Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePoslední tři
Autor
Helgi Brandari
(1) Pojídač slušných lidí
Bridžitína Krosbrýdová utíkala, aby zažívala bolest, která slastně odezní, což od ostatních bolestí rozhodně neočekávala. A ještě z dalšího, patrně podstatnějšího důvodu…
„Šedý tě nestvořil pro bohapusté skotačení,“ káral ji dědeček Fred stále a dokola, hned po odchytu, během řádných potrestání, nebo mezi řečí, když byla hodná a lovecky upotřebitelná. Často také připomínal, že všechno mají od Šedého Boha.
Vždyť právě od něj měli borovicí a travertinem obložený dům, rozlehlou zahradu plnou květin a cvrlikavých ptáků, kteří jako by Bridž rozuměli, když se jim zpovídala z tíživých splínů. Bylo jí sotva sedmnáct, nicméně doposud už vykonala sto patnáct zvrhlostí, s jejichž odhalením by si zasloužila sto patnáct spravedlivých smrtících injekcí. Dědeček o deset víc, protože by mu přitížily severský původ, víra v šedého stvořitele a skládkování biologického odpadu na území národní památky Modřínového lesa.
Spustila nohy do jemného chmýří koberce, aby i přes Fredův zákaz zanechala své kopřivovou aviváží provoněné lože opuštěné. Pozorně napnula uši, za jedno z nich založila spirálku měděných vlasů.
„Když chceš někomu sdělit, že tě něco trápí, ale on není ochotnej nebo schopnej naslouchat, sděl mu to naléhavějc,“ při včerejším krmení proneslo Sklepní Monstrum, neboť ji v jídelně přistihlo plačící nad rozškubanou mrtvolou slušného pana Fortunáta. Ta rada v ní zakořenila a během bezesné noci vyklíčila. I proto teď tiše odpočítávala dědečkovo stěnou tlumené, pravidelné chrápání: „Třiadvacet, dvaadvacet, jednadvacet…“ Ani tímto útěkem ho nechtěla ranit. Chtěla, aby pochopil.
Ramenem strčila do ložnicových dveří, ty poodkryly tubus chodby, přitom zrádcovsky zavrzaly. Dívka zkameněla. Napůl nakročená, strnulá, mezidveřní škvírou nasávala pachy. Trvalo dlouhé minely, než se odhodlala zhoupnout v kolenou. Přikrčená plížila se temnou chodbou, podlaha chladila její ztvrdlá pomlácená chodidla. Každým došlápnutím nabírala na jistotě.
Stěny se rozptýlily do prostoru, z chodebního tubusu zbyla čirá podlahová deska, propíchaná podpěrnými trubkami. Kolem poslední se Bridžitína obtočila a s lehkostí igelitového pytlíku přistála na schodišťovém stupni. Skleněnou šroubovicí seběhla jako vystřelená, ale dole v hale se znovu přikrčila, protože svit měsíce v úplňku se cedil skrz záclony. S úlevou vydechla. Před dvoukřídlými masivními dveřmi vklouzla rovnou do nachystaných běžeckých bot. Ponožky nenosila. Omezovaly svobodu.
Venku přitiskla lopatky k deštíkem vlhčené dřevěné fasádě. Poslouchala kapky, jak praskají o dlažbu chodníku. Nechávala nacucat svou šedou mikinu, šedé tepláky, až se voda prolaskala i šedými kalhotkami. Látka přilnula k zadečku a noční uprchlík se pyšně ušklíbl. Bridžitína Krosbrýdová byla hrdá na své tělo, na každičký čuček výšky i šutu svalové hmoty, třebaže právě pro tu povrchnost ji majordomus Majordomus Nevděčník s potěšením popichoval přezdívkou Narcísek.
„Narcis je nenáročná rostlina, Nevděčníčku. Jo! Taková jsem. Nenáročná! Máš naprostou pravdu!“ mnohokrát se mu pokoušela pokazit radost, ale on beztak v narcískování nepolevil. Dědeček Fred zase neustále zdůrazňoval, že místo blbnutí s očními stíny by měla jíst víc masa. „Mnohem víc masa,“ dodával, jakmile prohrála další Šůšen.
Bridž se vyšvihla přes špičky plotových prken a doskočila měkce do mlatové cestičky. Vždycky odcházela tímto způsobem. Zastávala názor, že na vstupní branku je příliš mladá. Ovšem na oslavné fanfáry nečekala. Ihned vyrazila k nejbližším nezpevněným cestám, k příkrým stráním, ty totiž způsobovaly bolest, kterou tak milovala. Bolest je nejlepší učitel, Bridž je nejpilnější student. Kdykoliv může, pumpuje se znalostmi. Výšlapy k oblasti odkrytých kaveren, šplhání po stěnách odstaveného kamenolomu, nahánění srnek a kanců, zdolávání desítek dálek v těžkém terénu, aby se domů vracela po svých či v síti, ošlehaná křovisky, zbrocená potem.
Ale ne dnes. Kdyby Fred alespoň vyjádřil jakoukoliv emoci! Kdyby se nedíval tím prázdným, chladným pohledem! Bridž se potřebovala mimořádně vzepřít! Odhodlaná učinit takové vzepření, mihla se kolem skupinky divočáků, pokojně rozrývajících podhoubí. Jako by věděli, že tentokrát je šelma nebude nahánět. Jen se tupě ohlédli, když ohromným skokem překonala chomáče jaterníků, načež se s pronikavým KŘACH zabořila do protisvahu. To z útrob ztrouchnivělých větví vyhřezly třísky a rozbředlá rašelina na moment polapila běžce.
Prodírala se trnitými keři, co trhaly rukávy, drásaly předloktí, u zahnívajícího zborceného posedu se do ní opřel lezavý vítr. Krátce se otočila k domovu, avšak místo skličujícího návratu protáhla krok. Les nechala za zády. Směřovala k civilizaci. Tam, kde kdysi zářilo barevné město kultury. Dokonce i v současnosti! Ačkoliv Skvejlor byl ponurou milionovou jednotvárností, pořád nabízel víc barev než Fredův Bůh.
