Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDanse Macabre I. - Příprava
Autor
Kamamura
Kdybych já byl nekromantem
jižně od Alma Aty,
dlouhé kosti - dobrý tandem:
holeň, femur, paty!
Hlavu jako míč kulatý,
snadno najdu v mlází,
však čelisti k mletí pantem,
ty mi pořád schází!
Kdybych já byl od měsíce
odvrácenou tváří
sfouk bych lidem všechny svíce,
ať se dílo daří!
Kdybych já byl kostní dření,
(pro přátele "Morek")
dotančil bych po setmění
k mohyle na pahorek.
Kdybych já byl mlhou hrobní,
co tvar pořád mění,
přikryl bych všechny tanečníky
závojem zapomnění.
33 názorů
Nu, předně se obávám, že máš decentní obtíže s porozuměním psanému textu, které samozřejmě nepřisuzuji tvému inteligenčnímu nedostatku, jako spíš nepozornosti.
Zkus možná precizněji číst, co je ti sdělováno, než příslušnou energii napneš do vlastní sáhodlouhé odpovědi. Neboť se mě tu opakovaně tážeš na věci, na které jsi odpovědi již obdržel, což se mi jeví příznačným.
Ale tak jistě, mohu na tomto světě naprosto za vše.
That's all.
Silene - no a cos tedy vymyslela za prográmek? Sekvenčně procházíš ID dokumentů na Písmáku, protože se předávají metodou GET, a jelikož Písmák ochotně zobrazí jakýkoliv dokument komukoliv, kdo zná jeho ID, koncept nekoncept? Nepouštíš to náhodou v neděli v noci? Zdá se mi podle nárůstu odezvy, že server tou dobou vždy úpí a sténá pod nezvyklou zátěží, ale může to být zálohování na nějakou pomalejší břidlicovou tabulku. Bylo by pitoreskní, kdybys Písmák ve snaze zachránit ho před démonem mé hypotetické pitomosti zbořila ty svým hackerským aktivismem. To by byl minimálně námět na sci-fi povídku.
Když už jsme u té pitomosti a nepochopení, kterými pořád šermuješ, tyto nálepky může lepit každý na každého, já na tebe, ty na mě... a co? Mění to něco na čemkoliv? A připadá ti taková zábava chytrá, nebo konstruktivní?
Pořád jsi mi ještě nevysvětlila jasně a stručně, proč se tak tvrdošíjně domníváš, že čemukoliv rozumíš lépe než kdokoli jiný. Ano, viděl jsem apologezi nějaké koncepce "vázaného verše", která se mi zdá stejně archaická, jako české školství. Ty samozřejmě považuješ takový názor za herezi, nicméně bez ohledu na naše názory se jazyk vyvíjí stejně tak rychle jako svět, který obývají lidé, kteří oním jazykem mluví. Je možné sice trvat na tom, že jediné správné pojetí je to, které je dnes už stovky let staré, ale pak se člověk nesmí rozčilovat jako Alenakar, že to nikoho nezajímá.
Chyba bývá málokdy ve čtenáři.
Nová noticka pro autorovu radost: Ach tak! Kámmo, můj prográmek vykazuje, že přec jen je ve tvém životě někdo z tvých důvěrných ne/přátel, kdo tě v pokládaných otázkách formulačně ohrožuje slovem pitomost. Tedy nyní již je mi více jasné, proč se tě podprahově čímsi výrazněji dotklo, a tudíž i lépe chápu výše připojenou kapitolu románu v dopisech, případně roman-feuilletonu, mimochodem mého preferovaného ranku žánrové literatury. Ach, klasika! Tajnosti Londýna.
Btw, existuje-li a nejde-li ovšem o paní Columbovou, moudrá to dáma, uznalý smajlík.
Slušně našlápnuto na novelu.
Nic jsi nepochopil, Ivane.
Kamamura na Hrad a závěr na Poetizer.
Milá Silene, já jsem tě asi přece jen poněkud přecenil, což uznávám, je nakonec moje chyba. Hrát si lze jen s těmi, kdo na to mají náladu a kdo ovládají pravidla hry, a tahle hra už není ani zábavná, ani inspirativní, v tom ti dávám taky za pravdu, proto s ní končím - budu si hrát s těmi, které to neobtěžuje.
Co se trvých postřehů týče:
1) Bývá mi vytýkáno všelicos, ale snad nikdo z mých přátel ani nepřátel, kteří mě znají, neprohlašuje, že jsem pitomý. Ergo máš-li ten dojem, musela's asi někde udělat chybu ve výpočtu. To říkám zcela klidným a věcným tónem, aniž bych se do tebe potřeboval navážet - zde si prosím povšimni té asymetrie. Prostě jen funguji podle jiných principů, než na které jsi zvyklá, a životní zkušenosti mě naučily, že není důvod tancovat jen proto, že nějaká Gora, Thea, nebo kdovíkdo ještě začne pískat. Já také nevyžaduji, aby ostatní hráli podle mých not, a proto hraji podle jejich jen tehdy, mám-li k tomu důvod.
2) To, co chápeš jako "obtěžování", je ve skutečnosti z mé strany forma kritiky. Nerad říkám věci přímo, protože mundánní jazyk ponechává pramálo místa pro fantazii, ale jak vidíš, jsem toho schopen, i když mě to moc nebaví. Jsi na veřejném serveru, publikuješ veřejně své texty a názory, tak si už proboha zvykni (zvykněte), že neseš kůži na trh. Psaní je dovednost, nikoliv encyklopedická znalost. Sebevětší množství sestudované teorie ještě automaticky neznamená kvalitní produkci - podobně jako v ostatních disciplínách se dovednost získává praxí, praxí a zase jen praxí - samozřejmě za předpokladu, že se je člověk schopen učit z vlastních chyb. Což mě přivádí k otázce - proč s lawender pořád mažete vlastní texty? Stydíte se, nebo si nevěříte, nebo co za tím vězí?
3) Programátor skutečně nejsem, ačkoliv programovat umím a v minulosti jsem se jako programátor živil, moje povolání se jmenuje "systémový administrátor", krátce sysadmin.
4) Odstavec o "diskreditaci" je totálně mimo, nezlob se. Stejně jako ostatní tvého kmene máš i ty zvyk zastřelit posla, když se ti nelíbí psaní, které nese. Zmenšující se uživatelská základna samozřejmě není kvůli mě (jsem tu jeden z mnoha), ale proto, že ten, kdo má na starosti administraci a rozvoj portálu (ať už je to fakticky kdokoliv) nemá žádnou životaschopnou vizi, neví, jak zaujmout internetové publikum, se kterým soupeří o pozornost uživatelů, která je (stejně jako všechny zdroje) omezená. Nepřekvapuje, že server je amatérský počin z devadesátých let; přesně tak totiž vypadá - nekonzistentní změť komponent prolezlá množstvím chyb (narážím na ně doslova na každém kroku), zastaralé GUI, absence moderních prvků na jiných portálech obvyklých, integrace s populárními sociálními sítěmi, atd. Pokud by server patřil někomu, komu skutečně záleží na jeho atraktivitě pro nově příchozí, tak by místo blazeovaného podřimování ve své sociální bublině buď začal něco dělat, nebo by najal někoho, kdo začne něco dělat, nebo by předal žezlo někomu, kdo něco začne dělat. Já samozřejmě nebudu nikdy na blind "programovat novou verzi písmáka" aktivisticky, na koleně, u těchto projektů platí "Go big or go home!", a já mám i jiné aktivity, a sem se chodím hlavně odreagovat. Navíc se podobné portály dneska už neprogramují od základu, ale poskládají se z modulů/cihel, které už vytvořil někdo, kdo řešil podobnou úlohu, lehké programování vyžaduje jen "malta", která ty cihly pospojuje dohromady, ale vzhledem k tomu, že mívají dobře zdokumentovaná rozhraní, je to opět jen otázka času a nasazení.
5) Pokud jsi říkala, že "je nesmysl hádat se o to, co je lepší a horší báseň", kde se potom v tobě ta šílená vášeň, se kterou mi dokazuješ, že jsem pitomec? A proč se tu dokola pořádají ty legrační soutěže, kde si hrstka těch samých autorů uděluje metály za stále stejnou kostelní nudu (lokální specialita), což je přesně právě to, co odrazuje kohokoliv přicházejícího ze světa vně místního kabalu "zasvěcenců" - viděl jsem pár mladých, celkem zajímavých autorů, jak přišli, dostali úplně zbytečnou sodu kvůli potomostem, místo aby je někdo povzbudil, a už se nevrátili. Proč si také nechat nadávat od starců, když může člověk v počítačové hře vládnout impériu, objevovat nové světy nebo zabíjet draky? Není divu, že je tu atmosféra jak v hrobce... tohle místo totiž v jistém smyslu hrobkou je, a zvuk lopat je stále slyšet, což je pitoreskní.
Tvou vášeň, kterou jsi projevila v našem malém sporu, já náhodou respektuju, proto jsem tě provokoval a dráždil, protože jsem doufal, že napíšeš něco, co nebude úzkostlivě konstruovaná doplňovačka odlitá v archaické formě, nebo co nebude kýčem, které vyrábí sériově Alenakar, ale nakonec z tebe vyšlo jen dost prozaické zahudrování. Tak třeba příště, ještě nejsme mrtví.
Bodnout se hele asi nepůjdu, budu si dál psát, co mě baví a naplňuje.
Co se pravidel a přístupu "Takhle to je, tohle je 'vázaný verš', a ty to musíš uznat!" - to je totální přelud. Dobré umění je, stejně jako jazyk živé, a pořád se mění, což znamená, že dvěstě let stará sádrová forma na odlévání veršíků je dobrá tak akorát do muzea. Uměním je i pisoár vystavený v galerii jako vzkaz podobným "kazatelům". Pamatuju se, jak mi můj učitel odpověděl na otázku, jestli tedy hlavní je ve složitém rytmu správně cítit, která doba je těžká: "Pomáhá to, ale jsou muzikanti, kteří něco takového vůbec neuznávají a nepotřebují. Hudba je daleko víc než nějaký systém, který si někdo někde vymyslel, aby se v tom všem vyznal."
So... I am getting tired, the hour is late, the night is dark and full of terrors, so it's time to say goodbye.
I'll stick to my guns, and you stick to... whatever you stick to.
See you!
PS - I am too tired to proofread all this, so if you are in a mood to nitpick, knock yourself out!
J.A.R. je dobrá hudba, o tom žádná. Ale ta textařina je vesměs na slabé, až bídné úrovni.
Abych téma uzavřela, když dělá text básník, vypadá to asi následovně:
= Obojí funguje i bez hudby jako regulérní sbt. báseň, protože je to správně napsané. Obojí trochej, což je dvoudobé metrum.
Už ti do vkusu mluvit nebudu, co se pokoušíš prosadit, je bez těch not právě nesmysl.
Dělat si prču přímo zakázáno není, viz Petr Borkovec.
Pokud by se mi to opět nepodařilo vložit, potom Petr Borkovec, Herbář k čemusi horšímu, U trochejské kapličky, str. 98.
S touhle sbírkou by sis možná mohl trochu rozumět.
A přitom se mému šmírovacímu prográmku zdálo, žes někde utrousil, že NAPROGRAMOVAT server TYPU písmák je trivialita, ALE DOSTAT TAM tu UŽIVATELSKOU ZÁKLADNU (jakkoli řídnoucí), to již hračka není.
Opravdu tě tak děsně baví, aby byla ještě řidší a řidší? Opravdu tě tak děsně baví to tu totálně zdiskreditovat?
Nejsi zdaleka první, kdo tu předvádí něco podobného, K.
Projekt Písmák je docela prapůvodně level přibližně majitelova seminárka z roku 1997, kua, následně absolvoval opravdu bohatou pouť všemožných přesunů sebou samým a majiteli/provozovateli, skoro vše se tu dá dočíst a dohledat.
Jo, a promiň, neumětely, kdyby ses po tom chtěl vozit.
Co žere mě? Jsi opravdu programátor? Jestli ano, proč jsi proboha tak pitomý? Nepochopils nic o písmáku? Proč ne/funguje, jak funguje?
Žere mě, žes sobec, který nehoví rozdílu mezi řekněme sympaticky rošťáckou zábavou a nemístným obtěžováním.
Máš-li opravdu zájem o OBSAH mých slov, vrať se prosím přečíst si, CO jsem ti psala pod diskusí Lampárna: Stěžujeme si. Tuším, že jsem tam řekla VŠECHNO.
Dále: Nabídla jsem ti prostor pod tvými či mými vlastními díly k případné komunikaci. NEVYROZUMĚL JSI NIC? Takže cos předvedl pod dalšími nicky? Fakt ti není za sebe ani sekundu trapně? Není? A to jsi údajně někde správcem?
Kámmo, jdi se bodnout.
Bré ránko, Kmm, už jsem si jednou dopovídala, ale tak budiž, pro nás tupější repetice. Klidně to tu všechno umlať, pokud se za sebe ani minutu nestydíš, neboť je zjevné, že když se rozlévala sebereflexe, stál jsi zrovna ve frontě na žvanilský talent.
Co zpomaluje tvé míněnky, to bych raději nedefinovala.
Duelanti se o sebe tradičně opírají ostošest, voe. Viděl jsi někdy, co předchází andante?
Refrén Vol. 2: Tvoř jako o život, ale neočekávej již více můj upřímný čtenářský zájem. Fakt nemám na nabubřelé diletanty čas. Bavím se výhradně se skromnými pitomci a neuměteli vlastního střihu.
Až se ti od smíchu dotřesou tykve, prosím, neinformuj mě o tom více. Řízená trapnost není mnohočetně nutná. = Každému z nás dvou bohatě stačí jeho vlastní plácek, aby si prosekl pařát, když došlo střelivo.
Thea v tramvaji - Díky, pobavila jsi mě, je to jako volat: "Větře, foukej, dešti, prš!", ale jak už je napsáno v Malém princi, rozkazy by měly být rozumné, protože vina za nesplnění nerozumného rozkazu je na straně toho, kdo velí. Jsem ale rád, že to teď mám oficiálně - pro literárního teroristu má takové oficiální vyjádření cenu bedny s TNT, uložím si to pečlivě k ostatním dokumentům!
Silene - opírat se o tebe? Šílíš?! Duelanti se o sebe většinou neopírají, své frenemies si hýčkám! To by bylo jako opřít se o šlehačkový dort!
A bijeme se dál! Pořád ještě ani škrábnutí! Myslím, že tě zpomaluje ten regál s normoslovím, obsah může být užitečný, ale cvičební nářadí je rozumnější na bojiště netahat, neboť může sobě i studentovi způsobit újmu na zdraví.
A dovolím si ještě jednu takovou primitivní vysvětlivku, a sice že podstata celé sylabotónické legrace spočívá v tom, že ti text hraje i bez not, víš, pouhým čtením, umíš-li tedy správně česky a podléhat sylabotónickým metrům.
Kdežto u písňového textu se silou/vlivem konkrétní melodie daleko lépe ztratí nějaký ten žertovně rozšklebený žralok na škrpálu. Neboť jej jednoduše přezpíváš, ve smyslu přehlušíš přirozenou přízvučnost udanou melodií, ale ani tak se přece něco takového nepoužívá vyloženě protisměrně na jednu každou slabiku.
Ne že by snad šlo o tak křiklavý případ u výše publikovaného textu.
Hej, Kámmo, do ničehož mě v rámci argumentační opory netahej, nebyla diskuse o verších, jen o rytmech jako takových tři a půl slova prohozeno přes katr. Sakra, chlape, na tebe aby si jeden nasadil šmírovací prográmek. (humor, ok?)
V rámci sylabotónismu tvému dílu rytmus prostě drhne. Potíž spočívá v tom, že se prve musíš shodnout se čtenářem právě na versifikačním systému, v němž jedeš. Doporučuji tedy pro boj za svatou pravdu perkusionistovu předkládat právě zmíněné noty.
Neboť nač se hraje v sylabotónickém versifikačním systému, to jsou počty slabik v kompatibilitě s přirozeným výskytem přízvuku tak, jak je českému jazyku vlastní. Případně dle specifických zásad přenesenými přízvuky.
= Můžeš básnit v české řeči na africké rytmy, ale nemůžeš plísnit čtenáře, že je nesleduje, neuznává a nezachytí, když sám nedodáš manuál. Bez urážky, africké rytmy jsou češtině přirozené asi tak jako časomíra.
Dělej si co chceš.
Thea v tramvaji - sorry, paní redaktorko, nedrhne tomu rytmus, ani trochu, viz má diskuze o rytmu se Silene a dalšími. Jsem perkusista, neuraž se, o rytmu toho vím pravděpodobně víc než ty.
Metrum básně není možné chápat stereotypně, strojově, ale čtenář by měl přistoupit i interpretaci básně kreativně, a zvolit frázování, které odpovídá záměru autora.
Ergo buď jsi ochotná přistoupit na sáhodlouhou debatu o rytmu, kterou pravděpodobně prohraješ (jsem ochoten ti to rozepsat do not), a kterou bych si pravděpodobně užil, protože já jsem zvyklý chodit až na kořen věcí, nebo se prosti smiř s tím, že jsou věci, které o rytmu dosud nevíš a netušíš.
Thea v tramvaji
09. 02. 2022Škoda, že tomu drhne rytmus! Dopilovat, vážený pane! :) A pak to bude dokonalé. Ale tip určitě...
kdepak Kamamuro, všimni si, že tento obraz pochází z doby před posledním koncilem z let 1962 - 65, kdy zmizely prakticky všechny ty ošklivé a středověké tradice a z církve se stala moderní instituce, kde každý si může věřit v tu část víry, která se zrovna komu hodí do krámu, a teď ten největší paradox, ta stará dogmata zároveň nikam nezmizela a všechna předchozí zasedání biskupů platí, takže dnešní katolík může jít jak do katolického nebe, tak i pekla a to zcela současně a najednou :D:D
no, tak to byl žertík z katolického prostředí a teď k obrazu, jak vidíš, lidé na obrazu tančí se smrtí a svým zatracením na věky věků do pekla za své hříšné činy, myšlenky, etc, etc, etc... áám-no nic :D
chtělo by znát i ty texty pod jednotlivými výjevy, ale určitě jsou jsou to výjevy NEŘESTÍ, propánička, ovšem úplně NALevo nahoře se všimni kněze hlásajícího jedinou pravou víru, jež je z boží milosti, otce, syna i ducha svatýho katolická víra (a proto všichni z ostatních křesťanských odnoží skončí v pekle [stále jsme v obrazu ze středověku z doby řádění moru - uvědom si, že pravoslavní a katolíci se navzájem prokleli za tzv, velkého schizmatu a trvalo to pouhopouhých, ani néé TISÍC let ;) ])
takže úúplně vlevo nahoře je kněz hlásají tu, tamtu pravou víru, pod sebou má ty biskupy, kteří zůstali věrní TÉ pravé víře, pak je tu i nějaký bohabojný král a plebs, který nikoho nezajímá, někdo přece musí zasít, no né!?!! ten kněz, biskupové, ani ten král to neudělá, to je všechno v tom prvním výjevu.
ty další výjevy od budky kostlivců nikoho nezajímájí, to jsou hříšníci co shoří v pekle :D
Kdepak, Aru, tancují všichni, třeba hned ten pán se špičatou čepicí a berlou je biskup, to je právě kouzlo toho obrazu. Ať jsi kmán, nebo pán, když zazní hudba, nohy a ruce se samy dají do pohybu, a musíš tancovat. No a já hubnu, abych si mohl ještě pár let pohovět - nicméně, čeká nás to všechny.
tanec kostlivců nás ještě čeká Kamamuro, chápu proč hubneš ;))
(čekáš Fialův mor, Kamamuro? ;) )
(líbí se mi jak vlevo nahoře to ti biskupové drží, zatímco lidé co mají rádi život a dokážou se bavit čeká křesťanský peklo, inu hřích kam se podíváš :D)
Dokonalost sama, nic není tak přesné, neomylné a jisté jako smrt...a tahle vysoká lať mezi básněmi, tu bude složité překonat. Mimochodem,s tou sochou mě to ještě nepřešlo.