Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSilmarillion
Autor
Radovan Jiří Voříšek
V okrových sítích
bukových stínů
střapaté vlasy
lesních trav
V slunečních nitích
nažloutlých blínů
mávají si
s paprsky na pozdrav
A je to odlesk prvního světa
kde zněla Píseň stvoření
Z té Hudby dodnes
zní kastaněta
zrození
Prastarý chorál mnozí i dnes
v útržcích poznají
Ptáci jej ráno do nebes
s radostí zpívají
35 názorů
Radovan Jiří Voříšek
16. 07. 2021díky ptakopysku
Pane Litartsi, všechna čest. 23.6 v 7: 40 : 39 jste v úvodu skvěle charakterizoval své verše. Lámavě, křečovitě, verš na osm slabik, ale s rozbitým rytmem, navíc komicky urýmované.
Radovan Jiří Voříšek
23. 06. 2021Výborně! To bych podepsal.
Jaká dogmata, jen konstatuji, že báseň (v komentáři výše) je na osm slabik. Vázaný verš to má, ale to je všechno. Netvrdím, že počet slabik je nutné vždy dodržet, vždyť také občas píši volněji, ale jak praví pravidla, počet slabik ve verši je jedním ze základních ukazatelů kvality básnické tvorby.
Moje básně se také řídí pravidly, mají vázaný verš, rytmus (i proměnný), rýmy a obsah, často s filosofickou myšlenkou. Žádná dogmata, právě naopak, byť má člověk již víceméně ustálený rukopis a styl.
Radovan Jiří Voříšek
23. 06. 2021počty slabik nejsou řídící a nezbytné
v části básně jsem pouřil grafiku, někde vypíchnutí důležitého spojení nebo slova tak, že je to umístěno svlášť
no vidíš to!!! konečně!!!
další průlom - jak ses oháněl, že nepíšeš podle dogmat, tak právě je používáš k hodnocení
takže žáááádný dogmatááá, ale PRAVIDLA to má ta poezie a hlavně vázaný verš
GRATULUJU
Tak toto je příklad špatně napsané básvě (viz výše). Lámavě, křečovitě čitelné, verš na osm slabik, ale s rozbitým rytmem, navíc komicky urýmované. Chybí rým k výrazu "nebesům"! Obsahem bez myšlenky, jen jak vítr vál (spíše tornádo). Ovšem je to překlad z angličtiny (pokud je to od tohoto autora), takže v této podobě již práce někoho jiného.
-
To bychom se museli vrátit k nějaké konkrétní básni, kde se Vám nelíbily rýmy. Vyberte některou a já se Vám pokusím vysvětlit její specifiku.
Radovan Jiří Voříšek
22. 06. 2021díky
Vál vítr přes uvadlý vřes,
leč bez pohnutí stál tam les:
na jeho klín pad věčný stín
a temný tvor tam mlčky lez.
Ten vítr od hor chladných vál
jak příboj řval a náhle rval
větve i strom tam v lese tom
a k zemi listí strhával.
Pak vítr k východu se zdvih,
les opět znehybněl a ztich,
leč přes močál si vítr dál
surově hvízdal v notách svých.
Sténala tráva, rákos lkal
ve vlnách vod, když dál se hnal
ševel a šum až k nebesům,
kde cáry mraků roztrhal...
J. R. R. Tolkien
Mám od něj snad vše, včetně mapy na stěně. Snažil ses udržet notu a nepřijde mi, že by zněla falešně. A to je důležité.
Radovan Jiří Voříšek
22. 06. 2021nakopíruj mi mou jalovou kritiku, kterou jsem ti napsaal a zdůvodni onu jalovost
to jak pořád píšeš, že vše v básni podřizuješ obsahu, je normální, to se prostě dělá, ale i tak se dá rýmovat kvalitně!!!
to nepochopení obsahu tvých básní, jak to pořád opakuješ - nevěřím už, že bys tomu sám věřil
Litars, nevím co se nedá pochopit na tvejch neumělejch čemsi, kterejm říkáš básně, seš totálně mimo mísu v psaní aji v komentářích, nic jinýho než ješitnost a hloupost. Je tady hodně lidí, kteří neumí, já k nim taky patřím, ale to co předvádíš ty a že se za to nestydíš, takovej tu nikdo není!!!
Ta kritéria jsem znal i dříve.
Vše se v básni podřizuje obsahu, jinak je to samoúčelné, formální básničkaření.
Nepochopili jste mé básně, jejich obsah, styl, proto jsem ani já neuznal Vaši jalovou kritiku.
Radovan Jiří Voříšek
22. 06. 2021tady diskutuji o tvých poznatcích, které mi píšeš na mé rýmy a chválím tě, že jsi konečně přišel na některá kritéria rýmů
a taky tě chválím, že jsi zde konečně opustil své stěžejní kritérium pro hodnocení rýmu - tvoření podle obsahu, podřizování obsahu ...
co se výhrad ke tvým rýmům týče, to jsme probírali pod tvými díly nesčetněkrát ... a zdaleka nejen já
Vždy jsem pečlivě nahlížel i na rýmy a vím o nich vše, na rozdíl od Vás, jak dokazujete třeba v této básni. Pokud máte nějaké výhrady proti mým, museli bychom diskutovat o konkrétním díle, o jeho obsahu a formě.
Radovan Jiří Voříšek
21. 06. 2021už jsem ti to psal - průlom v tom, jak už nahlížíš na rým a co už jsi se o něm dozvěděl
Průlom v čem, tak jak píši své básně, píši je již dlouho. Samozřejmě mají i svůj další vývojový pohyb, ne však podle Vašich měřítek.
Radovan Jiří Voříšek
21. 06. 2021dík
Silmarillion rozhodně není snadné čtení. Musí se doho jeden dostat a pak jej to pohltí! I když množství postav je takové že udržet nit vyprávění je někde na hraně. Nicméně daleko větší hrůzu mám z Nedokončených příběhů... Tohle jestli někdy přečtu to bude zázrak...! :)
A jakožto poklonu jmenovánému dílku považuju to tvé za chvalitebné... ;)
Radovan Jiří Voříšek
21. 06. 2021Vždyť říkám, průlom veliký! V tvém prvním odstavci jasně patrný. Jen tak dál!
Ale pane Voříšku, co se týče rýmů veršů, tak zde sice panuje dosti velká benevolence, vzhledem k vyjadřovanému obsahu a také díky možnostem českého jazyka, ale jsou tu i určité hranice. Proto jsou různé typy rýmů, které je možné uplatňovat v básních i kombinovaně. Vždy však vazbou k vyjadřovanému obsahu, ne samoúčelně, jako nějaká z nouze ctnost. Doplňující se rýmy by měly být souzvučné, libozvučné i kontrastní, ale ne kolizní. Rým může být zvuková shoda jen posledních slabik, zvuková shoda posledních dvou, tří slabik nebo zvuková shoda celých slov. Záleží na smyslu vyjadřovaného a básnickém citu autora.
Vždy i rýmy pečlivě promýšlím pro potřeby svých básní. Opakuji, kdo však nerozumí jejich obsahu, čte jen formu díla a porovnává její prvky s nějakými prázdnými schématy, tak se nutně zbavuje možnosti objektivnější kritiky.
Radovan Jiří Voříšek
20. 06. 2021Litartsi!
Začínám z tebe mít radost.
Konečně ses kouknul na rýmy s nějakým přemýšlením. Jak rýmy vypadají, co jejich koncovky. Zdá se, že jsi přijal skutečnost, že rým je zvuková shoda v koncovkách slov. Sice píšeš: stvoření - zrození – tvrdé „ření“, měkké „zení“ (což sice nedává smysl – proč by „ř“ bylo tvrdší než „z“) ale to vůbec nevadí, to se vypiluje.
Hlavní je, že jsi zde opustil kritérium, že i mizerný rým je vlastně povedený rým, a to tehdy, když se to autorovi (tobě) hodí obsahově!
Však víš sám nejlíp, co jsi psával o rýmech.
To je velký průlom!!!
Gratuluji! Jen tak dál.
Radovan Jiří Voříšek
20. 06. 2021díky
Evženie Brambůrková
19. 06. 2021Také to bylo v našem lese před 50 lety. Nádherné.
Radovan Jiří Voříšek
19. 06. 2021Goro, jo jo, je to přívlastkové a oslavné, dýky za návštěvu
Radovan Jiří Voříšek
19. 06. 2021díky Litartsi
Rýmy? "Stvoření - zrození" (tvrdé "ření" - měkké "zení"), nebo rýmy "poznají - zpívají" se také nedoplňují dobře.
Radovane, mně zpočátku nějak nesedí přídavné jméno v každém verši... a v závěru zas příliš oslavný tón. Neznám však ony souvislosti, které v komentáři zmiňuješ...
Radovan Jiří Voříšek
19. 06. 2021jééé, děkuju!
takový komentář (i když by mohl být přesnější - rýmy - které? ...) mě těší.
A znát "Tolkínův" Silmarillion by taky neškodilo (to je reakce na ten sentiment poslední sloky)
Mně jste tolik vytýkal, nespravedlivě, ale co píšete Vy?
Slabiky ve verších, rytmus, přízvuky, některé rýmy... Závěrečná sloka je nejslabší, sentimentálně banalizuje předchozí.
Radovan Jiří Voříšek
19. 06. 2021K tě oslavné až skoro básni, kterou je začátek Tolkienova díla, se dá použít skoro všechno. I chrám lesa.
Kdyby to už nebylo klišé, řekla bych: chrám lesa... Ale bohužel, je už to klišé, tak jen: krásný. Tip a.