O boty přišla někde v půli prvního žitného pole, ale na těch jí pramálo záleželo. Chtěla zas jednou zahlédnout, jak se milenci drží za ruce; strašně moc toužila po nekrvavém lidském kontaktu. Promáčená ornice ji po lýtka vtahovala ke kořenům a tlejícím tvorům. Rvala se šmrncnutá bahenní patinou, prázdný žaludek se čím dál častěji připomínal, plíce marně prosily o zvolnění. Ještě nikdy neutekla tak daleko od domova. Fred ji sice sem tam do Skvejloru brával, ale s ním to bylo úplně jiné. On věděl, co se sluší předstírat, a že slušností je říkat něco jiného, než si člověk myslí.
Žitná pole ztvrdla do kamenitých cest, ty se stmelily do asfaltových chodníků. Problikávající světlo semaforu oslnilo Bridžitíniny unavené oči. Z hutné jitřní mlhy vystoupily čtyřpatrové bytovky skvejlorské periferie, v nichž hlasy starostlivých matek budily ratolesti. Sivé rozednění odsávalo chuť poznávat, vtíravý smrad připálených vajíček si z nosních chloupků dělal neomrzitelnou prolejzačku. V tu chvíli už uprchlík věděl, že na návrat domů nebude mít síly. „Jez víc masa!“ přikazoval vítr, co si pohrával s rudými vlasy.
Déšť definitivně ustal. Bridž si stáhla vodou nasáklou mikinu a upustila ji do trávy, která byla protkaná barevným plevelem. Přímo vyzývala k zádovému vyválení. „Fuj pse, ošklivý pse, zlobivý pse,“ předříkala si dědečkovo obvyklé kárání, protože nejspíš pořád pochrupoval v dřevěné posteli bez matrací, polštářů a peřin, takže sám ji vyplísnit nemohl. Najednou Bridžitíně neskutečně chyběl, k čemuž přispěla ostrá křeč v žaludku. „Měla bych jíst víc masa,“ napomenula se zastřeným hlasem. Hleděla na billboard slušného kandidáta na senátora Mičáta Pačtejna, jehož hlaďoučký obličej byl vyretušovaný k nakousnutí. Podprsenku Bridž nenosila (omezovala svobodu), a tak se osvobozené šedé tričko jemně otřelo o napřimující se bradavky. „Musím jíst víc masa!“ kolena se jí podlomila. Avšak i tomu hladu tvrdohlavě odmítla podlehnout. Se zaúpěním: „Budu jíst víc masa!“ se opětovně postavila na nohy.
„Slečno, jste v pořádku?“ ptali se chlapi sedření noční směnou. Vyloupávali se z pomuchlaných garivozů a garibusů. V koutku duše doufali, že jim odevzdaně padne do náručí. Vláčnou dívenku by si odnesli domů, do koupelny provoněné ukoptěnou aromalampou, tam uložili do vany napouštějící se horkou vodou. Houbičkou by omývali její pružnou pihovatou pokožku. Jenže ona místo odevzdané žádosti o omytí, vycenila víc psí než lidské tesáky! Většina chlapů se vyděšeně rozpovykovala: „Pojídač! Pojídač! Ne! Prosím! Já nejsem slušný člověk!“ Ti zbylí nemohoucně strnuli, a to se pak Bridž vytáhla k jejich ušní dírce, aby zhluboka nasála pach mozku.
„Nejsi dost slušný,“ zklamaně odstrčila dalšího pomočeného ťuhýka.
Vzhlédla k obzoru, kde monumentální most z kamenných kvádrů přidržoval kičimskou dálnici a elipsa slunečních paprsků prořezávala smrkance mraků. Most jako by se vznášel deset lidských výšek nad tou krvelačnou poblouzněnou myslí, také nad zpěněnou řekou Soul, kterou ona mysl znala jen z vlastivědných knih. A přesto o ní věděla víc než kdejaký měšťák. Znala místo, kde se vlévá do Bódes, každičkou zatáčku, všechny polohy jezů. Jeden z nich zrovna hlasitě prozpěvoval:
„Krossbrýýdováá, jíšš málo massa!“
Téměř bezvládně propadla rezavými rourami říčního zábradlí. Byla zlomená v pase, se šrámy na duši i na těle.
„Pojď, mé dítě, jen pojď!“ přívětivě ji povzbuzoval Šedý Bůh.
Volal odkudsi z hloubi řeky Soul, tak se za ním sápala otravnými svlačovci, co nepřejícně chňapaly po prstech, až se i ledová voda vetkla do rozpálených lýtek.
„Už se můžeš uvolnit,“ zašeptal Šedý. „Neměj obavy, nenechám tě padnout!“
Odevzdaně roztáhla paže, načež ji divoký proud shrábl jako chomáč obnošených hadrů. Už nebojovala. Svěřila se do Božích rukou, které ji pozvolna zvedaly ke smrkancům mraků. Na tom nejhutnějším stál sám On. Měl šedé kalhoty, šedou vestu s šedými rukávy, jeho vzdušné vlasy byly ty nejšedší, jaké kdy Bridž spatřila. V šedých rukavicích třímal šedou golfovou hůl. Odpaloval šedé míčky rovnou do šedých jamek v okolních šedých mracích. Definitivně, tohle musel být Šedý Bůh.
„Máš ráda golf?“ zeptal se již kompletně zhmotnělý.
„Nevím,“ hlesla Bridž. „Nikdy jsem o golfu nepřemýšlela,“ dodala provinile.
„Nevadí, chybovat je slušné,“ dobrosrdečně se pousmál Bůh a svou dobrosrdečnost podtrhl chvilkou zahanbujícího ticha… … … „… … …Mé milované dítě… Ty jsi jistě rozjímalo o věcech důležitých, není-liž pravda? Och, chápu, smysl života zdá se ti hloupý. Však ty překonáš to, stejně jako překonali jiní.“
„Ale jak?“
„Buď jedinečná takřka jako já. No? Podívej se na mne! Od rána do večera hraji golf. Stěžuji si snad na jednotvárnost života? Ano, přiznávám, občas si stěžuji. Odpaluji míčky. Míček za míčkem. Blbé, nudné, šedé míčky…“
„Nechci jíst slušné lidi!“ vyhrkla Bridž.
