Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

město který se ti zdálo

28. 12. 2021
12
12
369
Autor
Luzz

nechce se ti luštit šifry

spát v čekárně na zázraky

vždyť to město skoro neznáš -

snad jen z vlaku; řeka – ostrov

 

kalný vody; prý je snadný

do nich skočit -

 

- zas se bojíš? -

 

třeba zmizíš

třeba zjistíš

že už dávno umíš plavat

 

- tak se vrhni -

 

a pak v klidu

můžeš znovu čmárat básně

potají rýt do laviček

do pískovců

do svých vrstev -

 

 

jak vypadá naše město?

nezdálo se?

nebo zdálo?

 

 

 

 

 


12 názorů

Luzz
31. 12. 2021
Dát tip

díky všem za všechno

a někdy zase...

 


Danny
30. 12. 2021
Dát tip

perfektní jako vždy, tip


K3
29. 12. 2021
Dát tip

Čtu tvé verše rád, bývá v nich hloubka.


atkij
29. 12. 2021
Dát tip

Podmanivé...


Silene
29. 12. 2021
Dát tip

No však. Se tu namáhám vzpomenout si, kde na klávesnici dvojité w, a ono lze třemi slovy včetně předložky! Dobře, že tak. 


egil
29. 12. 2021
Dát tip

Já zbožňuju čtyřstopý trochej! Už jen proto, že je skutečnou výzvou jej ještě nějak aktualizovat, ozvláštnit. "Říkačku na čtyři" ber s nadsázkou - nemyslel jsem pejorativně. 


Silene
29. 12. 2021
Dát tip

egil:Zcela tak. (Tam viz prolog.) Tu než probírám/e, čím se třeba přihodí, že cítíš např. rytmickou spodobu, aniž si v sobě hned nebo vůbec analyzuješ proč. Nemusí být důvod, nutkání analyzovat... Nikdo nemusí počítat, aby psal, myslím si. A ani takto číst nebo sám cítit.    

Říkačka na čtyři = rovněž způsob, kterak říci, úsměv. Že má maličkost proti říkačkám nic nemá, asi zřejmé. 


egil
29. 12. 2021
Dát tip

Silene, možná teď do atmosféry kolektivního běsnění vstoupilo něco z v neděli zesnulého Karla Šíktance... (I Tvoje dnešní b. je do jisté míry říkačkou na čtyři.)

Jednou mi K. Š říkal (cca 2009): "Voni mi často říkali, že tam mám nějaký trocheje a daktyly - ale mě to nikdy nezajímalo, já to nikdy nepočítal."

 

 


Silene
28. 12. 2021
Dát tip qíčala

Třebas španělština by také měla mít přirozený trochejský spád. (I když ta hodně hraje na apokopy a tak, řekla bych, čímž se patrně mnohdy kýženého spádu dociluje.)

Prostě dvoudobé metrum, preferovaný přízvuk na první slabice ve stopě.

S1W1 S2W2 S3W3 S4W4

S = strong (kluk)

W = weak (holka) 

přerývka, přestávka: v hrubém významu mezislovní předěl uprostřed verše 

V alexandrínu by byl uprostřed stopy, 

ale zde 8 : 2 = 4 (překvapivě). 


Luzz
28. 12. 2021
Dát tip

ty jo, to je na mě moc složitý

přerývka, slabá pozice...

měla bych si to aspoň trochu nastudovat (z úcty ke čtenářům)

jsem ani nevěděla, že tam nějaký trocheje mám.


Silene
28. 12. 2021
Dát tip

(14 je v prvním půlverši sice Xx/x X, tj. s přízvukem na slabé pozici, ale jde o půlverš, nikoli celý verš, a tak se ona přerývka nemusí zrovna démonizovat, no.) 

K rytmické šalbě, úsměv. 


Silene
28. 12. 2021
Dát tip

Mi se líbí, i když nevím (jestli ne/zdálo). Krom dvou veršů (2, 17), které se spádem poddají, čistokrevný technický trochej. Plus všechny čtyřstopé/osmislabičné disponují přerývkou (příp. volitelný ekvivalent, blabla). 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru