Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seCtižádostivá říkačka
Autor
kuča
Není-li ti dáno shůry,
musíš mít železnou vůli,
vytrvalost, sílu.
Rozhodně nebudeš prvý,
co železem a pak krví,
dosáhne svých cílů!
14 názorů
Abie,
ono nejde o to, kolik nebo jak velké ... někdo má. Jde spíš o to, jakou iluzi vzbudí v masách obdivovatelek - a že po "Ádovi" šílely davy německých žen, to potvrzují filmové záběry z masových akcí. Ty Brunhildy se v něčem podobají fanynkám Beatles ze šedesátých let.
Obávám se, že člověk stádní druh je. Ne všicni lidé ale touží po provaze a kroužku v nose. S takovými ale stádo většinou patřičně zatočí.
Alenakar, človek nie je dobytok a nevyberie si predsa na vedenie stáda toho najmúdrejšieho a najskúsenejšieho.
adolf mal iba jedno /monospiegeleier club/- ja by som ho radila skôr k volom.
Abakusko,
stádo nikdy nemůže vést vůl, ale vždy jen býk a hodně velkými rohy a ...
Alenakar, človek je tvor stádovitý, potrebuje byť vedený. Je iba otázka, ktorý vôl vedie stádo a prípadne aké veľké má parohy.
Abakusko,
vždycky je důležité KDO slibuje. Lidi věřili Hitlerovi, že jim dá, co slibuje. Nějakému tlučhubovi bez charismatu by to nevěřili. Diktátor, který se prodere k moci vlastní silou, musí umět křísit démony, kteří spí v kolektivním podvědomí. Pokud to nedokáže, moc nezíská. V chudých třicátých letech to sice v Německu začalo žvancem, ale skončilo to staletými sny o pangermánské nadvládě. Ty Hitler do duší lidí nezasel. Pouze je probudil ze spánku.
Abakusko,
i Mečiar byl svým způsobem "prefíkaný" i on rozuměl davu a věděl, na jakou strunu má zahrát. Ovládat lidi vůbec není tak jednoduché, jak si někteří lidé představují. Temné charisma Stalina, Hitlera nebo třeba i jenom Mečiara má málokdo. Jen si představ, jak silnou vůli musí mít třeba pan Litarts! Ty stovky básní! A efekt? Jen silná vůle opravdu nestačí.
Alenakar- na to niekedy stačí odporný piskľavý hlas - hitler a lenin a sľubovanie národom, že budú sa mať lepšie. Funguje to aj teraz a u nás. Tiež máme ľudí, čo uctievajú mečiara, fica, chodia tisovi na hrob a prípadne majú pocit, že za slovenského štátu /1./ im bolo dobre.
Železná vůle v tomto případě rozhodně nestačí. Blb může mít vůli třeba i ocelovou a stejně nedokáže nic. I masoví vrazi, kteří se prosadili " železem a krví"jako třeba Stalin či Hitler, museli mít nálažité schopnosti a svým způsobem být nesmírně vychytralí. Museli mít talent pro ovládání davů.
Vtěsnat do říkanky myšlenku a dát tomu pointu není jednoduché. Tady se to, dle mého, povedlo.
Nádherné....nepatrně bych přeskládal slovíčka, aby to bylo chorálnější, ale obsahově, a formou a konečně taky rýmotvorbou, dokonalé...
Diskusi, tak tu já beru,
začni s ní ty prvý,
odmítám však v rukách ferrum,
názor zlitý krví.
Evženie Brambůrková
24. 11. 2022Tak to, bohužel, mnohdy je.