„A já nechci hrát golf.“
„Končím! Raději zemřu!“
„Co se dá dělat, najdu si jiného psa,“ Šedý pozvedl levou ruku, přikrčil ji v lokti, k tomu pootevřel ústa, z nichž vysunul předlouhý šedý jazyk. „Anebo ne; hledání nových nohsledů shledávám iritujícím! Nadto mám shovívavou náladu. Nezabiji tě.“ Z nejbližšího mraku sebral hrst vodních kapek prostříbřených ledovými krystalky. Promnul je ve vousech a světélkujíc sfoukl na Bridžino tričko. To nebylo vše. Tentokrát pozvedl pravou ruku, olízl si pravý loket a z krystalů se rázem vzedmuly šedé holubice, radostně třepetající křídly, vytrvalým vířením vysoušející promáčené prádlo.
„Děkuji, můj Bože, ale prosím, nech mě vykonat i něco dobrého.“
„Aha… Poslouchám.“
„Jestli jsem stvořená k pojídání lidí, pak můžu lidstvu přispět snědením Topiče nádherných žen a Zloděje milovaných dětí.“
„Koho?“
„Jsou to dva odporný, zvrhlý zločinci.“
„Ty hloupá! Nemůžeš žrát jiné než slušné! Tvůj organismus na to není stavěný!“
„To znamená… Dáváš mi svolení, nebo mi ho nedáváš?“
„Svolení k čemu?“ zarazil se Šedý.
„Vypořádat se s Topičem nádherných žen a Zlodějem milovaných dětí!“
„Moment… Jelikož jsi smutná ze zabíjení, žádáš svolení zabít další dva? Komické! Čekal jsem ledacos, ale toto? Koneckonců? Pro mě za mě? Přistup ke svému Bohu! Nechť naše sliny stvrdí ujednané svolení, mé milované dítě...“
(2) Zdrogované slenke
Oči otevřela do nové situace. Sbližovala se s policistou, který jí k ústům tiskl pichlavým strništěm obstoupené, máselně kvašené rty. Svůj dech vpouštěl do jejích zavodněných plic, byl tedy dárcem dechu. Měl velké ruce s mozolnatými prsty, jimiž pevně svíral Bridžiny široké nozdry. Jednal zkušeně, přestože by mu neřekla víc než třicet.
Kromě něj se Bridž dotýkal ještě jiný, mnohem buclatější policista. Vypadal asi na čtyři křížky. Zarputile kmital kýblovitou tváří, když vehementně stlačoval ten nedospělý hrudníček, na což byly jeho dlaně příliš měkké a rozplizlé.
„Vítej na druhym břehu,“ zavtipkoval dárce dechu docela zblízka. Smrděl po cigaretách a jevil se jako maso dosud nepoznané odrůdy. Ani slušný, ani neslušný. Rozervat ho! Pořádně si jím nacpat břicho! Nebýt tak zesláblá, Bridž by to možná udělala. Snad pokud by se zase sklonil a znovu ji políbil? Zadoufala, že se to stane, zároveň zaváhala, jestli se do muže skutečně chce zahryznout. Jeho totálně promáčená policejní uniforma se k prasknutí napínala přes široká ramena. A ten vyčítavý pohled... Počkat?! Vyčítavý?!
„Nejsem sebevrah!“ pobouřeně se ohradila.
„Vlezlas do řeky, v šest ráno, pár kroků před jezem,“ mladík trpce shrnul fakta.
„Zfetovené šlepke,“ přisadil si druhý policista, který mluvil nezřízeným nuktským dialektem.
„Nechtěla jsem se utopit!“ zavyla Bridž.
„Věřím ti,“ zalhal ten pohledný. Potom si uvědomil, že nezněl přesvědčivě, proto rychle změnil téma: „Jak se jmenuješ? Já jsem třeba strážník Martin Sax a tenhle sympaťák, to je strážník Bently Pačtejn.“
„Bridžitína Krosbrýdová,“ začínala se cítit vážně trapně.
„To ti tak budem cajkovať,“ zamručel Bently. „Hele, slenke, my chcame vědít tvý jméne, ne přezdívke z bordele! Toža ukaž průkes, a rovné se přitom zvěř, v čem ideš! Ředidle? Není to pravde!? Ahe? Trafe?! Zdrogované slenke vlaze do vode, nemá průkes, nemá botiska, nemá prsiska! A viděls někede také předkus? Vsadím sa, ten je shnité a děravé jak cedidle!“ Náhle se však zarazil: „Ty, Saxe, ona je suché! Jak to, že je suché?!“
„Netuším,“ připustil Martin.
„Počket, počket…“ dával si dohromady jedna a jedna Bently. Sehnul se k Bridž, obličej se mu svěsil ke kolenům. Vytrčil kyprý malíček, zelenkavý jako zkažená klobása, který jí neurvale vecpal pod nos. „Otver hube, slenke!“ zavelel, ale vzápětí klopýtnul v ústupu. „Do ritě!“ roztřesenou pistolí mířil na bezbrannou? náctiletou holku. „To nejsé lidské sejpáke!“ zavřeštil přiskříplým hláskem.
Měl pravdu. Pod jahodovými rty se skrývalo nelidské čisté zlo, které člověka ani v nejmenším nepřipomínalo. Upřímnost vyceněných zubů tě uhranula, nastavila zrcadlo, a ty jsi okamžitě věděl, co ta zrzavá stvůra chce. Tvoje masíčko. „Proč zrovna moje?“ ptal ses sám sebe, ale odpověď jsi dobře znal.
„Omluv kolegu, že je tak bázlivej,“ Martin neohroženě zaclonil palebnou linii, vzápětí Bridž pevně přiklekl. Jakžtakž bezpečně ukazováčkem a prostředníčkem rozevřel její čelisti. Sledovala ho ledovýma očima, co tančily v borůvkovém koktejlu. Úplně zapomněla, že se jí říční oblázky zarývají do lopatek a že jez pořád šumí to své: „Měla byss jísst víc massa.“
„Měla bych jíst víc masa,“ zmateně zamumlala.
„Cožé?!“ Pačtejn podruhé zavřískal.
„Bently! Schovej tu blbou bouchačku!“ zlobil se Martin.
