Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seBřezen
Autor
MAJKL65
Slunce se střídá s deštěm
a mraky černé jakoby se zdržely u Katovic
se dotýkají komínů a střech
občas projdou mladí milenci
a drží se za ruce a dívají se do země
a pak, když si myslí, že je nikdo nevidí
protože oni nevidí nikoho jen jeden druhého
líbají se s rukama pod rozepnutými kabáty
nahoře byl včera velký bílý Měsíc
kterému stín ukousl polovinu tváře
ale dnes se nehraje a tak opona oblaků je zatažena
a kolem je internet
a sms
a hovory a výpisy z bank
a hypotéky
a facebook
a vzduch
a ptáci, kteří krouží nad hlavami a vyplašeni jsou
když najednou je ticho
je březen a hlína voní jako mokrý pes
a tání už nejde zastavit
i kdybys řekla tisíckrát ne
5 názorů
Vyvolané emoce jsou tím hlavním, co určuje kvalitu, možná i úspěšnost básně. Její lyrické působení, rezonování. Jakou mají vnitřní obrazy básně moc rozvibrovat nitro.
Jaká jsou v ní slova, jejich rytmus. Jejich uspořádání a spojování. Jaká je jejich „muzikálnost“. Z nich něco postavit, z obrazů vytvořit filmovou linku, tedy prozaickou složku básně, které se dá uvěřit. A pak jej třeba podkopat, vybočit z něj, tedy způsobit překvapení.
Tady to vidím v pasáži, která začíná "ale dnes se nehraje" a pokračuje výčtem umakartových komunikačních technik a skutečností, které jsou všechno jiné, než romantické, umně popsané na začátku.
Báseň mi přijde ve všech ohledech výborná. Splňující kritéria, o kterých píšu výše.
Krásný. Jen mě tak napadlo u těch milenců, že oni si možná ani "nemyslí, že je nikdo nevidí", protože na něco takového nemyslí vůbec - je jim to fuk, jestli je někdo vidí... aspoň co si vzpomínám, když jsem byla fakt hodně zamilovaná... :-)