Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte se30. dubna
Autor
Radovan Jiří Voříšek
Nahý záhon oblékl se natí. Kdosi před tím vyryl brázdy. Svatí.
S prsty od hlíny vyseli semena. Do brázdy rovně. Dnes večer
zahoří ohně. Čarodějnic. Prý uměly kouzla, až přecházel zrak.
V pohledu na záhon uvěřím na zázrak. Že mrtvá semena klíčí.
10 názorů
Zajíc Březňák
08. 05. 2023Děkuji za výklad k básni, už jsem ji pochopil. Dávám tip.
Radovan Jiří Voříšek
08. 05. 2023jo a Tondo, ten otazník není vůbec špatnej nápad, škoda, že mě nenapad
Radovan Jiří Voříšek
08. 05. 2023to su celé já
Antonín Bogar
07. 05. 2023Já bych první verš dal s otazníkem: Nahý záhon oblékl se natí. Kdosi před tím vyryl brázdy. Svatí?
Radku, ty máš i miniatury náročnější.
Dávám tip.
Radovan Jiří Voříšek
07. 05. 2023a ještě jsem zapomněl - svatí, ten příměr jse použil k práci zasévání, k pomoci při vzniku něčeho živého
Zajímavé postřehy. Doplním o moje - údiv nad záhonkem čerstvě zeleným, nad růstem ze suchých (mrtvých) semen. Přišel jsem na zahrádku 30.4. dopoledne a zíral, jak rychle cosi nedávno zasetého mou ženou a dcerou vyrazilo. Příměr s čarodějnicemi - uměli kdovíjaká kouzla, až zázraky, ale i tak je vypučení jara pro osobně mě větší zázrak.
S touto tvou básní je to jako se životem, taky jej nechápu, ale věřím, že má smysl.
S motivy pole, orby a setí rádi pracovali autoři středověké hagiografické literatury (a rádi s nimi operují i současní básníci, byť často spíše s erotickým podtextem).
Pak ale přijdou ohně, čarodějnice a kouzla a já se v básni náhle ztrácím. Byť jasně - 30. dubna jsou "čarodějnice", nastává tajuplná filipojakubská noc.
Snad jakási rozpornost jara, kdy bojuje život se smrtí, každý rok si o Velikonocích připomínáme Kristovu smrt i vzkříšení, prvky léta se střídají s pozdními mrazíky jakožto připomínkami zimy a zániku. Smrt ale nemá poslední slovo, to má klíčení - jaro, život.
Snad také připomínka čarodějnických procesů? Tenké hranice mezi svatostí a kacířstvím, na kterou zvláště v počátcích novověku doplatilo tolik lidí?
Jedna velká otázka, alespoň pro mě. Snad najdeš zdatnější čtenáře a interprety... Neumím posoudit ani to, zda je forma náležitá obsahu, protože obsah sám je pro mě tajuplný.