„Ani ve sne! Co kdež…? Co kdež je Pojídeč?! Och, té šílené raťafáke! Och! Jedném hryzancem ti urve palice!“
„Odpráskneš holku, protože má velký zuby? Nebo snad tý šedesátišutový vochechuli nasadíš klepeta a dovlíkneš ji na stanici? Chceš Damovi tvrdit, že ňáký umorousaný dítě snědlo přes sto lidí? Proč ne? Mně je to fuk. Mně už plat víc nesnížej! Koneckonců já nejsem syn politika, kterej zrovínka kandiduje do senátu. Já si klidně nadělam z vostudy plnej chynďák. A vůbec! Co kdybych zatknul tebe!? Vidim tvůj tlustej zadek a říkám si: není to náhodou zádýlko Pojídače slušnejch lidí? Vždyť tam by se vešel starosta Víklič i s celou městskou radou!“
„Ach je! S tebé se nedé rebeť!“ ublíženě si postěžoval Bently Pačtejn. „Nedé! Se pevjéšené perchent! Nikede s tebé nechce rebeť! Nikede!“
A zase měl pravdu. Martin Sax se v policejním sboru těšil menší oblibě než dokumentární filmy. Nesmál se vtipům, nechodil na bija, volný čas trávil neznámo kde, neznámo s kým. Pro ostatní cajty byl namyšlený pozér, který si myslí, že jeho hovna nepáchnou.
„Hlavně, že s tebou všichni makat chtěj!“ zasupěl Martin. „Zatraceně, Bently,“ pokračoval už smířlivěji, „tohle tintítko není Pojídač!“
„Ověřem jeje totožnosť!“
„Fajn! Ale nepoužiješ k tomu můj vercajk!“
Jelikož Pačtejnovu vysílačku zabavil generálmajor městské ochrany Dam, protože ho nebavily neustálé stížnosti na Saxovo porušování předpisů, Bently Pačtejn bezradně pokrčil rameny. Pokrčil jimi i směrem k Bridž. Dokonce si svlékl policejní bundu, kterou rozbalil od jejích rozedraných nártů, odkud nejvíce hrozilo nastydnutí. Zamyšleně se zadíval na vrcholky těch nedospělých ňader, jako by tvarem a velikostí svědčily o nevině či vině sériové vražedkyně.
„Slenke Krosbrýdová, počkajtě tu s kolege, než vaše totožnosť ověřem z policejtněho garivoze!“ Toho práva se nehodlal vzdát.
Bridž zůstala osamocena s mužem, jehož vlasy byly jíl promaštěný burákovým máslem, pokožka dužnatá a svěží jako hrachový lusk. Zůstala osamocena s mužem, který jí věnoval víc něžných dotyků, než zažila za celou dosavadní existenci. Zůstala osamocena s mužem! Ochromeně zírala na Martinovo husté temné obočí, zarůstající do ještě temnějších očí, prosvěcovaných lebkami bělostných zornic.
„Dík za záchranu,“ hlesla nejvroucněji, jak dokázala.
„Otevři pusu!“ přikázal však Martin. S narůstající posedlostí studoval zvířecí řezáky, i ty špičáky. Byly dva čučky dlouhé, zasazené do hrozivého nůžkového stisku. Zkontroloval Bridžina chodidla, dlaně, také špínu za nehty. Stopy seškrábané kůže nebo krve ovšem nenašel. Zdálo se, že ho to rozladilo. Rozčileně prohmatal přístupné žíly, hlavně ty na útlých zápěstích. Postupoval výš. Přes starší jizvu křižující dívčino předloktí, přes bujnou tepnu plazící se po paži. Odhrnul šedé rukávky přesušeného trička. Odhalil pihami posetá ramena, ale ani tím své vzplanutí neuhasil.
Bridž Martina napjatě pozorovala. On to ví. Věděl to celou dobu! Už nepochybovala, když promačkával bříško, jako by zkoušel nahmatat něco z těch sto patnácti snědených slušňáků. Pomalu roloval okraj šedého trička; od pupíčku až k nepoddajným bradavkám, k nimž dlouze přičichl. Toto procítěné přičichnutí protáhl k ušním lalůčkům ozdobeným drobnými peckovými náušnicemi, které Bridž daroval dědeček za to, že byla hodný pes.
„Kdo ti to udělal?“ zeptal se, protože obnažená pumpující žebra byla zmalovaná paletou podlitin. „Kdo tě bije, Krosbrýdová? Kdo do tebe dal… Slimáky?“ upřesnil otázku.
„Slimáky!? Cože? Nikdo do mě žádný slimáky nedal!“
Martin položil dlaň na její pánev, palec zatlačil do kyčelní tepny. Tvářil se zadumaně a pro svou zadumanost nevnímal, že dívku vzrušuje.
„Nepatříš do těchdle zastlanejch stlaček,“ řekl po chvíli. „Kůži máš hebkou a zdravou, zároveň přeškrtanou jizvama. Někdo tě bije; řeže; léčí; šije rány… Ale bez slimáků by se takhle nezacelily…“ Drsný motouz Bridžiných propletených vlasů se mu přivinul k zápěstí, čímž se uvolnila vůně kopřivového šampónu.
„Ne, opravdu nevím, o jakých slimácích mluvíš!?“ dušovala se Bridž.
„Můžu tě zatknout a shrábnout tučnou odměnu. Prostě ti zařídím elektrický křeslo. Uděláš chcípulku, což bude dost smutný kino. Anebo mi popravdě řekneš, jak je to s těma slimákama.“
„Nijak! Přísahám, žádný slimáky v sobě nemám!“
„Jak myslíš,“ vyzdvihl ji do pevného náručí, kde se mnoho jiných žen uvolnilo, ale Bridž zůstala křečovitě ztuhlá jako laň skolená garimixérem betonu. Větřila cosi zvráceného, dosud nepoznané zlo. Usilovně se přesvědčovala, že pochází z ní. Vždyť ona přece přetékala zlem! Ostatně, o jednu špatnost víc nebo míň, co na tom záleželo? Nepokrytě zatoužila, aby ji Sax miloval, jako muži milují ženy, přestože měla nežensky potlučené holeně, které se teď samovolně kymácely ze strany na stranu, a ostré hranky zubů, které opírala do jeho pichlavého krku, smáčeného horkými slinami.
Byla o dost těžší, než na první pohled vyhlížela, a tak se Martin prohýbal v zádech, ztěžka oddychoval. Odkrajoval blízky k trubce říčního zábradlí, která mu sahala do pasu a byla oslizlá ranním deštíkem, jehož zbytky se nejvíc držely ve žlutohnědých strupech koroze. Policejními gumovkami surově škubal svlačce, přitom ho netěšilo, že z druhé strany zábradlí už si to k nim také šinul neobvykle živelný Bently Pačtejn. Běžel po cestě vykládané betonovými panely a jeho prsa tančila kvapík s policejním svetrem. Vážně, dalo by se říct, že běžel, kdyby se vedle něj stejnou rychlostí o holi nebelhal stařičký kmet. Trapnost výjevu rvala oči.
