Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sezápisky z exkurze; pohřbené půdy
Autor
Luzz
zažili jsme několik dob ledových
inverzi magnetického pole
i příchod člověka
dnes je však šance na revitalizaci nízká
pohřbené půdní horizonty
lze oživit jen za cenu destrukce nadložních vrstev
teprve potom se půdotvorné procesy
znovu
a velice zvolna
rozběhnou
21 názorů
majaksi, teď by to chtělo někoho vyzbrojeného jungovskými archetypy - a nadinterpretační apokalypsa bude dokonána! (zlý, zlověstný smích...)
egile, majaksi... vřele děkuji za pozornost věnovanou tomuto textu... ne, že bych těm vašim komentářům rozuměla, jsem jen prostá geografka... ale je fajn, že jste si tady tak hezky popovídali.
Mně se zas líbí, jakým způsobem autorka nakládá s presokratickým "aletheia" ve významu neskrytost či odkrytost, jek je pojímá pozdní Heidegger, kdy pravda není pouhá adekvace, koherence či správnost. Je něčím, co vychází z bytí samotného. Ve skutečnosti mám za to, že text v jedné z nesčetných rovin pojednává o vztahu Martina Heideggera a Hanah Arendtové ("zažili jsme několik dob ledových"- resp. studených válek v osobní i politické rovině, které - v obou rovinách - vedly ke žhavému střetu) - ve spojistosti s Heideggerovým pozdnějším obratem (inverze magnetického pole) ke znatelnému mysticismu - (tzv. kehre). Ano, pohřbené (zakryté) půdní horizonty lze oživit (vytrčit do vanu bytí, řečeno spolu s pozdním Heideggerem) důslednou hermeneutickou dekonstrukcí nadloží - tedy projekcí, interpretací (a s nimi souvisejících diskursů), aby došlo k obrácení lyrických subjektů zpět do nitra samotnému bytí. A ustavování pravdy v neskyrosti se pozvolnou expozicí může - jak přiléhavě poznamenává autorka - "zvolna rozběhnout". Současně v textu vidím autorčin historický pohled na kontroverzní osobu myslitele (jejž samotná H. Arendtová později označila za "chronického lháře" - v našem pojetí tedy za zakrytce, rep. pokrytce) a na možnost revitalizace, rehabilitace, restaurace(...) , která je v tomto případě v souvislosti s působením v NSDAP- řečeno slovy autorky - "velmi nízká".
Dialektika pána a raba je dějinný proces výměny rolí vládnoucího a ovládaného. Píšu to proto, že tak by bylo podle mě možné interpretovat Tvé dvojverší:
pohřbené půdní horizonty
lze oživit jen za cenu destrukce nadložních vrstev
snake, já se ve filosofii vůbec neorientuju, mohl bys toho Hegela prosím nějak víc rozebrat?
ostatním díky za návštěvu.
Jestli je to pomalu pro ně, tak to máme ještě moře času ... na to mezitím :) budu si držet svou nadložní vrstvu :/
no jo, majaksi, to máš z toho, žes neznáš npp červený kopec.
egile, ano. půdní horizonty. v poslední době možná i víc než geomorfologie.
jazzy a pomerančová: děkuji.
Ach ty půdní horizonty. Dalekosažná analogičnost (metaforám se většinou vyhýbáš) dává tvým textům osobitý rukopis. Jde poznat, máš svůj styl (což je důležitý!). Texty zároveň nejsou ani popisný. Taková věcná zhuštěnost, jakoby geomorfo-abstrakt, přitom každý trochu soudný čtenář pochopí tu emocionální tenzi - onen amalgám mezi obrazy.....
Pomerančová
21. 04. 2021Utkvěla mi v hlavě. Naléhavá, evřená, čistá. t. a v.