu pravého krále
To je ta noc
jedinné svíce
ve kterou už nikdo nevěří.
Tady bych básni vytkl (z mého pohledu) až moc velkou podobnost s texty Velikonoční liturgie.
To je ta noc,v níž Kristus pouta smrti rozlomila jako vítěz vystoupil z hrobu.
Raduj se i ty, země, zalitá tak oslnivou zářía tonoucí v jasu věčného Krále,pohleď, jak na celém světěrychle zmizely temnoty!
Ale na druhou stranu, může to být umyslné. Možná, by text mohl být delší a autor by uplatnil více svoji poetiku.
Radmila Marie
09. 04. 2021Návrat krále..., díky...
Já Lucie píšu...
08. 04. 2021Čtu to už min. 3x a pořád v tom něco dokážu najít, něco víc a víc... S poklonou posílám tip, tichý jako vánek, abych nevyrušila...
Někdy je to zatracenej průšvih, když se plamen šíří, někdy moc dobře…
blacksabbath
08. 04. 2021dávám tiše tip a ukládám si...krásná báseň......*/********************
Radovan Jiří Voříšek
08. 04. 2021díky Diono, i tobě
Radovane, to je moc krásná báseň. Zažehnu Tip a přeju Ti hezký den :-)
Sonety ve volném verši se psaly u nás i ve světě nejméně od poloviny 20. století a byly uznávány. O Petiškových se pochvalně vyjádřil třeba Seifert. Holan je nepsal (alespoň si nevybavuji), zůstal vždy o verš kratší nebo delší. Ale inspirace byla podle mě zřejmá. Sonet má ovšem mimo rýmového schematu ideovou kostru, u rispetu nevím. Volná forma plní funkci kulturní návaznosti, i když se cesty rozcházejí.
neměl by se rispet rýmovat? je vůbec dovolen rispet ve volném verši? nebyli bychom heretici - já jako autor a ty, že jsi to za rispet uznal?
Škoda, že preciznost první strofy nedovoluje přidat verš. Vznikl by tak pěkný rispet volným veršem. Lakonické, ale pěkné.