„To už si ověřil totožnost?!“ křikl Martin.
„Ne!“ schvácený Pačtejn se zapřel o mazlavou trubku. „Mám čo lepše!“ sípal úplně bez dechu. „Jejo dědko!“
Martin pochybovačně porovnal Bridžinu šlachovitou figuru se starcovou rachitickou, Bridžin široký osvalený obličej se starcovým protáhlým. Děd se pomocí šedé hole narovnal, ale i na špičkách dosahoval sotva do výšky Martinovy brady. Ne, jen idiot by uvěřil, že tento umrlý Pembetatuňan je jejím pokrevním příbuzným. Pembetatuňan!? Jestli něco Martina vyloženě dovádělo k neuctivosti, tak to byly ty jejich náboženské výplody!
„Paráda,“ utrousil opovržlivě. „Teď mi tu začneš věštit z použitejch fuseklí…“
„V tom víra naše nespočívá,“ ohradil se stařec. „Zde je identifikační průkaz můj na jméno Fred Krosbrýd, řidičský průkaz a smlouva o sponzoringu městské policie.“ Byl oblečený v tradičním šedém saku, v šedé košili a šedé vázance. Řasy vytírané šedou řasenkou odpovídaly líčení mužů z oblasti Pha. Oční důlky měl vetché, zapadlé ve zvrásněné šedé pokožce, ovšem z ucha mu trčelo šedé naslouchátko, do celkového vzezření nezapadající.
„Tvůj průkaz tvrdí, že jsi Mraban. Když už něco předstíráš, neměl by ses oblíkat jako pembetatuskej vidlák,“ přiostřil Martin.
„Nic nepředstírám a původ též nepopírám,“ odpověděl bez emocí Fred. „Hrdě se k němu hlásím. Narozen na Pembetatu, přesto Mraban. Stačilo patnáct let odvádění daní, patnáct let bez prohřešku vůči ústavě. A co se týče víry v Šedého? Praktikuji ji výhradně v ústraní, což, jak jistě víte, není trestné. Jsem prostým realitním makléřem. Jedním z mnoha. Nechci potíže, strážníku. Pouze jsem si přišel pro nemocnou vnučku svou.“
„Jak jsi věděl, že ji najdeš zrovna tady?“
„Ráda plave, pane strážníku.“
„A nejspíš i ráda běhá,“ dodal Martin, hledě na adresu v identifikačním průkazu. Bydliště sedmaosmdesátiletého realitního makléře bylo vzdálené více než patnáct dálek od Skvejloru.
„Velmi ráda, strážníku Saxi,“ souhlasil Fred.
„A když zrovna neběhá, vezme tvou hůl a bije se do žeber?!“
Stařičký makléř zpozorněl. Pochopil, že Martin Sax není běžný policajt, který rozdá pokuty za špatné parkování a večer se s čistou hlavou rozvalí k bedně, aby zkonzumoval tupé plky limotoxem napuštěných herců. Fred si ho měřil mrtvolně chladným pohledem. Hledal cokoliv, čeho by se chytil. Šedé naslouchátko si tlačil hlouběji do ušní dírky, až zrakem spočinul na Martinově předloktí. Bylo částečně odhalené, protože těžknoucí Bridž krabatěla rukávy uniformy.
„Květinové tetování, stejně jako příjmení vaše s X na konci, je typické spíše pro Mstatilana nežli Mrabana, není-liž pravda?“ zauvažoval Fred. „Strážníku, jste-li Mstatilan, měl byste se představovat celým jménem, včetně zákonného druha, který za vás zaplatil v depozitáři. A pokud jej nemáte, alespoň uvádět kategorii a umístění v Nzuri.“
„Výborně, dědku. V Nzuri jsem skončil čtvrtej v kategorii Bjóty fatál 18. Co tam máš dál!?“
„Třeba toto: oba rodičové vaši zemřeli v jeden den, leč vy jste byl natolik krásné dítě, že vás okamžitě adoptoval popový zpěvák Ryčto Čugary. Rovnou na chodníku u nevychladlého matčina těla. Žel po incidentu s přezůvkami se opatrovnictví vzdal. To vám bylo dvanáct. Smutné. Tragický příběh, strážníku Saxi. Kdybych se uměl rozplakat, udělal bych to. Upřímnou soustrast,“ přednesl lhostejně, přičemž při mluvení téměř nehýbal ústy.
Realitní makléř věděl o něčem, co se ukrývalo v nejstřeženější kobce Martinovy mysli. I Bently teď s otevřenou papulí střídavě civěl na ostatní aktéry, a i jemu docházelo, že se děje něco hodně neobvyklého. Na vodnatém prostovlasém kýblu, vsazeném místo hlavy, se tvořil výraz „hu?“ Zato Martinovi se valil adrenalin až do morku kostí.
„Jen do toho, zbijte mne,“ ještě ho popichoval Fred, „a pak, jakožto alfa samec, odneste si nemocnou vnučku mou do mládenecké garsoniéry své. Přikryjte ji peřinkou, uvařte mlékovou polévku s vajíčkem, kterou tak zbožňujete, a dívejte se, jak umírá. Nebo mi Bridžitínu předejte a já vám garantuji, že se znovu setkáte.“ Fred významně pozvedl injekční stříkačku, omotanou neprůhlednou lepicí páskou.
„Co to je?!“ vyštěkl Martin.
„Inzulín. Ona je totiž diabetička.“
„Blbost!!!“
„Blbost?“ zopakoval Fred. „Tedy nyní již nejste policista-spasitel, ale dokonce policista-spasitel-lékař. Jste muž mnoha předností, strážníku.“
„Počkaj, Saxe,“ vložil se do toho Bently. „Či ta slenke jebne na cukrovke, moj tata nas zabije!“
A zase měl pravdu…
15 názorů
Helgi Brandari
28. 08. 2023Goro: O tom už mi jeden známý říkal. Uvažuji o nich. Zatím jsem to tam neposlal, ale...
Zatím se událo toto:
Po dopsání jsem to prostě poslal do Albatrosu, protože jsem zadal do Googlu nakladatelství a Albatros mi vypadl. Po 14 dnech mi korektně napsali, že to prozatím do plánu nezařadí a že mám zkusit Pointu. Tak jsem se zaregistroval na Pointě, což je Start up. Ozvali se mi i nějaký korektor, a grafička, ale samozřejmě ty ceny jsou trochu mimo realitu. Vzhledem k velkému rozsahu by vydat 500 výtisků s grafičkou, korektorem, redaktorem, vyšlo snad na 150tisíc! Takže nevím. Mezitím pracuji na stránkách, na korekturách (přestože v tom nejsem úplně dobrý), a přemýšlím. Kompletně knihu přečetl jeden člověk a druhý ji momentálně čte. Možná bude nejlepší rozhodnutí nespěchat, ale přiznávám - ty Eknihyjedou se mi také líbí. Bylo by to za levno, nebo snad dokonce úplně zadarmo. Ale ještě jsem je neoslovil, tak kdo ví.
Jak jsem už poznamenala, je znát, že sis dal velkou práci, a pokud by tvé dílo někde zaujalo, určitě by redaktor/korektor vše prošel a upravil.
Zkoušel jsi eknihyjedou? Tam by to ale mělo jít bez hrubších chybek...
Díky za odpověď, vlastně za všechny odpovědi, nejen ty určené mně, protože mi zase trochu víc osvětlily věci, kterým jsem chtěla porozumět. Vidím především, že tvůj román nebude nic jednoduchého, tradičního, a jakékoli „závěry“, které bychom si jako čtenáři udělali po přečtení jedné kapitoly, by byly předčasné, a nakonec by nepomohly ani tobě. Vlastně jen uhadujeme, co z předloženého bude důležité, které postavy – tedy kromě Bridž, která je snad jasná – budou důležité a kam se děj může vyvíjet… a jsou to jen odhady, které by se v dalším čtení dalších kapitol potvrdily nebo ne. Myslím, že tvůj přístup „samozřejmosti“ ve vyprávění o světě, který se od našeho v mnohém pronikavě liší, je naprosto správný. Nechceš povídat pohádku dětem, kde bys každý detail měl okamžitě vysvětlit. Prostě nás postavíš doprostřed toho světa a používáš pojmy, které jsou tam běžné. Některé věci si domyslíme, jiné se třeba časem osvětlí v ději nebo v poznámce, co pronese některá postava… Zapamatovat si každou postavu nebo jméno jsem zkoušela při čtení kdysi, pak mi došlo, že je to zbytečné, že se z té změti postupně „vyloupne“ to podstatné, a kdykoli můžu zalistovat nazpět a připomenout si, co bude třeba. Vzpomínám si na „Růženky“ od bratrů Kingových, tam už v úvodu čtenáře vyděsí „seznam“ 71 postav plus jednoho „obyčejného lišáka ve věku 4 až 6 let“ (který je mimochodem vážně sympaťák). Takže jo, my čtenáři jsme zvyklí na ledacos :) a z dobrého důvodu to překousneme. Dobrým důvodem rozumím něco, co nás ke knize přiková, co nás chytí a nepustí. U tvého textu tím něčím je pro mě Bridž, je prostě zajímavá, a možná ani ne tak tím šíleným, co zřejmě dělá, ale tím, jaká je, tím, jak jsi ji vykreslil – nejspíš nebezpečnou, ale zároveň zranitelnou. Tak mi aspoň připadá. (Což by mi možná další kapitoly opět vyvrátily, ale zatím o tom nevím :-) Mimochodem, co je a není šílené, jsem v tomto žánru přestala zvažovat, jakmile jsem se začetla do „Nádraží Perdido“ mého oblíbence Miévilleho. Ten je tak krásně samozřejmý, že po pár stránkách mi už např. soužití hlavního hrdiny s mutantkou s hmyzím tělem přišlo úplně normální. Ale zase: ty šílenosti nesmí být hlavní náplní, jen rekvizitami pro to nejdůležitější – a to je silný příběh. V tohle směru jsem pořád „tradiční“ čtenářka, a troufnu si tvrdit, že tohle se ani v budoucnu nezmění – chceme strhující příběhy. Doufám, že na ten jsi nezapomněl! Držím palce.
A ještě pro Janinu6 (zapomněl jsem):
Klišé unesených dětí před zrakem spící učitelky... Tohle tam chci nechat :-). Novináři jsou obecně v knize negativními postavami. Ať už slouží jedné nebo druhé straně. V knize jsou pak použity některé skutečně vyslovené novinářské floskule, a jedna z vedlejších postav pak má i „superschopnost" jejich nadužívání a následné využití protivníkova dezinformování.
Gora, k tvému: K větám, na něž jsem poukázala, ses nevyjádřil...
Omlouvám se. Také tobě děkuji.
Tou slepou uličkou jsem myslel opravdu jen pár jmen, a to mrtvala Fortunáta a pevnost Bruna Kellera. Tihle dva už v knize nemají význam. Dále pak různé smyšlené názvy květin, zvířat, řek... Například že řeka Soul se vlévá do Bodes, bych třeba vůbec nemusel psát, a možná že je to další slovo, u kterého má čtenář pocit, že si ho má pamatovat. Nevím. Chtěl jsem ten svět popisovat s určitou samozřejmostí, tak jako když se povídá o tom našem světě. Co se týče ostatních výrazů, uvedu např. Šůšen. Kdybych napsal, co to je, byl by to pro čtenáře obrovský šok. A je jedno, jestli to napíšu v první kapitole, nebo v desáté. Proto jsem opět zvolil cestu samozřejmosti. Výraz se normálně používá, a postupně rozvíjí, postupně chci čtenáře připravit, aby nakonec byl ochoten to akceptovat. Asi jako když někomu řeknu, že píšu o holce, která jí slušné lidi. Každý řekne...ty jsi magor! Taková blbost! Tzn. zvolil jsem cestu s více neznámými výrazy v úvodu a úplně od toho nemohu upustit. Kostky jsou vrženy.
"nostalgie zaplnila" třemi zločinci... děkuji za připomínku. Přemýšlel jsem o ni a rozhodl jsem se, že to tak ponechám. V mé představě toho města se nostalgie nezaplnila jen skutky, ale také celkovou přítomností zločinců. Stát i město s tím nic neudělal, zločinci se stali samozřejmostí a celá společnost je vlastně přijala se všemi zápory i klady. Pro novináře jsou zdrojem článků, celkově klesla kriminalita a tak dále.
extra nadepisování ... těžko se mi to obhajuje, ale... rozhodoval jsem se celých deset let, jak ty Poslední tři uvedu. Předně kniha není primárně postavena na jejich zločinech, byť se to třeba v prvních řekněme 15 kapitolách může zdát. To že Bridž jí slušné lidi není nakonec tou nejhlavnější zápletkou, a to že druhý zločinec topí ženy je ještě o úroveň níže. Třetí zločinec unášející děti je pak zcela upozaděn a je až součástí zvratu v poslední řekněme pětině a zejména je součástí pointy. Nakonec mi tak přišlo nejefektivnější uvést je na začátku a pak už se jejich cesty rozejdou nebo proplétají.
Náměstí Džekíf se nadouvalo ... I tady jsem se rozhodl, že ponechám nadouvalo. Chápu tvou připomínku, přesto v mých představách se nadouvalo a ne pyšnilo. Vycházím (jako často) z vlastní zkušenosti, kdy město Plzeň bylo vyhlášeno Městem kultury. I tam jsem nějak nechápal proč a prostě v hlavě mi utkvěla určitá představa, kterou sjem chtěl v knize použít. Slovo nadouvat má trochu i falešný podkres, kdežto pyšnit si představuji pozitivněji.
Prostě dnes už se v sladem provoněných - ve sladem .. Zde jsem dal na tvou radu a větu upravil. Slovo prostě na začátku věty mi tam také nehraje a obzvlášť pokud mám problém už v úvodu udržet pozornost, tak každé vylepšení textu je fajn. A děkuji.
Překlep na konci vzniklý kopírováním - děkuji, vymažu
Zkusím ještě z odpovědět práce, snad tady to bude lepší.
Janina6: děkuju, o těch chybách jsem nevěděl a díky tobě jsem si je v rukopise opravil. Jinak jsem samozřejmě rád za každého čtenáře a klidně bych sem celé dílo vložil, abys pokračovala. Ale psal jsem ho cca 10let, má to cca 450 normostran a podle mě jsem přišel na pár nápadů, které nikdy nikde nemohly být. Rád bych tu cestu zakončil vydáním, ať už bude jakékoliv (papírové, elektronické, v nejhorším případě nějaký pidináklad 10 kusů). Tím už tak trochu bude stvrzené, že nápady jsou moje. Teď provádím korektury (zatím sám), protože 450 normostran, korektor chce 50/Ns, takže dát někomu 22 500,- za to, že mi opraví třeba 50 chyb, tak to mi přijde moc.
Mám jednoho tzv. betačtenáře, který už knihu dočetl, momentálně mám i druhého (mou ženu). Zdá se, že nejhorší je přežít první kapitolu, že čtenář se na začátku obává neznámých slov a pojmů a má pocit, že si je musí zapamatovat. Nemůžu se toho úplně vzdát, ale už teď jsem rozhodnut, že ten nejhorší odstavec změním a možná vypustím jedno, dvě slova.
Helgi Brandari
27. 08. 2023Ahoj, děkuji všem.
Za opravy chyb především. Snažil jsem se odpovdět jednotlivě, ale server padal. Takže ještě jednou všem díky, chyby jsem si už v rukopise opravil, a pokud bude příležitost, opravenou kapitolu vložím i sem. Ale jak jsem psal, nějak mi to tu padá. Každopádně díky.
Je to čtivé, zajímavě a obratně napsané, bohaté na slovní hříčky a když jsem si to začal číst podruhé a pozorněji tak už mně to hodně zaujalo a chtěl bych si to přečíst celé. Kromě toho že je to žánr jaký mně baví se dají v příběhu najít některé podobnosti se skutečným světem které vedou k zamyšlení.
Helgi, díky za odpověď. My si zde tykáme...
K větám, na něž jsem poukázala, ses nevyjádřil... Sklepní monstrum mne překvapilo, pořád se mi zdá, že na tak malé ploše máš zápletek a děje moc. Některé věty špatně stylizované. Jinak jsem v prvé řadě poznamenala, že píšeš dobře, tedy tvůj styl chválím. Co se týká jmen, pokud tedy mají tak malou váhu jako "soused odnaproti", je to ztráta času pro tebe vymýšlet sofistikovaná jména a pro čtenáře snažit si je zapamatovat.
Poctivě jsem ti vypsala v prvním komentáři, co mě ruší - spousta informací naráz a tak podobně. Raději bych jen chválila, ale třeba se pletu a nadšené, chápající čtenáře si dílo najde. Přeju ti to, je vidět, žes nad ním přemýšlel a pracoval...
Pár "technických" poznámek: "přímo před zrakem spící učitelky" je tak otřepaný vtip, že bych ho zvážila... dokonce i jako schválnost je pořád otřepaný.
"Přímo vyzívala k zádovému vyválení..." - oprav si, asi nemělo jít o zívání.
"...neboť Bridž našlo v jídelně, plačíc nad..." Sem se přechodník nehodí. Nenašlo ji plačíc. Plakala ona, ne ono. Takže asi "Bridž našlo v jídelně, jak pláče..." případně "plačící".
A moc se mi líbí některé přímo poetické popisy, třeba "elipsa slunečních paprsků prořezávala smrkance mraků". Bravo.
Ještě jsem se vrátila, protože... no, protože mi Bridž nešla z hlavy! A když už jsem kritizovala, tak se sluší přiznat i to pozitivní: že mě ta postava zaujala. Četla jsem znovu, pomaleji, a napodruhé to bylo lepší čtení. Takže Bridž požírá slušné lidi, jo? A Šedý bůh reálně existuje? Vážně bláznivý svět. Ale ta zápletka s vymknutím se svému "poslání" je dost dobrá, teď bych se docela těšila, jak se vypořádá s těmi dvěma příšerami. Takže ještě pár dojmů: už asi tuším, co mi při prvním čtení vadilo nejvíc. Asi ta velká "nahuštěnost" děje novými informacemi. Já si potřebuju na hlavní postavu trochu zvyknout, udělat si o ní nějaký obrázek, ale postupně... jaká je, v jakém prostředí žije, po čem touží, čeho se bojí. Stejně tak její svět, rodina, okolí... Ty mi říkáš všechno moc rychle, naráz. Na pár stránkách první kapitoly je mi prozrazeno hned několik šokujících tajemství. Není to marnotratné? Proč nedávkovat napětí, atmosféru, informace? To mi tak letí hlavou. Možná kdybych měla v ruce celý román, viděla bych to jinak, ale tenhle začátek je prostě koncentrát, zkratka. A to není z hlediska čtenáře a jeho požitku ze čtení zrovna výhra...
Goro, i vám děkuji. Pozorně jsem si přečetl váš komentář, popřemýšlel o kritice. Ohledně množství jmen a názvů, s tím asi nic nedokážu udělat. Myslím, že pro přečtení knihy pak není nutné si pamatovat, kdo jak se přesně jmenuje a je to spíš na tom konkrétním čtenáři, jestli chce po ději jen klouzat nebo za tím chce hledat nějaké hloubky. Bohužel ke knize jsem přistupoval tak, že jsem občas použil smyšlená slova, názvy, nebo zmíněná jména, která jsou v knize slepou uličkou. Asi jako když si povídáte se sousedem, a ten zmíní, že jeho známý Pavel mu přivezl dřevo. Také třeba pak přijdete domů a manželovi už sdělíte jen, že sousedovi přivezli dřevo a jméno Pavel si nepamatujete. Z toho důvodu jsou i v první kapitole zmíněna jména Fortunát nebo Keller, která možná přispívají do toho zvýšeného množství jmen a názvů. Neobhajuji se, nerozporuji to, že vám se to nelíbí, jen prostě pokud bych s tím něco měl udělat, pak rozbiju jednu z forem, kterou jsem chtěl tu knihu psát.
Vaše definitivní ztracení ve zmíněném odstavci: V tom odstavci jsem se minimalisticky snažil naťuknout vztah mezi Bridž, Sklepním Monstrem a Fredem. Tzn. Bridž má v hlavě včerejší radu Sklepního Monstra, že by měla udělat něco zásadního (ona volí útěk), aby se dědeček Fred o ni více zajímal a třeba si vyslechl její pocity. Čtenáři jsem chtěl sdělit, že Sklepní Monstrum má Bridž rádo a záleží mu na ní. Ohledně odpočítávání chrápání: Bridž se odhodlává k útěku, poslouchá Fredovo chrápání, odpočítává ho. Jako když se připravujete ke startu... 3,2,1 start.
Samozřejmě vaše připomínky mě mrzí, obzvlášť když jsou to připomínky k něčemu, co jsem tak chtěl. Alespoň je to zpětná vazba a vykřičník, že kniha si bude jen těžko hledat podobně smýšlející čtenáře, jako jsem já.
Mám z počáteční kapitoly smíšené pocity.
Ty píšeš velmi solidně, ale jako ukázka /pro mě/ zvládnuté i méně zvládnuté práce autora mi poslouží kapitola: uvedl jsi čtenáře do světa, který je (s nadsázkou) parodie na současný, to je dobré. Ke koci odstavce píšeš, jak se nostalgie možná musela naplnit něčím novým. - a k tomu mi nesedne, že by se "nostalgie zaplnila" třemi zločinci. Když už, tak skutky zločinců. Není to správně vyjádřeno. Také extra nadepisování je myslím něčím navíc, co by tam nemuselo být, pokračovala bych normálním textem. Kdyžtak dala názvy zločinců do kapitol...
Skvejlor ztratil přízvisko Světové Slušné Město Kultury, poté i Slušné Město, aby se nakonec proměnil v milionovou ubytovnu, odkladiště lidí z ostatních slušnějších měst. Ztratil nárok na státní dotace, dohled Mrabské policie, zdravotní pojištění. Po nabubřelé epizodě zůstala pouze tichá, rybinou zapáchající, plíživá nostalgie. Možná tak se to stalo. Možná se nostalgie musela zaplnit něčím novým. Něčím moc špatným. Třemi zločinci, možná disponující nadpřirozenými schopnostmi. Říká se jim:/pokračuješ jmény zločinců a jejich činy/...
Tady už pomalu, ale jistě ztrácím nit a pozornost. Zatímco úvod jsem byla schopná vnímat jako zajímavý, kde se nořím do svérázné nálady/historie města, ty jednotlivé výčty "zločinců" mne už tolik nebavily. Anotace: Neboť jsou tím posledním, co v životě je spatříte - zbytečně "předpovídající" Také složitost jmen nepřispívá k dobrému zapamatování, kdo je kdo, i když je to vtipně vymyšleno, např. Bridžitína Crossbreedová. Ryčto Čugary, Mičát Pačtejn,Mstatilanka... už teď netuším, která postava se pod složitými jmény skrývá.
Definitivně se ztrácím zde:
"Někdy, když chceš někomu říct, že tě něco trápí, ale on není ochoten nebo schopen naslouchat, musíš mu to sdělit naléhavěji," proneslo po včerejší večeři Sklepní Monstrum, neboť Bridž našlo v jídelně, plačíc nad rozškubanou mrtvolou slušného bankéře Fortunáta. I proto teď tiše odpočítávala dědečkovo stěnou tlumené, pravidelné chrápání: „Jednadvacet, dvaadvacet, třiadvacet.“ Útěkem ho nechtěla ranit. Chtěla, aby ji pochopil.
Pro mě je těch situací, jmen, názvů moc, je to nepřehledné a i když text střídají také velmi pěkné věty, celkově je moc složitý, i zápletky by potřebovaly větší prostor. I já ti přeju čtenáře, kteří by tvůj umělecký záměr akceptovali/vnímali s větším pochopením než já...
K ostatnímu:
Tady mi připadá metafora přehnaná: Náměstí Džekíf se nadouvalo spokojenými občany, dala bych např. naplnilo nebo pyšnilo. Něco ve smyslu, že občané byli nadutí, ne náměstí
Prostě dnes už se v sladem provoněných - ve sladem ... ani začátek věty podle mě nezaujme, složila bych ji tak, aby začala: Ve sladem provoněných...
Na konci překlep vzniklý kopírováním:
šuměním řeky Soul.
Helgi Brandari
26. 08. 2023To mě mrzí, ale i tak děkuji.
Na mě je to asi příliš vyšinuté... natolik, až mě unavilo to číst. A to mám fantasy a sci-fi ráda. Nedobrala jsem se žádné zprávy určené mně ;) Ale svoje čtenáře si to jistě najde, přeju knížce úspěch.